۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
بازگشت فرزاد جمشیدی با یک  فرهنگ 20 جلدی

نماینده رسانه‌ای گروه پژوهشی «پژوهان» از پایان نگارش و تدوین فرهنگ 20 جلدی «مشاهیر ایران زمین» با سرپرستی فرزاد جمشیدی پس از پنج سال کار پژوهشی خبر داد.


به گزارش خبرآنلاین، صابری قمی با اعلام این خبر افزود: کار بزرگی در تهیه این فرهنگنامه انجام شده، به روز کردن اطلاعات در فرهنگ‌های پیشین و بعضا مراجعه حضوری به خود افراد مشهور کشور یا مطلعین صاحب نام در این زمینه بوده است. از ویژگی‌های این فرهنگ، توجه به همه چهره‌های ملی اعم از دانشمندان، هنرمندان، سیاستمداران و ورزشکاران است.

نماینده رسانه‌ای گروه پژوهشی «پژوهان» افزود: ما سعی کرده‌ایم از همه افراد مشهور ایران در این فرهنگنامه اسم بیاوریم و البته «مشهور» را در کنار «محبوب» تعریف کنیم. مثلا در حرف «ح» شما همان‌طور که درباره لسان‌الغیب، حافظ شیراز، اطلاعاتی را به دست می‌آورید، از مرحوم دکتر حسابی هم نشان می‌گیرید و در همین حرف «ح» حتی از گوینده شناخته شده خبری کشورمان، جناب حیاتی و فیلمساز مطرح و صاحب سبکی چون مرحوم اُستاد علی حاتمی هم نام برده شده است. ضمنا در این مجموعه عظیم «اعلام» از تمامی حکومت های ایران، وزرای دولت‌ها و وکلای مجالس (قبل و بعد از انقلاب اسلامی) و مسئولان نهادهای شناخته شده دولتی، با رعایت ارزش‌های مصوّب و متعارف، نام برده شده است. تهیه فرهنگنامه‌ای از چهره‌های مشهور در دیگر کشورها نیز سابقه داشته است.

صابری درباره گستره اشخاص اشاره شده در «مشاهیر ایران زمین» گفت: علمای اعلام، شاعران، ادیبان، مداحان، هنرمندان عرصه تعزیه، موسیقی‌دانان، نوازندگان، فیلمسازان، هنرمندان تئاتر، فیلمبرداران، عکاسان، خبرنگارانی که شهرت ملّی دارند، گرافیست‌ها، معماران، تمامی ورزشکاران در همه رشته‌های ورزشی که صاحب مدال و عنوان بوده و هستند، تمامی چهره‌های ماندگار معرفی شده در رسانه ملّی، پزشکان و جرّاحان معروفی که شهرت ملّی و بین‌المللی دارند و بالاخره افراد شاخص و محترمی چون معلمان برتر، خیرین و نیکوکاران هم در این فرهنگنامه، سهم به سزا و حضوری مؤثر دارند.

وی همچنین با اشاره به پراکنده بودن اطلاعات علمی در زمینه مشاهیر ایران، تهیه و جمع آوری این اطلاعات را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: تاکنون چنین فرهنگنامه‌ای که از اوصاف دایره المعارفی برخوردار بوده و ضمنا واجد جامعیت و همه‌گیری اطلاعات فرهنگی، هنری، علمی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و حتی نظامی شخصیت‌های بی‌نظیر کشورمان باشد، نداشته‌ایم. روح این فرهنگنامه شخصیت‌های بزرگ ایران زمین هستند. به عنوان مثال در زمینه نظامی هیچ‌گاه ما به عظمت جایگاه تخصصی شهدای خود یا حتی امیران، سرداران و رزمندگان شجاع حی و حاضر میهنمان اشاره‌ای فرهنگنامه‌ای که قابل مراجعه و استناد باشد، نکرده‌ایم.

صابری قمی با اشاره به تبعات مثبت انتشار این فرهنگنامه، گفت: با انتشار این فرهنگنامه به نحوی مردم و به ویژه بخش علمی کشور از استناد به اخبار دل خواسته اینترنتی، باز می‌دارد و از این پس انتشار این فرهنگنامه، ضرب‌المثلی برای اتکا و اعتماد ملی به اسناد مکتوب پیش‌رو و همچنین فرهنگ‌سازی نوینی برای معرفی شخصیت‌های ملی ایران محسوب شود.

وی در پایان با بیان اینکه «فرهنگنامه مشاهیر ایران» طی پنج سال و با همت بیش از 400 نفر از پژوهشگران و دانشجویان هم‌وطن در داخل و خارج کشور و 14 گروه تحقیقاتی و با هزینه شخصی نگاشته و گردآوری و جهت اخذ مجوزهای لازم آماده شده است.

 

6064

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449982

برچسب‌ها