هفته حقوق بشر آمریکایی و لزوم اتخاذ رویکرد تهاجمی در این حوزه

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خویش با خانواده های شهدای هفتم تیر ضمن تبیین این مسئله که افشاء شدن چهره‌ی واقعی قدرت‌های استکباری مدعی حقوق بشر از جمله برکات خون شهدای هفتم تیر به شمار می آید،

میثم اسلام پناه

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خویش با خانواده های شهدای هفتم تیر ضمن تبیین این مسئله که افشاء شدن چهره‌ی واقعی قدرت‌های استکباری مدعی حقوق بشر از جمله برکات خون شهدای هفتم تیر به شمار می آید، برای بار دیگر به یک موضوع بسیار حائز اهمیت اشاره داشتند و آن نقش آمریکا به عنوان مدعی حقوق بشر در تحقق اقدامات تروریستی در ایران است. رهبر معظم انقلاب در بخشی از فرمایشات خویش در این دیدار بیان داشتند: «حادثه‌ی ۷ تیر  سال ۱۳۶۰»، «بمباران شیمیایی سردشت در ۷ تیر ۱۳۶۶»، «ترور شهید صدوقی در ۱۱ تیر سال ۱۳۶۱» و «ساقط‌کردن هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷» نمونه‌هایی از اقدامات تروریستی آمریکا و یا عوامل آن بوده است، ایشان همچنین افزودند: برخی معتقدند که باید این ایام تیرماه به‌عنوان «هفته‌ی حقوق بشر آمریکایی» نام‌گذاری شود.

به نظر می رسد این بخش از فرمایشات مقام معظم رهبری باید با دقت و امعان نظر بیشتری ملحوظ نظر قرار گیرد. اهمیت موضوع وقتی بیشتر نمایان می شود که در روزهای گذشته شاهد ارائه گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف بودیم. در بخشی از گزارش مزبور به وضعیت حقوق بشر در ایران نیز پرداخته شده است. جالب آنکه مسئول وزارت امور خارجه آمریکا در امور حقوق بشر در زمان ارائه گزارش یادشده، ادعا نموده: «دولت آمریکا کاملاً روشن کرده که صرفنظر از نتیجه مذاکرات هسته‌ای، واشنگتن هرگز در مورد حقوق بشر در ایران سکوت نخواهد کرد، بلکه برعکس از آن دفاع می‌کند». حال چگونه کشوری که ناقض فاحش حقوق بشر از شرق تا غرب عالم محسوس می گردد، خود را مدافع و حامی سینه چاک حقوق بشر در سرتاسر جهان معرفی کرده است.

مسلماً فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "برخی معتقدند که باید این ایام تیرماه به‌عنوان «هفته‌ی حقوق بشر آمریکایی» نام‌گذاری شود"، باید تلنگری به حساب آید تا در زمینه حقوق بشر با رویکرد تهاجمی و افشای مصادیق گسترده نقض حقوق بشر توسط دولت ایالات متحده گام های جدی و عملی برداشته شود. هر چند در طول سالیان گذشته درخصوص افشای نقض حقوق بشر در آمریکا اقداماتی همچون تصویب قانون افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس در جهان امروز صورت پذیرفته است. اما احساس می گردد تا نقطه مطلوب مورد نظر مقام معظم رهبری فاصله زیادی وجود داشته باشد.    

امید می رود فرمایشات اخیر ایشان سرآغاز اقدمات آتی در حوزه حقوق بشر با رویکرد تهاجمی قرار گیرد و در این راستای باید خون پاک شهدای اقدامات تروریستی آمریکا و ایادی آن در ایام تیرماه دهه 60 سرلوحه گام های جدی به منظور آگاه سازی افکار عمومی جهانیان از موارد فاحش نقض حقوق بشر توسط آمریکا قرار گیرد. در هر حال لازم است این بیانات گوهربار چراغ راه صاحب نظران و فعالان در حوزه حقوق بشر باشد تا به بیراه نروند و مراقب باشند که مدعیان امروز حقوق بشر در جهان خود متهمین اصلی آن به شمار می آیند.

49 310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =