معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در نشست های افتتاحیه و اختتامیه کمیته سیاسی ایران و آفریقای جنوبی، به روند پیشرفت روابط بین دو کشور اشاره کرد و گفت: کسانی که در دوره تحریم ها با ما بوده اند و از ما حمایت کرده اند را فراموش نخواهیم کرد.

به گزارش خبرآنلاین از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، ششمین نشست کمیته سیاسی پیگیری اجرای توافقات کمیسیون عالی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی به ریاست حسین امیرعبداللهیان و خانم امفکتو معاونین وزرای امور خارجه دو کشور، عصر یکشنبه در تهران با امضای سندی به کار خود پایان داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سابقه حضور آفریقای جنوبی در پروژه های بزرگی مانند ام تی ان و آریاساسول در ایران گفت: این کشور می تواند در فضای جدید در پروژه های بزرگ به ویژه در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری کند.
معاون وزیر خارجه همچنین ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر موانع و مشکلات بانکی مرتفع گردیده و با راه اندازی مجدد خط کشتیرانی بین بندرعباس و بندر دوربان شاهد توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشیم.
خانم امفکتو معاون وزیر روابط و همکاری بین المللی آفریقای جنوبی نیز اظهار داشت که طی دو روز کاری گفت وگوهای بسیار سازنده ای بین طرفین انجام شده و ما به این نتیجه رسیده ایم که ظرفیت های زیادی برای همکاری در جهت تامین هر چه بیشتر منافع دو ملت وجود دارد.
وی افزود در همین راستا رییس جمهوری و معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی از جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهند کرد.
این مقام آفریقای جنوبی گفت: طبق توافقات ، نشست کمیته سیاسی متناوبا هر شش ماه یک بار در تهران و پرتوریا برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: این کمیته روند اجرایی شدن مفاد توافقات کمیسیون های عالی را بررسی و ظرفیت های ملی دو کشور برای عملیاتی نمودن توافقات انجام شده را پیگیری و راهکارها و ابتکارات جدیدی در جهت توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ارائه می دهد.
معاونین وزرای انرژی، امنیت، دارایی و خزانه داری و حدود 30 نفر از مدیران ارشد دولتی خانم امفکتو را در این سفر همراهی می کردند.
هیات آفریقای جنوبی در طول اقامت خود در تهران با همتاهای ایرانی خود ملاقات و در زمینه های نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، علوم و فناوری، امور مالی، بانکی، بیمه و سرمایه گذاری مشترک مذاکره نموده و به توافقاتی دست یافتند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =