صبح امروز، به همت انجمن سیستانی‌ها و بلوچستانی‌های مقیم مرکز سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی استان سیستان و بلوچستان در محل سازمان مدیریت صنعتی گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این نشست که با همکاری بهرام شهریاری، مشاور اقتصادی استاندار و محمدرضا احسانفر مدیرعامل شرکت سیمان سیستان با حضور ۳۴ تن از فعالان و سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برگزار شده بود موانع پیش روی سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها مطرح و تبادل نظر شد.

در این جلسه استاندار از اعضای حاضر در جلسه خواست کنسرسیومی تشکیل دهند تا ضمن سرمایه گذاری در پروژه های تعریف شده در سیستان و بلوچستان روند توسعه شکل گرفته در دو سال اخیر را پشتیبانی کنند. 12 تن از فعالان و سرمایه‌گزاران با طرح مسائلی مشکلات مربوط به حوزه خود را بیان کردند و خواستار توجه استانداری و دولت به این موضوعات شدند.

حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذار بیشترین میزان درخواست سرمایه گذاران از استاندار دراین جلسه را به خود اختصاص داد به طوریکه 5 نفر از این سرمایه گذاران بر لزوم توجه به بخش خصوصی و جذب سرمایه تاکید کردند.

تامین تسهیلات بانکی و توجه به نیروهای بانکی بومی هم با دومین موضوع مورد بحث جلسه امروز سرمایه گذاران با استاندار سیستان و بلوچستان بود.

توجه به محیط زیست،توسعه زیرساخت های گردشگری،ذی نفع شدن مردم از برنامه های توسعه،هم گرایی انجمن سیستانی ها و بلوچستاین ها ی مقیم پایتخت،آغاز واردات خودروهای سنگین به منطقه ،افزایش در آمد سرانه مردم ،توسعه کارخانجات دارویی تغییر الگوی کشت و کور کردن خاستگاه افراطی گری از جمله دیگر مواردی بود که حاضران در این نشست خواستار توجه ویژه به آنها شدند.

بازتولید سرمایه گذاری با مشارکت دولت و بخش خصوصی

«محمدرضا احسانفر» مدیر عامل شرکت صنایع سیمان زابل ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت سیمان زابل خواستار حمایت دولت و مشارت بخش خصوصی برای توسعه صنایع استان از جمله صنعت سیمان شد .

او گفت: استان سیستان و بلوچستان استان محرومی است و به همین دلیل پروژه‌هایی نظیر سیمان زابل در این استان از جمله پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شوند.

احسانفر در ادامه تاکید کرد: برخی صنایع در استان هستند که هیچگونه توسعه و گسترشی ندارند چون سرمایه‌گذاری در آنها صرفا دولتی بوده و انتفاع آن هم به خارج از استان می‌رسد، اما کارخانه سیمان زابل بعد از 5 سال فعالیت موفق شده در مرحله زایش هفتمین شرکت خود که کارخانه تولید پاکت است قرار بگیرد و به زودی خط تولید پاکت سیمان هم آغاز به فعالیت خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت صنایع سیمان زابل همچنین تصریح کرد: اگر این پروژه موفق شود سودی توزیع کند به این دلیل است که از روی همان سودها دوباره سرمایه‌گذاری کرد و پروژه جدیدی تعریف کرد. بنابراین اگر می‌خواهیم که در استان تصاعد سرمایه‌گذاری را شاهد باشیم باید علاوه بر حمایت دولت از بخش‌های مختلف ،سرمایه‌گذاران خصوصی را هم وارد کار کنیم تا سرمایه گذاری‌ها مجددا باز تولید شوند و جریان مولد سرمایه‌گذاری در استان به وجود آید.

توسعه صنایع دارویی

«بزرو سالک» مدیر گروه شرکت‌های نبض و درمان نیز در این نشست ضمن انتقاد از برخی سوء تفاهم‌ها و کج فهمی‌ها در خصوص برخی پروژه‌های جدید تاکید کرد: دو پروژه در چابهار هستند که به دلیل عدم ارتباط منطقه آزاد با سازمان‌های مربوطه قربانی شدند و با وجود اینکه مجوز آغاز تاسیس و آغاز به‌کار دارند هنوز معلق و بلاتکلیف مانده اند که باید درباره آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

سالک در ادامه تاکید کرد: ما شاخص‌های توسعه در استان را می‌بینیم اما به توسعه پایدار فکر نمی‌کنیم. به عنوان مثال پالایشگاه پتروشیمی راه‌اندازی می‌کنیم اما برای حفظ محیط زیست کاری نمی‌کنیم. یا اینکه منطقه آزاد داریم اما زیر ساختی برای بهره‌برداری مناسب از آن نداریم .

سالک در بخش دیگری از سخنان خود لزوم توجه به صنایع غذایی و دارویی را یادآور شد و گفت: با توجه به همجوار بودن کشور پاکستان با ما و مزایای نسبی که وجود دارد ما می‌توانیم بهره‌برداری زیادی در این حوزه داشته‌باشیم و با انتقال دانش فنی در این حوزه هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این سرمایه‌گذار غیربومی در خصوص بازار رسمی کشور در این حوزه گفت: ارزش بازار دارو در حال حاضر رقمی حدود 4 میلیارد تومان است که از این میزان سه میلیارد و 800 میلیون تومان وارداتی است و تنها 5 درصد آن تولید می‌شود که 9۵ درصد تولید حجمی کشور را در بر می‌گیرد و اگر بخواهیم با نسبت آن را بیان کنی تقریبا نزدیک به صفر است . در حال حاضر ۲هزار شرکت کوچک و بزرگ به صورت رمی در این زمینه فعالیت می کنند که می توان از این مزیت در مناطق آزاد و هم چنین در زابل استفاده کرد.

سالک هم چنین خواستار تعامل بین بنادر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران شد و تاکید کرد: همگرایی و حذف رقابتهای بیجا منجر به توسعه بنادر و پوشش حوزه هایی که در ان نیازمندی وجود دارد می شود.

سه تبعیض عمده را رفع کنیم

در این جلسه «پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر مسائل شبه‌قاره هند نیز خطاب به استاندار گفت: سه تبعیض عمده مانع از هر توسعه‌ای در سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به اینکه اگر این سه تبعیض برطرف شود مردم به آینده امیدوارتر می‌شوند گفت: «تبعیض مذهبی»، «تبعیض سیاسی اداری» و «تبعیض اقتصادی» مانع پایدارشدن توسعه در سیستان و بلوچستان هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز ضمن قدردانی از «پیرمحمد ملازهی» از او خواست تا در همکاری مستمر با استانداری تحلیل‌های خود برای بهبود شرایط مدیریت در این استان به او ارائه کند.

توجه به گردشگری توسعه سیستان وبلوچستان را رقم می‌زند

منصوری یکی از سرمایه‌گذاران حاضر در این جلسه هم بر لزوم توجه به ظرفیت های بی‌شمار استان در حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: توسعه گردشگری در استان به تولید 50 شغل مستقیم و غیر مستقیم منجر می‌شود و در حال حاضر در همه جای دنیا از گردشگری به عنوان حوزه مهم توسعه یاد می‌کنند. وی هم چنین خواستار برنامه‌ریزی مشخص برای هتل سازی و دهکده گردشگری شد و گفت: اگر گردشگری را توسعه دهیم بحث امنیت هم در استان حل خواهد شد.

در این جلسه استاندار سیستان و بلوچستان گزارشی از عملکرد خود به سرمایه‌گذاران و اعضای انجمن سیستان و بلوچستانی‌های مقیم مرکز داد و خطاب به آنها گفت: خلوت پایتخت را رها کنید و برای سرمایه‌گذاری و آبادانی خطه خودتان پیش قدم شوید.

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید به نقش اقشار مختلف در استان و تاثیرگذاری آنها اهمیت دهیم گفت: ما نیازمند فعال کردن نقش اقشار مختلف در بین مردم هستیم و هیچ نقشی نباید بر نقش دیگری ارحجیت داشته باشد. نقش فرهیختگان و نخبگان علمی نباید در این راستا کمرنگ باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان با نور چراغ دانستن سیستانی‌ها و بلوچستانی‌ها مقیم مرکز گفت: از سیستانی‌ها و بلوچستانی‌های مقیم مرکز انتظار می رود به استان خود توجه ویژه داشته باشید و اقساط علم و دانش خود را به استان بپردازند.

عکس‌ها: مهدی شیرازیان

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =