میزان نوشت: مشاور مدیرکل و مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان البرز گفت که در نامه‌ای به دادستانی درخواست رسیدگی و توقف فوری تخریب و تعرض به تپه باستانی ثبت ملی پیش از تاریخ «دشت بهشت» شده است.

مجید طاهری‌فر و مدیر روابط عمومی خواستار ارائه توضیحاتی درباره تپه « دشت بهشت» شد.

وی با اشاره به این که تپه باستانی مذکور در خیابان سوم محله دشت بهشت خیابان میثم تمار محله نصیرآباد محمدشهر کرج قرار دارد، گفت: این تپه در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده و بررسی‌های انجام شده در اطراف تپه نشان می‌دهد این منطقه یک محوطه باستانی ارزشمند است. سفال‌های جمع‌آوری شده از روی تپه نیز قدمت آن را تا دوران پیش از تاریخ به عقب می‌برد. در عین حال سفال‌هایی از دوران تاریخی نیز در این محدوده یافت شده است.

او با اشاره به این که بر اساس گزارش‌های واصله و طبق دستور مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز یک گروهی برای بررسی به محوطه «دشت بهشت» رفته‌اند که طبق گفته کارشناسان در این محل عملیات ساخت و ساز در حال انجام است، افزود: بلافاصله پس از ارسال گزارش کارشناسی به حوزه ریاست، نامه‌نگاری از سوی میراث فرهنگی استان البرز با آقای محمدرضا ناصر خاکی - شهردار محمد شهر- به تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۵ انجام و در مکاتبات تأکید شد: طبق بررسی کارشناسان میراث فرهنگی از تپه «دشت بهشت» با قدمت پیش از تاریخ که با شماره ۶۵۶۹ به ثبت ملی رسیده است متأسفانه مشاهده شده که در ضلع غربی در بخشی از عرصه و حریم این تپه باستانی تعرض‌هایی صورت گرفته است و یک شرکت پیمانکار اقدام به عملیاتی در این محوطه کرده است.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان البرز اظهار کرد: از شهرداری محمدشهر درخواست کردیم از ادامه ساخت و ساز غیر قانونی در عرصه و حریم اثر ثبت ملی برابر با بند ۲۲ ماده ۵۵ و ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها جلوگیری کند و نتایج را به ما اعلام کنند.

طاهری‌فر ادامه داد: نامه‌ای با همین مضمون و در همان تاریخ هم به معاونت فنی و مهندسی سپاه پاسداران امام حسن مجتبی (ع) در استان البرز ارسال شد و به آنها هم اطلاع‌رسانی کردیم ( شرکت پیمانکار زیر نظر این نهاد مشغول به فعالیت است) و موکداً درخواست کردیم که عملیات مذکور متوقف شود.

وی همچنین از تهیه و ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب کرج- حاجی رضا شاه کرمی - خبر داد و گفت: در این نامه درخواست رسیدگی و توقف فوری تخریب و تعرض به تپه باستانی از دادستان محترم شده است وهم اکنون منتظر پاسخ این نامه‌ها هستیم. برای هر نوع اقدام و عملیات عمرانی در محوطه ثبت ملی شده باید از میراث فرهنگی استعلام گرفته می‌شد و ما اعلام نظر می‌کردیم اما اکنون بدون استعلام در این محوطه ساخت و ساز در حال انجام است.

ایشان به توقف ساخت وساز تا تعیین تکلیف نهایی در این محوطه تاکیدکردندواشاره نمودند، ما حتی این گزارش را برای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز نیز فرستادیم و آنها نیز ملزم به پیگیری هستند.

طاهری‌فر همچنین به این موضوع اشاره کرد که طبق تحقیقات انجام شده از سوی میراث فرهنگی علت استعلام نگرفتن شهرداری از میراث فرهنگی آن است که شرکت پیمانکاری از شهرداری استعلام و مجوز ساخت نگرفته و در این محوطه بر اساس دستورالعمل خودشان مشغول به کار شده است.

وی با اشاره به این که به احتمال زیاد این شرکت از باستانی بودن محوطه بی‌اطلاع بوده است، افزود: بعضی اوقات در محوطه‌ها و تپه‌های باستانی مشکلات اینچنینی پیش می‌آید. قطعاً نهادهای نظامی بیش از همه پایبند به قانون هستند و تعامل خوبی هم با سایر نهادها مخصوصاً سازمان‌های فرهنگی دارند اما شرکت‌های پیمانکار برخی اوقات گمان نمی‌کنند که شاید منطقه تحت انجام عملیات آنها ممکن است محوطه باستانی باشد. ما یک سازمان فرهنگی هستیم و در این گونه موارد نیاز به یک تعامل بین بخشی است. ما امیدواریم با توجه به مکاتبات انجام شده با سه نهاد مذکورهر چه سریع‌تر دستور توقف عملیات صادر شود.

او گفت: ما برای این محوطه‌های باستانی درخواست گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم می‌کنیم. تپه باستانی دشت بهشت نیز در این مرحله قرار دارد.

طاهری‌فر درباره مساحت سوله ورزشی توضیح داد:سوله‌ها معمولاً بین ۲ تا ۳ هزار متر هستند. اما محوطه قریب ۶ هزار متر مربع است و ساخت و ساز دقیقاً روی عرصه و ریشه تپه در حال انجام است.

مدیر روابط عمومی استان البرز همچنین ارائه توضیحات بیشتر کارشناسی را به فرزان احمدنژاد- کارشناس ارشد باستان‌شناسی و بارزسی که از محوطه دیدن کرده است و مسوول حوزه باستان‌شناسی استان است- محول کرد که این باستان شناس نیز در توضیحاتی به روابط عمومی اداره کل گفت: سوله درست است با آبریزگاه تپه فاصله دارد اما درواقع روی ریشه تپه ساخته می‌شود. بیشتر افراد فقط برجستگی تپه را متصور هستند غافل از این که در هزاره‌های گذشته بخشی از آبرفت پای این تپه را گرفته است. به عبارتی قطع به یقین زیرمحوطه در حال ساخت اثار وجود دارد چرا که ساخت و ساز روی عرصه تپه باستانی دشت بهشت با قدمت پیش از تاریخ در حال انجام است.

وی تأکید کرد: در طول سه روز گذشته که ما از محوطه بازدید کردیم با وجود اخطارهای داده شده از سوی میراث فرهنگی همچنان کار ساخت و ساز در حال انجام است. حتی به شهرداری هم اعلام کردیم که بخش نظارتی آنها باید کار را متوقف کند اما امروز هم همچنان ساخت و ساز در حال انجام بود. امیدواریم با مکاتبات انجام شده این مشکل هر چه سریع تر برطرف شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    18 2
    از دست این بساز بفروش ها
    • بی نام RO ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
      3 5
      بساز بفروش؟ متن رو خوندی برادر؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
      3 0
      خب تو زمین ها کی ساخت و ساز می کنه،بساز بفروش ها،الان هم دست نهاد دولتی باشه تهش میدند یه یک بساز بفروش