۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵

ایسنا نوشت:

دسترسی صد درصدی کسب و کارها به باند پهن از جمله اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه بود که در پایان سال جاری مهلت آن به پایان خواهد رسید، اما باید دید که با وضعیت پهنای باند در کشور تا کنون چه میزانی از کار انجام شده و چقدر راه تا رسیدن به این هدف باقی مانده است.

در روزهای ابتدایی سال گذشته وزیر ارتباطات با انتقاد از وضعیت شبکه پهنای باند اعلام کرد که لازم است تا پایان برنامه پنجم توسعه تمامی کسب و کارها و البته 60 درصد از خانوارها به شبکه پهن‌باند دسترسی داشته باشند، اما تا آن زمان تنها 15 درصد از این برنامه محقق شده بود.

در همین زمان رییس‌جمهوری نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت شبکه پهن‌باند در کشور، خاطرنشان کرد که انتظارش از وزارت ICT این است که هرچه سریعتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها بلکه برای موبایل‌ها نیز وسیع‌تر شود و البته بر همین اساس نیز در نیمه دوم سال گذشته نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی راه‌اندازی شد.

البته معاون وزیر ارتباطات نیز برای دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه اظهار کرد که لازم است تا پایان این برنامه 1000 پورت اینترنت پرسرعت داشته باشیم که برای رسیدن به این هدف باید پهنای باند بین الملل افزایشی ۵۰ برابری داشته باشد.

اما طبق آمارهای وزارت ارتباطات باید انتظار داشت که در ابتدای سال 1394، شبکه اینترنت ایران قدم‌های بیشتری را در مسیر افزایش ضریب نفوذ پهن‌باند برداشته باشد. بر این اساس طبق آمارهای اعلامی در نیمه دوم سال گذشته تعداد کاربران اینترنت پرسرعت در کشور دو برابر شده‌است.

طبق آخرین گزارش سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت در ایران 53.29 درصد و تعداد کاربران اینترنت نیز رقمی حدود 40 میلیون نفر است، اما از این بین تنها 8.4 میلیون نفر از شبکه اینترنت پر سرعت خانگی استفاده می‌کنند که البته تعداد این کاربران نیز در سال گذشته نسبت به سال 1392 دو برابر شد.

علاوه بر این، طبق گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، تا پایان سال 1393 نیز ظرفیت شبکه اینترنت کشور نسبت به گذشته دو برابر شده‌است. بر اساس اعداد و ارقام ارائه شده از سوی محمود خسروی در پایان سال گذشته شبکه IP داخلی از 1.2 ترابیت بر ثانیه به 2.5 ترابیت بر ثانیه افزایش یافته است و بر این اساس باید ظرفیت شبکه انتقال داخلی - ترنسمیشن - نیز از 10 گیگابیت بر ثانیه به 100 گیگابیت افزایش یافته باشد.

در این راستا وزیر ارتباطات در سال جاری اعلام کرد که تصمیم این وزارتخانه بر این شده است که ظرفیت افزایش یافته پهنای باند را پیش از آنکه صرف بهبود وضعیت کیفی اینترنت کند به کاربرانی اختصاص دهد که در صف انتظار برای دریافت اینترنت مانده‌اند.

طبق گفته‌های وزیر ارتباطات انتظار می‌رود این روند دو برابر شدن در حوزه اینترنتی همچنان ادامه یابد به طوریکه واعظی در صحبت‌هایش اعلام کرد که قرار است تا پایان سال جاری تعداد کاربران ADSL از ۸ به ۱۶ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

اما بخشی از پروژه وسیع افزایش دسترسی خانوارها و کسب و کارها به شبکه باند پهن با پروژه شبکه ملی اطلاعات نیز تداخل ایجاد می‌کند، چرا که تاکید وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی بر این است که افزایش شبکه پهن باند باید هم‌زمان با گسترش اینترانت صورت گیرد و از طرفی اینترنت با ایجاد یک شبکه دسترسی داخلی با سرعت بالا می‌تواند امکان «دسترسی به اینترنت» از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم ‌کند.

اگرچه بار مسوولیت بهبود وضعیت اینترنت از لحاظ گسترش دسترسی و کیفی که وزیر ارتباطات و حتی رییس‌جمهوری نیز نسبت به آن ابراز رضایت نمی‌کنند، برعهده خود وزارت‌خانه و البته شرکت زیرساخت به عنوان تامین‌کننده پهنای باند کشور است، پیش از این به نظر می‌رسید وزارت ارتباطات برنامه‌های دیگری نیز دارد.

در اولین ماه‌های نیمه دوم سال 92 و درحالی که وزارت ارتباطات تلاش‌هایش را برای بهبود وضعیت شبکه آغاز کرده‌بود، نصرالله جهانگرد با اشاره به اینکه درکشور با کمبود جدی پهنای باند مواجه هستیم به طرح مسئله آزادسازی پهنای باند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات موافق ورود بخش خصوصی به مساله تامین و توزیع پهنای باند تحت نظارت شرکت زیرساخت است اعلام کرد که این طرح در رگولاتوری بررسی خواهد شد.

البته این طرح در نهایت به دست فراموشی سپرده شد و اعلام شد که شرکت‌های اینترنتی و بخش خصوصی می‌تواند با شرکت در مناقصه‌ای مثل سابق پهنای باند خریداری کند که البته توزیع آن در کشور از لب مرز در انحصار شرکت زیرساخت باقی خواهند ماند.

اما به گفته خود جهانگرد مشکل اصلی در مورد پهنای باند در ایران درست از لب همین مرز‌ها آغاز می‌شود، وی در این باره اظهار کرده بود که وزارت ارتباطات برای 100 برابر کردن میزان خرید پهنای باند مشکلی ندارد و حتی این پروژه در عرض سه ماه صورت می‌گیرد اما مشکل اصلی توزیع آن در کشور از لب مرز است.

با وجود شرایط فعلی، میزان پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات که به گفته وزارت ارتباطات در دولت گذشته راه چندانی از آن طی نشده‌بود و همچنین جاماندن شرکتهای اینترنتی از قافله توزیع پهنای باند در کشور باید دید که وزارت ارتباطات تا پایان سال آینده و در صورتیکه موفق شود طرح خود را برای دو برابر کردن تعداد کاربران ADSL به انجام برساند چند درصد از پروژه دسترسی خانوارها و کسب و کارها به باند پهن به انجام خواهد رسید.

22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    5 0
    مخابرات تهران برای سرویس های نامحدود خود مصرف منصفانه تعریف کرده که هیچ کجای دنیا رسمیت نداره به این صورت که پس از حجم مشخص ما بقی مصرف مشترک به صورت کاملا ازاد محاسبه خواهد شد
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    وقتی نصف پهنای باند ایران به سمت عراق میره و داخل ایران باید منتظر ماند چه تحولی میخاد صورت بگیره۰۰۰ بابا ما ایرانی هستیم نه عراقی۰۰۰