درآمد دو روستا برای وقف کتاب در دوره قاجار

گزارشی است از دهها نسخه خطی موجود در کتابخانه فرهنگ یا همان ابن مسکویه اصفهان که از درآمد دو روستا وقف شده و از نمونه های وقف فرهنگی بسیار عالی است.

مدتها قبل در همین وبلاگ از یک نسخه از آثار بیرونی یاد کردم که از درآمد دو روستا در بخش ماربین اصفهان به نام موران و طهرانچی برای طلاب علوم دینی اصفهان وقف شده بود.
بعدها که نسخه های کتابخانه ابن مسکویه اصفهان را بیشتر ملاحظه کردم، متوجه شدم که تعداد زیادی از کتابهای مزبور، از درآمد همین دو روستا وقف شده است.
یکی دو بار دیگر هم اشاره کرده ام که در اروپا و امریکا، کسانی از ثروتمندان هستند که فرزندی ندارند و غالبا اموال خود را برای دانشگاه ها وقف می کنند. در کشورهای عربی، شاهزادگان این قبیل کارها را انجام می دهند. اما در کشور ما نه ثروتمندان چنین می کنند و نه شاهزاده ای مانده است که چنین کارهایی را انجام دهد. اگر ثروتمندی هم باشد، بعید است که بدون بچه باشد، و بعد هم بعید است که وقف کند، تازه بعید است که برای کتابخانه وقف کند. اما در قم و برخی از شهرها گهگاه علما، مؤسسات فرهنگی درست می کنند و کتابخانه ای هم می سازند. نمونه اش کتابخانه مرحوم مرعشی یا پیش از آن کتابخانه مسجد اعظم است که توسط آیت الله بروجردی درست شد. حالا هم موسسات زیادی در قم هست که هر کدام یک کتابخانه دارد. این موسسات گاه ویژه کار فرهنگی است گاهی هم پوششی برای کارهای تجاری و ثبت دوام در جریده عالم. هرچه هست باید گفت خداوند خیر دهاد.
در اینجا دلم خواست تعدادی از صفحات اولیه این آثار را که از درآمد این دو روستا وقف شده و حتی در برخی قیمت ها هم که مربوط به اواخر دوره قاجار است آمده، (مثلا پانزده تومان برای یک اثر) در اینجا بیاورم.
اصل این وقف متعلق به شخصی به نام بهرام بیک است و تاریخ ها معمولا مربوط به اواخر قرن سیزدهم و اوائل قرن چهاردهم مثلا 1313 ق است.
از یکی از این نوشته ها چنین بر می آید که جمعا 79 جلد وقفی از درآمد این دو روستا بوده است. اگر کسی از وضع این دو روستا و وقف آن خبر دارد در کامنت ها بگذارد.
بر اساس این وقف، قرار بوده است که هر ماه رمضان، کتاب ها چک شود که سرجایش هست یا خیر و سالم است یا نه. در برخی از تصاویر زیر تاریخ های چک کردن هم آمده است.

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    12 0
    این موسسات گاه ویژه کار فرهنگی است گاهی هم پوششی برای کارهای تجاری و ثبت دوام در جریده عالم. استاد واقعا شما خیلی انصاف دارید که به این مورد اشاره کردید هرجه باشه خلاصه مردم هم نفع میبرند اشکالی نداره.
  • باران A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    1 2
    پس درکنار خوشگذرانی و عیش ونوش وظلم وستم ، بعضی کارهای فرهنگی هم انجام میشده .و همه رو وقف ... ساخت مسجد توی ونزوئلا و قطب شمال نمی کردند.عجب ....
  • اصفهاندوست US ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    2 0
    و این نشون میده اصفهان بی جهت نام پایتخت فرهنگ و تمدن ایران رو یدک نمیکشه ، چون فعالیت های فرهنگی و خیریه در اصفهان قابل قیاس با بقیه شهرها نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    2 2
    آخه اون مهر بدقواره چیه زدن رو نسخه خطی؟؟
    • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
      0 0
      اشتباهی مثبت زدم کدوم رو میگی؟
  • ناشناس A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    آخه نه اینکه خیلی به کامنتها جواب میدید ما هم براتون اطلاعات بذاریم
  • javad CA ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    لذت بردم
  • چکو A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    2 0
    وقف معمولا بانیت خیر انجام میشود.خوشبختانه درچندسال اخیر وقفیاتی با نیات نیازمندیهای غیراحساسی وبانتایج درازمدت وعالمانه تر درجامعه پدیدار گشته است. اما نکته جالبی که آقای جعفریان بدان اشاره کردندقابل تامل می باشد.بدنیست بدانید درشهرستان طبس واقع درخراسان جنوبی،وقفی برای سیر کردن گربه ها وجود دارد. ودرمشهد درحرم حضرت رضا ع نیزوقفی وجوددارد که متولی میبایست بابهترین اطعمه پولداران وقدرتمداران را پذیرائی کند.
  • جزینی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 0
    با تشکر.روستای طهرانچی باحتمالا همان تیرانچی باشد که از توابع شهرستان خمینی شهر است و در جاده اصفهان نجف آباد، بین شهر درچه و کوشک قرار دارد.این روستا در بخش ماربین علیا هست.در کتاب وقایع السنین و الاعوام گزارش شده سلطان حسین قریه ی به اسم طهرانچی را از ورثه ی شخصی به نام الله بیک به چهارصد و چهل تومان خریده و وقف مدرسه جدید سلطانیمدرسه چهارباغ نموده است. همچنین در متن وقف نامه مدرسه نیم آورد؛ از قریه ماران ماربین نام برده شده است کتاب در باب اوقاف صفوی ص125