بودجه زندان‌ها دو برابر سرانه دانش‌آموزان است/ تاکید بر کیفی شدن آموزش در کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی

کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با سخنرانی خبرگان علوم سیاسی و جامعه شناسان، امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اين كنفرانس با تلاوت قرآن مجيد و سرود جمهوري اسلامي ايران، ارائه گزارش رئيس كنفرانس محمدرضا واعظ مهدي، ارائه گزارش دبير كنفرانس ميثم هاشم خاني ساعت ٨:٣٠ آغاز شد.

در این كنفرانس محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، محمدحسين فرهنگي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، رضا درمان مديرعامل جامعه ياوري فرهنگي، مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن تهران، عليرضا نخعي مدير اداره آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان، سيدمحمد بطحايي قائم مقام وزير آموزش و پرورش سخنراني كردند.

همدلي و همزباني مردم و سياست گذاران(براي كاهش فقر آموزشي كودكان)، تبديل مدارس به پيشروان فقرزدايي و نشاط آفريني پايدار(در چشم انداز ١٤٠٤)، تبديل مدارس به پيشروان توسعه كيفي جمعيت(در راستاي سياست هاي كلان جمعيتي) و غنابخشي عدالت محور سرمايه انساني كودكان، به عنوان جانشين سرمايه نفتي، براي تثبيت اقتصاد مقاومتي از جمله شعارهاي اين كنفرانس است.

سهم هر دانش آموز از بودجه؛ ۲۳۰۰ تومان

میثم هاشم خانی، دبیر کنفرانس گفت: سال گذشته بعد از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف، آقای نوبخت ردیف بودجه مخصوصی را برای توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از ردیف های بودجه لحاظ کرد. 20 روز پس از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف ما کار خود را از 23 آبان 93 برای برگزاری دومین کنفرانس و مقدمات اجرای آن آغاز کردیم.

هاشم خانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر در محرومیت زدایی آموزشی به ویژه در زمینه محرومیت زدایی آموزشی كمي، توفیق داشته است، افزود: میانگین تحصیلات بالای 25 سال رشد محسوسی داشته است اما ما هم اکنون به برهه ای از زمان رسیده ایم که باید محرومیت زدایی را در زمینه آموزش کیفی آغاز کنیم.

دبیر کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی به تاثیر تحصیلات بر درآمد اشاره کرد و گفت: با آمارگیری هایی که انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که در استان تهران به ازای هر یک سالی که هر فرد تحصیل می کند 7/5 درصد بر درآمدش افزوده می شود اما این میزان در استان سیستان و بلوچستان به 2/5 درصد می رسد این نشان می دهد که ما باید به ارتقاء کیفیت ساختار آموزشی در مناطق محروم توجه ویژه داشته باشیم زیرا تمرکز آموزشی پایتخت محور شد، اگر بودجه وزارت آموزش و پرورش را به ماه های سال تقسیم کنیم می توان گفت سهم هر دانش آموز ایرانی دو هزار و 300 تومان می شود زیرا بخش عمده بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف معوقات و دستمزد کارکنان این وزارتخانه می شود. از سال 1380 به بعد بودجه سیاستگذاری در آموزش و پرورش به شدت کاهش پیدا کرده است و آموزش و پرورش از نهاد سیاست گذار به یک نهاد حسابدار تبدیل شده است. زندان ها و شوراهای حل اختلاف تقریبا دو برابر سرانه دانش آموزان 12 میلیونی ایران از بودجه برخوردار هستند.

هاشم خانی گفت: از زمانی که یارانه نقدی به خانواده ها پرداخت شد ما دو دهک پایین جامعه را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم در خانواده های 4 نفری از میزان یارانه دریافتی فقط 850 تومان به سمت آموزش رفته است و این نشان می دهد فقر زدایی تنها با تزریق پول نقد امکان پذیر نیست.

دبیر کنفرانس گفت: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که ضریب جینی اش در این سطح باشد در واقع از سال 90 به بعد خانواده ها با بحث آموزش همانند یک کالای لوکس برخورد کرده اند و از آن سال مخارج آموزشی در برخی از خانواده ها به زیر صفر رسید زمانی که دولت جدید کشور را تحویل گرفت خانواده هایی که دارای دانش آموز بودند برای آموزش فرزندان‌ شان زیر هزار تومان خرج می کردند. او با بیان اینکه 70 درصد خانواده ها در سیستان و بلوچستان برای فرزندانشان در بحث آموزش در ماه کمتر از هزار تومان هزینه می کنند گفت: در کشورهای عضو OECD هر سال 180 شاخص در آموزش کودکان منتشر می شود اما ما در ایران بخش عظیمی از این شاخص ها را محاسبه نمی کنیم و یا بخش اعظمی از آن محرمانه تلقی یا عنوان نمی شود.

مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست

در ادامه جلسه رضا درمان، مدیر عامل جامعه یاوری فرهنگی گفت: باید به چند نکته اشاره کنم: 1) مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست که مورد نیاز است بلکه مدرسه یاری هم در کنار آن مورد نیاز است، موضوع مدرسه یاری از مهمترین موضوع هاست که باید در سر فصل این کنفرانس اضافه شود که این اتفاق هم افتاده است.2) مسولیت اجتماعی دولت، تجریه ما نشان می دهد ایجاد این ارزش اجتماعی، می تواند اثر بخشی بیشتری در حوزه کمک های مردمی داشته باشد.

درمان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد، لطفا حرفه ای رفتار کنید! اصول فعالیت های حرفه ای را ما در سازمان های مردم نهاد بلد نیستیم. سطح کار سازمان های مردم نهاد باید بتواند از کیفیت کافی برخوردار باشد.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =