۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
اندر هوس داشتن یک گوگل بوک ایرانی جامع

آیا می شود آرزوی روزی را داشت که تمام یا بخش اعظم آثار چاپی ما اعم از کتاب و مقاله و مجله، دست کم آنها که مشکل حقوقی ندارند، به صورت تایپ شده و قابل سرچ در یک برنامه جامع در اختیار پژوهشگران گذاشته شود؟

اگر بخواهیم منابع اصلی فارسی را در تمام علوم انسانی و اجتماعی فهرست کنیم، منابعی  که بکار پژوهش می آید، یا به هر حال در مسیر پژوهش می تواند سودمند افتد، حداکثر چیزی بین پنجاه هزار تا صد هزار عنوان است.
مقصود از این که متنی در مسیر پژوهش باشد، یعنی این که برای مثال دیوان قابل توجهی باشد، متن تاریخی قابل استنادی، ترجمه های معروف قرآن و حدیثی، داستان نامه های معروفی، آثار جغرافی، کتابهای درسی، کتابهای لغت و دایره المعارف و .... است.
سوال این است کار تایپ این متن ها چه اندازه طول می کشد؟ این که ما این ها را در یک برنامه بگذاریم و در اختیار پژوهشگران بگذاریم تا کارشان را به راحتی با جستجوی لفظی و ترکیبی به خوبی پیش ببرند، چه قدر هزینه بر می دارد؟ چه قدر زمان می خواهد؟
باید توجه داشت، این کاری است که فقط یک بار انجام می شود، و نیاز به تکرار هم ندارد. بنابرین هزینه آن قابل تعریف و محاسبه است. فقط یک مرکز نیرومند و قوی می خواهد، جایی که بدون وقفه این طرح را به عنوان یک طرح ملی و غیر قابل برگشت و دقیق و انتخاب صحیح پیش ببرد.
این در حالی است که اخیرا بیشتر کتابخانه های بزرگ، به جز کار اسکن خطی ها، شروع به اسکن برخی از کتابهای چاپی قدیمی کرده و با اسکن یک کتاب در ده جا هزینه های تکراری روی دست دولت می گذارند و درست در همین حال، یک برنامه واحدی که بتواند به راحتی زمینه دانلود این آثار را فراهم کند، وجود دارد، ودر واقع تعدد برنامه ها هم، هم از لحاظ نیروی انسانی و هم امکانات دیگر، مکرر در مکرر هزینه های اضافی می طلبد. تازه همه آنها داد و فریاد می کنند که به دیجیتالی کردن آثار مشغول هستند.
لازم است برای یک بار هم که شده، و برای همیشه، این پنجاه هزار تا صد هزار اثر فارسی را (چون عربی ها را عربها کار تایپ و برنامه اش را انجام می دهند و انگلیسی ها هم که در گوگل بوک انجام شده و به مرور در حال بیشتر شدن است) تایپ کنیم، در یک برنامه آسان و همه فهم گذاشته و آن را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم تا این قدر دانشجو و استاد و معلم ما به خاطر یک لغت و کلمه و ترکیب و خبر و داستان و شرح حال، بی خود این طرف و آن طرف نروند.
مرکز نور قم، سالهاست در حوزه مورد علاقه خود این کار را کرده و به جز ایرادی که به آنها برای نشناختن برخی از آثار مهم هست، و به جز آن که به دلیل کمبود بودجه هر روز راهی برای محدود کردن استفاده از آنها را جز در ازای پول طراحی می کنند، کار بسیار سودمندی انجام داده و می دهند. (هرچند اخیرا به دنبال سی دی کردن آثار معاصران هستند که بسیاری از آنها متاسفانه فاقد اررش علمی است و این برای آنها وقت تلف کردن و فکر کردن به این است که کار خوبی است یعنی مصداق یحسبون انهم یحسنون صنعا).
اما باید پرسید، مراکز مهم کتابخانه ای ما که دولتی هستند، چه می کنند؟ اگر پولی ندارند، باید، (و باید و باید) برای این کار هزینه ای در اختیار آنها گذاشته شود که این بار نه برای کارهای بی خاصیت که فقط و فقط برای یک برنامه مقبول با محتوای قابل قبول و نسبتا کامل، استفاده شود.
به نظر شما، آیا ممکن است بشنویم که سه یا پنج سال دیگر، همه کتابهای مهم فارسی کهن، غالب پژوهش قدیمی جدی (که مشکل حقوقی از نظر نشر و تصحیح و تالیف ندارد)، تمامی دواوین، تمام کتابهای لغت، تمام متون تاریخی تا این اواخر، تمام آثار اجتماعی و ادبی و جغرافی مهم و.... همه و همه در یک برنامه، مثل گوگل بوک هست که وقتی کسی دنبال یک اسمی یا نام مکانی یا لغتی می گردد، حتی اگر در یک گوشه دور افتاده یک کتاب، در پاورقی آن یا در هر جای آن هست بتواند به آن دست یابد؟
پاسخ خود من به عنوان یک دست اندر کار کوچک که سابقه بسیار مختصر مدیریتی هم دارد، این است که تحقق این هدف در این زمان و حتی بیش از آن بعید است، چون مراکز یاد شده آن قدر کار پرت و پلا دارند، آن قدر رونما و پس نما از آثار چند بار چاپ شده و تصحیح شده می گذارند، و حالا اخیرا... آن قدر نقد نقد می کنند (با حضور کارمندان خودشان و سه چهار نفر و غیره) که دیگر نه پولی می ماند و نه فرصتی که بتوان با آن به چنین هدفی دست یافت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    19 31
    ماشاالله حاج آقا فقط مطلب می نویسه
    • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
      8 1
      نخیر، مطلب نویسی جزو کارهای حاشیه ای ایشان است
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
      8 1
      حاج آقا الان از تریپ پژوهشگر وارد شده. زیاد سخت نگیرید
  • بی نام RO ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    10 1
    افسوس که وقت گرانبهای اساتیدی چون جعفریان به جای تحقیق و تحلیل باید صرف جستجو در گوشه و کنار این مملکت به دنبال یک لغت و یا یک کلمه شود
    • محمد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
      1 5
      افسوس که آدمهایی مثل تو هیچ وقت استاد جعفریان را تنها نمی گذارن
    • محمد A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
      0 0
      دوستان عزیز وقتی عبارتی را فیلتر می کنید لطفا به جاش ... بگذارید تا مراد نویسنده از ذم به مدح تبدیل نکند
  • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    1 1
    تبلیغی است برای این: http://ebookshia.com/
  • رضا IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    6 6
    به نظرم شما به جای این همه مطلب نوشتن در سایت ها بنشین و این کار رو به عنوان باقیات صالحات خودت انجام بده
    • مهسا IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
      6 3
      بنظرم شما يه كم معقول نظر بديد مطمئن باش اگر اينقدر پول و قدرت داشت حتما انجام ميداد نه اينكه خون دل بخوره
  • عباس A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    12 1
    امر بر برخي دوستان مشتبه شده؛ اگه قرار باشه مثل رسول جعفريان ننويسه و زياد هم ننويسه ديگه اون کيه که بايد بنويسه؟ اينترنت و همه نويسي ذائقه ها رو تغيير داده. رسول جعفريان هم مثل بقيه ديده ميشه چون زياد خودش رو تحويل نميگيره. فقط يه کتاب تاريخ تشيع ايشون رو بخونيد بعد با يه نگاه ديگه مطالب ايشون را ميخونيد. قطعاً بنده هم با همه گفته هاي جناب جعفريان موافق نيستم؛ ولي بسيار سپاسگزارم از ايشان که علم و فهمي را که دارد و شايد هميشه درست هم نفرمايد را براي خودش نگه نميدارد.
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    1 0
    http://www.ebookshia.com/ فقط همین سایت. خدا قوت
  • علی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    1 0
    کارهای خوبی هم مثل شبکه کتابخوانان حرفه ای انجام شد ولی کامل نشد و ناقص ماند
  • کامران A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    3 0
    استاد عزیز فکر کنم اگه خودتون پیشقدم بشین و همه کتاباتونو تو سایت کتابخونه تاریخ اسلام بذارید کم کم بقیه هم شروع می کنند باید سد شکن باشید. به عمل کار برآید.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    3 0
    الان مراکز و کتابخانه های بزرگ در زمینه کتابهای الکترونیکی مشغول به کار هستند.ولی هیچکدام حاضر به همکاری جدی با هم نیستند.هرکسی خودش را قبول دارد و حاضر نیستند محصول کارهای خودشان را در اختیار دیگران قرار دهند.اگر به جایی این موازی کاری ها،با یک برنامه کارشناسی شده نیروها و هزینه متمرکز می شد و هر کدام از این مراکز به اندازه توان بخشی از کار را به عهده می گرفتند، نتیجه بسیاری خوبی حاصل می شد.
  • عباس نصر IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    2 0
    جناب اقای جعفریا ن با عرض ارادت من سال گذشته این پیشنهاد را به اقای دکترنجفی معاون رسانه ای وزارت ارشاد دادم ولی ظاهرا با تعویض ایشان موضوع رها شده است فکر کنم باید این معاونت همراه کتاخانه ملی این کار را انجام دهند خوب است که از وریر ارشاد خواسته شود تا از این پس هنگام فیپا نویسی همزمان اقدام ونسبت به کتابهای قبلی نیز بمرور اقدام شود بسیارکار بجا ودرستی است در یکی از کشورهای بقول برکفار سایتی راه افتاده که فیش های مطالعاتی در زمینه های علوم مختلف روی سایت خود میریزند تا محثققان وقت خود را صرف تحقیق نکنند و فقط در پی خلاقیت مسایل جدید وتحلیل انها باشند ولی ما هنوز در بحث کتابشناسی هم مانده ایم البته بخش خصوصی هم می تواند در قالب وکی بوک این کار را انجام دهد ولی مدته طول می کشد
  • محمود IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    3 3
    آقای دکتر، چند سالی که شما رئیس کتابخانه مجلس بودید چرا اقدامی نفرمودید؟
  • حسين IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    آقاي دكتر، به نظرم به جاي گشتن در بودجه هاي دولتي ، از دين كمك گرفت..وقتي پدر خانواده از طرف دين اجازه دارد تا از محل وجوهات شرعيه براي خريد كتاب و ...هزينه كند، چرا نبايد سعي نمود تا نظر مثبت بزرگان دين را نسبت به اختصاص بخشي از وجوهات شرعيه كه مومنين پرداخت مينمايند ، جهت ايجاد كتابخانه هاي الكترونيكي جلب نمود...راستي آيا ساختن كارتون هايي براي رده سني خردسالان ، از موضوعات و منابع ايراني اسلامي چيزي غير از دين است؟ متاسفانه در اين امر دچار تنبلي فرهنگي هستيم... كتابخانه بزرگ آيت الله العضمي مرعشي نجفي كه ايشان ايجاد نمودند نمونه زيبايي از صرف همت ديني است... چرا نتوان اين همت را صرف ديجيتالي كردن اين كتابخانه ها ننمود؟