پاسخ خانواده پاشایی به دکتر اباذری

عموی مرتضی پاشایی با انتشار یادداشتی نسبت به سخنان دکتر یوسف اباذری واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،او در این یادداشت البته نامی از اباذری نبرده اما شواهد و قرائن موجود در یادداشت نشان می‌دهد که واکنش او به اظهارات جنجالی این استاد دانشگاه بوده است.

منصور پاشایی نوشته است: «درگذشت مرتضی پاشایی خواننده محبوب و مردمی پاپ و تشییع با شکوه و البته غیر قابل توصیف و انتظار وی چندی است که بازتاب وسیعی در جامعه داشته و منشاء نقدها و تحلیل‌های جامعه‌شناسان و اهالی نظر گردیده است.

اساسا نقد یک پدیده اجتماعی، نفیا و اثباتا امری مبارک است و باید از آن استقبال کرد و آن را منشاء خیر و برکات آتی دانست. لذا اینجانب به نمایندگی از خانواده پاشایی و به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی کشور از هرگونه نقد منصفانه استقبال نموده و هرگز به دنبال تقدیس و بزرگنمایی آن مرحوم نیستم.

لیکن اخیرا نقدی در یک جمع دانشگاهی مطرح شده که چه از نظر شکلی و ادبیات و چه از نظر ماهوی محل تامل و تاسف است و به ویژه آن که صاحب این نقد، جامعه شناس و دانشگاهی است. بنابراین لازم می دانم از باب تنویر افکار عمومی مطالبی را به اختصار عرضه نمایم.

منتقد مذکور در ابتدای سخنان خویش موسیقی پاپ را کلا و اساسا مبتذل معرفی می کند و در جای دیگری از سخنان خویش مدعی می گردد که این نوع موسیقی هیچ نسبتی با آرمانهای اول انقلاب ندارد.

مبتذل دانستن و زیر سوال بردن یک سبک موسیقی و هنر و یا تایید و تکریم آن مستلزم داشتن تخصص و دانش در خصوص موضوع است. ایشان خود اذعان می کند تخصصی در هنر و موسیقی ندارد و بر اساس نظرات دیگران گزاره های خویش را بنا نهاده است.

پس آیا بهتر نیست که نقد سطح هنری و اصالت و یا ابتذال موسیقی را به اهلش واگذاریم چنانکه فرموده اند: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ... یعنی خدا به شما فرمان می‏دهد که سپرده‏ها را به صاحبان آنها ردّ کنید و چون میان مردم داوری می‏کنید، به عدالت داوری کنید.

در باب ادبیات مطرح شده نکته قابل طرح این است که به فرض صحت ودرستی محتوای کلام، به قول ظریفی کلام حق، مشروط است به ادبیات و زمان مناسب. یعنی اگر کلامی با ادبیات نامناسب بیان گردید دیگر به حق نیز دانسته نمی شود.

شاید اندیشیده شود که ایشان از باب تلنگر به اجتماع خویش و در جهت اصلاح آن، این نوع ادبیات را بکار برده اند. در حالیکه هیچ کس نمی تواند و نباید حتی با دیدگاه و نیت مصلحانه به گروهی از مردم توهین و بی احترامی نموده و مع الاسف به آن افتخار نماید.

چنانکه نگارنده و خانواده آن مرحوم نیز علی رغم بی احترامی به عزیزمان، همچنین تازه شدن داغ دلمان، حتی با نیت مصلحانه و از باب نهی از منکر، بی احترامی و توهین به ایشان را حق خود نداسته و در شان خود و آن مرحوم نمی دانیم. آیا شایسته تر نیست که نقد خود را همراه با متانت و ادب مطرح کنیم؟

اما این اظهارات موجب شد که نقدی بر اینگونه اظهارات در جامعه از جمله منتقد محترم داشته باشیم، تا شاید اشاره ای باشد بر توقف این پدیده نابهنجار، یعنی شکستن حرمت دیگران در جامعه، و از سوی دیگر ترویجی برای باز کردن راه گفتگوی مشفقانه باشد.

به راستی چرا فکر می کنیم که همه باید همانند ما فکر کنند؟ چرا فکر می کنیم که همه باید با سلیقه ما هم رای باشند؟ چرا فکر می کنیم که اگر کسی مثل ما فکر نمی کند پس از ما نیست؟ چرا در برابر هر پدیده ای اینقدر خشن برخورد می شود؟ چرا اینقدر نسبت به هم بی مهر شده ایم؟ چرا عواطف و سبک ارتباطات انسانی یک جامعه شرقی یعنی جمع گرایی (Collectivism) را با سبک ارتباطات انسانی غربی فردگرایانه (Individualism) عوض کرده ایم؟

و سوال اساسی تر اینکه چرا به یک جوان تازه گذشته که به قول معروف هنوز آب کفنش خشک نشده اینگونه بی رحمانه تاخته و با بدترین و سخیف ترین کلمات از وی یاد می کنیم؟ آیا در هیچ جامعه ای سراغ داریم که به یک فردی که مورد استقبال میلیونها نفر از جوانان کشور است اینگونه توهین شود؟ چرا این همه خشونت و توهین؟ چرا این همه ناسزا گویی به ملت؟

اگر سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و خوی و خلق مهربان آن حضرت در برخورد با افراد جامعه آن زمان در جزیره العرب را معیار خود قرار دهیم و اگر فرمان خداوند متعال به آن حضرت را ملاک ارزیابی رفتار خود در جامعه بدانیم که فرمود: فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ القَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ یعنی: 'خداوند با رحمت خویش تو را با مردم مهربان و خوشخو گرداند و اگر تندخو و سخت دل بودی، مردم از پیرامون تو پراکنده می ‏شدند'، پس چگونه بپذیریم که اینگونه نقد ها در مواجهه با مسائل اجتماعی صحیح است؟

اشکال دیگری که در شیوه نقد جامعه شناختی منتقد محترم مشاهده می شود این است که ایشان علیرغم اصول و مبانی پذیرفته شده علمی در حوزه نقد و تحلیل، همانند یک فرد غیر علمی برخورد نموده اند.

همه افراد فرهیخته علمی می دانند که نقد و تحلیل یک پدیده یا می بایست بصورت قیاسی و از روی تئوری های پذیرفته شده در یک پارادایم علمی بوده، و یا به روش استقرایی و مشاهده، با روش های کمی و یا با روش های کیفی و مستند به شواهد و قرائن پژوهشی باشد.

یک محقق فرضیه ای را ساخته و تلاش می کند تا با استفاده از تئوری های موجود و یا شواهد و دلائل کافی آن فرضیه را اثبات کند. در واقع یک فرضیه علمی حدس هوشمندانه محقق است، اما ایشان فرضیه ای را ساخته که آن فرضیه اولا به جای اینکه یک حدس هوشمندانه باشد، یک ظن و گمان شکاکانه است. ثانیا این فرضیه مستند به هیچ یک از شواهد و قرائن پژوهشی نمی باشد و آن فرضیه تبدیل به یک قضاوت بی اساس شده است.

حدس و گمان ایشان از اینجا ناشی می شود که تصور می کنند حاکمیت می خواهد تا با بزرگ جلوه دادن بعضی از هنرمندان و ورزشکاران از جامعه سیاست زدایی کند. اولا باید عرض کنم که بنده در مقامی نیستم که بخواهم از سوی دولتمردان به ایشان پاسخ دهم و این به عهده خود متولیان امور است.

اما بنده از مرتضی پاشایی دفاع می کنم و باید عرض کنم که وی در طول حیات کوتاه خود به هیچ وجه وارد عرصه سیاست نشد و ابزار دست هیچ کس و هیچ گروهی قرار نگرفت.

فقط به عنوان یک مصداق عرض می کنم که وقتی مرتضی هنوز به شهرت این چنین نرسیده بود، بعضی از دوستانش به وی پیشنهاد کردند که با توجه به صبغه مذهبی جامعه، اگر ترانه ای در وصف برخی مقدسات بخواند، ممکن است به سرعت پیشرفت نماید، اما آن مرحوم در پاسخ گفت که به هیچ وجه نمی خواهد از مقدسات به عنوان ابزار و نردبان ترقی استفاده کند.

آیا ما می توانیم با عنوان نقد علمی، اخلاق و اعتقادات مان را فراموش کنیم؟ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ... (سوره حجرات آیه 12) یعنی: ای کسانی که ایمان آورده‏اید از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است....

امیدوارم که خداوند متعال همه ما را به نور هدایت رهنمون فرماید، و بنده با توجه به شناختی که از مرتضای عزیزم دارم، مطمئن هستم که روح بزرگ ایشان برای همه مردم ایران آرزوی توفیق و سعادت داشته و برای منتقد محترم نیز طلب مغفرت خواهد نمود.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 133
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    جدا پاسخ متینی بود
    • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      اصلا هم متین نبود سفسطه بود
    • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      فرم کلام اباذری نادرست و فرم کلام عموی پاشایی درست است اما محتوای کلام اباذری درست و محتوای کلام عموی پاشایی نادرست است
    • حالیته IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      حسین آقا میشه بفرمایید کدام بخش از محتوای نامه عموی مرتضی پاشایی نادرست بوده شما دنبال سفسطه ای که حرف حق و هم نادرست جلوه میدی.اصلا معلوم نیست هدف اباذری از به میان کشیدن نام مرتضی پاشایی، موسیقی وی و هوادارانش چه بود؟ می خوام بدونم اگه مردم بتهون و باخ و موزارت گوش بدن، مشکل مردم سیستان و بلوچستان حل میشه یا نه اگه موسیقی پاپ گوش کنن مردم سیستان فقیرتر میشن.اصلا این مردک معلوم نبود این آسمون و ریسمون و برای چی بافت هدفش چی بود.جامعه شناسی که هنوز فرهنگ و احساس مردم خودش و نمیشناسه هنوز نمی فهمه خودش بیش از 60 سالشه ولی اونایی که طرفداران پاشایی بودن 15 تا 25 سالشون بود حتی درکی از ذائقه و سلیقه جوان و میانسال و سالمند و هم نداره شما داری از کی طرفداری میکنی می خوای بگی منم مثل اباذری نفهمم
    • بی نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      بخدا قسم صحبتهای دکتر اباذری عین واقعیت بود اما متاسفانه خطاب به یک سری سطحی نگر گفته شده که فهم و درک انتقاد را ندارند اگر داشتند جذب موسیقی مبتذل و سطحی نمی شدند لذا این صحبتها فقط برای بقیه مردم است که اگاه باشند اینها چگونه افرادی هستند.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      بی نام 2:45 شما فک کن مبتذل میخونه...من اولین بار که آهنگ تیتراژ ماه عسلشو شنیدم خیلی گریه کردم و به درگاه خدا توبه کردم،شما جنبه ی گوش کردن نداری برو یه فکری به حال خودت کن و بقیه رو قاطی خودت نکن
    • ایران دوست A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      37 16
      اون یک شیوه بحث بود که هدفش همین بیدار کردن وجدان اجتماعی مردم بود. همین که در معدود دفعاتیه که میبینم تو خبر آنلاین یه موضوع اجتماعی داغ شده اگرستادآاباذری با اون ادبیات صحبت نمیکرد هیچ کس اینقدر توجهش جلب نمیشد چه برسه به اینکه به گوش عموی پاشایی هم برسه اونجلسه میتونست مثله همه نشستهای دانشکده که هروز ما شاهدشیم برگزار بشه و کسی هم روحش خبردار نباشه.پس اانتخاب هوشمندانه ای داشتند. در ضمن اینکه گفته میشه به عقاید دیگران احترام بگذارید و عموی مرحوم پاشایی هم به اون اشاره کرد هدف نهایی اباذری بود که همین رو زیر سوال ببره. اینکه اگر دیدیم همسایمون گاو آورده تو خونه و داره میپرستتش نگیم وای نباید به مقدسات احترام گذاشت. در کل عرض کنم موضوع یه شیوه بحثه که هدفش درگیر کردتن ذهن مخاطبه.
    • ادم A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
      15 18
      در جامعه ای که مدل موی سر نشانگر هنجار یا ناهنجار بودنه....یک انسان بی ادب هم به خودش اجازه میده که در مورد یک هنرمند این چنین بی ادبانه صحبت کنه..در حالی که توهین به کسی که دستش از دنیا کوتاهه در هیچ دین وایین وفرهنگی مورد قبول نیست..داشتن سواد که الزاما نشانگر شعور نیست..جناب اقای اباذری سیستان در حال مرگه،قبول...ولی ایا شما کوچیکترین اقدامی کردی واسه سیستان؟شمایی که توهین به سیل عظیمی از مردم کشورت را افتخار میدانی بویی از انسانیت نبردی..شرم باد بر مردمی که روشن فکرانش بوویی از ادب نبرده اند
  • یک هموطن IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    با همه احترامی که برای این هنرمند در گذشته قائلم خانواده ایشون هم دیگه شور قضیه رو در آوردن چیزی رو که مردم باید بفهمند خود می فهمند و سخنان یک محفل دانشگاهی و یک استاد جامعه شناس خللی در حرکت و فکر مردم ایجاد نمی کند.امیدوارم این خانواده هم اینقدر سعی نکنند که بورس اخبار و محافل باشند.هنرمند پسر عزیزشان بود که دیگر نیست پس لطفا از کلاه ایشان برای خود نمد نبافند
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      نقد با فحاشی فرق می کنه. ما باید حرف خوب زدن و خوب حرف زدن را با هم جمع کنیم
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      الان از این نمد کلاه ها باید بافته شود. شما فکر می کنید مرتضی پاشایی تاثیر کمی گذاشت در جامعه سودا زده ما؟ الان دختر شش ساله هست که تمام ترانه های آن مرحوم را حفظ است. اسم پاشایی مثل معدن طلا میمونه برای خانواده محترمش. درود بر اباذری...
    • بی نام RO ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      حق ندارن جواب توهین یکی دیگه رو هم بدن؟؟؟ برای تکون خوردن هم باید از امثال شما اجازه بگیرن که یه وقت بدتون نیاد؟؟؟؟؟
    • پویان IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      هموطن عزیز ، هر جایگاهی یک حرمت و شانی دارد من از شما سئوال می کنم آیا جایگاه یک استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران این است که با این ادبیات صحبت کند؟ مرتضی پاشایی هیچ ،آیا درست است که ایشان به تمامی شرکت کنندگان در مراسم این مرحوم توهین نمودند؟ در ضمن این نمد قبل و بعد از فوت مرحوم پاشایی بافته شد وگرنه در دانشگاه تهران جهت این قضیه سمینار نمی دادند، ولی اینم بدانید که قبل از این مساله اگر آقای دکتر اباذری برای بیست هزار نفر شناخته شده بود الان 20 میلیون نفر ایشان را میشناسند پس به واقع ایشان خوب نمدی برای خود از کلاه فوت مرحوم پاشایی بافتند.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    این متن را کسی با تحصیلات بالای لیسانس نوشته که هم انگلیسی بلده هم عربی وقرآن از خانواده معمولی پاشایی بر نمی یاد من چند بار صحبت هاشون را شنیدم چنین ادبیات وفرهیختگی ندارند
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      فرهیختگی یعنی توهین یعنی مدرک کیلویی داشتن .در زمانه ای که هذ کسی بخواهد میتواند مدرک کیلویی بخرد واستاد کیلویی شود
    • سارا A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      اين چه طرز حرف زدنه آخه,در ضمن عموى مرتضى دکترا دارد.اول تحقيق کن بعد در افشانى کن.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      منظور از خانواده اینجا پدر ومادر نیست بلکه یکی از اقوام می باشد
    • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      معلومه. متن سفارشی هست.
    • سارا A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      عموى مرتضى دکترا داره,اول تحقيق کن بهد اينطور توهين اميز حرف بزن
  • ناشناس مونث IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    متاسفانه بعضی تحصیل کرده ها به مردم اهمیتی نمی دن و خود را بنا به ملاک های که خودشون قبول دارن آگاه و بقیه را عوام و نادان می دون. تازه توقع دارن درجامعه حر ف هاشون شنیده وخودشون دیده شن که نمی شه. به نظر من هیچ رفتار جمعی مردم شوکه اور نمی اد چون اولا ادم ها را نمی شه قالبی دید و همیشه توقع یک رفتار یا یک نگر ش از انا داشت و ثانیا اگر یک جامعه شناس واقعا جامعه شناس باشه و قبل از مطالعه دنبال رسیدن به یک جواب خاص نباشه , می تونه با بودن بین مردم جواب سوالهایش را بگیره و رفتار جمعی مردم را هم تا حدی پیش بینی کنه
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      متاسفانه جامعه شناسان و روشنفکران ما نه تنها از فرصتها و گاها اتفاقات اینچنینی در راستای فرهنگ سازی استفاده نمی کنند بلکه با ژستهای روشنفکرمابانه سعی در تحقیر و عوام دانستن مردم هم دارند. در حالیکه در دیگر کشورها از یک اتفاق کوچک یک جو جهانی ایجاد می کنند مثل چالش سطل آب یخ که حتی در ایران هم فراگیر میشه
    • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      29 33
      این صحبتها رو که خوندم یاد توجیهات احمدی نژاد افتادم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    با احترام فراوان به مرتضی پاشایی اما عموی عزیز مردم ایران کلا مردمی جو گیر هستن شما هم زیاد تحت تاثیر روز تدفین قرار نگیر.
  • مرتضی A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    همیشه حرف حق و درست محکومه ..دکتر اباذری به مرتضی پاشایی توهین نکرد ،ایشون از جریان بوجود اومده انتقاد کردند، جامعه ما رو به ابتذال و سقوطه، اینو میشه از مپسیقی ،ادبیات ،سیاست، ورزش و حتی روابطه بین خانواده و افراد جامعه متوجه شد ..
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    توهين هيچ جا قابل قبول نيست مخصوصا از يك چهره برجسته دانشگاهي
  • رهگذر A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    این بنده خدا فوت شد و رفت.محبوبیت داشت کلی هم رفتن واسه مراسمش.دیگه اینکه چند نفر واسه مطرح کردن خودشون جبران کمبودشون این شخص از دست رفته رو زیر سوال ببرن چه صیغه ایه.عادت کردن هرچی که مردم ازش طرفداری میکنن و زیر سوال ببرن.انگار مردم ما نمیفهمن و این چن نفر میفهمن.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    متن قشنگی بود واقعا حرفای جناب اباذری باعث تاسفه
    • مسعود A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      چرا فوت ی خواننده اینقدرباید مساله ساز باشه در صورتی که سربازای ما تو مرز سر بریده میشن کسی هم ککش نمیگزه؟ اونا واس من و شما این اتفاق براشون می افته
  • مرتضی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    جوابشون از این جهت قابل احترامه که توش هیچ توهین و کنایه ی نیش داری به مخاطب نزده. آفرین داره واقعا. ایشالا یه روز همه آدم بشیم
  • ابراهیم IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    یوسف اباذری حق داره نظرش رو بگه. حالا هر کی دوست نداره، خب نداشته باشه...
    • بی نام RO ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      نظر بده ولی فحش نده ، میفهمی فحش ، فحش میاره و کار بجای باریک میرسه، میفهمی.
    • بی نام A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      20 26
      بی نام جان، شما مثل اینکه ید طولایی تو بحث کردن داری ها همه حق دارن نظر بدن...
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    29 80
    مگه سوال کرده بود کیه جواب داده؟
    • بی نام RO ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      نه عزیز ، فحش داده بود ، طرف با چند درجه تخفیف جواب متینی به او داده.
    • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      48 85
      به کی فحش داده؟ شرط میبندم حتی یک بار هم نخوندی صحبتهای اباذری رو. خطاب به بی نام از رومانی
    • فاطمه A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      56 21
      بى نام 16:17 شرط ميبندم تو حرفاى اباذريو گوش نکردى يا شايدم معنى توهينو نميدونى
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    57 62
    دیگه مسئله رو اینقدر بزرگ نکنید.
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    آنس که نداند و نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند. جامعه ایرانی در جهل مرکب غوطه وره....
    • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      66 17
      دکتر آن کس که نداند و نداند که نداند... در جهل مرکب ابدالدهر بماند.... شما غوطه‌ور نیستی ما را بس است...
    • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      46 11
      دکتر دکترا اصل شعرو برات می نویسم تا بفهمی که شعر معروفتر از اونه که نیاز به به مدرک دکترا داشته باشه.... آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند آنکس که بداند و نداند که بداند بیدار کنش زود تا خفته نماند آنکس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به منزل برساند مثل تو
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      17 16
      راستی "تو" هم نه "شما" بعدشم سواد نوشتن درست یه شعر رو ندارید لقب دکتر هم گرفتید دعوا هم دارید... از شما بعیده دکتر:
    • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      12 31
      بی نام 14:58 این شعر از کیه خوششم اومد لنگ توش هست میخوام تو ورزشگاه واسه لنگیا بخونم
  • فرشته تاریکی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    این هنر مند واقعا مظلوم بودن ، به خانواده اقای پاشایی دو تسلیت می گویم یکی برای فقدان جوانشان دیگری برای اندوهی که از توهین ها یی که به فرزندشان شده است روحت شاد ویادت گرامی
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    45 14
    ,واقعا خدا باید به نور هدایتش کنه.
  • نگار IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    93 66
    درود بر مرتضي عزيز كه هنوز رفتنش را باور ندارم..كاري به حاشيه ها هم ندارم..چون قلبا خودش و صداشو دوست داشتم،اگر يه مرتبه تبديل به پديده شد به خاطر اين بود كه وقت رفتنش اكثرا صداي ملكوتيشو شناختيم..
  • قاطع زاده A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    موسیقی و غنا در اسلام حرام است آیا عموی آن خواننده این را نمی داند؟ ما نمی خواهیم درد شما را زیاد کنیم یا اسباب ناراحتی شما را فراهم آوریم اما چرا بر یک کار اشتباه پا می فشارید و می خواهید آنرا درست جلوه دهید؟ از شما که خود دانشگاهی و مومن هستید بعید است که آموزه های اسلام را در این باب ندانید . ضمنا بر همگان مشهود و روشن بود و هست و خواهد بود که آن جمعیت زیاد که به تشییع آمدند نه از باب شناخت مرحوم مذکور بوده بلکه مسائلی در نیت و فکر آن دسته از جامعه بود که به خوبی اهداف آن بر اهل فن مشخص هست
    • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      شما از داوود نبی«ع» چیزی میدونید او دارای صدایی افسونگر وزیبا بود که حتی پرندگان هم از صدای او مبهوت میشدند به او «صاحب المزامیر» میگفتند «میتوانی به نهج البلاغه مولا علی ع در وصف انبیا مراجعه کنی» راستش انچه که غنا بود در شعر وموسیقی ایشان لا اقل بنده پیدا نکردم چه بسا که با شنیدن ترانه ماه عسل ان فقید به خدا نزدیکتر شدم شما هم سعی کن از سطح به عمق برسی در انصورت دنیای زیباتری خواهی داشت
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      بی نام 14:39:52 قیاس مع الفارق می کنید ؟ پیامبر خدا کنسرت موسیقی می گذاشت ؟ ادا و اصول در می آورد ؟ جمعی را به حرکات رقص و غیر وامی داشت؟ کدامیک؟ این دیگر چه تشبیهی هست که زود برای خودتان کلاه شرعی میسازد تا توجیه مسئله ای را بکنید؟
    • کیانا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      به فرمایش حصرت علی فرزند زمان خود باشیم.
    • درفش کاویانی EU ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      29 3
      قاطع زاده عزیز فکرکنم من اکثرترانه های مرحوم پاشائی راگوش دادم ولی ازغنایی که شما معتقدبه آن هستی اثری ندیدم خواهشمندم کلی گویی نکنید چون بقول شاعرکلی گویی آفت کلام است
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    چقدر دنبال حاشیه میگردن این خانواده؟
  • ناشناس A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    مشکل اینجاست که اینهمه توجه واهمیت بیشتر از ظرفیت خانواده پاشایی بود
  • محسن A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    از موقعی که دکتر اباذری تحلیل خود را انجام داد. یکی، تحلیل درست و حسابی انجام نداد. همش بازی با کلمات. رو راست باشیم تحلیل دکتر اباذری خیلی زیبا بود
  • باران شهر رویا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    81 29
    فراموش نکنیم که هنوز چهل روز از فوت این هنر مند نمی گذرد که این همه توهین به ایشان شده است من که یکی از اشنایمانرا که خیلی هم ندیده بودمشان را از دست دادم شش ماه کاملا ناراحت بودم با این که سنی از شان گذشته بود حالا فکر نکنیم چون در مورد ایشون همه اظهار نظر می کنند هر کسی هر توهینی بکند گناه نیست این جهان کوه هست وفعل ما ندا
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    پاشایی؟ کی هست اصن؟
    • بی نام RO ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      خواننده محبوب نسل جوان ، شما برو موتزارت گوش کن.
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      همون که ایران در تشییع جنازه ش شرکت کرد تو خواب بودی؟
    • سارا A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      83 26
      بى نام 14:56آخه بدبختى موتزارتم گوش نميکنن فقط تريپ ورداشتن.
    • کیانا IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      64 36
      همونی که تونست فقط با صداش میلیون ها نفر را مجذوب خودش کنه .همونی که تونست با سن کمش برامون خاطره ساز بشه .همونی که به عشقش هزاران هوادار پشت در بیمارستان منتطر بهبودیش بودند .اگر نشناختی میخواهی باز بگم.
    • سارا A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      52 13
      آخه موتزارتم گوش نميکنن فقط ادا درميارن
    • بدون نام ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      71 13
      شما ادامه خوابتو ببين
  • فلورا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    خانواده پاشایی هم از شور به در کردن دیگه . . . هر چیزی حدی داره وقتی از حد خودش خارج بشه دیگه قابل تحمل نیست اینها همش میخوان خبر ساز بشن از چشم افتادن .. .
  • روشنك A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    اين به اصطلاح استاد دانشگاه علاوه بر اينكه به ان مرحوم توهين كرد وهنر وتلاش ايشون رو بي ارزش شمرد به خيل عظيم مردم شركت كننده در مراسم هم توهين كرد و انها را به صراحت احمق خطاب كرد مشخص هست كه ايشون فرزند خلف همان شخصي هستند كه ميليونها نفر رو خس وخاشاك ناميد واقعا شما مردمو چي فرض كردين؟ديگه وقتش رسيده كمي هم چشماتونو روي واقعيت باز كنين و اين مردمو ببينين.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    اباذری در حدی نیست که جوابش رو بدید،الکی معروفش نکنید.
    • بی نام EU ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      53 89
      شما ممکنه از حرفهای آقای اباذری ناراحت شده باشید اما باید بدانید آقای اباذری استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه تهران است و یکی از با سوادترین اساتید جامعه شناسی و احتیاجی به معروف شدن ندارند ایشون به اندازه کافی در بین جامعه شناسان و دانشجویان معروف هستند و احتیاجی به معروف بودن در بین مردم ندارند. اگر منصفانه نگاه کنید ایشون بدون در زرورق پیچیدن نسل من را به من نشان داد. اگر ایشان اینطوری صحبت نمی کردند به هیچ عنوان صحبتهایشان بازخوردی در جامعه نداشت.
    • پوریا IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      51 61
      خیلی وقت بود از ته دل نخندیده بودم.دستت درد نکنه
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    زنده باد اباذری که شکل مار را پاک کرد و نوشت مار
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      44 21
      اباذری اصن کی هست ؟
    • بی نام EU ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      18 26
      بی نام 10:40 که نوشتید اباذری کی هست دلیلی ندارد که شما آقای اباذری را بشناسید همانطور که ممکن است فیزیکدانان ریاضیدانان و فیلسوفان را نشناسید این افراد مانند هنرپیشه ها و خوانندگان و کلا ستاره های سرگرمی نیستند که قرار باشد کسی بشناسدشان و یا اینکه معروف باشند یا نه اصلا فرقی به حالشان بکند این افراد کار علمی می کنند پس مطمئن باشید با گفتن اینکه ایشون کی هستند یا می خواسته معروف بشه اهمیتی ندارد در بین جامعه شناسان ایشان به اندازه کافی برای دیدگاههای علمیشان مطرح هستند متاسفانه فضایی که پیرامون صحبتهای ایشان ایجاد شده به دعواهای هواداری تقلیل یافته است
  • مهدی A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    55 78
    معلومه خودش ننوشته.
  • م A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    29 26
    به یکی از نظردهندگان محترم که گاهی را گاها نوشته اند یادآوری می شود که گاه یک کلمه فارسی است و به کاربردن آن با تنوین عربی درست نیست.
  • پوریا A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    چرا فکر میکنید همه باید مثل شما فکر کنند اقای اباذری .... ازادی یعنی این که اول انقلاب ول کن الان بچسب.... مپل بت پرستایی نباشیم که میگفتن چون اول بت می پرستیم الانم بت میپرستیم. به سلی قه دیگران احترام بگذار مرتضی رفت یادش تو قلب ما همیشه میمونه سالگردشم میریم تا چشت دراد
  • آرش A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    37 21
    ما مردمی شدید احساسی هستیم همین احساس هم باعث شد جوانانی از آب و خاکشان مردانه دفاع کنند البته خیرالامور اوسطها تعادل بین احساس و عقل هم هنر است
  • بدون نام ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    از هر سخن بيهوده ادمهاى مثلاً تحصيلكرده بگذريم أين خانواده هنوز داغدارن لطفاً رعايت كمين
    • م ع ح IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      51 40
      فعلا خانوادش ول کن نیستن. یه روز اعلام میکنن میخوایم بنیاد خیریه درست کنیم یه روز خبرساز میشن که با وزیر بهداشت دیدار کردن. یه روز پدر محترمشون واسه مردم تعیین تکلیف میکنه . یه روز عموی محترم جواب اساتید دانشگاه رو میده . یک روز برادرشون با اشتراک گذاری یه عکس خبرساز میشه . من مرتضی پاشایی رو قبول داشتم ولی این خانواده رفتاری در شان و شخصیت خود مرتضی پاشایی انجام نمیدن و هنوز چندروز از مرگشون بیشتر نمیگذره که دارن حاشیه سازی میکنن
  • فرشته IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    60 3
    اگر با هم مهربان نباشیم وبه هم توهین کنیم ایا جامعه به تعالی می رسد خداوند به پیامبر .ص.فرمودند اگر تو با مردم مهربان نبودی مردم از اطرافت پراکنده می شدند .
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    44 55
    خانواده پاشایی بالاخص برادرش دیگه شورش دراورند
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    49 13
    موسیقی پاپ و رپ یک نوع موسیقی اعتراض آمیزه و به همین خاطر از جانب مردم بخصوص تیپ جوان مورد استقبال گرفت .چه بسا تو همین روزا افرادی بودن که مردن و دولتی هم بودن ولی از طرف مردم مورد استقبال زیاد قرار نگرفتن. لذا تحلیل اباذری مبنی بر اینکه دولت از این افراد هرمند استفاده می کند تا خودش رو به مردم نزدیک کندو به اصطلاح سیاست زدای کند اشتباه است چرا که پاشای به دلیل غیر دولتی بودنش و همچنین سبک اعتراض اندوه پاپ مورد توجه قرار گرفت . توجه شود که شاید متن موسیقی پاپ عاشقانه باشد ولی سبک پاپ و رپ اعتراضی است...
  • رزیتا DE ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    28 55
    مردم مرتضی پاشایی را میشناختند و دوستش داشتند ولی خانواده اش دیگه چرا برا هر مسئله کوچکی خودشونو میندازند جلو بخصوص عموش , سکوت بهترین پاسخ هست منظورشون از این کارها چی هست الله اعلم بهتره وکیل بگیرند و از طریق قانون پیگیری کنند.
  • مجید مسلم آذراستقلالی 4444 IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    79 50
    اباذری اصلا در حدی نیست که راجع به پاشایی حرف بزنه
    • احمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      63 29
      نه اباذری ونه هیچ کس دیگر حق ندار پشت سر مرده کسی تحلیل کند چرکه اون دیگر درحق خدا وارد شده وخداوند بهترین قضاوت کنندگان است.وملاک ومیزان تقوای هر شخص خداست نه مردم
  • حاجب A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    34 9
    با سلام.جوانهای ما اگر با معیارهای حاکم بر جامعه قدم بر میداشتند هرگز انقلابی صورت نمی گرفت...جوانان پاک ما از زد و بندها چیزی نمی دانند و با احساسات پاکشان به قضاوت مینشینند...
  • صنعان IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    37 77
    انگار کسی حواسش نیست اینجا ایرانهکشوری که آمار مطالعه اش در پایین ترین حد ممکنه؛چه جوری میشه انتظار داشت تو این جامعه وقتی یه ادیب فوت میکنه کسی برای تشییع جنازه اش برهخب معلومه که تو یه جامعه ی این چنینی برای یه خواننده آدمای زیادی غش کنن و... متاسفانه انقد سطح فرهنگ وادب تو این کشور پایین اومده که امثال آقای پاشایی میشن خواننده محبوبالبته بیشتر بعد از مرگشاینکه چنین آدمی محبوب باشه به معنی این نیست که کارهاش فوق العاده است شاید سطح جامعه خیلی افت کرده و...
  • بهروز A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    42 77
    اکثرا مرتضی پاشایی رو نمیشناختن و خواننده مهم و تاثیر گذاری هم به هیچ عنوان نبود فوت کرد خدا بیامرزش ولی این تخلیه انرژی های عجیب و غریب مردم بعد فوتش مسخرست اصلا فکر کنم عقده شده بود تو دل مردم که یه عزاداری عمومی برای شخصی غیر روحانی اتفاق بیوفته ، به خاطر همین شاهد این تخلیه احساسات عجیب و غریب بودیم بعد از فوت ایشون چون خود شخص پاشایی با کمال احترام اصلا و ابدا در این حد و حدود نبود .
    • جوجه اردک IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      47 29
      من ارزش هنر موسیقی را از زنده یاد پاشایی آموختم چرا که در اخلاق این را نشان دادند روحش شاد
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    درود بر اباذری
  • امیر A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    83 42
    دکتر اباذری مرتضی پاشایی خواننده ای بود که تو قلب مردم جا گرفته بود تشیح پیکر او که تمام ایران برای او گریه می کرد گویای همه چیر است پس خود را منفورتر نکنید و با احساسات مردم و جوانان طرفدارش بازی نکنید که بعد جوابی خواهی گرفت در ضمن در رسم ما ایرانیان پشت سر مرده حرف زدن جایز نیست خداوند شما را به راه راست هدایت کند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    86 41
    اینقدر در مورد این آقا اباذریصحبت نکنید که اسمش بزرگ شه .این آقا رو دکتر خطاب نمیکنم چون تحصیلات ایشون تاثیری در ایشون نگذاشته که با این ادبیات سخیف صحبت میکنند.ایشون حق ندارند با این ادبیات صحبت کنند.حق ندارند مردم رو ابله کنند.به هم فکران ایشون هم تاسف میخورم که در جامعه ای که فرهنگ و ادب حرف اول رو میزنداینگونه از بد و بیراه گفتن حمایت میکنند.
  • دانشجوی هنر IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    36 48
    دکتر اباذری به هیچ عنوان موسیقی پاپ رو مردود ندونست. ایشون همون اول گفت که ما پاپ پیچیده هم داریم. در ضمن نقد ایشون به هیچ عنوان به فردیت مرتضی پاشایی نبود. نقدی بود به محصول وی برای جامعه که به اشتباه اکثریت مردم ناآگاه ایران هنر فرض شد. خواهش می کنم بپذیریم که اکثریت مردم ایران هیچ چیز از هنر نمی دانند که احساس برانگیز بودن یک اثر را دلیل بر هنری بودن می دانند. باور کنید بر اساس اصول فلسفه هنر، احساس به ذات هیچ پدیده ی هنری مرتبط نیست و هنر داتاً از احساس تهیست.
  • بی نام US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    39 42
    با تمام احترام برای مرحوم اولین بار نام ایشان را در همین رسانه ها شنیدم و باید گفت بیشتر این فضای ایجاد شده نه به خاطر مرحوم و یا کارهای ایشان بوده و صرفا جامعه جوان و سرخورده ایران همیشه دنبال بهانه ای برای بروز هیجانات خفته خود بوده و هست حالا میخواد فوتبال باشه یا به بهانه یک مرگ این جوان مرحوم جوسازی هم بیشتر رسانه هان که بهش دامن میزنن
  • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    43 70
    نقد دکتر اباذری نقدی بجا و علمی بود و بهتره بجای فحاشی به ایشون کمی دایره سوادمون رو بالا ببریم تا اینجوری عصبی نشیم و تو اینگونه موارد رفتارهایی قابل نقد بروز ندیم ایشون از دیدگاه علمیشون موضوع رو واکاوی کردن و باید احترامشون حفظ بشه
    • موسيقى دان آماتور RO ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      49 15
      در پاسخ اين دوست باسواد و ساير شاگردان فرهيخته آقاى اباذرى كه ظاهراً در فضاى مجازى بسيار فعالند عرض كنم كه اولاً اونى كه عصبى شد و بى احترامى كرد خود استاد گراميتون بود، و مردم به روش خودش جوابش رو دادن و مى خوام حساب اين مردم رو از كسانى كه به اون روش غيرمنصفانه به خانم توسلى توهين كردن جدا كنم. ثانياً بنده تا قبل از اين ماجرا شناختى از جناب اباذرى و جايگاه علمى شون نداشتم. گذشته از بى ادبى و تفرعن تهوع آورشون، مشخصه كه ايشون كوچكترين شناختى از موسيقى ندارن. حكم خنده دارشون درمورد كل موسيقى پاپ فقط نشان از بى سوادى مطلقشون در زمينه موسيقيه. جهت اطلاع ايشون و شاگردانشون بايد بگم كه صداى آقاى پاشايى رو دوست داشته باشيم يا نه، ايشون هرگز فالش نمى خوند. نه ايشون، كه شما در آلبوم هاى پاپ ....
    • موسيقى دان آماتور RO ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      49 15
      ..... خواننده هاى ديگر هم با صداهاى بسيار ضعيف تر از آقاى پاشايى هم بندرت مى تونيد نت فالش پيدا كنيد. دوست موسيقى دان استاد مى تونن براشون توضيح بدن كه با وجود تكنيكهاى جديد ضبط و ميكس در استوديوهاى موسيقى صداهاى فالش رو هم در آلبوم ها اصلاح مى كنن. به هر حال تصويرى كه استاد از خودشون براى مايى كه ايشون رو نمى شناختيم به جا گذاشتن تصوير يك فرد يك بعدى و متفرعنه كه كنترل اعصابش رو هم نداره. اين تئورى دوستان هم كه استاد به عمد اين ادبيات رو انتخاب كردن كه سيلى بگوش جامعه زده باشن بيشتر شبيه جوكه. نتيجه اين سيلى شون اينه كه الان بيشتر از قبل روشنفكرها و جامعه دانشگاهى زير سوال رفتن و به دور افتادن از مردم متهم شدن، كه البته بنظرم اين مورد اخير براى استاد اباذرى كاملاً صدق مى كنه.
    • پوریا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      15 7
      موسیقی دان آماتور راس مسگه ، به لطف تکنولوژی و تجهیزات استودیویی دیگه نت فالش نمیشنوده کسی
  • سعید IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    64 14
    به قول مرتضی پاشایی، انقدر عجله نکنید...من هم خواهم رفت، مبادا جای کسی را تنگ کرده باشم
    • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      18 49
      جامعه مهمتر از فرد است. روزی هزاران نفر می میرند مرحوم پاشایی هم یکی. باید از ارزش های اجتماعی دفاع کرد.
    • کیانا IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      31 4
      بی نام 8:46:5th یادتان باشد که جامعه را تک تک افراد می سازند جامعه بما هو جامعه وجود ندارد
  • کیان A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    42 54
    درک صحبت های آقای دکتر اباذری به داشتن شعور کافی نیاز دارد.
    • بی نام RO ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      46 23
      دقيقاً شاگرد همون استادى، با همون ميزان شعور و تربيت.
    • بی نام RO ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      11 27
      پس فكر كنم تو هم حرفاشو درك نكردى
  • سقراط IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    21 6
    می خواستم در جواب کسی که گفتن در اصول فلسفه هنر جایی برای احساس نیست بگویم که اصل فلسفه بر مبنای عقل است ومطمینا این علم برای احساس جایگاهی قایل نیست ما هنرمندان بسیاری داریم که در کار های هنری خود مفهوم احساس را به کار می برند واین به معنی رد هنرشان نمی باشد ودر فلسفه ومنطق به این به این مسیله اذعان می شود که همه ی مردم در زندگی روز مره خود این علم را به کار می برند با این تفاوت که زبان مردم در گویش علمی با زبان فیلسوف متفاوت است البته من در مورد فلسفه هنر تخصصی ندارم اما فراموش نکنیم هنر قبل از فلسفه هنر وجود داشته است وهر چیزی خارج از قواعد داخل کتاب باشد دلیل بر نادرست بودن آن نیست شاید بدین معنی باشد که هنوز اندیشمندی آن را به نظریه تبدیل نکرده است.
  • رضا A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    37 12
    ارزش اجتماعی که توش توهین و بدزبانی باشه، نباشه بهتره. تشییع باشکوه یک جوان با استعداد که اتفاقا فردی بسیار سالم نجیب متواضع و بااخلاق بودهنقل قول تمامی اطرافیان دوستان و همکاران ایشوناتفاقا عین غنای فرهنگی جامعه ایرانه. زنده باد ایرانی زنده باد پاشایی. روحت شاد پسر خوب
  • جوجه اردک IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    34 17
    اقای اباذری اگر جامعه شناس وواقعی هستند باید به قول جامعه شناسان پدیده پاشایی را تحلیل می کردند که در این پدیده چی بود کهجامعه چنین واکنشی به رفتنش نشون داد نه این که به یک اتفاقی که در جامعه افتاده فحش بدهد که چرا این جور شد بعدش هم چرا فکر می کنن طرفدارای پاشایی بی سوادن الان هر کی اطراف خودم می بینم حداقلش لیسانس داره تازه اکثر طرفداراشم جوونن و بی سواد ترینشون دیپلم
  • مژده A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    24 4
    ما در كشور خود در برقراري ارتباط صحيح با يكديكر مشكلات اساسي داريم اين را در سطوح مختلف در جامعه مشاهده مي كنيم متن ترانه هاي اقاي پاشايي دايما يك نكته مهم را كوشزد ميكند رابطه هاي عاطفي ناموفق اقاي دكتر نيز سخنان خود را خارج از جهرجوبهاي اصول علمي ارتباط بيان نمودند و جالبتر انكه در نظرات ايشان اشاره به مكتب فرانكفورد دارند كه خود اين مكتب به دليل وجود ارتباط نادرست سيستم حكومتي ان كشور با مردم خود بنا شده است شيوه ارتباط اقاي دكتر با مردم و طريقه بيان ايشان موجب شد كروه هاي خودي و غير خودي در سطح جامعه به صورت موافقين و مخالفين شكل بكيرد كه اين دو كروه نيز ارتباط درستي را در نقد نظرات با يكديكر برقرار نمي كنند و ركه هاي خصومت و تعصب در كفتارشان مشهود است و تمامي اين مشكلات از يك منبع سر
  • بی نام US ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    14 34
    شما خودتان مقایسه کنید ایا مرگ هزاران نفر و گرسنگی هموطنان شایسته توجه نیست؟؟؟ شاید اینگونه حرف زدن تلنگری باشه به خودمان که به همدیگر توجه کنیم و گرنه مرحوم پاشایی که کسی به آن بی احترامی نکرد. خدا به همه دوری از تعصب بده
  • سقراط IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    33 9
    در پاسخ به شخصی که گفتند جامعه ارزشمندتر از فرد است ای کاش جامعه را تعریف می کردی جامعه یعنی نفر به نفر که کنار هم قرار می گیرند یعنی جامعه جز با افراد تشکیل نمی شودو این که می گویید هر روز هزار نفر میمیرند توجیه مناسبی نیست برای ناراحت نشدن مرگ کسی که همه اورا می شناختند
  • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    27 41
    اباذری از آتشی که در جنگل افتاده حرف می زند شما ایستاده اید برای یک درخت زار می زنید
    • آتش نشان IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      38 18
      اقای اباذری الان یادش افتاده جنگل آتش گرفته
    • سارا A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      36 12
      آتش نشان دقيقا نکته همينه حالا که نوبت به يه خواننده مظلوم و محبوب رسيداباذرى يادش افتاده جنگل آتش گرفته اين همه فرصت براى داد کشيدن سر دولت و جامعه اما جرئت ندارن
  • ساسان RO ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    54 18
    اولا آقای اباذری فکر میکنه خودش فقط مسلمونه و هرکی به آهنگ های مرتضی گوش کرده کافره دوما اگه موسیقی مرتضی مبتذله پس آهنگهای علیرضا افتخاری و محمد اصفهانی حامد زمانی هم مبتذله سوما نقد اصول داره ادب رو باید تو هر کلامی رعایت کرد پیامبر وقتی با بچه ای صحبت میکرد با رعایت ادب این کارو میکردچهارما کسایی که با نقد آقای اباذری موافقا خوب گوش کنن دو دلیل اول برای این بود که بگم محتوای نقد ایشون هم درست نبوده ضمنا تو کجای اسلام گفته شده وقتی کسی دستش از دنیا کوتاهه و نمی تونه از خودش دفاع کنه پشت سر میشه حرف زد همین والسلام
    • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      10 34
      خیاطی؟ همینطور میبری میدوزی
  • مژده A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    42 8
    هر روز هزار ناشناس مي ميرند روزي كه اقايپاشايي مرد بسياري او را مي شناختند واكنش مردم نتيجه ارتباطي بود كه ايشان با مردم برقرار كرده بود به عنصر ارتباط لطفا توجه كنيد
  • دختر مهربون IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    31 6
    مژده خانم واقعا درست گفتید یک ارتباط صادقانه وعاطفی دلم تنگ مثل ابرهای تیره تویه حسی مثل زندون اسیره، تو از احساس من چیزی نمی دونی که داری بی خودی من ومی رنجونی
  • خیاط شهر رویاها IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    26 8
    بهتر است که آنقدر حرص نخوریم ما انسان های خاکی فقط کارمان شده حرص خوردن ,الان مرتضی تو بهشت داره به حال ما میخنده. که به خاطر یه نظر اشتباه داریم حرص میخوریم..مرتضی عزیز بدون قلب هواداران رو تکرار وهميشه دوستت داره .و این دوست داشتن فقط به چهلم وسال منتهی نميشه .تو به قسمتی از قلبم اومدی که در آن قصری ساختی وهر رو ز داری کنسرت اجرا میکنی .یکی هست تو قلبم که هرشب واسه اون مینویسم ولی میخواهم بدون که واسه اونه که قلب من بیتابه واون تویی .شاهزاده شهر احساس مرتضی پاشایی
  • نبض احساس IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    33 8
    اگر دوست داشتن ابلهانه است بله من ابلهم اگر گوش دادن به صدای پاشایی ابلهانه است بله من ابلهم اگر عقل با توهین برابر است من سرشار از احساسم
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    37 4
    یاد بگیریم به همدیگه احترام گذاشتنو و مرحمی باشیم بر دل خانواده ای غم دیده
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    11 43
    چطور کسی با این سواد در این خانواده بوده و آن بنده خدا را ارشاد نکرده که صلاحیت هیچ نوع فعالیت هنری را نداشته؟
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    16 41
    بابا خفه کردین ما رو با این پاشایی. دو زار صدا نداشت. منم مثل شما دهه شصتیم و متولد 61. اصلا اسم اون مرحوم را هم نشنیده بودم.
  • احسان IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    6 29
    كلا بنظر مياد همتون سركاريد. بابا ول كنيد مرحوم پاشايي رو. خدارحمتش كنه. خوب شد مرد و اين روزها را نديد.....
  • فرزاد IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    38 6
    من مرحوم رو تا قبل از فوتش نمی شناختم سبک موسیقیشم مورد پسند من نیست ولی این دلیل نمیشه بگم مورزیک مبتذل ساخته و به طرفداراش توهین کنم خوب اونا این مدلو دوست دارن دمشونم گرم که تا اخر همراه هنرمند محبوبشون موندن ای کاش یاد بگیریم به سلیقه ها احترام بگزاریم
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    14 39
    ملت ما فقط جو گیر و احساسی. از کسی که کلا ازسال ۹۱ تا قبل از فوتش تعدادالبومش فقط به عدد ۳ رسیده بت نسازید لطفا.بریم دنبال پیشکسوتایی که موسیقی ایران و ساز ایران و نگه داشتند
  • مهدي GB ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    20 3
    دو مرتضي دو هنرمند يكي استقلالي وديگري پرسپوليسي ازبين ما رفتند خارج ازاين بحث براب هردو عزيز ازخداوند طلب رحمت ومغفرت دارم.
  • پری IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    19 6
    من نمی دونم کسانی که به این موضوع علاقه ای ندارند پس چرا پیگیری می کنند و جالب اینکه نظر هم می گذارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بیایید به جای هر انتقادی ، به کارهایی که مورد پسندمون هست بپردازیم . اینطوری نه وقت خودمون رو می گیریم و نه وقت دیگران رو .
  • سهراب A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    20 9
    چرا نمی فهمید یه چیزایی شخصی هستند علی الخصوص موسیقی من هم پاشایی گوش میدم هم کیتارو البته هرکدوم تو حال خودش
  • اوان A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    24 12
    ‏‎ ‎واقعا که اباذری جامع شناس نه هنرشناس واقعا باعث تاسف
  • سروش A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    13 31
    بی شعور کیست؟ از نظر بنده بی شعور کسی است که حرف های استاد دکتر اباذریحافظه الله را درک نکرد و آنها را سطحی و کورکورانه معنا کرد البته حق دارندملتی که پایین ترین سطح مطالعه را در دنیا دارند جای تعجبی نیست
  • maryamaghayi A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    24 4
    من تا حدودی نظریاتش را قبول دارم اما نه درمورد مرتضی واهنگ هایش چون به نظرمن مرتضی را خداعزت بخشید اللخصوص که با عنایت الهی با برناه ماه عسل اوج گرفتدرضمن شما که تا این حد بی پروا انتقاد میکنی خودت رالحظه ای جای خانواده اش بگذار بی انصاف
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    34 7
    قبل ترها نميدانم كدامشان حرمت داشت.. خاك؟كفن؟ سنك لحد؟ يا دستاني كه از دنيا كوتاه اند؟هر چه بود يا نبود...حرمت ان به خاب رفتكان ابدي را مي دانستيم....
  • یلدا A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    4 4
    جوان شما وسیله ای بود تا به خود بیاییم
  • ترنم A1 ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    8 15
    مرحوم پاشایی رو جامعه ی رو به زوال ایرونی بزرگ کرد.غافل از اینکه هربزرگ شدنی نیازمند مهیا شدن بستری ست و نبود آن مشکل ساز.برای مثال نبود همین زمینه بود که عکس العمل های خانواده پاشایی را اینگونه کرد.من موسیقی ایشون رو زیر سوال نمیبرم اما از طرفی مشخصه ای هم واسه بزرگ شدنش نمیبینم.بگمانم جای خالی ای هم برای این صدا احساس نخواهد شد چرا که امروزه مشابه اش به وفور شنیده می شود و تراته های با چنین مضامین گویا موسیقی بروز جامعه ی ماتم زده ی ماست.
  • علی A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    10 6
    دکتر اباذری از روشنفکران جامعه هستند باید اجازه داد ایشان و همه کارشناسان بدون دغدغه پدیده های اجتماعی رو مورد بررسی قرار دهند من هم با نظرات ایشان موافقم
  • پوریا IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    3 8
    به نظرم سخنان اباذری بسیار درست و بجا بود ما باید فرق کار مضحک از کارهای درست رو از لحاظ علمی و موسیقیای بفهمیم و هرکس که یه گیتار دستش میگیره رو هنرمند ندونیم و سطح شعور خودمون رو بالا ببریم مردم یک شهر از شدت نبود امکانات ب حال مرگ میافتن و هیچکس خبردار نشد اما برای این آقای بظاهر هنرمند...
  • هانا RO ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    5 2
    دکتر اباذری از روشنفکر های جامعه ان و نباید این طوری در مورد مرتضی و موسیقی پاپ حرف می زد