همزمان با هفته دولت، معاون وزیر ارتباطات گفت: پوشش مرزهای الکترونیکی ایران از لحاظ جغرافیایی به ۵۳ درصد رسید.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات علی اصغر عمیدیان در مراسم راه اندازی مرکز پایش و کنترل فضای فرکانسی منطقه شمال غرب کشور، حفاظت از مرزهای الکترونیکی را در دریا، زمین و فضا از جمله اولویت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: برای مراقبت از فضای فرکانسی کشور و جلوگیری از ورود فرکانس های ناپاک و بدون مجوز و اعمال حاکمیت در این فضا، نیازمند مرکز مدیریت فضای فرکانسی هستیم.

وی گفت: افتتاح این سایتها در قالب طرح جامع مانیتورینگ در سراسر کشور انجام شده و در طی آن سایتهای مانیتورینگ سرویسهای رادیوئی و فناوری اطلاعات شش استان در شهرهای شهرکرد، اراک، قزوین، خرم‌آباد، لاهیجان و همدان به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی افزود: با احداث سایتهای مانیتورینگ در این شهرها، امکان دریافت سیگنال از تمامی منابع موجود در باندهای UHF، VHF، MF، LF و SHF ایجاد شده و رگولاتوری قادر خواهد شد بر پارامترهای ذکر شده در پروانه‌های صادره و طیف فرکانسی در این باندها به صورت بر خط، کنترل و نظارت داشته باشد.

وی نظارت مستمر بر نحوه ارائه خدمات، کاهش هزینه‌های تردد مامورین برای بازرسیهای مکرر از نزدیک، امکان مرور و تحلیل وضعیت ارائه خدمت اپراتورها در بازه‌های زمانی مختلف، کشف سریع تخلف، نظارت بر رعایت حقوق مشترکین (SLA) در ارائه سطح خدمات توسط اپراتورها و رسیدگی به شکایات دارندگان پروانه از یکدیگر و همینطور پاسخگوئی درست و سریع به شکایات مردم را از مزایای راه اندازی سایتهای پایش عنوان کرد.

عمیدیان با اشاره به اینکه استقرار سایتهای جهت‌یاب، امکان تعیین موقعیت فرستنده‌های غیرمجاز و منابع تداخل را در باندهای فرکانسی VHF از ۳۰ مگاهرتز تا ۳۰۰ مگاهرتز و UHF از ۳۰۰ مگاهرتز تا ۳ گیگاهرتز فراهم می‌کند، گفت: از سه سال گذشته با اجرای طرح جامع مانیتورینگ در کشور تعداد ۱۸ سایت مانیتورینگ و جهت‌یاب و ۱۳ سامانه سیار و نیمه سیار پایش در مناطق مختلف کشور افتتاح شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره محدوده طیف و پوشش جغرافیائی پایش اظهار کرد: با اجرای طرح جامع مانیتورینگ امکان پایش باند فرکانسی از ۱۸ گیگاهرتز به ۱۱۰ گیگاهرتز در چهار ماهه نخست امسال رسیده و پوشش جغرافیائی ایجاد شده توسط این سامانه ‌‌ها از ۳۷ درصد به ۵۳ درصد جغرافیای کشور افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اجرائی شدن پروژه سایتهای مانیتورینگ و جهت‌یاب به منظور حمایت از تولید داخل، با استفاده از توان شرکتهای داخلی انجام شده، گفت: پایش طیف فرکانسی، امکان تحقق مرزبانی الکترونیکی را بیش از پیش برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی فراهم کرده و دستیابی رگولاتوری به اهداف حاکمیتی در فضای فرکانسی کشور را تسهیل می‌کند.وی سالم سازی طیف فرکانس را در جهت ایجاد امنیت کشور و ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری برشمرد و گفت: هم اکنون مانیتورینگ فضای فرکانسی در ۹ منطقه کشور انجام می شود.

وی قدرت مانیتورینگ باند فرکانسی را نیز ۱۱۰ گیگا هرتز عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۱۸ سامانه مانیتورینگ و ۱۳ سامانه جهت یاب در حوزه فضای فرکانسی در کشور ایجاد شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به راه اندازی مرکز نظارت از نزدیک فضای فرکانسی کشور، گفت: کشف سریع تخلفات مرتبط با این حوزه و رسیدگی به شکایات مشترکان به دستگاه های نظارتی توسط سیستم هوشمند و برخورد قانونی با متخلفان از جمله دستاوردهای این پروژه خواهد بود.

عمیدیان با بیان اینکه برخی برای مخدوش کردن چهره کشور، طیف فرکانسی ناپاک وارد کشور می کنند، گفت: در این راستا استقرار سایت های جهت یاب و کشف منابع تداخل فضای فرکانسی از ۳۰ مگاهرتز تا ۳ گیگاهرتز با راه اندازی این مرکز مانیتورینگ فراهم شده است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: با اجرای این پروژه امکان تحقق مرزبانی الکترونیکی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شده است.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =