مردم آمریکا سالیانه چند کتاب می‌خوانند؟/ بدترین کشور جهان در نزدیکی ما

تحقیقات کتابخانه ملی کوالالامپور نشان می‌دهد که سرانه مطالعه سالانه مردم مالزی در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیشین به ٧ تا ٨ کتاب رسیده که این رقم، مالزی را در زمره کشورهای کتابخوان جهان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات کتابخانه ملی کوالالامپور نشان می‌دهد که سرانه مطالعه سالانه مردم مالزی در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیشین بسیار بهبود یافته و به ٧ تا ٨ کتاب رسیده که این رقم مالزی را در زمره کشورهای کتابخوان جهان قرار می‌دهد.

تان سری محی‌الدین یاسین، وزیر آموزش مالزی، ضمن ابراز خرسندی از این مسأله گفت: در سال‌های گذشته، سرانه مطالعه کتاب برای هر فرد ٢ کتاب در سال بود.

وی افزود: با وجود پیشرفت روزافزون اینترنت و افزایش استفاده از کامپیوتر، هنوز هم کتاب، منبع اصلی دانش و تفریح محسوب می‌شود و بسیاری از مردم از ورق زدن کتاب لذت می‌برند. با تلاش‌های ویژه دولت و برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی، به تدریج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه در مردم نهادینه شد و اکنون و در این سال‌های اخیر، به ٧ تا ٨ کتاب برای هر فرد در سال رسیده است.

آژانس خبری مالزی گزارش داده تحقیقات نشان می‌دهد که مردم مالزی به موازات افزایش سن، رغبت کمتری به کتابخوانی دارند، طوری که برای نمونه تنها ٢٠ درصد از مالزیایی‌های ٥٠ ساله، کتاب می‌خوانند که نسبت به کتابخوان‌ های ٢٥ تا ٣٠ ساله حدود ٤٠ درصد کاهش نشان می‌دهد و دولت نیز با توجه به این موضوع، کتابخوانی را از سنین پایین‌تر نهادینه کرده است.

همچنین در بررسی سرانه مطالعه سایر کشورها، نکات جالبی در این خصوص به دست آمده آست. به عنوان مثال هر فرد مکزیکی به صورت میانگین نصف کتاب در یک سال می‌خواند در حالی که این رقم در شیلی به یک کتاب در سال، در تایلند به ٢ کتاب در سال و در فیلیپین به ٣ کتاب در سال می‌رسد. البته دو سوم مطالعه مردم فیلیپین را کتاب انجیل، تشکیل می‌دهد.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که متوسط سرانه سالانه مطالعه کتاب در آمریکا ٥ کتاب است. در آمریکا از هر ٤ نفر یک نفر اصلاً کتاب نمی‌خواند؛ ولی در مورد کتابخوان‌ها در مالزی، این رقم به ٧ کتاب می‌رسد و متوسط آن برای زنان ٩ کتاب و برای مردان ٥ کتاب است. این رقم در ژاپن و فرانسه به ١٠ کتاب در سال و در کانادا ١٧ کتاب در سال است.

مطابق اطلاعات به دست آمده از این تحقیق، کمترین میزان مطالعه و کتاب خوانی نیز به امارات متحده عربی با سرانه مطالعه ٦ دقیقه در سال تعلق دارد که این سرانه سالانه به 2 دهم کتاب در سال می‌‌رسد.


6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    36 5
    لابد فکر کردین خودتون 20 کتاب در سال میخونین حتی یقین دارم دو دقیقه هم سرانه مطالعه ایرانی ها نیست
    • آقا محسن CA ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      6 11
      بعضیا فقط عادت دارن بزنن تو سر خودشون. بهمن جان تو کتاب نمیخونی دلیل نداره حدس و گمان هم بزنی در مورد دیگران. یه مقدار واقع بین باشیم.
  • رضا A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    15 0
    بد نبود کشور خودمون رو هم می گفتید
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
      2 1
      ما ذاتا عادت به ریا نداریم لذا نمیگیم تا ریا نشه. اصلا تحقیق هم نمیکنیم تا دروغ هم نگفته باشیم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    4 0
    کتاب با گالینگور چینی .در ایران کار خانه گالینگور سازی را که تعطیل کردید .کار خانه سیمین اصفهان ویزد به کار خانه گالینگور سازی ایران یارچه می داد تعطیل شد تمام کار خانه ها که مربوط بود به کتاب های دیکشینری وفرهنگ ولغت نامه ها .حالا جای سوال من اینه که کتاب اقایون با گالینگور چینی جلد میشه .تازه پاسپورت وشناسنامه ها را هم این کار خانه می زده الان از چین وارد می کنند .وجای خوشحالی نداره با عث تاسف که من کارگر بد بخت شدم .کتای وقتی خوب بود که کار گر ایرانی بد بخت نبود .تا بتواند کتاب شما را بخواند .
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    3 5
    منم خيلي تنبلم فقط كتبهاي مرتبط با كلاس را ميخوانم معلم ادبيات فارسي هستم پول هم ندارم كتاب بخرم تو اجاره خونم موندم
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
      6 0
      آقا معلم ببخشید "کتبها" درست است یا "کتاب ها" یا "کتب"؟
  • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    3 0
    سلام. متاسفانه افزایش هزینه های پوشاک، خوراک و بهداشت که این مورد آخر وضع با تدابیر وزارت محترم بهداشت کمتر بحرانی است باعث شده تا این کتاب هم مانند شیر و لبنیات از سفره های خانواده ایرانی جمع شود یا به حداقل برسد. حذف یارانه اقلامی مانند نان، کتاب و لبنیات از اشتباهاتی است که هنوز بر آن پافشاری می شود. این کالاها باید مانند بنزین یارانه بگیرند، یعنی نشود یارانه را از کارت خارج و به پول نقد تبدیل کرد و فقط بشود این گونه موارد را غیر نقدی خرید.
  • رضا A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    0 0
    ب نظر من هرچیزی باید از یک جایی شروع بشه،پس چ بهتره ک من و امثال من یه قدمی برداریم،پس خیلی بهتره بجای طعنه دو کلمه کتاب بخونیم تا هم به علم خودمون اضافه بشه و هم بتونیم برای مملکتمون مفید باشیم،ما باید بفهمیم نفع شخصی ب صلاح مملکت نیس،بلکه نفع عمومی باعث رشدش میشه واگه قراره نباشه ک این کشور رشد کنه پس ن ما و ن هیچ کدوم از نسل های بعد ماهم نمیتونن ک ارامش،امنیت،ازادی عمل و خیلی چیزای دیگه داشته باشیم اگه واقعا کسی ب فکر صلاح خودش باشه باید ب فکر صلاح مملکتش باشه ن اینکه بگه قانون جنگله و نخوری میخورنت پس بخور تا خورده نشی،ن این درست نیس