مراسم «ارسال 1000 بسته فرهنگی به «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم «ارسال 1000 بسته فرهنگی به روستاها و عشایر دوستدار کتاب» با حضور همایون امیرزاده؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی، رضا برزگر مدیرکل فرهنگی توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، سید ابولفضل هاشمی؛ مدیرکل ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد و نادر قدیانی؛ مدیرعامل انتشارات قدیانی محمد جوکار؛ مدیرعامل انتشارات گاج، برگزار شد.

همایون امیرزاده ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب با اشاره به اهداف ارسال بسته های فرهنگی به روستاها و عشایر کشور گفت: نگاه به توسعه فرهنگی روستاها بر محور کتاب و کتابخوانی یکی از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال پیگیری است. برگزاری جشنواره های پایتخت کتاب ایران و تقدیر از گروه های ترویج کتاب و کتابخوانی نیز از دیگر فعالیت های وزارت ارشاد در این حوزه محسوب می شوند.

وی افزود: ما اگر توسعه فرهنگی روستاها را داشته باشیم به دیگر توسعه ها اعم از توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز دست پیدا خواهیم کرد. این اقدام به پرورش نسل فرهنگی روستاها می اندیشد.

امیرزاده از افزایش شرکت روستاها و عشایر در جشنواره های روستای دوستدار کتاب در دومین دوره برگزاری آن خبر داد و گفت: در دومین دوره این جشنواره شاهد آن بودیم که طرح های ارسال شده به این جشنواره 60 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. این نشانگر آن است که تعداد کتابخوانان و سرانه مطالعه در روستاها افزیش داشته و جشنواره به برانگیختگی روستاها در حوزه فرهنگ کمک کرده است.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی با اشاره به همکاری نهادها در ارسال این بسته های فرهنگی به روستاها عنوان کرد: معاونت امور فرهنگی با مشارکت انجمن ناشران فرهنگی کودک و نوجوان و انتشارات گاج نسبت به ارسال این بسته ها اقدام می کنند. در این طرح 5 هزار عنوان کتاب با ارزش 5 میلیارد ریال به هزار روستای کشور ارسال می شود. در مجموع نیز 100 هزار جلد کتاب به 1000 روستای کشور ارسال خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به نحوه تقدیر از 10 روستای برگزیده در دومین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب عنوان کرد: به هر یک از روستاهای برگزیده بنیاد ملت 100 میلیون ریال، معاونت امور فرهنگی 150 میلیون ریال، کانون مساجد 50 میلیون ریال و وزارت کشور نیز 50 میلیون ریال کمک خواهد کرد.

نادر قدیانی نیز از مشارکت 70 ناشر در انجمن ناشران کودک و نوجوان خبر داد و گفت: در طول سالیان گذشته نامه های بسیاری از روستاهای کشور مبنی بر ارسال کتاب به روستاها دریافت کردیم. امسال با همکاری ناشران 200 هزار عنوان کتاب جمع آوری شد. 150 هزار عنوان از این کتاب ها از طریق نهاد کتابخانه ها به روستاها ارسال شد و 35 هزار عنوان نیز از طریق این طرح به روستاها ارسال می شوند.

محمد جوکار مدیر انتشارات گاج نیز در مراسم عنوان کرد: نسبت توزیع امکانات فرهنگی در شهر ها و روستاها با یکدیگر برابر نیست و امیدورایم با این اقدام فاصله میان شهرها و روستاها کم تر شود.

سید ابولفضل هاشمی؛ مدیرکل ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با اشاره به تعداد روستاهای کشور گفت: بالغ بر 12 هزار کتابخوان در روستاها داریم. خوشبختانه برگزاری جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب موجب همبستگی میان روستاییان در کشور شده است و شور و حال جدیدی در میان آن ها ایجاد کرده است.

وی افزود: البته اجرای این طرح که امسال برای نخستین بار برگزار می شود، موجب می شود تا سال آینده میزان استقبال بالاتر رود.

رضا برزگر مدیرکل فرهنگی توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز با اشاره به تقارن این اقدام با ایام دهه فجر گفت: امیدورام این تقارن موجب شود تا کام روستاییان کشور با این اقدام شیرین شود و شور و حال جدیدی در روستاها ایجاد شود.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =