جام جم نوشت:

شکلات که اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده آن کاکائو است، آثار مثبت متعددی بر سلامت دارد؛ البته این امر فقط در شرایطی محقق خواهد شد که افراد در مصرف شکلات، اعتدال و میانه‌روی را رعایت کنند.

شکلات مهربان با قلب

آثار پیشگیرانه شکلات از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی به دلیل تاثیر مثبت آن بر کاهش فشار خون است. شکلات برای سرخرگ‌ها مفید است. این اثر را به پلی‌فنول‌ها و به‌طور مشخص‌تر به فلاونوئیدهایی که در کاکائو وجود دارند و از قوی‌ترین مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی به شمار می‌آیند، نسبت می‌دهند.

شکلات و مبارزه با سرطان‌ها

علاوه بر پلی‌فنول‌ها، شکلات سیاه حاوی پروآنتوسیانیدین نیز هست؛ مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی دیگری که در تأخیر رشد سلول‌های سرطانی و محدودکردن پیشروی عروق تغذیه‌کننده این سلول‌ها سهیم هستند. بنابراین با کند کردن رشد سلول‌های سرطانی و محدود کردن غذارسانی به آنها، ضد سرطان عمل می‌کند.

شکلات، خوش‌اخلاق‌تان می‌کند

در ترکیب کاکائو مولکول‌هایی هست که آثار مثبتی بر خلق و خو دارند.

• برای نمونه، منیزیم که در کاکائو یافت می‌شود، دارای اثر آرام‌بخش و ضداسترسی است.

• شکلات، در خود تریپتوفان نیز دارد؛ تریپتوفان اسیدآمینه‌ای است که شرایط را برای فعالیت سروتونین فراهم می‌آورد. این در حالی است که انتقال‌دهنده عصبی مورد اشاره، بشدت روی تنظیم و بهبود خلق و خو تأثیر دارد.

• فنیل اتیل آمین نیز در شکلات یافت می‌شود که اثر ضدافسردگی دارد.

• و در نهایت، باید از آناندامید نام برد که شادی‌آور است.

خلاصه آن​که کاکائو به‌راستی در پدید آوردن حس و حال خوب و اخلاق خوش نقش دارد.

نکات احتیاطی درباره شکلات

شکلات نیز مانند تمام خوراکی‌های دیگر در شرایطی مفید و اثربخش است که در مصرف آن تعادل و میانه‌روی رعایت شود.

دو تکه مربعی شکلات سیاه میزان مناسبی برای بهره‌مندی از خواص این خوراکی پرطرفدار به شمار می‌آید. مصرف مقادیر زیاد و افراطی شکلات ممکن است آثار سویی بر سلامت داشته باشد که افزایش چربی، قند خون و اثر منفی بر دندان‌ها از آن جمله‌اند.

برخی تصورات نادرست درباره شکلات



* شکلات باعث تشدید میگرن نمی‌شود. این تصور سراپا اشتباه است. البته شکلات حاوی دو ماده تیرامین و فنیل اتیل‌آمین است که ممکن است میگرن را تحریک یا تشدید کند، اما در میزان کم باعث بروز جدی حمله میگرنی نخواهد شد.

‌ * کاکائو باعث بروز جوش نمی‌شود. در این مورد باید دقت کرد. شکلات سرشار از قند است و قند مشکوک به تولید ایجاد جوش است؛ بنابراین کاکائو به تنهایی عامل جوش زدن نیست.

* ‌ مصرف شکلات، افزایش وزن را به دنبال ندارد. در این مورد باید گفت اگرمصرف شکلات منطقی باشد و شکلات‌هایی بخورید که درصد کاکائو آن بالا و میزان قندشان اندک باشد، مشکلی نیست و مصرف زیاد از حد شکلات برای کبد خطرناک است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    4 0
    البته شکلات استاندارد نه شکلات های موجود در بازار همه فواید بالا برعکس میشن