تنها راه جهانی شدن، پیشرفت علمی / اقتصاد تک محصولی را کنار بگذاریم

نایب رئیس خانه معدن: صنعت و دانشگاه می‌توانند مسیر پویای اقتصادی را فراهم کنند و شرایطی ایجاد کنند که دیگر نگران اشتغال نسل‌های آینده نبود.

دوازدهمین همایش گرامیداشت روز معدن با حضور استادان، فعالان بخش خصوصی و سیاستگذاران معدنی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این همایش که هر سال در دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود، مدیران سابق بخش معدن کشور نظیر حسین محلوجی، وزیر معادن و فلزات دولت سازندگی و محمد تقی بانکی، رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه و مدیرعامل اسبق شرکت ملی فولاد ایران حضور یافتند.

فاصله‌ بخش معدن را با دانشگاه کم کنیم

در این همایش، محمدرضا بهرامن نایب رئیس خانه معدن با بیان اینکه مطالبه‌گری در بخش معدن از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: بهتر است با فعالیت انجمن‌ها، فاصله‌ بخش معدن را با دانشگاه کاهش داد و زنجیره علم و صنعت را پیوسته اداره کرد. صنعت و دانشگاه می‌توانند مسیر پویای اقتصادی را فراهم کنند و شرایطی ایجاد کنند که دیگر نگران اشتغال نسل‌های آینده نبود.

او افزود: توجه به نقش دانشگاه و اقتصاد موضوع تازه‌ای نیست و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز با توجه به فرصت‌های از دست رفته نیاز به جهشی بزرگ دارد. پیشرفت علمی مستلزم تحول‌سازی است و فرآیند جهانی شدن و تقویت تجارت است. ضعف‌های موجود در بخش معدن تنها با رفع تحریم‌ها برطرف نمی‌شود.

نایب رئیس خانه معدن با بیان اینکه خانه معدن خود را مسوول می‌داند گفت: در فعالیت‌های معدنی ضعف در آموزش و تحقیقات وجود دارد که امیدواریم با ایجاد فضاهای جدید بین دانشگاه و کمیته دانشجویی خانه معدن این چالش‌ها رفع شود. روز دوشنبه در زمینه آموزش سرمایه‌گذاری در معادن خانه معدن با یک دانشگاه معتبر خارجی جلسه‌ای خواهیم داشت.

با نگاهی وسیع می‌توان متوجه شد معدنکاری که در معادن ایران انجام می‌شود اصلا معدنکاری قابل قبولی در سطح جهان نیست بلکه در تمامی کشورهای معدن‌خیز مدیریت، قوانین شفاف، ماشین‌آلات بروز و نیروی انسانی توانمند حرف اول را در معدنکاری خواهد زد.

خلاقیت مهارت شرط لازم تخصص معدنکاری
در ادامه این نشست رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به حجم بالای ذخایر معدنی کشور اظهار کرد: تجربه نشان داده نمی‌توان در اقتصاد کشوری تنها متکی به درآمدهای نفتی بود. زیرا اقتصاد تک‌محصولی دستاورد مطلوبی برای جامعه یک کشور ندارد. بنابراین در بخش معدن باید ثروت‌های معدنی را در راستای گسترش صنایع کشور خرج کرد.

هرمز ناصرنیا افزود: رشد نیروی انسانی و توسعه آن نقش مهمی در بخش معدن دارد اما بزرگترین ضعف در این بخش این است که از نخبگان در داخل کشور بهره‌برداری لازم نمی‌شود و با توجه به سابقه 31 ساله‌ام در دانشگاه این را ضعف اصلی بخش معدن می‌بینم.

او افزود: فارغ‌التحصیلان بسیاری در رشته مهندسی معدن داریم که آنها در داخل کشور با فناوری‌های روز هماهنگ نیستند. از سویی دانشجویان این رشته پس از اتمام دوره کاردانی به دلیل اختلاف درآمدی تلاش دارند سریع به دوره کارشناسی راه یابند، در صورتی که مدرک دانشگاهی ملاک موفقیت نیست بلکه در کنار آن ایجاد  است.

 

223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =