نظام آموزشی رسمی ایران پاسخگوی نیاز امروز و آینده کشور نیست

در حاشیه دوم کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی، چند پنل تخصصی برگزار شد که یکی از آنها نقش «نوآوری های اجتماعی» و «مسئولیت پذیری اجتماعی» شرکت ها در توسعه عدالت آموزشی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در اين نشست انور نوربخش معلم منتخب از استان کردستان، شاپور محمدی معاون وزارت اقتصاد و دارایی، احمد مرادعلی زاده رئيس هیأت مدیره گروه توسعه و عمران علوی کرمان، شهیندخت خوارزمی هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، حسین خزلی خرازی تحلیلگر ارشدمالی، رضا درمان مدیرعامل انجمن یاوری فرهنگی، فرزاد فرهیدی کارآفرین حوزه پتروشیمی به سخنرانی پرداختند.

معاون وزارت اقتصاد و دارایی در این نشست گفت: همه ما محصول نظام آموزشی یک کشور هستیم و در تمام کشورها این محصولات آموزشی وجود دارد، خوشبختانه دولت در رویکرد نظام آموزشی تلاش بسیاری کرده است و به نظام آموزشی همیشه توجه ویژه ای دارد.

او افزود: طبق ماده ۷۸ قانون، وزارت اقتصاد موظف است، برای فراهم کردن امکانات آموزشی برای مؤسسات، نهادها و بنیادها هر اقدامی که در توان دارد را انجام دهد و با کمک های مالی برای توسعه و عدالت آموزشی گام بردارد.

همچنین در این نشست، شهیندخت خوارزمی عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به نقش نوآوری اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در توسعه عدالت آموزشی گفت: نظام آموزشی رسمی کشور در قالب آموزش و پرورش و آموزش عالی پاسخگوی نیاز امروز و آینده کشور نیست. اکنون منابعی در کشور وجود دارد که می تواند صرف رفع نقص های نظام آموزشی رسمی شود و به توسعه و عدالت آموزشی کمک کند اما در واقعیت چنین اتفاقی نمی افتد.

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به واکنش طبیعی به آسیب های اجتماعی نظام سرمایه داری، گفت: سیر تکامل اندیشه های مسئولیت اجتماعی برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ با مصاحبه رهبران کسب و کار در آمریکا آغاز شد و در سال ۱۹۷۰ با تاکید بر نقش داوطلبانه فراتر از قانون ادامه پیدا کرد.

او گفت: نیکوکاری به عنوان فرهنگ و سنت باز تابی از میل ذاتی انسان به نوع دوستی و نیاز به معنا بخشیدن به زندگی از راه کمک به دیگران است همچنین با پیدایش ادیان میل به رستگاری آن جهانی و نزدیک شدن به خالق هستی از راه صدقه و نذر و خیریه وجود دارد. در جامعه معاصر ایران این دو جریان سرنوشت ساز اجتماعی به موازات هم در حرکت هستند، اما منابع در خدمت آموزش نیست و یک رقابت بی معنا شکل گرفته است.

خوارزمی گفت: سازمان هایی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان اوقاف و امور خیریه و نهادهای مذهبی در قالب نذر و صدقه، سازمان بهزیستی در قالب وقف و خیریه، فعالیت سمن های غیر مذهبی در قالب نیکوکاری معنوی و همچنین مسئولیت اجتماعی با همکاری بنگاه های اقتصادی باید در راستای توسعه عدالت آموزشی در کشور هزینه شود. متاسفانه بنگاه ها برای رفع نواقص نظام آموزشی کشور راهبردی ندارند و همچنین این موضوع متولی مشخص ندارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =