وزیر بهداشت گفت: حضور تیم بهداشتی مستقر در زندان‌ها باعث شناسایی انواع بیماری‌ها و کاهش ابتلا به آنها شده و در واقع می‌توان گفت حضور تیم بهداشت در زندان‌ها مصداق یک کار جهادی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ سید حسن هاشمی در حاشيه بازديد از زندان قزل حصار و در جمع خبرنگاران با بيان اين كه اين بازديد جهت بررسي مشكلات بهداشتي و درماني زندانيان صورت گرفته است، گفت: متاسفانه هيچكدام از زندانيان تحت پوشش بيمه نيستند ضمن اين كه پزشكان حاضر در زندان‌ها علاوه بر درگير شدن با مشكلات بهداشتي و خطرات ناشي از آن، دريافتي بسيار اندك و ماهانه در حدود 1 ميليون و 300 هزار تومان دارند.

هاشمي گفت: اميدواريم با كمك مسئولان قوه قضائيه و دولت اين مشكلات به حداقل برسد. زندان قرل حصار گنجايش تعداد زندانيان موجود را ندارد و نياز به 2 برابر ظرفيت‌ موجود است.

وزیر بهداشت گفت: البته از نظر امكانات و رسيدگي‌ها، مسئولان نهايت تلاش خود را مي‌كنند ولي به هر حال زندانيان حتي براي نيازهاي ضروري و محل استراحت خود با مشكلاتی مواجه هستند. اين اولين بار است كه از يك زندان به طور نزديك بازديد مي‌كنم و وضعيت موجود علی رغم تلاش های درخور تقدیر نیاز به توجه بیشتر دارد.


پزشكان شاغل در زندان‌ها كاري ايثارگونه مي‌كنند

هاشمي با بيان اين كه بيماري‌هاي واگير در ميان زندانيان مي‌تواند به كل جامعه سرايت كند، گفت: مديران، مسئولان و پزشكان حاضر در زندان‌ها كاري ايثارگونه مي‌كنند و اين در شرايطي است كه در حال حاضر سرانه بهداشت و حتي نيروي انساني زندان‌ها بسيار پايين است و وزارت بهداشت تلاش مي‌كند اين سرانه را تغيير دهد. ضمن اين كه سازمان‌هاي بيمه‌گر باید در اين خصوص تكليف خود را انجام دهند.

او در اين خصوص توضيح داد: در حال حاضر از بودجه طرح تحول سلامت، هم براي روستاييان و هم براي شهرها به سازمان‌هاي بيمه‌گر اعتباراتي پرداخت مي‌شود در اين ميان زندانيان نيز يا شهري و يا روستايي و يا اتباع بيگانه هستند البته اعتبارات اتباع بيگانه به عهده سازمان زندان‌ها نيست ولي در مورد سرانه شهري و روستايي، بيمه‌ها موظف هستند سهم خود را از اين سرانه پرداخت كنند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: در مورد زندان قزل حصار بايد سرانه بهداشت و درمان اين زندان را در قالب برنامه پزشك خانواده ببينيم در اين حالت دريافتي پزشكان حاضر در زندان‌ها در قالب برنامه پزشك خانواده افزايش مي‌يابد ضمناً براي سازمان امور زندان‌ها بايد تعدادي پرستار جذب كنيم كه می توان با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، دو سال خدمت سربازي خود را در آنجا بگذرانند و حقوقی اضافه بر حقوق دوران خدمت نيز براي آنان در نظر گرفته شود.

او گفت: اين مدل بايد در زندان قزل حصار به صورت آزمایشی اجرا شود و بعد به صورت كشوري گسترش یابد خاطرنشان كرد: با افزايش تعداد پرستاران، بيماريابي نيز در زندان‌ها دائمي مي‌شود و ضمن اين كه تجهيز درمانگاه‌ها و تخت‌ها نيز در اين مكان‌ها بسيار ضروري است.

هاشمي با بيان اين كه متخصصان داخلي، عفوني و روانپزشكان را بايد در اختيار زندان‌ها قرار دهيم گفت: ضروري است بيمارستاني ويژه با همكاري قوه قضاييه احداث كنيم و تعدادي نيروي انساني، بورسيه زندان‌ها باشند همچنين تعدادي دانشجو را مي‌توانيم ویژه کار در زندان‌ها بورسيه كنيم.

او گفت: از سازمان و نهادهاي مختلف تقاضا مي‌كنم به جاي ساخت هتل و يا ساختمان در شهرهاي مختلف اقدام به ساخت زندان‌هايي كنند كه حداقل امكانات لازم را براي يك زنداني داشته باشد تا شاهد صحنه‌هاي دردناك در زندان‌ها نباشيم. البته ما نمي‌گوييم كه زندان‌ها بايد تبديل به هتل شوند چون به هر حال زندان يك مكان آسيب‌رسان است. بايد ابتدا از جرم پيشگيري كنيم ولي زماني كه جرم اتفاق افتاد بايد به سوله‌هايي كه در آنها 700 تا 800 زنداني مستقر هستند و آمادگي ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و واگیر را دارند فكري كرد.

اقدامات زیادی برای کنترل ایدز و سل در زندان ها صورت گرفته است

هاشمي همچنين گفت: در حال حاضر از مبتلايان به ايدز و سل مقاوم در زندان‌ها مراقبت‌هاي ناقص مي‌شود و بيماريابي به خاطر كمبود امكانات و اعتبارات در حد كافي نيست. در اينجا دولت و مجلس بايد اعتبارات كافي را براي اين حوزه تعريف كنند چون تنها قوه قضاييه نيست كه باید زندان‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

وزير بهداشت با تاكيد براين كه مجرمان هركدام حقوق شهروندي دارند كه نبايد نسبت به آنها بي‌تفاوت بود گفت: البته نبايد از انصاف دور بود چون در سال‌هاي گذشته درخصوص كنترل ايدز و سل در زندان اقدامات زيادي صورت گرفته است.

هاشمي تاكيد كرد: فراموش نكنيم دردهاي جامعه پزشكي و تيم بهداشتي مستقر در زندان‌ها را بايد گوش داد و يك طرفه بر عليه آنها قضاوت نكرد. چون حضور اين افراد باعث شناسايي انواع بيماري‌ها و كاهش ابتلا به آنها شده و در واقع مي‌توان گفت: حضور تيم بهداشت در زندان‌ها مصداق يك كار جهادي است.

وي در پايان گفت: حضور در زندان قزل حصار منجر به اخذ تصميمات خوبي با كمك مسولان و رئيس قوه قضاييه در مورد بهبود وضعيت زندان‌ها خواهد شد.

گفتني است؛ وزير بهداشت در جريان بازديد از زندان قزل حصار از بخش های مختلف اين زندان شامل؛ قرنطينه، درمانگاه، اتاق‌هاي انتظار و مشاوره بخش پذيرش و بندهاي عمومي و سرويس‌هاي بهداشتي ديدن كرد و با زندانيان بيمار نيز گفت و گو كرد و در پايان اين بازديد قرار شد كارگروهي به منظور اقدامات پيشگيري و تجهيز امكانات پزشكي و همچنین احداث يك آزمايشگاه قوي تشکیل شود و کلیه این تصمیمات ظرف 3 ماه اجرایی شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    40 3
    خداوند پدر و مادر این دکتر هاشمی را بیامورزد. ان شاالله 120 ساله شود. اینقدر این مرد خوب است. در این سی سال انقلاب و چندین رئیس و روسا عوض شدن همچمون مردی نداشتیم. الهی خداوند عمر با عزت به ایشان و همکارانش دهد. واقعا زبانم غاسر است و نمی دانم چه بنویسم که در خور این مرد باشد.
    • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
      1 0
      واقعا زبانم غاسر است
  • بی نام ES ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    4 2
    خدا حفظش کنه که وظیفه ش رو داره انجام میده به بهترین شکل. آفرین.
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    9 2
    خدایی دمت گرم. تاحالا نشنیده بودم یه وزیر از این وزرای کشورمون رفته باشه از زندانها دیدن کنه و تو کارش اینقدر جدی باشه. خدا حفظت کنه از جمیع بلایا و شیاطین...