حضور ظریف در پارلمان ، حاشیه جنجالی تر از متن/ پرونده

یکشنبه روز پرخبری بود. خبرنگاران حوزه مجلس پس از اینکه دو ساعت پشت در ماندند تا درهای صحن به روی آنها باز شود، با مشاجره غافلگیرکننده‌ای مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد ظریف و عباس عراقچی روز یکشنبه به صحن مجلس رفتند و در جلسه‌ای غیرعلنی شرح مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 را برای نمایندگان بیان کردند.

از آنجا که این جلسه علنی نبود، برخی نمایندگان در گفتگو با خبرنگاران شرح ماوقع دادند. محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان از این جلسه و توضیحات ارائه شده راضی بود. تابش گفت که ظریف سیر تا پیاز مذاکرات را با نمایندگان درمیان گذاشت. او خاطرنشان كرد: در دولت گذشته بارها از سعيد جليلي به عنوان عضو ارشد مذاكره كننده در تيم هسته اي خواستيم كه براي اداي برخي توضيحات به مجلس بيايد ولي ايشان تنها يك يا دو بار در مجلس حاضر شد. (اینجا) این سخن را با عباراتی دیگر رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نیز تایید می‌کند. ابراهیم کارخانه‌ای گفت: مباحث مطرح شده از سوی آقایان ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس تا حدودی شفاف‌تر از جلسات قبلی بود. البته این توضیحات از نظر کارخانه‌ای فقط شفاف بود اما قانع کننده، نه. (اینجا).

ظاهرا ظریف حرفهایی زده که امکان انتشار عمومی آن وجود ندارد. چراکه تابش در تعریضی به سعید جلیلی می‌گوید که او برای پاسخگویی رفت و آمد زیادی به مجلس نداشت و وقتی هم می‌آمد همانی را می‌گفت که در رسانه‌ها منتشر می‌شد. (اینجا) خود ظریف هم از نمایندگان خواسته بود که سخنانش را به رسانه‌ها نگویند(اینجا). این سخن مورد تاکید سایر مسوولان نظام نیز هست. آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضاییه تاکید می‌کند: انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس کمکی به روند مذاکرات نمی‌کند(اینجا).

اما موضوعی که نباید رسانه ای شود، چه بود؟ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اینگونه توضیح می‌دهد: موضوع اصلی جلسه غیرعلنی مجلس بررسی خواسته‌های جدید آمریکایی‌ها از تیم مذاکره کننده ایران بود. به گفته محمدصالح جوکار، آمریکایی‌ها در گفتگوهای جدید خود با هیئت ایرانی، بازی درآورده و به دنبال دبه کردن هستند و در این زمینه خواستار کاهش سانتریفیوژهای نیروگاه فرودو شده‌اند (اینجا).

اکثریت نمایندگان از سخنان وزیر خارجه قانع شدند. این تحلیل معاون پارلمانی رئیس جمهور از جلسه روز یکشنبه است. مجید انصاری گفته است: بنده در جلسه نبودم ولی از همکاران و نمایندگان محترم که پرسیدم ارزیابی‌شان مثبت بود. با توجه به این‌که در روزهای اخیر نوعی جنگ روانی علیه تیم مذاکره‌کننده اتفاق افتاده است حمایت نمایندگان می‌تواند موضع مذاکره کنندگان را تقویت کند(اینجا). به گفته سخنگوی وقت هیات رئیسه مجلس، علی لاریجانی پس از سخنان ظریف ارجاعی داشته به تجربیات خودش در مذاکرات هسته ای و از تیم مذاکره کننده حمایت کرده است(اینجا).

همزمان با قصد ظریف برای خارج شدن از مجلس، زنگ آغاز جلسه به صدا در می‌آید و درها به روی خبرنگاران و عکاسان باز می‌شود. در همین لحظه یکی از نمایندگان منسوب به جبهه پایداری به سوی وزیر امور خارجه می‌رود. عکس‌ها از فریاد زدن مهدی کوچک زاده بر سر ظریف حکایت می‌کرد تا اینکه فیلمی در این رابطه منتشر می‌شود(اینجا) فیلمی که هنوز معلوم نیست چه کسی فیلمبردار آن است و نمایندگانی که در آن زمان دور این دو نفر جمع شده بودند یکی یکی فیلمبرداری را تکذیب می‌کنند (اینجا).

اما در این فیلم چه بود که تا این حد جنجالی شد؟ ظریف پس از اتمام سخنانش، به سوی در خروج حرکت می‌کند و در میانه مسیر کوچک زاده خود را رسانده و با صدای بلند می‌گوید: «در منطقه گند زدید. رهبری دستور داده مذاکرات را متوقف کنید». ظریف می‌پرسد: «چه موقع دستور داده‌اند؟» که کوچک زاده با صدای بلند به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که فرموده بودند «زیر تهدید مذاکره نمی کنیم» و سپس ادامه داد که «من از طرف ایشان می‌گویم». این سخنان با واکنش تند ظریف مواجه می‌شود که رهبری را «زبان برّای» نظام می‌داند که نیازی به سخنگو ندارند و تاکید دارد که اگر ایشان بگویند، مذاکره نمی‌کند. (اینجا) و (اینجا). ظریف و عراقچی سپس در حالی که چفیه دور گردن داشتند مجلس را ترک کردند(اینجا).

این مشاجره واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. برخی تلاش می‌کردند که بگویند موضوع مهمی نبوده است. به عنوان مثال محمدحسین قربانی، نماینده نطنز مشکل را به خوب صبحانه خوردن کوچک زاده ارتباط داده و گفته است: او صبحانه خوب می‌خورد و ماشاالله لحن صدایش هم تند و بلند است(اینجا). اما همه واکنش‌ها رفع و رجوع ماجرا نبوده؛ پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در صفحه اینستاگرامش در واکنش جمله‌ای از امام را  یادآوری کرده است که « هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید» (اینجا).

تابش، نماينده مردم اردكان درمجلس نیز درباره تنش در جلسه گفت: در اينگونه جلسات نمايندگان مجلس حرف‌هايي مي‌زنند و نمايندگان دولت هم پاسخ مي‌دهند  اما درباره بالا رفتن صداها بايد بگويم كه اين روزها بالا بردن صدا ديگر در بين برخي نمايندگان رسم شده است (اینجا).

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام PH ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    75 4
    با تمام احترام خالصانه و سلام و درود به شهدای وطن که بدون انها ایرانی وجود نداشت باید یک خواهش کوجک از این اقایان بد دهن کنم که اقلا قدر زحمات شهدا و هییت مذاکره کننده را بدانند و تا جایی که رهبر است دز یک گوشه بشینند و نظر ندهند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    84 6
    به نظر من افرادی که از دیپلماسی خیلی سر در نمی ارند بیشتر سنگ اندازی نکنند و اجازه دهند که هیات دیپلماسی کشورمان با قوت بیشتری به کارشان ادامه دهند ضمنا در این شرایط ما حق ترک میز مذاکرات به هیچ عنوان نداریم .
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    93 7
    ظریف تو به کارت ادامه بده این ها همان کاسبان تحریم هستند ولشون کن................
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    66 4
    اقای ظریف اگر گوشه ای از شعارهای انتخاباتی اقای روحانی خدشه دار شود و شما به انها عمل نکنید پشت به مردم کرده اید... به افراطیها محل نذارید و به تمام تلاشتون دنبال پس گرفتن حق ضایع شده ی ایران باشید نمیدانم چرا بعضی ها اصرار دارند ایران در دنیا منزوی همچون کره شمالی باشد درود بر ظریف
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    هرچه سیدعلی امر کند همان اسث از تو به یک اشاره از مابه سردویدن نظر نظررهبراست واسلام