روزنامه خبرجنوب نوشت:

سرپرست ايراني گروه كاوش تل آجري از كشف دروازه شهر باستاني پارسه خبر داد.

دكتر عليرضا عسكري چاوردي گفت: يكي از مهمترين بخشهاي واقع در حريم تخت جمشيد، بخش شمال غربي تختگاه است كه به مجموعه فيروزي معروف است؛ جايي كه امروز ويرانه هاي بنايي ديده مي شود كه به آن تل آجري مي گويند.

وي با بيان اينكه تل آجري در 3 كيلومتري غرب تختگاه تخت جمشيد واقع شده است، افزود: در اين فصل كاوش، نقشه و ساختار بناي تل آجري براساس بخش هاي مشخص شده و همچنين نتايج به دست آمده از بررسي ژئوفيزيك، ژئومغناطيسي و الكتريسيته بازسازي شد كه براساس اطلاعات مقدماتي به دست آمده، پلان يك ساختمان چهارگوش كشف شد.

رئيس دانشكده هنر شيراز گفت: ابعاد هر ضلع اين ساختمان حدود 40 متر در محور شمالي- جنوبي و 30 متر در محور شرقي- غربي است كه ديواره هاي قطور اين ساختمان به ضخامت حدود 10 تا 12 متر مي رسد.
عسكري چاوردي ادامه داد: در اين فصل از كاوش، يك دروازه بزرگ شناسايي شده است.

سرپرست ايراني گروه كاوش تل آجري ادامه داد: اين دروازه در فاصله 100 متري جنوب محوطه تل فيروزي قرار گرفته كه در محور ارتباطي آن كاخ بزرگي به ابعاد 55 در 60 متر وجود دارد و طبق شواهد موجود، در محدوده بين دروازه تل آجري و اين كاخ، پرديس هايي قرار داشته كه امروزه بخشي از سازه هاي آبرساني آن ديده مي شود.

عسكري گفت: بدنه بيروني و راهروي بزرگ بناي دروازه به آجرهاي لعابدار رنگين مزين بوده است و در ساختار اين دروازه، هزاران قطعه آجر به ابعاد 33 در 33 سانتي و ضخامت 11 سانتي متر به كار رفته است.

رئيس دانشكده هنر شيراز با تاكيد بر اينكه بناي مذكور پس از دوران هخامنشيان به تلي از خاك تبديل مي شود، افزود: امروزه ساكنان محلي منطقه، اين محوطه را تل آجري مي خوانند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر 12 بناي باستاني دوره هخامنشيان در حريم تخت جمشيد شناسايي شده كه به دليل وجود شباهت زياد بين آجرهاي لعابدار كشف شده دروازه ها با نقوش اسطوره هاي بين النهرين، به نظر مي رسد شهر پارسه در دوره كوروش هخامنشي نيز وجود داشته است.

وي همچنين گفت: بناهايي كه در اين محوطه كشف شده به احتمال زياد پيش از بناي تختگاه تخت جمشيد ساخته شده و در واقع كشفيات اخير، خلاءهاي تاريخي شهر پارسه به ويژه در دوره حكومت كوروش و كمبوجيه و پيش از به قدرت رسيدن داريوش هخامنشي در سال 521 پيش از ميلاد را پر مي كند.

عسكري درخصوص مهمترين يافته هاي اين كاوش نيز اظهار داشت: در اين فصل از كاوش، تعداد 30 قطعه آجر لعابدار رنگين مزين به انواع نقوش تركيبي حيوانات بالدار كه در بيشتر آنها تصاوير تركيبي از حيوانات اسطوره اي دوره عيلامي و هخامنشي با سنت جنوب غير ايران و بين النهرين است، كشف شد.

وي گفت: تخت جمشید در سال 521 پیش از میلاد در روزگار داریوش هخامنشی بنا نهاده شده و تا پایان حکومت هخامنشیان در سال 331 پیش از میلاد به عنوان مهمترین پایتخت سیاسی و مذهبی هخامنشیان مورد استفاده قرار مي گرفت. چشم انداز تختگاهی که کاخ های هخامنشی روی آن بنا شده است با شناسایی بیش از 100 اثر و بنای باستانی بزرگ در پیرامون تختگاه همواره منظری شهری را برای کاخ های هخامنشی قابل تصور ساخته است. بناهایی که به وسعت 600 هکتار در محدوده ای بهنام عرصه و حریم تخت جمشید پراکنده است و حدفاصل فضاهای خالی بین این آثار را پردیس هایی فرا می گرفته است.

وي افزود: باستان شناسان از حدود یکصد سال پیش تا به امروز در پی شناخت کارکرد این آثار باستانی واقع در حریم
تخت جمشید هستند و تلاش دارند تا تحلیلی فضایی از انسجام و ارتباط معنایی در مفهوم شهر برای کاخ ها، تختگاه و بناهای وابسته به آنها در دشت پیدا کنند.

عسكري ادامه داد: 10 هکتار از محدوده پیرامون تل آجری در حوزه باغ فیروزی با استفاده از روش ترکیبی ژئوالکتریک و هم ژئوفیزیک بررسی و مستندنگاری شد و علاوه بر بهکارگیری روش های دقیق باستان شناسی و تخصص های مرتبط نظیر استخوان باستان شناسی، از انواع آزمایش ها در خصوص مواد آلی و کانی، مطالعات ژئوالکتریک، ژئوفیزیک، نقشه برداری،زمین شناسی، ژئومورفولوژی استفاده و نتایج مطالعات در سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و تشکیل انواع بانک های اطلاعاتی مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفت.

عکس ها: توریسم آنلاین

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    من از وقتی فیلم " تختگاه هیچ کس " را دیدم به تخت جمشید به چشم تردید نگاه میکنم تا وقتی کسی پیدا شود و بجای فحاشی عاقلانه به آن فیلم جواب دهد..
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      این بناهای آجری هیچ ربطی به هخامنشیان ندارد و در واقع مربوط به تمدن ایلام می باشد. تخت جمشید سنگی می باشد.
    • محمد A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      2500 سال دیگه میفهمی هخامنش یعنی چی یه ذره دیره فقط
    • بی نام US ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      جعليات هخامنشی در دوره رضا خان و محمدرضا ساخته و پرداخته شده است
    • بی نام US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      دوره هزار ساله هخامنشيان تا اخر ساسانيان تاريك ترين و بي مايه ترين دوره تاريخ ايران است حتي يك كتاب هم از اين هزار سال باقي نمانده است عجيب اينكه بعضي ها به اين دوره افتخار هم ميكنند
    • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      72 64
      و دوره صد ساله قاجار روشن ترين و پرمايه ترين دوره تاريخ ايران است چون كتابهاي زيادي از اين صد سال باقي مانده است. عجيب اينكه بعضي ها به اين دوره افتخار نمي‌كنند
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      66 10
      الان مردم دارن می بینند چه خبره .پوریا نیستی معمولا نام ایرانی روی خودتون می گذارید .حنا تون رنگی نداره .
    • book A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      41 16
      بی نام سه شنبه 27 آبان 1393 00:55:05....یکی .تو راست میگی یکی الهام علی اف و یکی هم اردوغان...خخخخ......
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    واقعا سامانیان کارشون درست بوده
  • بی نام GB ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    حیف که تحریم ها نمی گذارد که با استفاده از اخرین تکنولوژی ماهواره مناطق باستانی را شناسایی کنن و با این روش چندین منطقه تو انگلیس شناسایی شده
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    من مطمئنم در ایران آثار ارزشمند تاریخی بسیاری هست که هنوز کشف نشده. به ویژه قبل از اسلام. این تازه غیر از اونهاست که تخریب شده. جالبه بدونید مثلا در اصفهان دهها کاخ و آیینه خانه و خانه تاریخی دیگر مثل چهلستون وجود داشته که قاجاریان تخریب شون کردند. بدست ظل السطان. و همین چهلستون رو تاجران اصفهانی با کلی التماس و باج دادن به شازده از تخریبش جلوگیری کردن.
  • صمدآقا EU ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    بزارن هنوز زیر خاک بمونه بهتره حداقل اینجور کمتر تخریب میشه
  • بی نام US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    اصلا معلوم نیست که جعلیه مثل کاخ کورش که بعد ها معلوم شد با دستگاه سنگ بری ساخته و پرداخته شده اصلن شما کل کتاب های شعر فارسی رو بگردی نه اسمی از هخا میبینی نه کورش نه آریایی توهین به شعور هم حدی داره
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      19 8
      حاج سید. شما یکم شاهنامه فردوسی رو بده برات بخونن و ترجمه کنن بلکه یکم آب رو گچ ریخته شه
  • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    63 86
    عجب شاهکاری
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    آجریه پس به احتمال ریاد به تمدن اعیلام بر می گرده
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    شهر من شیراز زنده باد ایران و ایرانی
    • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      50 5
      بی نام راس می گه یه زمانی میخواستن با تیشه و کلنگ تخت جمشید رو تخریب کنند ولی همین مردم مرودشت شبانه اونجا تحصن کردن و جلوشون ایستادن . این کارشون توی حافظه تاریخی ما شیرازی ها به خوبی مونده
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      27 23
      شیراز نگین شهرهای ایرانه با مردمانی اصیل که چهره آنها آدم رو یاد نژاد های اصیل آریایی می ندازه
  • باران A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    45 12
    آخه عزیزانی که هیچ دلبستگی به ایران و تمدن باستانی ایران ندارید ، چرا جای بقیه رو تنگ کردید و از امکانات ایرانیان سوء استفاده میکنید ؟ به وطنتون برگردید و برید همونجایی که توی تاریخ و ادبیاتش شمارو شیرفهم میکنه . مارو با جعلیات ما واگذارید.
    • قشقایی A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
      17 22
      باران جان 400 سال پیش از افغانستان برای جنگ با شاه حسین صفوی اومدید ایران همتون هم به منابع خارجی ها استناد میکنید یک منبع توی ایران با این نژاد ساختگی رضاخان و پهلوی ندارید. خدا میدونه که تخت جمشیدی هم اگر واقعا وجود داشت مال عیلامی هاست نه شیراز که اونهم مال قشقایی هاست. نه نژاد آریاییخخخخخخخخ
  • آزادی US ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    75 20
    پوریایی که اومدی گفتی از وقتی فیلم تخت گاه هیچ کس رو دیدی و از این مذخرفات نوشتی ؟آخه بد بخت این فیلم ساخته یه کمونیست وابسته به شوروی سابق و روسیه فعلی هستش که اسم اون شخص هم پوربیرار هستش که مدت ها قبل هم مقل این که در یه روزنامه ای کار میکرده و به خاطر دزدی و اختلاس از اون جا اخراج شده و همچنین پان ترک ها حرومزاده هم بیشترشون وابسته به روسیه کمونیستی هستن روسیه ای که دشمن تاریخ ایران زمین هستش مثل همین کشور های عربی حرومزاده ...
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    44 6
    مرسی خبر انلاین که هیچ کدام از دو کامنت من رو منتشر نکردی چیه جواب هایی که داده بودم اجنبی های ایران را ازرده میکرد
  • حسام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    8 16
    به سلامتي اين هم كشف شد انشاله توي اون دروازه سربازاني خدمت مي كردن كه چند تا سكه ناقبل و مشيشر و ... جا بزارن عزيزان حال شو ببرن؟؟؟؟
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل US ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    23 13
    زنده باد كوروش كبير