ایرنا نوشت:

رییس جمهوری با بیان این که کشور از لحاظ اقتصاد و امنیت از ثبات خوبی در منطقه برخوردار است، گفت: شرایط کشور، شرایط ثبات است و مشکلات موجود در سیاست خارجی، را با مذاکره حل می کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی عصر چهارشنبه در ادامه نهمین سفر داخلی که به مقصد استان زنجان داشته اند این مطلب را در جمع سرمایه گذاران وفعالان اقتصادی این استان، بیان کرد.

رییس جمهوری با بیان این که تصمیمات اقتصادی که گرفته شد با مشورت صاحب نظران بوده است، گفت: این به عنوان یک وظیفه و تعهدی بوده که به مرد م دادم و با خدا هم عهد کردم، البته ممکن است اشتباه کنیم اما با مشورت اشتباه و خطا کم می شود.

روحانی یادآور شد: در همه دنیا که در مسایل اقتصادی کار می کنند، گاهی شکست می خورند با این که کمیته های مشورتی دارند اما انسان باید اشتباهش را جبران کند.

رییس جمهوری افزود: از ابتدا تا کنون در زمینه اقتصادی اولین تلاش ما این بود که تورم بی حساب و کتابی که قابل پیش بینی نبود را کنترل کنیم، جامعه ای که نتواند پیش بینی کند که ماه آینده چه خبر است، حتی زمانی شده بود که میزان و مکیال به قول علما در یک روز قابل پیش بینی نبود، گاهی مقدار بحث روز نبود بلکه ساعت شده بود.

روحانی ادامه داد: اقتصاد در صورتی سامان می یابد که شما بتوانید پیش بینی کنید آنگاه شما می توانید تصمیم بگیرد که سرمایه گذاری کنید یا نکنید، اما اگر نتوانید تصمیم گیری کنید سرمایه ها به سمتی هجوم می آورد که مخرب است، در سال های گذشته این گونه شده بود، شما می دید وضع سکه و ارز چه وضعی داشت؟

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: تلاش این بوده که اقتصاد ایران را برای کارآفرینان و برای مردم قابل پیش بینیی کنیم، نرخ رشد ما در قیمت ها یک معیاری داشته است، البته مقاطعی کارهایی انجام می دهیم خود ما هم می دانیم که در ماه های بعد کمی حرکت تورم به سمت بالا خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: وقتی در حامل های انرژی قیمت بالا می رود، می دانیم جه وضعی پیش می آید، گزارش رییس کل بانک مرکزی که امروز در هواپیما به من ارایه شد، تورم سالانه ما به 20 درصد رسیده است، قاعدتا مرکز آمار کمی پایین تر است، اما به هر حال همین حدود است.

رییس جمهوری با بیان این که آمار بانک مرکزی برای 12 ماهه منتهی به ماه شهریور، حدود 20 درصد است، گفت: ما به مردم وعده دادیم که در پایان سال تورم به کمتر از 25 درصد خواهید رسید، امروز که 6 ماهه اول هستیم از وعده جلوتر هستیم و انشاء الله در پایان سال چند واحد از 20 درصد پایین تر خواهد آمد.

روحانی افزود: در بخش تورم، ادامه دادن این مسیر مهم است، این مسیر را ادامه خواهیم داد،تورم در سال آینده کاهش خواهد یافت و تلاش این است که در سال 95 تورم را تک رقمی کنیم، این مسیر پیش بینی و قولی است که داده بودیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: این کاری است که دولت باید انجام دهد، در زمینه رکود که مهم تر از تورم بوده است، امروز قطعا از رکود عبور کرده ایم البته همه بخش ها این گونه نیست، اما مسیر ما مسیری است که می توانیم به مردم قول دهیم در مسیر رونق حرکت می کنیم.

روحانی با تاکید بر این که در این مسیر همه باید دست به دست هم دهیم، ادامه داد: در انتخابات و بعد از آن بارها گفته ام که اقتصاد کشور باید به دست کارآفرینان و بخش خصوصی حل و فصل شود، در این تردیدی نداریم و ما باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: بخشی از کارها همچون راه آهن و اتوبان به گونه ای است که ممکن است بخش خصوصی برای سرمایه گذاری مشکل داشته باشد و نتواند سرمایه گذاری کند، در این موارد دولت سرمایه گذاری خواهد کرد، البته ما آماده ایم که بخش خصوصی را بپذیریم.

روحانی تاکید کرد: بنابر این دولت در بخش هایی که بار مسوولیت را بر دوش دارد، آن مسوولیت را فراموش نکرده است اما کارآفرینان باید بدانند که شرایط کشور، شرایط ثبات است.

رییس جمهوری تصریح کرد:الحمدلله از لحاظ امنیت و ثبات حتی ثبات اقتصادی در منطقه شرایط قابل قبولی داریم، البته بخشی از مشکلات وجود دارد که در سیاست خارجی است و باید از طریق مذاکره آن ها را حل و فصل کنیم.

روحانی اظهار داشت: روابطمان را با همسایگان توسعه می دهیم، تقریبا با همه همسایگان (البته ممکن است یکی دو کشور) روابط اقتصادی و حتی روابط سیاسی را توسعه داده ایم، در غرب، در جنوب، در شمال تقریبا با همه کشورها همین حالت را داریم، حرکت اقتصاد به سمت جلو است.

رییس جمهوری یادآور شد: از این که در این سفرهای خارجی، کارآفرینان هم همراه با رییس جمهوری به آن کشورها آمدند هم استقبال می کنم و هم بسیار تاثیر گذار است. در دنیای امروز دولت و بخش خصوصی با همدیگر باید حرکت کنند، نهایتش توسعه کشور وکارآفرینی برای مردم است.

روحانی خاطر نشان کرد: البته سود سرمایه گذار هم مطرح است و باید سود ببرد، اما باید بتوانیم کشور با به پیش هدایت کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: در 6 ماه اول صادرات ما بیش از واردات است، در 6 ماهه دوم هم پیش بینی این است که همین وضع را ادامه دهیم، در طول یکسال اگر بتوانیم صادرات غیر نفتی حدود 100 میلیارد دلار داشته باشیم، حرکت بسیار خوبی است البته تا نقطه مطلوب فاصله داریم و در زمینه صادرات استعداد بیشتری داریم،

روحانی با بیان این که بعضی ها فکر می کنند که واردات همیشه بد است و صادرات همیشه خوب، گفت: هرچه کالاهای ساخته شده کمتر وارد شود به نفع است اما برخی مواد اولیه است که ناچاریم وارد کنیم و در کشور ما وجود ندارد، بخش هایی است که معادن و منابع آن را داریم، در برخی کالاهای اساسی مثل روغن، گندم، نیازمند واردات هستیم و سال ها طول می کشد تا به خودکفایی برسیم.

 

50345

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه A1 ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    1 0
    به عنوان یک شهروند اصلا موافق گفته های رییس جمهور نیستم... به هیچ وجه اقتصاد ثبات نداره... میگید نه؟ از مردم بپرسید