گفتگو با شهرداری که با هلی‌کوپتر در تهران تردد می کرد/ ملک مدنی: تراکم فروشی، مثل نفت برای کشور است

پنجاه و سومین شهردار تهران، فقط 10 ماه شهردار پایتخت بوده است. دوره او، دوره پر ماجرایی است.

عباس ثابتي راد: مردی که از اصفهان به همراه غلامحسین کرباسچی به تهران آمد و حتی پیش از آغاز به کار کرباسچی در شهرداری تهران، به عنوان مشاور با او برای تغییر تهران چند روز با هلی کوپتر بر فرار تهران پرواز کرد، روبرویم نشسته است. مردی که در آخرین روزهای سال 80 به شهرداری تهران برگزیده شد و 10 ماه بعد از شهرداری تهران کنار رفت و با کنار رفتنش شورای اول شهر تهران نیز منحل شد.

محمدحسن ملک مدنی، پنجاه و سومین شهردار تهران است. او پیشتر به مدت 7 سال شهردار اصفهان بود و توانست چهره این شهر تاریخی و قدیمی را در روزهایی که جنگ به کشور تحمیل شده بود، از نو بسازد و سیمایی تازه به این شهر بدهد. ملک مدنی در شکل گیری طرح جامع تهران تاثیر بسیاری داشت. خودش معتقد است که برای اولین بار در دوران او بود که به مهندسین شهرساز در تصمیم گیری های شهری اهمیت داده شد و برای اولین بار در زمان او بود که هر تصمیمی که در تهران اتخاذ می شد، ردی از نگاه کارشناسانه شهرسازان وجود داشت. ملک مدنی شاید اولین شهرداری باشد که در برابر فروش تراکم ایستاد و فروش تراکم در 7 منطقه شهر تهران را ممنوع اعلام کرد. اگرچه این تصمیم او در شورای شهر مناقشه های بسیاری برانگیخت و بسیاری او را متهم به افزایش قیمت مسکن در تهران کردند. اما ملک مدنی دیدگاه دیگری داشت. داستان فعالیت او در تهران داستانی جالب و شنیدنی است. در دوران او برای اولین بار قراردادهای مطالعات طرح جامع به امضاء رسید و کار رسمی برای تدوین طرح جامع در این دوره آغاز شد.

 

آغاز فعاليتتان در شهرداري تهران چگونه بود؟

من از سال 62 تا 69 شهردار اصفهان بودم و استاندار اصفهان هم آقای کرباسچی بود. با ارزیابی مدیران وقت مملکت، شهردرای اصفهان یک کارنامه قابل قبولی داشت و قرار شد که این مدیریت که در اصفهان کارکرده در تهران عهده دار مسئولیت شود. آن زمان آقای عبدالله نوری وزیر کشور بود و آقای کرباسچی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند و قرار شد من هم به عنوان مشاور ایشان و مشاور وزیر کشور مشغول به کار شوم. چند سالی گذشت تا این همکاری قطع شد تا رسید به مقطعی که شورای شهر تهران با آقای الویری نتوانستند کارشان را ادامه دهند و با اصرار آقای حجاریان با شرایط گفت و گوهای مفصل، و رایزنی‌های مختلف، من مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم. پس از این یکسری اتفاقات و کشمکش‌ها در شورای شهر پیش آمد که منجر به انحلال شورای شهر تهران شد و آقای مقیمی به عنوان سرپرست شهرداری تهران معرفی شدند. البته زمانی که اختلافات زیاد بود من چندین مرتبه تصمیم گرفتم که استعفا دهم که با مخالفت آقای رئیس جمهور و وزیر کشور همراه شد. بنابراین وقتی شورای شهر تهران توسط آقای ابطحی و موسوی لاری منحل شد، آقای وزیر کشور شدند قائم مقام شورای شهر تهران و تصمیم گرفتند که آقای مقیمی به جای بنده سرپرست شهرداری تهران شوند.

 

بعد از آقای کرباسچی صحبت از تراکم به عنوان یک جرم محسوب می شد. این داستان در خصوص شما هم مطرح بوده که تراکم فروختید. خودتان عملکردتان را چطور ارزیابی می کنید؟

اتفاقات زیادی در تهران تا پیش از حضور من به عنوان شهردار افتاده بود. ما به این نتیجه رسیدیم که برای 22 منطقه شهر تهران از مهندسین مشاور کمک بخواهیم و طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را که دستخوش تغییرات خیلی جدی شده بود مورد مطالعه قرار دهیم و با نگاه ساماندهی و رفع مشکلات مناطق توسط مهندسی مشاور راهکارهایی را ارائه دهیم. قراردادهای لازم با 22 مهندس مشاور منعقد شد و به لحاظ فنی بسیار کار مثبت و ضروری ای بود. همچنین مقرر شد تا بر اساس ضوابط شهرسازی و براساس منطقه و راهکارهای شهرسازی یک سند برای اداره شهر تصویب کنیم. در آن وضعیت شهر چنان مورد هجوم ساخت و ساز قرار گرفته بود که فقط نگاه درآمدی در این خصوص وجود داشت. شهرداری از شهروندان پول و عوارض می‌گرفت و اجازه می‌داد تا از شهر بهره‌برداری صورت گیرد. تصمیم گرفتیم تا مشکلات ناشی از بهره‌برداری بی‌رویه از شهر را متوقف کنیم. در این صورت می‌توانستیم از مشکلات شهر کم کنیم و اگر چیزی به شهر اضافه نمی‌کنیم، بار مضاعفی بر دوش شهر نگذاریم. تصمیم بر این شد تا با ایجاد یک سیاست کلان این عطشی که برای ساخت وساز در شهر است، به سمت بافت‌های فرسوده پیش ببریم و عمدتا به نوسازی بافت جنوبی شهر حرکت کنیم و بر این اساس یک سند تهیه کنیم و آنرا ملاک عمل قرار دهیم.

 

اوضاع تراکم فروشی در آن زمان چگونه بود؟

در روزهایی که من مسئولیت شهرداری تهران را به عهده گرفتم، شهر تهران دچار مشکلات بسیار جدی شده بود. به طور مثال در مرغوبترین نقطه شهر قیمت فروش تراکم به مراتب چندین برابر بیشتر از یک متر زمین در نامرغوب‌ترین نقطه شهری بود. به عنوان مثال قیمت هر متر تراکم در نقاطی از بالای شهر 500 هزار تومان بود. این در حالی است که برای اجرای طرح‌های مختلف شهری در جایی مثل افسریه، زمین را متری 400 هزار تومان می‌خریدیم. کلا در این حوزه منطق ما این بود اگر متخصصین شهرسازی صلاح می‌دانند که در یک نقطه‌ای ساختمان با تراکم بیشتری ساخته شود، متخصصین مالی هم این ارزش را محاسبه کنند و به طور دقیق برای منافع شهر تصمیم‌گیری شود. علاوه بر این برخی قوانین دیگری هم بود که به شدت اعمال کردیم. به عنوان مثال اگر شهرداری در یک نقطه با نظر شهرسازان و با قیمتی که متخصصین مالی ارائه می‌دادند، تراکم می‌فروخت و شهر را در یک نقطه متراکم‌تر می‌کرد، این پول و منابع درآمدی نباید برای آسفالت کردن و رنگ زدن جداول و هر برنامه اینچنینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. بلکه این درآمد، باید برای خرید زمین برای شهر و آزادسازی زمین‌ها اختصاص می‌یافت تا سرانه‌های عمومی شهری تامین شود. ما اجازه نمی‌دادیم که با پول فروش تراکم، دست و دل بازی شود و مثلا به شرکت واحد سوبسید داده شود یا به فعالیت‌های عمرانی توجه شود. تئوری و منطق این اقدام، این بود که اگر یک نقطه از شهر را شلوغ می کنیم، باید یک نقطه دیگر شهر را خلوت کنیم و این سیاست در دوران من با جدیت اعمال می شد.

 

با اين اتفاق منبع درآمد شهرداري كاهش مي‌يافت. راه حل براي جبران درآمدهاي حذف شده تراكم چه بود؟

دو برنامه دیگر داشتیم؛ یکی اینکه شهروندان هزینه استفاده از خدمات شهری را بپردازند. اگر پدیده‌ای در شهر ایجاد عارضه ایجاد می‌کند، عوارض آن پدیده را باید از شهروندان دریافت کرد و به موضوعی که باعث رفع این عارضه می‌شود تخصیص یابد. یعنی اگر از یک کارخانه یا کارگاه فقط عوارض می گیریم نباید این پول را به اموری مانند فعالیت‌های عمرانی و خیابان‌کشی و نگهداشت شهر اختصاص می‌دادیم. البته من معتقدم که این مسئله یک غفلت استراتژیک در همه شهرهای کشور است. من مدعی هستم که این حرف را نخستین بار من مطرح کردم. یعنی پول عوارض ناشی از استقرار صنایع را برای رفع عوارض آن صنایع اختصاص دهیم. این استراتژی باعث رفع آلودگی‌ها و مزاحمت‌ها و ایجاد محیطی آرام در شهرها می شود. من صلاح نمی‌دانستم که مثلا در منطقه شمیران تهران، تراکم بفروشیم و پول به دست آمده از این راه را به عنوان سوبسید در اختیار شرکت واحد بگذارم. اما این دیدگاه خیلی زود در شهرداری تهران فراموش شد و متاسفانه روز به روز بر مشکلات شهر تهران افزوده می‌شد و مي‌شود. مسلما این مشکلات را بیش از هر کسی شهروندان شهر تهران درک می‌کنند.

 

سوال اینجاست که تا کی می‌توانیم از محل فروش شهر، جایی مثل تهران و دیگر شهرها را اداره کنیم؟

دقیقا این اتفاق مثل کسی است که به دلیل مشکلات مالی و برای اداره زندگی تصمیم می‌گیرد کلیه‌اش را بفروشد. تردیدی نیست که این فرد هر روز با مشکلات بزرگتری روبرو می‌شود که زندگی‌اش و حیاتش را دچار بحران خواهد کرد. واقعیت این است که روزی چند هزار خودرو به شهر تهران اضافه می شود و روزانه بار اضافه ای بر شهر تحمیل می شود. این در حالی است که پارک ها و فضای سبز و سرانه خدمات شهری تهران همچنان محدود و میزان ثابتی است. مسلما این سیاست غلطی است که شهر را بفروشیم و دست به اقداماتی بزنیم که خیلی ضروری نیستند. این حقوق عمومی شهروندان است که متاسفانه کاری درباره آن صورت نمی‌گیرد و منافع مقطعی متاسفانه نمی‌گذارد تا مباحث جدی شهرسازی، فنی، اقتصادی و اجتماعی واقعی بشود. به نظر من تهران سالهاست که به یک کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده است و شهروندان هیچ امنیتی ندارند و همیشه در همه جا ساخت و ساز می‌بینند. مهمترین مسئله‌ای که بین عقلای جهان مطرح است مسئله محیط زیست است. این در حالی است که ما در جایی مثل جهان به دست خودمان در حال نابودی محیط زیست هستیم و هر روز بیش از پیش اقلیم طبیعی خودمان را نابود می کنیم.

 

دليل مخالفت شما هم با تراكم با توجه به همين نظريه بود؟

بله. بر این اساس من با فروش تراکم اضافی در تهران مخالف بودم و صلاح نمی‌دانستم این کار را بکنم. از این رو جلوی فروش تراکم را گرفتم. در این مورد هم با شورای شهر تهران هم وارد گفت و گو شدم و آنها را قانع کردم. اما در شورای شهر اختلاف نظر وجود داشت. از طرفی من تصمیمات مهم و استراتژیک را به تنهایی اتخاذ نمی‌کردم. فکر می‌کنم چهار یا پنج بار هم این مسئله را در شورای عالی شهرسازی مطرح کردم و همه متخصصان هم به اتفاق آرا نظراتم را تایید کردند. من معتقد بودم که بی‌هدف و بی‌برنامه نمی‌توان در شهر تهران تراکم فروشی کرد. اما متاسفانه جریان‌های مختلفی که دارای منافع بودند، در برابر این تصمیم ایستادگی کردند. متاسفانه این جریان‌ها هم آنقدر جسارت نداشتند تا دلیل اصلی مخالفت خودشان را با مردم مطرح کنند. آنها همیشه پشت سنگر گرانی مسکن خود را مخفی می‌کردند و با استدلال اینکه اگر فروش تراکم متوقف شود، قیمت مسکن در تهران افزایش می‌یابد، مانع اجرای این طرح می‌شدند.

 

آيا واقعا با اين اقدام خانه گران شد؟

واقعیت این است که اگر موضوع اصلی نیاز به مسکن بود می‌شد با سیاستی مناسب جلوی افزایش قیمت مسکن را گرفت. در طول سالهای گذشته، همین کسانی که با نفروختن تراکم مخالفت می‌کردند، باعث شدند تا شرکت‌های بزرگ مهندسی در تهران و کشور تعطیل شوند و زمینه کار آنها را از بین بردند از طرفی روند دیگری اتفاق افتاد. نابودی شرکت‌های بزرگ ساختمان سازی یک نتیجه بسیار اسف بار داشت. آنهم این بود که به اندازه تعداد پلاک‌های موجود در شهر تهران زمینه برای بساز بفروش‌ها مهیا شد. در هیچ جای دنیا شهرها اینگونه اداره نمی‌شود. صورت اصلی شهرسازی به نظر من به گونه‌ای است که متخصصان باید بر اساس مطالعات، و برنامه‌ریزی دقیق برای هر قطعه از زمین یک برنامه مدون داشته باشند و هر قطعه از زمین شهری باید بر اساس یک الگوی مشخص باشد که قبلا تمام مشکلات و طرح‌های آن مورد مطالعه قرار گرفته است و تمام پیش بینی‌های لازم برای تامین نیازهایش صورت گرفته است.

 

خودتان اطلاع داريد كه اقتصاد شهري به رونق ساخت و ساز وابسته است. لغو فروش تراكم به معناي قطع جريان اقتصاد بيمار شهرهاي كشور است.

بله. درست است. این سیاست در مدیریت شهری که موتور اقتصادی شهرها بر مبنای ساخت و ساز به حرکت در بیاید، در واقع ظلمی است که به شهروندان می‌شود. سوال این جاست که چه مقدار از این ساخت و سازها با لحاظ فضاهای خدماتی شکل می‌گیرد؟ چه اندازه در این ساخت و سازها به ملزومات زندگی شهری از جمله مسئله سالخورده‌ها و کودکان توجه شده است؟ ما اجازه نداریم شهرها را قربانی کمبود مسکن کنیم. متخصصانی هستند که برای رفع همه این مشکلات راه کارهای فنی و علمی دارند. ما با سیاست های غلط مسکن را به عنوان یک نیاز به کالایی پولساز تبدیل کردیم و شهرها را با این رویکرد چنان قربانی کردیم که متاسفانه راه حل مناسبی برای آن نداریم. مدیریت شهری باید در مسیر مدیریتی‌اش، آینده شهر و چشم انداز پیش روی آن را مشخص کند و از افزایش جمعیت و ساخت و ساز جلوگیری کند. باید توجه کرد که بالاخره یک زمانی فروش تراکم به پایان می‌رسد و تمام زمین‌های ذخیره شهر را هم نابود کرده‌ایم. آن موقع چه چاره‌ای برای شهر خواهیم داشت؟

 

آیا شما همه این موضوعات را در شورای شهر مطرح کردید؟

واقعیت این است که ما در عمل شورایی به نام شورای شهر نداریم. عده ای که به عنوان شورای شهر مشغول به کار می‌شوند، بیش از آنکه شورای شهر باشند، شورای شهرداری هستند. چطور می‌شود که یک شورایی برای شهر تهران مشغول به کار باشد ولی حتی به امر فرهنگ یا آموزش و پرورش هیچ کمکی نکند. یا نسبت به تجارت و خدمات عمومی شهر مدخلیت نداشته باشد؟ به هر حال وقتی نه حزبی وجود دارد و نه تشکیلاتی که بشود بر اساس آن حقوق خودمان را مطالبه کنیم و با مطالعه اساسنامه آن بر اساس سلایق خودمان به یکی از اعضای آن به عنوان یک نماینده در شورای شهر رای بدهیم، چطور می‌شود 30 نفر بیایند بشوند اعضای شورا و فقط اختیارات شهرداری را داشته باشند. در این شهر مالیات را سازمانی دیگر می‌گیرد. از فضای تبلیغاتی‌اش صدا و سیما سود می‌برد. سود ناشی از برقراری سیستم ارتباطی را مخابرات دریافت می‌کند. تمام این سازمان ها حتی برای اداره شهر به خودشان این زحمت را نمی‌دهند که دور یک میز جمع شوند. هیچ منطقی در اداره شهری مثل تهران وجود ندارد. در تهران این جمله بی‌معنی است که هر کس از شهر بیشتر استفاده می‌کند باید هزینه بیشتری را هم بپردازد. تراکم برای شهرهای کشور درست مثل نفت برای کشور ایران است. این شیوه درآمدزایی شهرهای کشور را به بیراهه برده است. ما به وضعیتی افتاده‌ایم که حتی کالبد شهر را می‌فروشیم و حتی نتوانسته‌ایم طی 20 سال گذشته یک کالبدی را برای شهر طراحی کنیم. زیرا بر اساس خواست صاحبان پلاک‌ها و به میزان پولی که پرداخته‌اند شهر را ساخته‌ایم. متاسفانه حتی بسیاری از مطالعاتی که مشاوران 22 گانه برای شهر تهران انجام داده‌اند و بر اساس آن طرحی را پیش بینی کرده‌اند، ملاک عمل قرار نگرفته است. خلاصه حرفم این است که شهر باید یک سند داشته باشد که توسط متخصصین تهیه شود و باید در این سند همه حدود و ویژگی‌ها ثبت شود.

 

نطفه شكل گيري طرح جامع تهران در دوران شما بسته شد و اين طرح محصول تفكر شما بود. براي شكل‌گيري اين كار از كجا شروع كرديد؟

قرار بود که ما از 22 مشاوري كه براي مناطق شهر تهران برنامه‌ريزي مي‌كنند، تشکلی درست کنیم و از مشاورین خارجی هم برای این گروه استفاده کنیم تا این 22 منطقه طرح‌هایشان را با هم هماهنگ کنند و از برآیند آن طرح جامع شهر را بدست آوریم. اما متاسفانه شهرداران بعدي حرکت‌های ما را ادامه ندادند. یکی از نگرانی های شهر تهران با توجه به ترافیک زیاد و وجود خودروهای فرسوده مسئله آتش سوزی است که مدیران شهری از آن غافل هستند. از طرف دیگر بیش از حد بر شهر تهران بارگذاری صورت گرفته است. اما مسئله این است که خدمات و فضاهای رفاهی و فرهنگی تا چه حد می‌تواند این بار مضاعفی که بر اقلیم این شهر سنگینی می‌کند را تحمل کنند؟ ظرفیت این فضاهای خدماتی هم محدود است. اولویت تهران این است که از افزایش مشکلات جلوگیری کند و بعد هم مترو را با سرعت به پیش ببریم و این موضوع را دچار مسائل سیاسی و غیر سیاسی نکنیم.

 

در دوره شما مترو چقدر پیشرفت داشت؟

یکی از کارهایی که می توانم بگویم به طور جدی در آن موفق شده‌ام این است که مترو را به عنوان یکی از تعهدات شهرداران مناطق شهر تهران قرار داده‌ام. تلاش کرده‌ام تا شهرداران مترو را جزو پروژه‌های خود بدانند. تلاش زیادی کردم تا شهرداران مناطق مختلف تهران، در روزهایی که من مشغول به کار بودم مترو را نه یک پروژه بزرگ شهری که پروژه خود در مناطق بدانند و سعی کردم آنها را کاملا توجیه کنم. به طور مرتب در جلسات مختلف به آنها یادآوری می‌کردم که باید مترو را مانند احداث فضاهای رفاهی و تفریحی و خدماتی جدی بگیرند. البته باید از تلاش‌های مهندس محسن هاشمی که با مدیریت دلسوز و بسیار قوی خود مترو را به پیش برد یادی بکنم و از زحماتش هم قدردانی بکنم. مهندس هاشمی می‌گفت که قبل از مدیریت من در شهرداری تهران، باید برای رفع مشکلات احداث خطوط یا ایستگاه‌ها باید ساعت‌ها پشت در اتاق شهرداران مناطق منتظر می‌ماندیم. اما با تغییر سیاست در دوران مدیریت من، این شهرداران مناطق بودند که برای پیگیری مترو و رفع مشکلات آن پیش قدم می‌شدند. به هر حال یک همکاری بسیار استراتژیک برای احداث خطوط مترو شکل گرفته بود و حرکت و سرعت احداث مترو دستکم تا زمانی که من مسئولیت شهرداری را به عهده داشتم، افزایش یافته بود. من تکلیف کردم که شهرداری‌های مناطق باید هزینه‌های مربوط به ساخت تونل‌های مترو را خودشان تقبل کنند و شرکت مترو هم امکانات لازم را تهیه کند و بر روند اجرای کار نظارت داشته باشد. مثلا خط تجریش به واسطه اینکه شهرداران مناطق یک و سه هزینه احداث خط را قبول کردند، مهندس هاشمی هم پیمانکار برای اجرای کار تعیین کرد و کار احداث خط تجریش را پیش برد.

 

از نظر شما مهمترين اقدام فعلي كه مي‌تواند در تهران رخ دهد چيست؟

در این شهر پروژه مهمتر از مترو وجود ندارد. روی زمین به دلیل زیاد بودن خودرو و حجم بالای ترافیک دیگر جایی وجود ندارد تا برای ساخت خیابان‌های جدید اختصاص دهیم. بنابراین با توسعه مترو و تکمیل خطوط آن می‌بایست ساختار حمل و نقل عمومی در تهران را عوض کنیم. با این رویکرد هم مسئله شلوغی خیابان‌ها و ترافیک حل می‌شود و هم مسئله آلودگی هوا و هم سرعت در حمل و نقل عمومی ایجاد می‌شود.

 

برگرديم به مساله تراكم. آيا در طول سالهاي گذشته شاهد كاهش فروش تراكم نسبت به سالها گذشته بوديد؟ در واقع فروش تراكم كمتر شده است يا خير؟

مجموعه ساختمان های اکباتان حدود 2 میلیون متر مربع مساحت دارد. ما فقط در یکسال 5 میلیون و 800 هزار متر مربع تراکم فروختیم. در طول 8 سال گذشته به گفته معاون شهرسازي وزير راه و شهرسازي كه دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور نيز هست، بيش از 100 ميليون متر مربع تراكم به فروش رفته است. فقط در طول يك سال3 تا شهرک اکباتان را سوار تهران کردیم. در حالی که من در دوره خودم در هفت منطقه موقتا فروش تراکم را تعطیل کردم تا از این طریق فشار بیاورم و مشاورین کارهایشان را زودتر انجام دهند و ما هم بر اساس طرح مشاور اگر جایی اجازه دادند کسی که می‌خواهد از شهر بهره برداری بیشتری بکند، با پرداخت هزینه بیشتر کار را انجام دهد و پول دریافتی به نرخ واقعی باشد و از محل این هزینه‌ها برای مردم شهر زمین‌های شهری را آزاد کنیم. یعنی زمین بخریم و آنرا به ایجاد خدمات مختلف و ایجاد سرانه‌های شهری اختصاص دهیم. طرح ما هم این بود که به طور فضایی هر شهروند در شهر یک متراژ مشخصی از شهر را به صورت مشاعی مالک باشد. مسلما شهری رو به توسعه است که محیط زیستش روز به روز بهتر شود و به مالکیت های مشاعی آن هر روز بیشتر اضافه شود.

 

این دیدگاه از کجا آمد و چه کسانی از آن حمایت کردند؟

یکی از سیاست هایی که من در اصفهان دنبال می‌کردم، توسعه فضای سبز بود. در دوره من در اصفهان تقریبا مسئله فروش تراکم وجود نداشت. ما اگر مناطقی را که نزدیک شهر بود یا موقعیت اش اجازه می داد، تغییر کاربری پیدا کند، با نظر شهرسازها اجازه تغییر می دادیم. در این محدوده ها شهرسازها طراحی می کردند و ما تا 60 درصد پلاک های این زمین ها را برای استفاده شهر و تامین سرانه های خدماتی در اختیار می گرفتیم. به جای این محدوده ها ما در شهر در قالب پارک و بوستان فضای سبز ایجاد می کردیم. مثلا یکی از کارهای ما آزاد سازی فضاهای دو طرف رودخانه زاینده رود بود.

 

اما به هر حال تهران به تراکم فروشی وابسته بود و هست!

خب موضوع در تهران متفاوت بود؛ هنگامی که ما وارد تهران شدیم، تازه جنگ تحمیلی به پایان رسیده بود و وضعیت اقتصادی به گونه ای بود که تمام پول و سرمایه وارد حوزه ساخت و ساز شده بود. ما می توانستیم از این پتانسیل برای ساماندهی و نوسازی و بهسازی شهر تهران بهره ببریم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما حتی به یکسری از نقاط مرغوب شهر که ریه تهران محسوب می شد هم رحم نکردیم. یکی از مشکلات عمده تهران کنار گذاشتن برنامه نوسازی اراضی عباس آباد بود. در واقع این اراضی یکی از سرمایه های تهران محسوب می شد. به جرات می توانم بگویم که این پروژه بزرگترین پروژه شهرسازی بر روی کره زمین است و توسط مرغوبترین و بروزترین تیم موجود در کشور مطالعه و طراحی شده بود. قرار بود تهران ایرانی ساز و مدرن در این محدوده احداث شود و ساکنین دیگر آنجا مستقر شوند و این الگو در سایر نقاط شهر تکرار شود. گوشه و کنار شهر هم این الگو شروع شده بود. شهرک غرب در پیوستگی با این پروژه بود. اکباتان، نازی آباد، افسریه، ونک پارک و آ اس پ پیروی از این مدل و الگو بود. ما مدرن ترین و مرغوبترین ساخت و ساز را در جهان در این محدوده می خواستیم ایجاد کنیم. البته با آن عطشی که در سالهای بعد از جنگ در حوزه ساخت و ساز وجود داشت، و اگر این رویکر مدیریت می شد، دیگر تهران امروزه شاهد این مشکلاتی که هم اکنون به لحاظ معماری و شهرسازی با آن دست به گریبان است روبرو نمی شد و ما دچار چنین وضعیتی نبودیم. من فکر می کنم آیندگان در خصوص حفظ و حراست از شهر قضاوت خوبی در مورد ما نخواهند داشت. ما نتوانستیم حتی یک نمونه از پروژه های ارزشمند را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

 

می‌گویند شما شهرداری بودید که با هلی‌کوپتر در شهر تردد می‌کردید.

هنگامی که قرار شد آقای کرباسچی به عنوان شهردار به تهران بیاید و بنده هم به عنوان مشاور قرار شد که همراهی شان کنم، تقریبا چند روز با هلی کوپتر ما کل تهران را بررسی کردیم. چرا که به این اصل قائل بودیم که نگاه از بالا به یک پدیده، یک نگاه کلان است. نتیجه این چند روز شکل گیری چندین پروژه بزرگ شهری بود. ما از بالا زمین های خالی تهران را دیدیم و متوجه شدیم که کجای تهران می شود پارک های بزرگ احداث کرد یا مثلا کمربند فضای سبز را از کجا باید شروع کرد و به کجا رساند. بر همین اساس من گاهی اوقات ترجیح می دادم تهران را از بالا ببینم. چرا که تجربه این کار را داشتم. مسیر چند بزرگراهی که در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید، از دل همین بازدید های هوایی در آمد. حتی برای مسیر مترو هم از این تجربه کمک گرفتیم. ما نیاز به تصمیمات کلان و استراتژیک برای تهران داریم و برای اتخاذ چنین تصمیماتی باید شهر را حتما بزرگ و از بالا ببینیم.


شائبه دیگر هم سرنزدن شما به شهرداری های مناطق بود.

من ادعا دارم که بیشترین وقت را برای بازدید از مناطق شهر تهران و ملاقات های مردمی اختصاص داده ام و بر پروژه های مختلف مناطق هم نظارت می کردم. من اصلا اهل پشت میز نشستن نبودم. یکی از کارهای من این بود که در شهرداری های مناطق را به شهرداری های ناحیه ای تبدیل کردم. در هر منطقه چند ناحیه ایجاد کردم و مدیریت شهر را تقسیم کردم. من به شهرداران همه نواحی شهر تهران که آنزمان حدود 140 تا 150 ناحیه بود، گفته بودم که هر ناحیه باید 2 پارک بسازد. این کار راحت تر می توانست اتفاق بیفتد. شما تصور کنید که اگر من به شهرداری منطقه می گفتم که مثلا 15 تا 20 پارک بساز، مسلما او نمی توانست این کار را انجام دهد. اما ساخت پارک های کوچک را به دوش شهرداران نواحی گذاشتم و به هر کدامشان گفتم که باید 2 پارک محله ای احداث کند. تا زمانی که من در شهرداری بودم، در حدود دویست و پنجاه و اندی پارک یا تمام شده بود یا در حال تمام شدن بود. این پارک ها در زمین هایی احداث شد که ما پیشتر به صورت پلاک های جداگانه در شهر می خریدیم و زمین های شهری را آزاد می کردیم. در واقع هزینه خرید این پلاک ها هم از فروش تراکم در همان منطقه و ناحیه تامین می شد. اینگونه می شد هم تراکم فروخت هم محیطی مناسب برای شهر ایجاد کرد و هم بار گذاری بر شهر را مدیریت کرد.
من همیشه به گروه های مختلف حتی به مهندسین مشاوری که در گیر طراحی طرح جامع بودند می گفتم که اگر بتوانیم مسائل یک کوچه بن بست را حل کنیم، آن وقت می توانیم کوچه های بزرگتر را ساماندهی کنیم و بعد هم برویم سراغ محله و ناحیه و منطقه. از این راه محیط زندگی مردم را می توان مدیریت کرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    تمام رشد اصفهان بعد از انقلاب مديون غلامحسين کرباسچي و تيمي ايشون هستش... زير ساختها، فضاي سبز و شهري و صنايع مختلف در اون دوره توسعه چشمگيري پيدا کرد... کاش دوباره به اصفهان برگردند....
    • با نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      با استفاده از بودجه های دولتی و رانت ها و لابی ها ی گسترده تیم اصفهانی ها در دهه 60 و البته دردولت آقای هاشمی. اینجا دراین مصاحبه هم گفته که عبدا... نوری که خودش اصفهانی هست وزیرکشور بود و کرباسچی رو شهردار تهران کرد و اونم همین ملک مدنی رو اورد تهران. اصفهانی ها هر جا مسئولیت کشوری داشتن تا تونستن اعتبارات و بودجه های دولتی رو به سمت اصفهان کشیدن. تاسیس کارخانه فولاد مبارکه در اصفهان که بزرگترین واحد تولیدی کشوره با اشتغال 20هزارنفرمستقیم و 100هزارغیرمستقیم در دهه 60 از این دست هست که جایابی در استان های دیگه شده بود ولی اون زمان رسانه نبود که صدا به جایی برسه. پالایشگاه اصفهان، پتروشیمی، هواپیماسازی، اسنوا، شعبه ای از پژوهشکده رویان، بودجه های عمرانی وشهری وسیع، بودجه عظیم میراث فرهنگی و..
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      در زمان جنگ و دهه 60 که کشور درگیر بحران بود و کمتر جایی فرصت کارهای عادی عمرانی داشت، اصفهانی ها تا تونستن با توجه به لابی شون توی دولت و مسئولیتهایی که گرفته بودن همه امکانات و بودجه های دولتی رو کشیدن به سمت اصفهان و اون زمان سر بقیه استان ها بی کلاه موند و رسانه ای هم که نبود که این مسائل رو مطرح کنه یا و به اسم همبستگی ملی جلوی اعتراض گرفته میشد. این رسما یک رانت دولتی گسرتده بود که صنایع مادر دولتی و بودجه های عظیم عمرانی و فرهنگی و صنعتی رو از جاهیا مختلف به سمت اصفهان کشوند و حق استان های محروم خورده شد. عبدا... نوری و کرباسچی و جهانگیری و غرضی و مهاجرانی و حلقه ای که اصفهانی بودن یا تو اصفهان سمت داشتن بعضی ازاین افراد هستن. نمیدونم چرافقط وقتی به اصفهان میرسه از همبستگی ملی میگن
    • سامان A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      حالا همین الان که رسانه هست مگه کسی میتونه جلوی اصفهانی ها رو بگیره. با هوچی گری و مظلوم نمایی و سروصدا کارشون رو پیش میبرن. اعتبارات جذب شده تیمای ورزشی شون که حتی استقلال و پرسپولیس هم آرزوش رو دارن یکیشه. یا همین قضیه آب که با اینکه اصلا مشکل آب آشامیدنی یا حتی صنعتی ندارن جنجال میکنن تا چهار تا تونل و خط انتقال پرفشار آب رو بفرسته براشون تا یک رودخانه برای قشنگی آب دار بشه یا صنایع جدید بزنن یا برنج بکارن.
    • amir A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      اگه کمک های دولتی نبود که اصفهان که خشک و بیابونیه بدون منابع طبیعی یا معادن خاص، رسما الان محروم ترین استان کشور بود. هر استانی یه حداقل مزیت های نسبی داره، اصفهان جز اینکه یک استان سر راه شمال به جنوب هست و منابع خاص درآمدی نداره چی داره که این همه دولت ها در این استان سرمایه گذری میکنن.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      و همین لابی های بی مطالعه برای جذب بودجه های عمرانی و آوردن صنایعی به اصفهان که آب می بلعند، امروز زاینده رود را به خاک سیاه نشانده است.
    • یک اصفهانی A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      خدا کمی انصاف بدهد، مصیبت های فولاد مبارکه ،ذوب آهن،پتروشیمی وپالایشگاه برای اصفهان بسیار بیشتر از منافعش بوده است .این واقعیت را اصفهانی ها بیش از هر کس دیگری می دانند،ضمن اینکه در سال 62 اصفهانی ها چهره با نفوذی در حاکمیت نداشته اند .در ضمن پالایشگاه ، صنایع دفاع وصنایع هواپیماسازی قبل از انقلاب در اصفهان تاسیس شده بود .لابد قبول می فرمایید اصفهانی ها در رژیم گذشته قدرت لابی گری نداشته اند . در مورد صنایع پایین دستی هم عمدتا کار آفرین های اصفهانی بوده اند که سرمایه اشان در این شهر بکار گرفته اند .بهتر است مردم مناطق کمتر توسعه یافته بدنبال علل واقعی توسعه نایافتگی خود باشند .مطمئن باشید با تخریب اصفهان توسعه یافته نمی شوید.
    • بابک IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      {تا یک رودخانه برای قشنگی آب دار بشه } ته نظر کارشناسی مون اینه. وقتی هر کسی فکر میکنه متخصصه تمام علوم و فنونه مشخصه چرا شهری مثه تهران اینجوری میشه.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      خب اگه اصفهان قبل از انقلاب ذوب اهن رو براش ساخته بودن پس چرا بعد انقلاب هم بی خیال نمیشه و همچنان اعتبارات رو جذب میکنه؟ آخی دلم واقعا سوخت، همه استان های دیگه حاضر بودن سختی تحمل این صنایع رو تحمل کنند کاش شما به خودتون سختی نیمدادید. از سه جهت دارید از این صنایع می خورید و ارتزاق میکنید: 1. اولا اشتغال زایی عظیم که به اندازه یه استان جوابگو هست. 2. اعتباراتی که برای امثال کارهای فرهنگی ورزشی صنایع باید خرج کنند 3. حتی اعتبارات محیط زیستی و درختکاری که صنایع باید هزینه کنند رو هم که دارین میگیرین و در شاهین شهر و فولادشهر و ... داره هزینه میشه. دیگه اینقدر ناشکری نکنین و فرمالیته برای ماه سیاه بازی نکنید که انگار واسه ما دارین لطف میکنین.
    • بی نام US ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      بینام اول و دوم و سمان و امیر که شایدم کلا یک نفر باشید. اولا اینطور زشت و با نفرت بیمارگونه علیه هموطنان خودتون صحبت میکنید. اصفهان اگر پیشرفت و موفقیتی داشته حاصل دسترنج و کار و تلاش و مزد بازوی مردم اصفهان و کارآفرینان غیردولتی اصفهانی بوده. همه میدونن مردم اصفهان کاری و اهل کار هستن. شما اگه احتمالا خوزستانی و جنوبی هستید دلیل عدم موفقیت تون رو در «توهم توطئه» پیدا نکنید. // همین الان کلی کارخونه در بندرعباس و اهواز وجود داره که همیشه در مرز ورشکستگی هستن و یک روز از خود استان بدون کمک متخصصین و مهندسین تهرانی و اصفهانی نمیتونن سرپا نگهش دارن.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      خبرآنلاین به نظر یک اصفهانی هکر یا سایبری یا یک اصفهانی مسئول در مخابرات، مثبت و منفی ها رو دستکاری کرده. حواست هس که
    • ایران من A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      این ظلم و تبعیض نه فقط دامن استان های همجوار اصفهان رو گرفته که حتی حق بعضی کلانشهرهای دیگه رو هم در تقسیم اعتبارات خوردن. مثلا شیراز که جمعیتی معادل اصفهان داره ولی یک پنجم اصفهان امکانات نداره، مشهد با دوبرابر جمعیت اصفهان کلی مشکلات داره، کرمانشاه با جمعیت یک میلیون نفری کارخونه نداره اون وقت در کاشان کارخونه بزرگ سایپا زدن. میتونستن کلی از حجم قراردادهیا جدید تامین ریل یا هرچیز دیگه ای رو که با ذوب اهن میبندن بدن به ذوب اهن اردبیل یا سنندج ولی ندادن و کلی از این موارد که باید شنید و دید. اینها واقعیاتی هست که مثه زخمی سالها بر پیکر توسعه این کشور مونده
    • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      40 66
      اصفهانی ها هر وقت کم میارن و نمیتونن دلیلی برای توسعه و رشد یکدفعه شون پیدا کنند میگن به خاطر مدیریت بوده. کدوم مدیریت خدا عالمه .اگه این امکانات دست هر مدیری بود که خب.... مدتهاست یک ورزشگاه میخواین بسازین موندین توش. دو فصل بودجه یک تیم فوتبال تون فقط یه کم، کم شد و تازه هنوز هم دوبرابر تیمای دیگه بود تا مرز سقوط پیش رفتین. سمبل های موفقیت مدیریتی در استان تون کرمانی وخراسانی و شیرازی هستن. حتی تالار همایش های شهر رو که باید شهرداری بسازه دارید مستقیما از دولت پول میگیرن. این درسته اخه؟ اگه فارس کشاورزی داره، اگه یزد وکرمان معادن دارن، اگه خراسان سنگ آهن و زعفران و زائر وگردشگر داره، اگه شمال طبیعت داره، اگه جنوب نفت و گازداره و آب های آزاد، چرا سرمایه ها در اصفهان بلوکه میشه
    • یک ایرانی A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      پایه‌گذاری صنایع فولاد چند دهه قبل در اصفهان صورت گرفت زمانیکه هیچ مشکلی کم آبی و خشکسالی و مشکل تامین آب شرب 2.5 میلیون مهاجر خوزستانی و بختیاری بعد جنگ برای منابع آب و زاینده رود وجود نداشت و اتفاقا یکی از دلایل مهم احداث ذوب آهن در اصفهان همین وجود رودخانه بود. ///دلیل اصلی دیگر قرار گرفتن این صنایع در اصفهان این بوده که اون زمان اصفهان مناسب ترین و مستعد ترین مکان داشته. 1.اول بدلیل مکان جغرافیایی مناسب که نزدیک به همه «معادن سنگ آهن» کشور بوده و ضمنا امکان راحت تر «حمل و نقل» و انتقال فولاد ساختمانی به همه نقاط کشور بدلیل «مرکزی بودن اصفهان». 2.دوم بدلیل وجود نیروی کار ماهر و صنعتگر و متخصصین مورد نیاز صنعت از قدیم در شهر اصفهان. و البته وجود فرهنگ و روحیه کار و قناعت در مردم اصفهان.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      30 70
      اصفهانی هموطن که با پرچم ایالات متحده و وی پی ان و آی پی و فلان کامنت گذاشتی، شما خودت یک نفری و فکرا میکنی برای خودت. اینها صدای شهرها و استان هایی هست که در حق شون تبعیض قائل شدن. حتی تهران هم نسبت به جمعیتش در قیاس با اصفهان به حقش نرسیده.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      28 79
      کلا دو سه تا استان برخوردار مثل اصفهان، مرکزی، قزوین و آذربایجان شرقی هستن که در راس با یک فاصله زیاد اصفهان هس که در تمرکز صنایع و بودجه های دولتی قابل مقایسه نیست. این جو منفی و دافعه نسبت به اصفهان مال امروز و دیروز نیس و نتیجه سالها یکطرفه نگری مسئولان مربوطه ست که اصفهان رو مثه سوگلی دربرگرفتن و رسانه ها و تلویزیون هر وقت آثارتاریخی نشون داد فقط اصفهان، حتی همین الان مسئولین صداوسیمای اصفهان با توجیهات الکی بودجه سریال های الف رو میگیرن و بهترین زمان پخش رو و با بازیگرای معروف که پولها میدن بهشون و فقط در اصفهان لوکیشن شون هست که مثلا به اسم اونا تموم بشه.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      76 21
      برادر من اولا اکثریت غالب صنایع اصفهان صنایع کوچکتر و متعدد شخصی و خصوصی هستن و نه دولتی. دوما دلیل اینکه اصفهان از فلان شهر یا فلان منطقه صنایع بیشتری داره حتما اینه که اصفهان بیشتر از لحاظ طبیعی و نیروی انسانی مستعدتر بوده. این مستعدتر بودن چتدین پارامتر داره از جمله 1.نیروی کار و متخصص بیشتر 2.افراد تحصیل کرده بیشتر 3.سرمایه گذاران بومی و کارآفرینان بیشتر 4.امکانات حمل و نقل و ترابری بهتر بدلیل واقع شدن در مرکز کشور //// در مورد صنایع فولاد عامل نزدیکی به معادن سنگ و فلزات هم دخیل بوده. ضمن اینکه ذوب آهن قرار بوده «نیاز داخلی کشور» رو تامین کنه نه صادرات. که همین الان هم کار اصلیش تامین داخله. این حرف از روی جهالت و غرضه که میگن قرار بود کنار دریا برای صادرات تاسیس بشه.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      حق هموطنی رو اینطور بجا میارید هموطنان عزیز؟؟ چرا اینقد توهم دشمنی و کینه بدلایل خیالی از اصفهان دارید؟حسادت و بخل و تنگ نظری اون هم نسبت به هموطن خود بسیار زشته. قبول کنید اصفهان از قرن ها قبل خیلی توسعه یافته تر از سنندج و کرمانشاه و اردبیل بوده. اینکه یه چیز واضحه. چرا ما ایرانی ها چشم دیدن یک جا آبادتر و کمی بهتر از جای خودمون رو نداریم؟؟ اصفهان هم خیلی مشکلات بزرگ و محرومیت ها داره. این چیزی هم که الان بش رسیده نتیجه تلاش و کوشش مردم همین منطقه بوده طی قرن ها. نه این تهمت های زشت شما.
    • محمد A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      خبرآنلاین واقعا متاسفم که این نظرات توهین آمیز به اصفهان رو که قصد تفرقه افکنی در کشور دارن منتشر میکنی. همه میدونن اکثر مسئولین و سیاستمداران بانفوذ کشور اهل آذربایجان و مشهد هستن و بیشتر منابع و بودجه های کشور رو ناعادلانه سرازیر میکنن سمت تبریز و مشهد. اصفهانی ها اتفاقا بسیار حقشون توسط همین مسئولین خورده شده و اگه چیزی هم دارن دسترنج زحمات خودشون بوده.
    • هم وطن A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      89 16
      چرا باید در مورد استانی که دومین مالیات دهنده کشور است و در لیست اعتبارات دولتی یکی مانده به آخر است اینگونه با بی انصافی و حق نشناسی صحبت بشه؟ مردمان سخت کوشی که همه می دانیم از توان مدیریتی بالایی برخوردارند به چه علت باید تخریب شوند؟ چرا باید با استانی که در جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت بیشترین شهید را برای حفظ جان و ناموس وطن قربانی کرده اینگونه صحبت بشه؟ بهتر نیست همه سخت کوشی را بجای اتهام سرلوحه کنیم و مردمان سخت کوشی را که به علت بی برنامگی دولت های گذشته از حق آبشان حتی در حد آشامیدنی محروم کرده ایم دریابیم؟؟؟
    • عباس عبدی مقدم منش بگلو A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      14 75
      آقا یا خانم با نام جمعه 7 شهریور 1393 12:44:23 کاملا با شما موافقم بیش از نصف بودجه ایران در اصفهان کرمان و یزد مصرف میشه
    • مجد A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      13 53
      هموطنی که کامنت گذاشتی مالیات میدیم و اعتبارات مون ال و بل هست، واقعا به حرفی که میزنی اعتقاد داری؟ نه واقعا؟ خدائیش یه سرچ حتی ساده هم میتونه خلاف حرف شما رو ثابت کنه ولی مسئولین اصفهان باپروپاگاندا برای توجیه دریافت بودجه ها همچین استدلال های خنده داری رو میارن در حالی که همه استان ها مالیات میدن و ثانیا مالیات صنایع دولتی که دیگه مال خود دولته خوش انصاف که به اسم شما ثبت میشه. اگه اصفهان شهید داده، بقیه استان ها هم به همون شدت و با توجه به دوری یا نزدیکی شون و پتانسیل شون بیشتر شهید دادن ولی رفتار شما با جنگ زده ها بعد جنگ مثه اینکه خیلی شنیدنی نیس. صنایع خصوصی کجا بود در اصفهان؟ همین گیتی پسند چطوری گیتی پسند شد؟ یا پتروشیمی چه جوری خصوصی شد؟ صنعت سنگ با کدوم قراردادها به اینجا رسید؟
    • بی نام US ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      78 26
      این کشور با این همه حسادت و کینه مردم نسبت بهم به هیچ جا نمیرسه. حتما این هم که اصفهان از زمان جنگ بالاترین تعداد شهداء و جانبازان و اسرا رو بین همه استانها داره بدلیل اینه که "رانت" و "لابی" داشته که جوون هاش رو بفرسته جلوی گلوله. خجالتم خوب چیزیه. بس کنید دیگه. خبرجان چاپ کن لطفا.
    • بی نام US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      25 11
      بنده لینک این خبر رو در گروه های اصفهانی چند شبکه اجتماعی شیر کردم تا بیان ببینن نظر برخی سایت ها نسبت به چگونه است. ظاهرا بازدید زیاد بوده.
    • کمان A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      16 58
      به نظر کاربر اصفهانی نظرات مبالغه آمیزی دادن. استان های دیگه شهید و جانباز برای این انقلاب ندادن؟ حتی در این زمینه هم اصفهانی ها شلوغ میکنن و اغراق ها میکنن که انگار متفاوت بودن. از کل جنگ فقط اسم شهید همت و شهید خرازی رو باید شنید؟ مگه فقط سرداران شهید هستند. اون شهیدی که از سر شالیزارهای شمال یا .... و حتی شهدای اقلیت ها دینی شهید شدن فرق میکنن. اصفهان کلی شهید داده خدا بیامرزه و دست شون درد نکنه ولی هیچکدوم دلیل منطقی برای سرازیر کردن امکانات بیت المال که باید به شکل عادلانه بین همه ملت ایران تقسیم میشده به این شهر نیست. اصفهانی ها بعضی وقتا اینقدر تعصب دارن که واقعیات رو هم نادیده میگیرن و در مورد جنگ تحمیلی هم که همه کشور توش نقش داشتن یکسویه نظر میدن
    • هم وطن A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      60 14
      دوست عزیز این گزارش خبری که اصفهان بعد از تهران دومین مالیات دهنده است و دقیقا قبل از تهران کمترین اعتبارات دولتی را دارد یک واقعیت مستند و غیر قابل انکار است و نیازی به سرچ نیست. از شما تقاضا دارم اطلاعات بیشتری از بودجه دولت کسب نمایید. بطور قطع تمامی استانها و مردم عزیز ایران در دوره های مختلف جانفشانی نموده و تمامی هم وطنان ما عزیزند. تنها خواهش من اینست که بجای اظهار نظر با کینه و خدای نکرده زدن اتهامات ناروا جهت جلوگیری از پیشرفت یکدیگر، یکدل و هم صدا جهت اعتلای میهن اسلامی و رشد همه مناطق بکوشیم. اعتقاد داشته باشیم با اتهامات غیر واقع و جلوگیری از رشد یکدیگر خودمان رشد نخواهیم کرد..... بیایید بر سخت کوشی و تلاش بجای تفرقه و تخریب بیافزاییم و همه ایرانی آباد در سراسر ایران بخواهیم
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      58 16
      خبرآنلاین من اصفهانی نیستم. ولی چیزی که میبینم بی انصافیه. شما یه انتقاد کوچک به اردوغان و الهام علیوف رو چاپ نمیکنید. ولی این همه توهین و تهمت به اصفهان به همین راحتی منتشر میشه؟؟ چرا؟
    • یک اصفهانی US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      40 18
      دوست یا دوستان هموطن عزیز فرموده اید همه اعتبارات کشور را به اصفهان می دهند .من از مسئولین کشور استدعا دارم اعلام فرمایندکل اعتبارات وسرمایه گذاری های دولتی راکه در سی پنج سال گذشته به استان اصفهان تعلق گرفته است اعلام و با سایر استانها مقاسه کنند ، تا صحت وسقم این ادعا ها ثابت شود .فرموده ایداعتبارات صرف شاهین شهر و فولاد شهر شده است ،لطفا سری به این دوشهر بزنید وبینید عمده ساکنان این دوشهر از کدام استانها هستند ،فرموده اید تالار همایش های شهر از بودجه های کشوری ساخته می شود ،خدمتتان عرض کنم ،به غیر از یک مبلغ جزیی در ابتدای کار بخش اعظم بودجه این پروژه را شهرداری اصفهان تامین کرده است .آخر هموطن با انصاف مگر گیتی پسند دیناری از دولت پول گرفته است که آنرا هم دولتی کرده اید؟
    • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      43 27
      معمولا بهترین مدیران دوره ای در اصفهان کار کردند. میشه گفت اصفهانیا به بهترین شکل کارها را انجام می دهند. این یه واقعیته
    • محمد A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      16 43
      از خوندن کامنت های زیر این کامنت میشه به وضوح پی برد که مثبت و منفی ها خیلی تابلو به هواداری از اصفهان دستکاری شده و تابلوتر اینکه کامنت های مربوط به اصفهانی ها احتمالا از ذهن یک نفر ساطع شده که میخواسته دست تنها فقط یک جوابی بده تا دست خالی نباشه چون حرفاش استدلال نداره و بیشتر شبیه کری خوانی هس و و حرفای کلی و شعارهای کلیشه ای. دیدن بودجه و سرمایه های دولتی که در اصفهان هزینه شده حتی نیاز به کنکاش هم نداره، هر یک قلم پروژه ای که که دولت در اصفهان ساخته به اندازه چند استان بودجه داره. همین الان هر فاز جدید که از فولادمبارکه افتتاح میشه چندصد میلیارد هست در حالی که استان های زیادی از داشتن اشتغال مولد و صنعت بزرگ دولتی محروم هستن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    34 14
    برای کشور یا برای شما .زلزله امد این حرفت .می مونه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    26 3
    مشکل اینجاست که در کشور هیچ گاه کاری برای اداره واقعی آن و بهبود مشکلات انجام نمی گیرد بلکه مبنای همه کارها سودهای فراوان کوتاه مدت است و اینکه این کارها چه مشکلی به وجود می آورد هم مهم نیست . مثلا در نقاطی از تهران که ابدا جایش نیست می آیند و پاساژ درست می کنند مثل پاساژ تندیس یا علاالدین و ... ، و این روند بدون توجه به مکان ، وضعیت جغرافیایی و ترافیکی محل همچنان به قدرت تمام ادامه دارد در بلوار فردوس شرق ، خیابان پیامبر و باغ فیض ، شهرک راه آهن و این موضوع حتی در شهرک های اقماری مثل اندیشه هم ادامه دارد که هنوز بسیاری از امکانات واجب اون ناحیه مثل بیمارستان و مراکز مناسب درمانی افتتاح نشده چندین پروژه پاساژ سازی بزرگ در حال اجرا است که 100البته سود فراوانی برای عده ای به همراه دارد اما ...
  • میثم A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    100 5
    به نظرم تیتر " شهرداری که با هلی کوپتر رفت و آمد میکرد" تیتر مناسبی نیست . این در حقیقت متن سوال مصاحبه کننده هست که میگه " گغته میشه که شما شهرداری بودید که با هلی کوپتر ..." و ایشون هم جواب دادمد که در همان ابتدا چند بار بوده در حالی که هر کسی این تیتر رو بحونه این جور برداشت میکنه که اقای الویری "همیشه " با هلی کوپتر میرفتند . این تیترها در شان رسانه ای وزین و درجه اول مثل خبرآنلاین نیست . لطفا اصلاح بفرمایید .
    • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      13 37
      مطمئنی شما این مصاحبه خوندی؟ مصاحبه با آقای ملک مدنی بود نه الویری. دقت کن
    • میثم IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      56 2
      نصحیح میکنم : آفای ملک مدنی . که به اشتباه آقای الویری نوشته شده
  • شهره A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    16 37
    چرا یک شهردار باید آنقدر قدرت داشته باشد که این کارهای غیرقانونی را بکند؟چرا؟به چه دلیل خوب حالا شما با این دزد چه کردید؟ دادگاهی کردید؟ به جرمش رسیدگی کردید ؟ حتما نه و آزادانه در مملکت با پولهایش حال میکند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    64 11
    فروش تراکم خیانت به شهروندان است. فردا کدام خیابان پاسخگوی این شهروندان خواهد بود کدام امکانات شهری. این خیانت است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    43 11
    همه دنیا میگند هرچقدر اتوبان بسازی همونقدر ماشین میاد شروع نابودی باغات و برج سازی.... بدون در نظر گرفتن استانداردها... مثال شهر لندن، ارتفاع ساختمان هر نقطه از شهر نمیتونه از حدی فراتر بره بخاطر ناحیه فرنل.... فقط یک کمربندی اطراف شهر بزرگراهه در عوض بشدت حمل و نقل عمومی، نه فقط مترو و اتوبوس های معروفش، انواع دیگه حمل و نقل عمومی گسترش داده میشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    52 31
    این آقا با کارهایش در شهرداری در همان مدت ده ماهه ،شورای شهر را که نهادی نوظهور و مظهر دموکراسی در ایران بود را از هم پاشید.و چون تقریبا تمام اعضای آن از اصلاح طلبان بود در واقع ریشه به تیشه اصلاح طلبان زد و دوره ی بعد شورای شهر را آبادگران قبضه نموده و آقای احمدی نژاد را شهردار کردند و شد آنچه نباید می شد.و به نظر من تمام صحبتهای ایشان ریالی ارزش ندارد و تمام کارها از قبل برنامه ریزی شده بود.
  • امیر A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    درود بر قالیباف شهردار موفق تهران که هیچکس به گرد پاش هم نمیرسه
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      90 26
      هیچ کس در تفکیک جنسیتی به گرد پای قالیباف نمی رسد
    • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      75 19
      چه درودی آخه؟ شهرداری تبدیل به محلی شده که هر کار خلافی با پول قابل انجامه و محدودیتی هم وجود نداره.
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      75 23
      قاليباف در حال واگذاري غير قانوني بخش مهمي از سرمايه هاي شهر تهران است.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      57 19
      مگه چیکار کرده، همه شهر رو سانت به سانت داره میفروشه، اتوبان امام علی هم یکی از پروژه های خوبش بود و قرار بود شمال رو به جنوب وصل کنه و از بار ترافیکی کم کنه که متاسفانه با ایجاد brt در آن بدون کار کارشناسی خود باعث ایجاد ترافیک های بدتر شده است.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    63 16
    مرگ بر تراکم
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    26 20
    بهتر بود امکانی هم برای مخالفین ایشان بوجود می امد تا مطالب ایشان را مورد نقد و پاسخ میدادند اقدام ایشان علاوه براینکه باعث گرانی مسکن شد تا حدود 2 سال مانع مراجعه مردم به شهرداری برای دریافت جواز شد و مانند سدی شد که تقاضاهای بالفعل را پشت ان نگه داشت و علاوه بر ان یک ترس و حرص را هم برای سایرین ایجاد تا در زمان شهردار شدن ا ح م د ی ن ژ اد یک سیل تقاضا ایجاد شود و از طرفی در زمان شورای شهر اول قیمت تراکم در اکثر مناطق تا حدود 6 برابر افزایش داده شد و بدین ترتیب در زمان این فرد سیل پول به شهرداری سرازیر و دست او را برای ریخت و پاش و بذل و بخشش باز کرد و زمینه را برای ورود او به ریاست جمهوری فراهم نمود هرچندکه ازاین سیل پول مردم تهران خیری ندیدند اقای ملک مدنی باید جوابگوی این کار خود باشد.
    • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      2 0
      گناه یکی دیگه رو پای دیگری ننویس دوست عزیز
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    17 68
    ایشون تجمل گرایی وحشتناکی داشت ، خانه و زندگی آنچنانی و انواع ماشین ها برای پسرشون فراهم بود که البته زندگی شخیص ایشونه اما مشکل اینجا بود که ایشون اعتقاد داشت شهردار باید با بنز و هلی کوپتر تردد کنه ... و البته که قطع ناگهانی و یک شبه تراکم و میلیارد ها تومنی که نصیب ساختمون سازان رانت خوار کرد هنوز شائبه داره
    • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      38 4
      تجمل گرايي مشکل کشور ما نيست... همه جاي دنيا تجمل گرايي هست اما تو ايران شده علت پسرفت؟.... بايد مديريت سيستم درست باشه که افراد ميليارد اختلاس و دزدي نکنند و هيچ کس هم دردش نگيره
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      13 30
      نه یه بار با پاجیرو رفت و امد میکرد، خبرنگارا بهش گفتن چه جوریاس؟ گفت شهردارتهران باید اصلا هلی کوپتر داشته باشه و فلان و بهمان
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    25 15
    من به عنوان يک اصفهاني ترجيح ميدهم که آب در رودخانه زاينده رود جريان داشته باشه و در عوض کارخانه هاي فولاد در منطقه تعطيل بشوند... انتقال آب به اصفهان به نام مردم شهر اصفهان و به کام سهامداران اين صنايع عظيم هستش
  • محسن A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    6 0
    حالا ی اتفاق خیلی باحال و جالب که من هر چی پیگیری میکنم به جایی نمیرسم. چندین ساله تو منطقه پیروزی شرق تهرانمشغول فعالیتم. این منطقه رو خوب میشناسنم.اگه خبرنگاری وقت داره انقدر شوژه از همین شهرداری هست که میشه ی سال راجع بهش نوشت.همشم با سند و مدرک ثابت میکنم.عمران خوندم خیر سرم.اما میرم شهرداری باسه کارام احساس میکنم همشون علوم اقتصادی و روانشناسی خوندنفقط پول میگیرنو اعصابم ندارن. مثلا قبل از عید تو گذر 10 10طبقه 8 مسکونی 2 طبقه پارکینگ جواز داده شده.الان خودتو بکشی تو گذر 12 بهت 7 طبقه6 مسکونی 1 پارکینگمیدن.تو این 6 ماه هم هیچ قانونی نه اومده نه عوض شده.یکی دیگه این دوتا ملک بغل هم ساخته شدن.یکی تمام بنا گرفت اون یکی نه.و ....
  • بی نام US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    76 17
    شما دارید چهره اصفهان رو تخریب میکنید و بین مردم کشور نفاق ایجاد میکنید.
    • من IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      19 3
      من يك تهراني هستم ولي تا ابد عاشق اصفهان و مردمانش خواهم بود
  • اکبر A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    14 16
    من از خبرنگار محترم خوا هش میکنم عملکرد اقای ملک مدنی را از مدیران دوران مدیریت ایشان در اصفهان بپرسند تراکم فروشی در اصفهان توسط اقای ملک مدنی شروع گردید و بزرگترین اسیب را به بافت تاریخی شهر اصفهان وارد نمود و بعد از ان به عنوان یک موفقیت به کل کشور اموزش داده شد اراضی کشاورزی شمال اصفهان را غیر قانونی تفکیک کردند وساختند برای اینکه شهرذاری را خود کفا کنند ایا این اقدامات ویرانگر باید فراموش شود ........هرگز چنین نخواهد شد
  • هم وطن A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    5 9
    یا مهدی.. کنعان دل بدون تو شادی پذیر نیست....یوسف ظهور کن که چنین پریشان شدن بس است....
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    38 10
    قالیباف و تیمش تهران را با تراکم فروشی نابود کردند
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    46 14
    سلام.تقریبا تمام نظراتو خوندم.متاسفم واسه ادمایی که بدون اطلاع به مردم یک شهر تهمت میزنن و با این کار قصد مخفی کردن تنبلی و سستی خودشونو دارن.اصفهان: پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانه و با حرفهایی یک عده کم سواد تخریب نمیشه.اصفهان:پایتختی در دوره ی سلجوقیانصفویان و این دلیل محکمیه که این شهر و مردمانش پتانسیل کارهای عظیم و دارن. خدا شاهد است بر غیرت و زحمت و البته تیزهوشیه اصفهانی ها. خشکی زاینده رود و صبر مردم این شهر چیزی رو نشون نداد جز فرهنگ غنیشون.... وجود کار افرینانی که در عرصه صنعت پیشگامن ذوب اهن نطنزاسنواشیر گازتمام کارخانه جات شهرکهای صنعتی مثل جی که اغلب خصوصی هستند باعث پیشرفت این خطه است.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    12 43
    مثبت منفی ها خیلی خیلی مشکوک میزنه .جاشون برعکسه .