پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی صبح امروز میزبان میزگردی با موضوع بررسی شرایط بازار ارز پس از لغو تحریم ها بود.

مریم یعقوبی

صبح امروز میزگردی در محل پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با حضور غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی، یحیی آل اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران، حسن معتمدی، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین،محمدمهدی بهکیش، نایب رئیس و دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی،سیداحمدرضا جلالی نائینی، مدیرگروه پژوهشی پول و ارز پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد. در این میز گرد شرایط بازار ارز پس از لغو تحریم ها بررسی شد.

غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی در تحلیل شرایط فعلی بازار و علل ثبات نسبی نرخ ارز طی دو سال اخیر گفت: نرخ ارز از بدو کار دولت تقریبا ثبات داشت. یکی از علل اصلی اعتماد مردم به دولت بوده و توافق سال 92 نقش اصلی را داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین معاون ارزی بانک  مرکزی در این میز گرد با اشاره به جو روانی ایجاد شده گفت: در لوزان اتفاق خاصی نیفتاد و هنوز عملیاتی نشده بنا بر این اثر ملموسی روی بازار نداشته است. اتفاقی که الان افتاده این است که درآمد نفت تنها منبع تامین نیازهای ارزی نیست و صادرات غیرنفتی رقیب بانک مرکزی در ارز آوری است و نیاز بازار آزاد را جواب می دهد. در برخی مقاطع تمام نیازهای ارزی بازار آزاد را صادرات غیرنفتی پوشش می دهد.

وی گفت: ارز مقوله مجردی از سایر عوامل اقتصادی نیست. یکی از این عوامل نرخ سود بانکی است. کما اینکه وضعیت بازار سرمایه هم بر بازار ارز اثر می گذارد.به عنوان مثال نزدیک میتوانم به رفتار بانک مرکزی روسیه اشاره کنم که در جریان کاهش بیش از صد درصدی ارزش روبل، با استفاده از ابزار نرخ سود بانکی توانست ارزش پول ملی خود را مدیریت کند.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: با این حال نباید فراموش کنیم که هدف اصلی ما کمک به تولید و رونق اقتصادی است و باید بین همه عوامل و اهداف تعادل برقرار کنیم.

وی افزود: متاسفانه در بازار ارز، سفته بازی بسیار رواج یافته و نهادینه شده است بنابراین بانک مرکزی مجموعه دستورالعمل هایی را برای ساماندهی رفتار بازیگران بازار ارز تدوین و اجرا کرد. این اقدامات تا حدود زیادی جلوی معاملات فردایی را گرفت و به بازار ارامش بیشتری داد.

کامیاب تاکید کرد: کسی مخالف کاهش واقعی و مبتنی بر واقعیتهای اقتصادی نرخ ارز نیست ولی باید جلوی رفتارهای هیجانی و دخالتهای سوداگرانه را گرفت. اگر موفق بشویم در کنترل این رفتارها حتی اگر به توافق نهایی هم نرسیم در مذاکرات باز هم می توانیم بازار را مدیریت کرد.

یکسان سازی نرخ ارز باید هرچه سریعتر انجام شود

معتمدی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل فعلی بانک اقتصاد نوین نیز در این میزگرد گفت: خروج تقاضای ناظر بر افزایش نرخ ارز، افزایش عرضه با آزاد شدن منابع ارزی پس از توافق سال 92 و سوددهی بالای بازار پول عواملی بودند که به ثبات نرخ ارز کمک زیادی کرد.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی یکسان سازی را قبل از اینکه هر اتفاقی در تیر ماه بیفتد اجرا کند، قطعا احتمال و امکان هیجانات بازار ارز به حداقل می رسد. الان مسئولان بانک مرکزی می خواهند یکسان سازی را بعد از توافق انجام دهند در حالی که به عقیده من باید فارغ از هر اتفاقی که در 9 تیر رخ بدهد باید یکسان سازی انجام شود.

بازار غیررسمی مدیریت نرخ ارز را سخت می کند

محمدرضا بهکیش، کارشناس اقتصادی هم در این میزگرد گفت: در کشور ما نرخ ارز را انتظارات و دیگری هم نرخ گذاری بانک مرکزی تعیین می کند. بعد از توافقات اخیر انتظارات این بود که پایین بیاید و حتی رییس کل بانک مرکزی مجبور به دخالت شد و انتظارات را تغییر داد. احساس شد بانک مرکزی نمی گذارد نرخ پایین بیاید.

اینکه نرخ تعیین شد خوب نبود ولی اینکه جلوی کاهش هیجانی را گرفتند درست بود. نقش بانک مرکزی مهم است چون اظهارنظر بانک مرکزی انتظارات را مدیریت می کند.

بهکیش گفت: 20 میلیارد دلار کالای قاچاق داریم که وارد بازار می شود و تعادل را بهم می زند. در واقع بازار غیررسمی مدیریت نرخ ارز را سخت می کند. ثابت شدن نرخ ارز خوب نیست و باید بر اساس عرضه و تقاضا و تفاوت تورم ما و کشورهای مقصد صادرات باشد.

بهکیش ادامه داد: مدیریت انتظارات خیلی پیچیده تر از مدیریت عرضه و تقاضا است چون شناور است. اگر توافقی حاصل نشود قاعدتا باید به سمت اقتصاد بسته تری برویم ولی اگر فرضمان این باشد که توافق حاصل شود و شرایط تغییر می کند باید هدفگذاری های جدید داشته باشیم که این هدفگذاری قطعا صادرات محور است.

اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید حتما و حتما تمام سیاستهایمان در راستای تقویت صادرات باشد ولی متاسفانه دولت همچنان این اولویت را در نظر ندارد. نشانه این واقعیت هم بخشنامه اخیر دولت در مورد ثبات قیمتها است که با کلیتی که دارد می تواند ثبات قیمت ارز را نیز شامل شود.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خزاعي A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    ثبات داشت چون نرخ بالاي اون كار دولت رو راه ميندازه و براي همين هم دولت اونو رو همين نرخها ثابت نگهداشته ، بالا و پائين رفتن نرخ ارز دست خود دولته