موزه دوران اسلامی پس از 9 سال وموزه پیش از تاریخ پس از 35 سال در طبقه دوم موزه ایران باستان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم رئیس سازمان میراث فرهنگی، گفت: ۲۵ تا ۲۶ مخزن در موزه ملی وجود دارند که ۲۰۰ هزار شیء در آنجا موجود هستند که بسیار ارزشمند هستند اما خاک می‌خورند.

او گفت: 13 ماه پیش وقتی از موزه ملی بازدید کردم متوجه شدم که موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ راه نیفتاده است و موزه دوران اسلامی تبدیل به انباری شده بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: من سن‌پطرزبورگ را 3 سال متوالی و هر بار 10 ساعت دیدن کرده‌ام و نمی‌توانم ادعا کنم که الان نصف آن را دیده‌ام اما موزه ملی ایران تبدیل به مکانی شده بود که گردشگر خارجی این موزه را ظرف یک ساعت می‌دید و می‌رفت.

سلطانی فر گفت: در موزه ملی 25 تا 26 مخزن و 200 هزار شیء وجود دارد که 110 تا 120 هزار عدد از این اشیاء سکه است که متاسفانه خاک می‌خورد.

او با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه بازگرداندن الواح دوران هخامنشی گفت: منتظر برگزاری آخرین دادگاه در آمریکا هستیم که شکایت یک حادثه تروریستی در بیت‌المقدس که مرتبط با الواح هخامنشی است را پیگیری کند.

سلطانی‌فر ادامه داد: متاسفانه امروز اعتبارات مرمت و بازسازی مکان‌های ثبت ملی شده ایران فقط 2 تا 3 درصد نیازهای ما را پوشش می‌دهد که این میزان بسیار کم است و باید برای جدی صورت بگیرد.

گفتنی است؛ موزه دوران اسلامی که در سال 75 در مساحتی حدود چهارهزار متر مربع در سه طبقه ساخته شده بود، از اول تیر سال 85 با هدف گسترش برخی فضاها و بازنگری بر چگونگی نمایش آثار تعطیل شد و پس از چندین بار قول و قرار برای افتتاح موزه، این بخش از موزه ملی ایران صبح امروز بازگشایی شد. طبقه همکف این بنا به سالن اجتماعات‌ و سالن نمایشگاه‌های موقت اختصاص دارد و آثار موزه دوران اسلامی در دو طبقه اول و دوم براساس زمان‌بندی تاریخی حکومت‌ها، سلسله‌ها‌ و حکمران‌ها چیده شده است.«موزه پیش از تاریخ» نیز که پس از 35 سال در طبقه دوم موزه ایران باستان افتتاح شد،‌ دوره‌های مختلف پارینه‌سنگی‌، روستانشینی‌ و مفرغ را در بر می‌گیرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =