خبرگزاری ایرنا نوشت:

وزیر بهداشت برای اولین بار به شبهات مطرح شده درباره هزینه های طرح تحول سلامت واکنش نشان داد و گفت: بر خلاف فضاسازی های غیر منصفانه، تمام هزینه های طرح تحول سلامت روشن است و مثلاً 3 هزار میلیارد تومان فقط برای کاهش هزینه های درمان مردم(فرانشیز) پرداخت شده است.
سید حسن هاشمی ه تشریح دخل و خرج طرح تحول سلامت و پاسخ به شبهات برخی رسانه ها پرداخت و گفت: تمام دخل و خرج، درآمدها و هزینه کرد اعتبارات طرح تحول سلامت روشن است و با توجه به حسابرسی تعهدی وزارت بهداشت می توانیم جزییات همه اعتبارات این طرح را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

وی گفت: کل اعتبارات طرح تحول سلامت در سال گذشته 6700 میلیارد تومان بود که البته همه آن تخصیص پیدا نکرد و امسال هم که با توجه به بودجه انقباضی حدود 2 هزار میلیارد تومان از اعتبارات طرح تحول سلامت کم شده است.

وزیر بهداشت افزود: هنوز اعتبارات دولت مانند گذشته با کمبود مواجه است و همه دستگاههای دولتی با تخصیص اعتباری کمتر از آنچه مصوب شده رو به رو هستند و وزارت بهداشت نیز این قاعده مستثی نیست.

هاشمی اضافه کرد: تمام جزییات اعتبارات طرح تحول سلامت مشخص است و معلوم است که مثلاً سال گذشته 450 هزار زایمان طبیعی در کشور به صورت رایگان در بخش دولتی انجام شده و معلوم است که چقدر اعتبار برای این کار پرداخت کرده ایم.

وی گفت: فرانشیز یا سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی در بیمارستانهای دولتی با اجرای طرح تحول سلامت از 37 درصد به حدود 4.5 درصد کاهش پیدا کرد و این مهمترین دستاورد طرح تحول سلامت بود که فقط برای اجرای این بخش نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

وزیر بهداشت گفت: سالانه بیش از 6 میلیون بستری در بیمارستانهای دولتی انجام می شود و کاهش هزینه هتلینگ و خدمات بستری به این بیماران یک دستاورد کم نظیر در نظام سلامت کشور است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن حدود 2 هزار خانه بهداشت در کشور ساخته شد، حدود چهار هزار و 500 پزشک در مناطق محروم کشور مستقر و ماندگار شدند، تعداد اقلام دارویی و مکمل ها در شبکه بهداشتی کشور افزایش یافت و بیش از 4 هزار خودرو برای بهبود کیفیت خدمات شبکه بهداشتی کشور به صورت اجاره ای اضافه شد.

هاشمی ادامه داد: همه این اقدامات در مسیر بسترسازی برای اجرای برنامه ملی پزشک خانواده است، در حالی که فقط 70 درصد اعتبارات مصوب پزشک خانواده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وزیر بهداشت به فضاسازی علیه وزارت بهداشت در مورد اعتبارات طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: باعث تأسف است که برخی ها در شبکه های مجازی و برخی رسانه ها در مورد طرح تحول سلامت جوری فضاسازی کردند که گویی وزارت بهداشت تمام این اعتبارات را برای پزشکان هزینه کرده است که بی انصافی بود.

وی افزود: عده ای با اعلام آمار و ارقام غیر واقعی سعی کردند، طرح تحول سلامت را کم ارزش جلوه دهند ولی واقعیت خلاف این است. البته قبول دارم که دستگاه سلامت کشور می توانست بیش از این در رسانه ها حضور پیدا کند و به این شائبه ها پاسخ دهد و انکار نمی کنم که ما می توانستیم بیشتر به مردم پاسخگو باشیم.

هاشمی گفت: در عین حال همه می دانند که دولت هنوز با کمبود اعتبار مواجه است و بین آنچه در قانون مصوب شده است و آنچه در اختیار دستگاههای اجرایی قرار می گیرد فاصله وجود دارد. ضمن اینکه پارسال که طرح تحول سلامت را شروع کردیم بدهی زیاد معوقه مانده از گذشته داشتیم که توانستیم از محل درآمد اختصاصی بیمارستانها و کمک ویژه دولت آن را پرداخت کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اکنون نیز به همه تعهدات گذشته پایبند هستیم و با وجود مشکلات مالی، طرح تحول سلامت در 4 ماه امسال(94) مانند قبل انجام شده و تا آخر سال نیز به همه تعهدات و وعده هایی که به مردم دادیم پایبند هستیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 0
    وزیر پزشکان. بنده چند نفر از افراد فامیل رو می شناسم که به ازای هر شب خوابیدنفقط خوابیدن و نه هیچ گونه عملی شبی 750 هزار توامن دریافت می کنند.یعنی یک شب خوابیدن پزشک در بیمارستان برابر است با حقوق یکماه تمام یک کارگر. یک استاد کامپیوتر دانشگاه برای هر جلسه تدریس 9500 تومان بعد از چند ماه دریافتی دارد.ولی یک پزشک شبی 750 هزار تومان.اگر در آن شب عملی هم انجام دهد کارانه و ... هم مازاد بر 750 هزار تومان دریافت می کند. هر پزشکی هم که توانایی راه اندازی مطب برای خودش هم ندارد ماهی چند میلیون فقط به عنوان حق نداشتن مطب می گیرد.و ...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 0
    شبهه؟ ما که تو سیستم بهداشتیم همه میدونم پولا مستقیم رفت جیب پزشکان ،نیاز به سفسطه نیست
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    موافقم فقط وزیر پزشکان.