مهر نوشت:

بررسی عملکرد نظارتی شورای چهارم، انتقاد از افزایش تعداد کمیته های شورای شهر، گلایه از طولانی شدن روند رسیدگی به مصوبات، توضیح درباره سکوت در جلسات علنی و تعامل شورا با دولت و مجلس، از مهمترین موضوعاتی بود که مهدی چمران عضو شورای شهر تهران در گفتگویی مطرح کرد.

مهدی چمران با اشاره به اینکه در شورای چهارم شهر تهران تعداد اعضا به 31 نفر افزایش یافته است، گفت: افزایش تعداد اعضای شورای تهران فرصت رسیدگی به مسائل ریزتر پایتخت را فراهم کرده است. همچنین سه کمیسیون معماری و شهرسازی، نظارت و سلامت نیز در این شورا برای نخستین بار تشکیل شده است.

او ادامه داد: تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی پیشنهاد خود من بوده که خوشبختانه کمیسیون بسیار فعالی است. همچنین کمیسیون نظارت حقوقی نیز که قرار بود در ابتدا کمیسیون اصل100 نامگذاری شود زیرا اصل 100 قانون اساسی به نظارت شوراها بر همه دستگاهها تاکید دارد. شرح وظایف این کمیسیون نیز نظارت بر همه دستگاهها تعریف شده اما هنوز این کمیسیون این بخش از فعالیتهای خود را آغاز نکرده است.


چمران با اشاره به تشکیل کمیته های جدید در شورای چهارم گفت: به اعتقاد من تعداد کمیته ها در شورای چهارم بیش از اندازه زیاد شده، شاید نیازی به تشکیل این تعداد کمیته نبود. در حال حاضر هر کسی در شورا برای خود کمیته ای دارد و ممکن است این موضوع به کارکرد کمیسیونها خدشه وارد کند البته هنوز نمی توان قضاوت صریحی در این رابطه کرد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: هر کمیته حداقل نیاز به دو کارشناس دارد و مکانی برای تشکیل جلسات و این موضوع نیاز به نیروی انسانی بسیاری دارد.

او در پاسخ به برخی انتقادات که مصوبات شورای چهارم را بسیار کم ارزیابی می کند، گفت: در خصوص تعداد مصوبات در شورای چهارم نمی توان آن را ملاکی برای فعال بودن شورا تلقی کرد چون بحث کیفیت و تاثیرگذاری مصوبات است. می بینیم یک مصوبه مانند مصوبه بودجه یا برنامه پنجساله دوم معادل دهها مصوبه دیگر انرژی و زمان می برد. مهم تاثیرگذاری مصوبات بر جامعه است اما روند تصویب مصوبات کند شده و آن هم به دلیل افزایش تعداد اعضای شوراست که همه می خواهند صحبت کنند. می بینیم یک موضوع از زمانی که به شورا ارائه می شود تا زمان تصویب 4 ماه می گذرد و عملا تاثیرگذاری خود را از دست داده است.


چمران با اشاره به اینکه نظارت شورای چهارم بر شهرداری و سایر نهادهای شهری همچنان ضعیف است، گفت: باید ساز و کاری منطقی در این زمینه تعریف شود، در حال حاضر نظارت ها عینی و چشمی است، اتفاقی در جایی می افتد و ما در محل حاضر می شویم اما باید نظارتها سیستماتیک باشد، ما در کمیسیون معماری و شهرسازی نظارت های سیستماتیک را انجام داده ایم. هر روز هر اتفاقی که در شهرداری های مناطق می افتد با قانون تطابق داده و مغایرت های قانونی را اعلام می کنیم. در این زمینه تاکنون چندصدنامه از مغایرت ها به شهرداری ها ارسال شده است.

رئیس شورای عالی استانها با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید در ابتدا در شورا پیاده شود تا در شهرداری قابل پیاده شدن باشد، گفت: اقتصاد مقاومتی با خشک بودن در هزینه ها فرق می کند بلکه باید هزینه ها، درست، بجا و منطقی و صرف نیازها شود. اشرافی گری و ریخت و پاش های اضافی و خارج از اصول با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.

چمران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تلاش شوراها در چهار دوره گذشته هنوز ضعف نظارتی وجود دارد، گفت: نظارت انواع و اقسام دارد. به طور مثال ما در ساختمان های کوچک، مهندس ناظری داریم که در طول ساخت و ساز چهار نوبت به ساختان سر می زند و می رود. اگر ساختمان کمی بزرگتر شد ناظر هر هفته به ساختمان سر می زند و در کارگاههای بزرگ ساختمانی ما چند مهندس مقیم داریم. نظارت در شهری مثل تهران نیز با نظارت اعضای شورا به سرانجام نمی رسد حتی با همکاری شوریاران نیز کار پیش نمی رود بلکه باید با روش های سیستماتیک، بر وضعیت گسترده پروژه های شهری نظارت شود. کمیسیون نظارت نباید تنها نظارت بر فعالیت شهرداری را داشته باشد بلکه نیاز به نظارت نهادهای دیگری در پایتخت را هم دارد. مثلا اینکه سازمان آب چه کمبودهایی دارد، یا فاضلاب پایتخت چگونه کار می کند. در حال حاضر که ما کمبود آب را پیش رو داریم و مردم ما متاسفانه دو برابر آلمانی ها و سه برابر متوسط جهانی آب مصرف می کنند نیاز به یک نظارت عمومی در سازمان آب است که چه می خواهد بکند. نظارت یکی از مسئولیت های اصلی شوراست که امیدواریم هر چه به جلو می رویم این روند تکمیل شود.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا در شورای چهارم کمتر اظهارنظر می کند، گفت: من اصرار زیادی به صحبت کردن ندارم. اگر لازم باشد و ببینم صحبتی که من می خواهم بکنم عضو دیگری نکرده حتما اظهارنظر می کنم. بارها دیده اید که من فرصت صحبت گرفته ام اما به دلیل آنکه قبل از من موضوعی که می خواستم مطرح شده از فرصتم صرفنظر کرده ام زیرا موافق تکرار کردن حرف ها به این دلیل که فقط من سخن بگویم، نیستم.

چمران در خصوص تعامل شورا با دولت و مجلس در دوره های گذشته گفت: حضور وزرا و معاونین رئیس جمهور در شورا کار خوبی است. این تعامل میان دولت و شورا در دوره های گذشته نیز بوده و شاید تعامل بیشتری نیز داشته ایم. وزیر نیرو و یا دو وزیر مسکن به شورا آمدند و تفاهم نامه هایی امضا شده و اعضای شورا هر ساله چند بار به مجلس می رفتند و یا اعضای مجلس به شورا می آمدند. ارتباط همیشه برقرار بوده، در آن زمان نیز مسئولان دولتی تهران هر چند وقت یک بار گزارشی در خصوص عملکرد خود می دادند. به طور مثال سازمان آب، اوقاف، سازمان ورزش و ... مهم آمدن و گزارش دادن در صحن نیست، ما باید خواسته هایمان را مطرح کنیم و نتیجه بگیریم. ما در آن زمان برای گرفتن یک فاینانس بارها با وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی جلسه می گذاشتیم، من خودم برای گرفتن هر فاینانس 10 جلسه با رئیس بانک مرکزی داشتم که معاون اداری مالی شهرداری در آن زمان تعداد جلساتش به 100 جلسه هم می رسید. رفت و آمدها جدی بود، ما حتی در دور دوم تعامل خوبی با مجلس ششم داشتیم، همین طور با مجلس هفتم وهشتم و کارها پیگیری می شد، در کل این تعامل ها میان دستگاههای اجرایی، دولت و مجلس و شوراها برای پیشبرد کارهای پایتخت لازم است.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    9 1
    من اگر جاي شما بودم،به خاطر اينكه اين طور چشمتات را روي ساخت و ساز هاي غير قانوني بستيد،استعفا ميدادم نه اين كه كانيديد رياست بشم
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      0 0
      الان که چشمای آقای رئیس بازه چرا کاری نمیکنه؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    5 0
    شهرتهران توسط امثال شماها به افراد ذینفوس اجاره داده شده، شهردارجدیدتری به دور از باند بازی باید بیاد شاید این شهر نجات پیدا کنه و.....