ایرنا نوشت:

مواضع سخت و متفاوت پاریس در مذاکرات هسته ای وین در مقایسه یا دیگر اعضای 1+5، خشم شرکت های فرانسوی را به دلیل احتمال کاهش فرصت همکاری با ایران پس از لغو تحریم ها در پی داشته است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از وین، فرانسه از شرکت های این کشور خواسته برای بازگشت به ایران در صورت رسیدن به توافق نهایی آماده شوند، اما مواضع سختگیرانه پاریس در مذاکرات و ارتباط نزدیک با کشورهای سنی عرب منطقه به این معناست که رابطه 'عشق و نفرت' تهران و پاریس ادامه می یابد.
با وجود تاریخچه طولانی روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ایران و فرانسه، پاریس سخت ترین مواضع را میان شش کشور در مذاکرات هسته ای با ایران اتخاذ کرده است.
ایران در صورت لغو تحریم ها می تواند بدهی های خود را از بانک های خارجی دریافت کندکه از 150 میلیارد دلار بیشتر است و شرکت های خارجی را برای سرمایه گذاری در همه بخش ها نفت و گاز تا حمل و نقل و ساخت و ساز جذب کند.
یک مقام ارشد فرانسوی گفت: همه با اشتیاق به ایران نگاه می کنند، بازار مهمی است اما این تنها موضوع نیست.
پاریس خود را مخالف دیرینه تکثیر سلاح می داند، این کشور اولین بار در سال 2003 مذاکره با ایران را اغاز کرد و اکنون اصرار دارد که در مذاکرات بر اساس اصول خود رفتار می کند.
اما این موضوع هم درست است که در زمان ریاست جمهوری 'نیکولا سارکوزی' و 'فرانسوا اولاند' تغییری بنیادین نسبت به رابطه فرانسه با ایران پدید آمد که با قطر و عربستان متحد شدند.
مواضع مشترکی در مورد درگیری های منطقه و نقش ایران در آنها همچنین آنچه بعضی کشورهای عربی در مورد بی علاقگی آمریکا برای مداخله در امور متحدان سنتی اش، باعث شد فرانسه ارتباطات جدید اقتصادی را در کشورهایی پدید آورد که قبلا انگلیس و آمریکا در آن برتری داشتند.
یک دیپلمات فرانسوی گفت: عربستان در منطقه نفوذ زیادی دارد که از مرزهای این کشور فراتر می رود، ما بر این اساس رفتار کرده ایم.
هر چند نتیجه افزایش ارتباطات فرانسه و کشورهای عربی هنوز معلوم نیست، پاریس جت جنگنده، رزمناو، بالگرد و ماهواره به قطر، مصر، کویت و امارات در سال گذشته فروخته است که کل فروش نظامی این کشور را به بیش از 15 میلیارد دلار رسانده است.
فرانسه از زمان دعوت به نشست سران منطقه ای در ماه مه (اردیبهشت) که توسط عربستان سعودی انجام شد، توانسته قراردادهایی به ارزش 12 میلیارد دلار از جمله برای فروش هواپیماهای ایرباس امضا کند.
در حالیکه قدرت های غربی نسبت به تکثیر هسته ای در منطقه در صورت رسیدن به توافق با ایران هشدار می دهند، فرانسه هفته قبل اولین کشوری بود که برای ساخت دو رآکتور جدید را در عربستان سعودی به ارزش نزدیک به 10 میلیارد دلار قرارداد مطالعات امکان سنجی را امضا کرد.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان اخیرا گفت فرانسه متحدی قدیمی و شریک تجاری است که اعتمادش را به کشورهای منطقه خلیج فارس ثابت کرده است.
وی گفت: ما دیدگاه های مشترکی در مورد چالش های منطقه از جمله سوریه، یمن، عراق و تروریسم همچنین برنامه هسته ای ایران داریم و ارتباطات گسترده تجاری و نظامی بین دو کشور هست که امیدواریم افزایش یابد.
شرکت های فرانسوی از شرکت خودروسازی 'پژو' تا شرکت نفتی 'توتال' بازیگران مهمی در بازار ایران بوده اند اما تحریم های اتحادیه اروپا در سال 2011 باعث خروج آنها شد.
بر اساس براوردهای وزارت خارجه فرانسه واردات از ایران به فرانسه در سال 2013 به 62 میلیون یوور رسید در حالیکه در سال 2011 نزدیک به یک میلیارد و 770 میلیون دلار بود. صادرات فرانسه به ایران نیز در سال 2013 به 494 میلیون یورو از یک میلیارد و 660 میلیون یورو در سال 2011 رسید.
اما اخیرا وزرای ایرانی از جمله معاون وزیر نفت به پاریس سفر کردند تا شرکت های فرانسوی را برای ورود به بازار ایران ترغیب کنند. تجار ایرانی مستقر در فرانسه نیز به کمک مقامات ایرانی آمدند تا ارتباط با کارآفرینان محلی را احیا کنند. مهم ترین لابی تجاری فرانسه قصد دارد هیاتی را متشکل از نمایندگان 100 کشور در ماه سپتامبر (شهریور) به تهران اعزام کنند.
یک دیپلمات ارشد فرانسوی که از روند مذاکرات مطلع است گفت: من به شرکت های فرانسوی می گویم اگر توافق به دست آید لغو تحریم ها زمان می برد و از ابتدای سال 2015 می توانیم منتظر لغو تدریجی آنها باشیم.
وی یادآور شد که شرکت های آمریکایی و آلمانی از قبل موقعیت را سنجیده اند و زمانی برای هدر دادن نیست.
وی تایید کرد که اگر توافق به دست آید 'لوران فابیوس' وزیر امور خارجه فرانسه به سرعت به تهران سفر می کند.
در حالیکه به گفته بعضی دیپلمات ها فابیوس که در دهه 1980 نخست وزیر بوده است دشمنی شخصی با ایران دارد.
'عباس آخوندی' وزیر مسکن راه و شهرسازی ایران در نشستی اخیرا در پاربس گفت: عشق و نفرت بر همه جنبه های رابطه ما سایه افکنده است.
وی همچنین از فقدان راهبرد ایران در فرانسه ابراز نارضایتی کرد و یادآور شد ایران بیش از 80 میلیارد دلار پروژه احتمالی حمل و نقل دارد.
بر اساس این گزارش رویکرد فرانسه نسبت به ایران با انتقادات داخلی نیز روبرو شده است و بعضی از نمایندگان مجلس این کشور می گویند پاریس کوته نظرانه می بیند و سنی ها را بر شیعیان ترجیح داده که باعث سردی روابط با ایران شده است.
اما یک مقام دیگر دولت پاریس گفت: اگر شما اول باشید، حتما هم به عنوان اولین نفر به شما خدمت رسانی نمی شود؛ ما آماده ایم و نباید در مورد شرکت ها نگران باشید.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =