ایسنا نوشت:

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به لزوم احیای طب عمومی و تعریف جایگاهی جدید برای آن در کشور گفت: پزشکی بی‌پناه‌ترین شغل است.

علیرضا زالی در همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی گفت: کشورهای پیشتاز در عرصه سلامت، مسیری متفاوت از ما را طی می‌کنند و ما در این عرصه برخلاف کشورهای توسعه یافته حرکت می‌کنیم. امروزه طب عمومی شالوده پزشکی است. ما در زمینه اقتصاد سلامت نتوانستیم آزادسازی اقتصادی داشته باشیم که این امر موجب شده است که به شفافیت اقتصادی کشور ما آسیب رسد و به دنبال آن بخش خصوصی در حوزه سلامت احساس ناامنی می‌کند.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بازگشت یک الگوی مترقی از پزشک خانواده است نه آنچه تاکنون انجام شده است. تاکنون از نظرات پزشکان عمومی به عنوان نهادینه استفاده نشده است. در این الگوی مترقی اعتماد به بخش خصوصی کاهش یافته است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به خروج نزدیک به 3200 نفر از پزشکان فارغ‌التحصیل از چرخه فعالیت، گفت: در هر سال 2500 نفر از پزشکان عمومی وارد دوره دستیاری می‌شوند، اما بسیاری از آنها از چرخه فعالیت خارج می‌شوند. با توجه به پیش‌بینی ما، 50 درصد از افراد جامعه به پزشک عمومی مراجعه نمی‌کنند و با این الگو 2500 پزشک کافی است. اگر فرهنگ‌سازی در این زمینه ایجاد شود، همه مردم به پزشک مراجعه کنند و سازمان‌های بیمه‌گر نیز کمک کنند، بار مراجعه به پزشک در سال به عدد 3.4 می‌رسد. ما در نظام سلامت باید ببینیم کدام یک از الگوهای رایج در دنیا را استفاده می‌کنیم و بعد نیازسنجی کنیم که به چه تعداد پزشک عمومی در کشور نیاز داریم.

زالی درخصوص لزوم احیای طب عمومی و ایجاد جایگاه جدید برای آن گفت: ما باید شرایطی را برای پزشکان عمومی فراهم کنیم که ظرفیت‌های این بخش به فعلیت درآید و مشکلات معیشتی آنها حل شود. بی‌پناه‌ترین بخش پزشکی کشور پزشکان عمومی هستند که در اورژانس کار می‌کنند و هیچ برنامه حفاظتی برای آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به ماجرای قتل پزشک اردبیلی گفت: این حوادث یک پیام روشن دارد؛ آنچه که اتفاق افتاده است، جامعه پزشکی را با دلنگرانی و تشویش روبه‌رو کرده است. جامعه پزشکی بر امنیت شغلی خود به عنوان یک مطالبه صنفی توجه دارد. پزشکی در کشور بی‌پناه‌ترین شغل است. در جایی که شرایط بسیار سختی برای زندگی وجود دارد، پزشکان ما با اجبار برای گذراندن طرح اجباری مجبور به زندگی در آنجا هستند، اما نه پول خوبی می‌گیرند و نه امنیت‌شان تامین می‌شود. پیامبر اسلام امنیت را به عنوان پیش شرط یک جامعه مدنی تعریف کرده است. اگر این امنیت آسیب ببیند، مردم و نظام سلامت نیز آسیب می‌بینند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: در کنکور تجربی امسال رتبه‌های بالای کشور پزشکی را انتخاب کردند. ما چه بر سر این ثروت آوردیم که دانشجویان پزشکی در میانه راه به آینده خود امیدوار نیستند. در سال‌های اخیر کار جدی برای پزشکی عمومی صورت نگرفته است. ما به شکل‌های مختلف به آنها گیر می‌دهیم و هرکسی می‌تواند به آنها تعرض کند. جایگاه شغلی پزشکان عمومی در نظام سلامت سبب نارضایتی آنان است.

زالی با اشاره به حضور کمرنگ بخش دولتی در درمان سرپایی گفت: مشارکت بخش دولتی در درمان سرپایی بسیار کمرنگ است، اگر بخش خصوصی نبود، همین درمان دست و پا شکسته در بحث اعتیاد نیز اجرایی نمی‌شد. در حدود 5500 پزشک عمومی در زمینه درمان اعتیاد فعالیت می‌کنند. اگر متادون برای یک معتاد که از درمان جایگزین استفاده می‌کند قطع شود، این معتاد دیگر انگیزه ترک ندارد و آن واحد تعطیل می‌شود. برای تاسیس یک واحد MMT واحدهایی که در گذشته پیش‌رو بودند باید کمک کنند، اما هر مداخله‌ای که در واحدهای MMT انجام شود، پزشکان ما را با مشکل بیکاری مواجه می‌کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    51 35
    پس مهندسین بدبخت مملکت چی هستن که واسه ماهی یه میلیون صبح تا شب باید تو گرما و سرما سگ دو بزنن،لطفا اینقدر واسه خودتون نوشابه باز نکنید همه مشاغل دنیا به جز مفت خوری قابل احترامه
    • پزشک IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      3 2
      هر شخصی که کارشو بلده و وجدان کاری داره مورد احترامه،اوضاع مهندسی هم از وقتی بد شد که دانشگاه آزاد واسه پر کردن صندلی اش افرادی رو گرفت که مجموع درصد ریاضی و فیزیک کنکورشون به ده درصد هم نمی رسید.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    46 33
    دیگه شما از آب گل آلود ماهی نگیر لطفا...یه ربع عمل میکنن قد دوسال حقوق پرستار پول میگیرن بعد بی پناه هم هستن...پرستار و معدنچی و کارگر خدماتی و پیک موتوری و دستفروش و اینا بعد چین آقای دکتر؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    22 28
    آخی دلم سوخت . لابد واسه همینه که برای درمان یک بیمار تازه اگه درمانش کنن طرف رو مجبور به فروش تنها سرپناهش میکنن. تازه اگرم بیمار فوت کرد باز باید بچه های طرف یه سر پناه دیگه رو بفروشن تازه بتونن جنازه رو از بیمارستان تحویل بگیرن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    20 23
    آخی چقدرم شما بی پناهین دیدیم
  • حکمت A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    17 12
    خداوکیلی بی پناه ترین شغل مشاغل پرستاری نیروهای مسلح است.رمقامات حقوق این پرستاران را اعلام کنند.نه درجات آنان را میدهند و نه حقوقی
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    3 0
    بی پناهترین؟ سکی نیست که در هر صنفی افراد متعهد وجود دارند و در رشته پزشکی کم هم نیستند اما مرجع رسیدگی به این همه تخلفاتی که در عرصه پزشکی توسط بسیاری دیگر صورت میگیرد کیست؟ چرا با مبالغی که جراحان پشت در اتاق عمل و یا در مطبشان برای انجام جراحی بصورت غیر قانونی اخذ میکنند مقابله نمی شود. ایران بهشت جراحها و پزشکان است چون با مسئولیتهایی که در کشورهای پیشرفته دارند روبرو نیستند و در قبال جان انسانها مسئولیت ندارند. در کشور ما پزشک بیمار را به اناق عمل میبرد پشت در اتاق عمل از وابستگان بیمار تعهد مکتوب میگیرند که پزشک و بیمارستان مسیولیتی ندارند. به امید روزی که تحمل انتقاد پذیری را کسب کنیم و به سازندگی بپردازیم نه انتقادها را مورد حمله قرار دهیم.
  • امید A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    21 21
    الهی من بمیرم واستون. گفتی و دلم خون شد.
  • اصغر A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    3 2
    به قول جناب خان آخیش آخیش چقدر این پزشکان مظلوم وبی پناهند .بی پنا ه بیماران بیچاره ای هستند که به علت تشخیص غلط ونداشتن پول ازسوی این پزشکان ازاین دنیا هجرت میکنن
  • بهراد IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    13 22
    بالاخره اگه حرف دادستان درسته و اين آقاي دكتر به خاطر يك مساله غير پزشكي كشته شده ، ديگه معلوم نيست رييس سازمان نظام پزشكي چه طوري با استناد به اين حادثه امنيت پزشك ها رو زير سوال مي بره.... ننه من غريبم بازي هم حدي داره......
  • امیر . م A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    4 0
    بی پناه منم که دیروز برای آزمایش تالیوم و تست ورزش قلبم با دفترچه بیمه تامین اجتماعی 450 هزار تا هم نقدی دادم .
  • ارش A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 2
    جناب زالی مردم منتظرند تا دلایل قتل مشخص شود و انتظار داریم خودتون به مردم توضیح دهید ...امیدوارم اون زمان هم در خصوص بیپناهی پزشکان بتوانید صحبت کنید .....به راستی که جای برنامههای خوبی مثله در حاشیه خالیست ......حداقل ظرفیت نقد پذیریه صنفتان را مردم سنجیدند ...اقایون درس خونده ...
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 1
    دلم سوخت. ......لطفا بی رو دربا یستی بفرمایید مصونیت قضایی می خواهید. وسلام