واحد مرکزی خبر نوشت: طالبان ضمن اذعان به مخفی نگهداشتن خبر مرگ ملا عمر سرکرده این گروه به مدت بیش از دو سال اعلام کرد: ملا عمر همان موقع که ابتدا وزارت اطلاعات افغانستان اعلام کرد یعنی در سال ۲۰۱۳ مرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، طالبان امروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای نخستین بار رسما تایید کرد ملا عمر در روز بیست و سوم آوریل سال 2013 مرده بود. 


این در حالیست که طالبان تا همین اواخر تا ماه ژوییه به انتشار اعلامیه های رسمی به نام ملا عمر که از سال 2001 و سرنگونی طالبان از قدرت در کابل در ملا عام ظاهر نشده بود ، ادامه می داد.


مقامات طالبان در روز سی ام ژوییه تایید کردند که ملا عمر مرده است ولی خودداری آنها از اعلام زمان دقیق مرگ ملا عمر موجب تعمیق اختلافات داخلی در میان صفوف این گروه شد و بسیاری از اعضای طالبان سرکردگان گروه را به لاپوشانی خبر مرگ وی تا بیش از دو سال متهم کردند.


جزییات این موضوع در یک بیوگرافی درباره ملا اختر منصور ، سرکرده جدید طالبان و معاون دیرینه ملا عمر آورده شده است.


در این بیوگرافی آمده است: برخی اعضای کلیدی شورای عالی ‌طالبانو تعدادی از علما به اتفاق تصمیم گرفتند تا خبر مرگ ملا عمر مخفی بماند و علنی نشود .... و تنها تعداد اندکی از هم قطاران و نزدیکان ملا عمر از این موضوع آگاه شدند.


این بیانیه می افزاید: یکی از دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم این بود که سال 2013 سال نهایی جنگ  قدرت میان مجاهدین و متجاوزان خارجی محسوب می شد که اعلام کرده بودند تا پایان سال 2014 همه عملیات های نظامی توسط نظامیان خارجی در افغانستان به پایان خواهد رسید. 


ناتو ماه دسامبر گذشته عملیات رزمی خود را در افغانستان پایان بخشید و  بخش اعظم نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد با این همه حدود سیزده هزار نیرو به منظور عملیات مبارزه با تروریسم و نیز آموزش نظامیان افغان در خاک این کشور ماندند.


تایید خبر مرگ ملا عمر و جانشینی ملا منصور موجی از جنگ قدرت را در صفوف طالبان برانگیخت و این در حالی بود که گروه داعش به تدریج تلاش می کرد تا راه نفوذ خود را به داخل افغانستان هموار سازد. برخی از مقامات بلندپایه طالبان مانند پسر ملا عمر و برادر وی از بیعت با سرکرده جدید طالبان خودداری و اعلام کردند فرایند انتخاب ملا منصور شتاب زده و نادرست بوده است. گزارش ها از پیوستن تعداد زیادی از اعضای طالبان به صفوف داعش حکایت دارد. به اعتقاد ناظران جنگ قدرت در میان صفوف طالبان ابزاری بسیار موثر برای داعش به منظور ترغیب اعضای طالبان به پیوستن به صفوف داعش به شمار می رود.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =