می‌گویند 138 سال از عضویت ایران در اتحادیه جهانی پست می‌گذرد با اینحال هنوز میزان رضایت مردم از خدمات شرکت پست و میزان اطلاع آنها از خدمات مختلفی که این شرکت ارائه می‌کند جای بحث دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، خبرنگاران حوزه ICT امروز به بازدید از اداره پست چهارراه لشگر پرداختند و در قالب این بازدید درباره‌ی روند کار شرکت پست و سرویس‌ها و خدماتی که این شرکت ارائه میکند توضیحاتی داده شد.

تمبری با عکس شما

در این میان برخی باجه‌ها خدمات جالبی ارائه می‌کردند که شاید در میان مردم اطلاع کمتری درباره نحوه فعالیت آنها وجود داشته باشد به عنوان مثال در یکی از این باجه‌ها افراد می‌توانستند عکس دلخواه خود را تحویل دهند تا ظرف چند دقیقه تمبری با همان عکس دریافت کنند و بتوانند برای مرسولات خود از آن تمبر بهره بگیرند.

این سرویس که هزینه استفاده از آن بسته به نوع تمبر 10 یا 20 هزار تومان است برای شرکت‌ها و بخش‌های تبلیغاتی نیز ارائه می‌شود و افراد می‌توانند به عنوان مثال تمبری با آرم شرکت خود را بر روی مرسوله‌هایش الصاق کنند.

همچنین قسمت وسیعی از دفتر پست مرکزی تهران به بحث کارت ملی هوشمند اختصاص پیدا کرده که در این زمینه افراد می‌توانند ثبت نام خود را به شکل اینترنتی انجام دهند و پس از تعیین دفتر پستی به شکل اینترنتی برای ادامه روند به شکل حضوری به دفتری که پیشتر تعیین کرده اند مراجعه کرده و در تاریخ اعلام شده این روند را در باجه مربوطه دنبال کنند.

نکته‌ی جالب‌تر این‌که حتی در خود دفتر پست باجه‌ای برای ثبت عکس در نظر گرفته شده و افراد می توانند در همان محل عکس جدید برای کارت ملی هوشمند خود را ثبت کنند.

در این بازدید همچنین از سرویس‌هایی که قرار است به عنوان مکمل در آینده‌ای نه چندان دور ارائه شوند و اکنون هم در میزان کم از آنها بهره گرفته می‌شود اشاره شد و از سرویس پیامک برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت مرسوله به عنوان یکی از این سرویس‌ها نام برده شد.

همچنین مسوولان شرکت پست یادآور شدند که اکنون برای افراد شاغل امکانی در نظر گرفته شده تا زمان دریافت مرسولات خود را براساس ساعاتی که در منزل هستند انتخاب کنند.

پردازشگرهای F14 در پست

در بخش‌های دیگر این بازدید خبرنگاران راهی بخش‌های اجرایی کار شده و از قسمت‌های مختلفی که روند دریافت تا ارسال مرسولات را دنبال می‌کنند بازدید کرده و با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی کارکرد دستگاه‌های مختلف این مرکز اظهار شد مشابه ساختمان فعلی شرکت پست در زمان تاسیس آن در دنیا تنها 22 مورد وجود داشت.

همچنین اظهار شد که در بخشی از دستگاه‌های این مرکز پردازشگر‌هایی مورد استفاده قرار گرفته که در هواپیمای F14 هم از همان پردازشگر بهره‌گیری می‌شود و به این ترتیب آن دستگاه قادر است در یک زمان واحد 100 دستور را انجام دهد. همچنین در این بازدید عنوان شد که شرکت پست ایران در دنیا در حوزه رعایت استاندارد‌ها رتبه‌ی هفدهم را داراست.

حق توزیع 18000 تومانی برای مرسوله های خارجی

اما بخش جالبی از این بازدید هم به روند دریافت و ارسال مرسولات بین‌المللی مربوط می‌شد که در موارد متعدد مشاهده می‌شد بسته‌های مختلفی که از کشورهای متعدد دنیا رسیده‌اند با چه شرایطی از سوی پست آن کشور ارسال شده بود. در مواردی مانند پست آلمان بسته‌بندی‌ها بسیار خوب و به دقت صورت گرفته بود و در موارد متعددی نیز شرکت پست کشور خارجی بسته‌بندی خاصی برای مرسولات در نظر نگرفته و حتی آنها را در بسته‌بندی‌های غیراستاندارد ارسال کرده بودند.

نکته‌ی دیگر آنکه برای مرسولات خارجی حساسیت‌های ویژه‌ای وجود داشته و در موارد متعدد این مرسولات مورد بازنگری قرار می‌گیرند تا براساس محتویات و قیمتی که دارند مورد بررسی گمرکی قرار گرفته و تعرفه گمرکی آنها دریافت شود.

اما به گفته مسوولان پستی در خصوص این‌که چند درصد مرسولات خارجی در هنگام دریافت یا ارسال دچار آسیب‌دیدگی یا مشکل می‌شوند، اظهار شد که در ایران معمولا بر روی بسته‌بندی‌ها دقت بسیار شده و استاندارد‌های لازم در این زمینه رعایت می‌شود، اما ممکن است در هنگام ارسال یک مرسوله در کشور‌های دیگر مرسوله دچار مشکلاتی شود و گیرنده اعلام آسیب‌دیدگی کند که این موارد کمتر از یک درصد است و همچنان به کشور مقصد و نحوه‌ی فعالیت پست آن کشور نیز مربوط می‌شود.

همچنین عنوان شد: مرسولاتی که ارزش آنها بین 50 تا 70 دلار باشد، از عوارض گمرکی معاف خواهند بود و علاوه بر این برای دریافت بسته‌های خارجی دریافت‌کننده ملزم به پرداخت 18 هزار تومان به عنوان حق توزیع خواهد بود.

تمرکز بر پست هوشمند

مجتبی نصیری - معاون برنامه‌ریزی شرکت پست - نیز در حاشیه این بازدید به ارائه‌ی توضیحاتی درباره ارائه خدمات پستی پرداخته و اظهار کرد: ما از 138 سال پیش عضو اتحادیه جهانی پست هستیم و در واقع ایران یکی از 30 کشور اولی بود که به عضویت این اتحادیه در آمد اما متاسفانه طی این مدت موفق نشده‌ایم نقش و جایگاه خود را آن‌طور که باید حفظ کنیم.

وی در عین حال عنوان کرد: البته باید این نکته را در نظر داشت که پست را نمی‌توان به عنوان یک مقوله مستقل در نظر گرفت، چرا که بحث پست با موارد متعددی مانند فرهنگ، اقتصاد، صنعت و سایر مولفه‌های کشور بستگی دارد حتی موضوعات سیاسی و بین‌الملل هم در این حوزه تاثیر‌گذار است و در یک جامعه سنتی نمی‌توان انتظار پستی پیشرفته داشت علاوه براین بحث پیشرفت‌های صنعتی کشور‌ها هم در این حوزه تاثیرات بسزایی خواهد گذاشت.

معاون برنامه‌ریزی شرکت پست همچنین اظهار کرد: تمام پست‌های پیشرفته دنیا از زیرساخت‌های پیشرفته و قوی برخوردارند که بخشی از این زیرساخت‌ها به حوزه حمل‌ونقل مربوط می‌شود چرا که میان پست و وضعیت حمل‌ونقل کشورها ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

نصیری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بحث سیستم مدیریتی قوی پست اشاره کرد و افزود: اکنون سیستم الکترونیک ما به گونه‌ای است که در لحظه این امکان وجود دارد که از تمام دفاتر پستی و تمام مرسولات آن مطلع شویم اما با وجود قابلیت‌هایی که در حوزه پست وجود داشته تاکنون فرصتی برای عرضه داشته‌های شرکت پست وجود نداشته است اما اکنون حرف ما آن است که ما را به چشم یک پست ناکارآمد قدیمی نبینید و این را در نظر بگیریم که شاید داشته‌های ما تاکنون دیده نشده است.

وی در پایان شعار امسال شرکت پست را پست هوشمند دانست و افزود: هوشمندی مبتنی بر داده در نظر گرفته می‌شود حال آنکه ما داده‌های ارزشمندی داریم که امیدواریم بتوانیم از آنها بهترین استفاده‌ها را به عمل آوریم.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =