جرمی کلارکسون را مدیران بی بی سی بعد از ساعت ها مباحثه اخراج کردند. او پول ساز ترین مرد این رسانه بریتانیایی بود.

 

جرمی کلارکسون ؛ او سرانجام از بی بی سی اخراج شد تا یاد بگیرد سزای سرد بودن غذا ، با مشت کوبیدن توی صورت تهیه کننده نیست. که یا یاد بگیرد چون سوپراستار است نباید کسی را زیر فحش بگیرد . او اخراج شد تا بی بی سی و مدیران ارشدش بزرگترین تصمیم تاریخ شان را بگیرند. تصمیمی که حتی در زمان بیانش مدیر عالی اجرایی این شبکه با لرزه ای در صدایش بگوید:«ناچاریم؛ این حاصل ساعت ها بررسی همه شرایط است. »

آنها می ترسند چون روی ماشین چاپ اسکناس شان دست گذاشته اند. لگد به بخت شان زده اند که تخم دو زرده ای که سالی 50 میلیون پوند برای شان درآمد دارد را به خاطر سیاست کاری شان ، اخراج می کنند. حتما همه شما جرمی کلارکسون را می شناسید و حداقل یکی از برنامه هایش را دیده اید . مجری درشت اندامی که هر روز گوشه ای از دنیاست و با دو رفیقش ماشین های مختلف را در شرایط متفاوت تست می کنند. 14 سال است که این مستند تخت گاز ، پر بیننده ترین مستند دنیاست چون این مجری کارشناس هیجان انگیز توانسته قالب های رایج را بشکند. او که مدام شوخی می کند ، گاه فحش می دهد و سعی می کند با مخاطبش ندار باشد ، توانسته با یکسری آهن قراضه صاحب دل های مخاطبانش باشد و برای شان چه با پورشه و چه با دونگ فنگ چینی برنامه جذاب بسازد. او اما حالا دیگر این مجال برنامه سازی را از مدیوم بی بی سی ندارد چون عالی ترین مقامات این بنگاه خبرپراکنی بیش از یک ماه با خود سر و کله زدند . ساعت ها جلسه گذاشتند ، همه راه ها را بالا و پایین کردند و بعد این جمله طلایی از شخص کلارکسون گویای همه چیز بود:«راستش همه ماجرا مشتی نبود که به صورت تهیه کننده کوبیدم. آنها پرونده ای از مماشات با من داشتند که دیگر حتی به قیمت این همه مخاطب ، امکان ادامه کار را نمی گذارد.»

بی بی سی یک بنگاه  تولید خبر است اگرچه وابسته به دولت که خود می تواند هزینه هایش را تامین کند. از خبر پول می سازد و ادعایش رعایت مشی بی طرفی است. بر اساس آموزه های روزنامه نگاری اخبار این شبکه و سیاست هایش در متدهای تدریسی ، غیرقابل چشم پوشی هستند. هر جای دنیا که رخداد مهمی باشد ، خبرنگاران بی بی سی جهانی همان حوالی هستند. جنگ ، زلزله ، طاعون . در دل سربازان بشار اسد یا بین نظامیان جبهه النصره.

سیاست های شان البته سیاست های کلی دولت انگلستان است و زاویه دوربین شان تنها شبه واقعیتی را به تصویر می کشد که گاه کاریکاتوری از واقعیت است. با این وجود استادانه به تصویرش می کشند و با آن پول می سازند.

هم زمان با اخراج کلارکسون بخش فارسی این رسانه خبری تلخ برای رسانه های ورزشی ایران دارد. خبر درگذشت دو خبرنگار ایرانی در سانحه ای هوایی. خبری که در آن یکی از همکاران این دو خبرنگار درگذشته با بغض و شوک ناشی از شنیدن خبر تلخ از مدیران رسانه ای ایرانی می نالد. می نالد که از سفر خبرنگاران شان حمایت نکرده اند تا آنها به دنبال بلیت لحظه آخری باشند و این بلا سرشان بیاید. ربط دادن این اتفاق با هزینه نکردن رسانه ها برای خرید بلیت شاید یکی از غیر ممکن ترین احتمالات در این حادثه تلخ  باشد که بی شک همه ما شرایط رسانه هایی مان را می شناسیم و حسین و میلاد هم با علم به میزان حمایت رسانه های شان پا به این سفر گذاشته بودند. اما آنچه تفاوت ایجاد می کند میان تصمیم بنگاهی رسانه ای چون بی بی سی که همین حالا هزاران خبرنگار را در صحنه های درگیری و جنگ در سراسر دنیا دارد با همتایان ایرانی اش در نوع نگاه مدیران رسانه ای این موسسات است. اگر رسانه های ایرانی غرق در بی پولی تنها زمانی می توانند روی پا باشند که منبع بی پایان دولتی در شریان شان جاری باشد در تفاوت میان انتخاب مدیران اجرایی شان است. که مثلا فلان سردبیر ارشد چه مسیری را طی کرده یا فلان مدیر چقدر سبک های خبری و ارزش رخدادهای خبری را می شناسد سر از تشکیلات رسانه ای با هزینه کرد سالیانه چندین میلیاردی در آورده است. تشکیلاتی که گاه پرسنلی تا چند هزار نفر در ساختمان مرکزی شان داشتند. اینکه فلان برادر یا فلان حاجی در سیستم اداری خود معروف بوده به کار فرهنگی پس آیا می تواند مدیری قوی باشد؟

متاسفانه این متر انتخاب مدیران رسانه ای است که سبب می شود تا نگاه به ارزش های خبری ، سبک های نگارشی هیجان مخاطب شناسی و ذائقه مداری جایش را بدهد به تصمیمات جناحی از یک سو و خبر مداری هیجانی از سویی دیگر. حالا رسانه های ما پر است از مدیرانی که خبر را مساوی با انتقال هر پیام تازه ای می دانند. منبع خبر برای شان چندان مهم نیست ، مهم سرعت انتقال است و اصلا برای شان تکذیب خبر هم خبری است!

آنهایی که برای شان تفاوتی میان بازی ال کلاسیکو ، جام جهانی ، جام ملتها نیست و اساسا فوتبال و ورزش هیجانی سرگرم کننده است صادراتی از سوی بیگانگان تا سر توده ها را شیره بمالند.

خوب نوشتن را نمی دانند ، قالب های رسانه ای را نمی شناسند و فقط می دانند هالیوود سم است ، کن را صهیونیست ها می گردانند ، امی برای یک سری هنرمند فاسد است و تنیس ورزش بچه پولدارهاست. تیکی تاکا بی ارزش است و آنچه خوباست گفتمان حزبی مان است ؛ آنچه مامور به انجامش هستیم. پس هیچ سهمی از همه آورده های دولتی نباید برای پوشش چنین رخدادهایی هایی شود و خبرنگاری که دوست دارد هیجان چنین رخدادهایی را داشته باشد باید خودش دست به جیب شود. چیزی که کلارکسون اگر می دانست برای رسیدن به شهرت باید انجامش دهد شاید هیچ وقت اصلا وارد کار خبرنگاری نمی شد. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    46 22
    شما كه راست ميگين
    • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      5 3
      اصلا متن رو خوندی؟
  • شطرنج A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    من که خیلی از جرمی خوشم میومد؛ اگه هم قرار باشه این مستند بدون حضور جرمی ادامه پیدا کنه؛ که اصلا تماشا نمیکنم. :|
    • نوه حاج صالح A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
      7 0
      رادیو بی بی سی نقش بسیار تاثیرگزار و غیر قابل انکاری نیز در رساندن بیانیه های انقلابیون و پیروزی انقلاب اسلامی در آن دوران داشت
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    149 8
    از نگارش ثقیل و نامفهوم نویسنده محترم که نمایش توانایی های ایشان در گیج کردن و پیچاندن ذهن مخاطب بود... بسیار سپاسگذارم........
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      9 0
      از کجا شروع کرد به کجا رسید
    • حامد A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
      4 0
      وای یعنی شما ماهواره دارین؟در طرح تحویل دیشها شرکت نکردین و یک ریسیور شبکه های داخلی و دریافت نکردید وااااااااقعا که
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    23 41
    بسیار عالی بود، ممنون. افسوس که دردی دوا نخواهد شد و همین آش و همین کاسه باقی خواهند ماند.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    27 0
    در چنبر چرخ جان چندین پاکان....میسوزدو خاک میشود دودی کو؟اینجا ایران است.
  • مهدی IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    79 13
    خود نویسنده هم نفهمید چی نوشته.عشوندی جان عزیزم تو بجای این جور مقاله ها برو از کیروش حمایت کن. تو رو چه به جرمی کلارکسون؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    86 5
    بی بی سی رو چیکار دارین اون که شبکه ی استکباره. شماها همون برین صرفن جهت اطلاعتون رو بسازین بابا
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    12 24
    خوب نوشتی آفرین
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    11 26
    فوتبال، افیون توده ها
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    55 9
    شما چرا ماست رو به نوشابه ربط می دی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    60 1
    شما اگه داری یه متن مینویسی بی طرف باید باشی هی بنگاه بنگاه نکنی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    4 1
    داداش بهانه‌ی دیگه ای برای کوبیدن مدیرات نداشتی؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    25 0
    بی بی سی قوی ترین و حرفه ای ترین رسانه جهان است و متاسفانه رسانه های ما با هزینه های بسیار بیشتر در جذب مخاطب خودمان هم نا توانند و ناتوانی و عدم اعتماد به نفسشان را با پارازیت بر بخش فارسی آن باز هم با هزینه از پول ملت می خواهند بپوشانند . کسی که به فکر سانسور و فیلتر و پارازیت هست هر گز نمی تواند رسانه ای جذاب را ارائه کند
  • علی A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    3 1
    متن نوشته شده واقعیاتی را بیان میکند که مردم ایران کاملا به آن واقفند
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    5 0
    " توانسته با یکسری آهن قراضه صاحب دل های مخاطبانش باشد " چه با ادب
  • بی نام RO ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    4 9
    یکی از بهترین مطالبی بود که خواندم. آفرین. من خودم جرمی کلارکسون را دوست دارم ولی بعضی از حرکاتش را اصلاً نمی پسندم؛ مثلاً نژادپرستی اش را.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    2 25
    بی بی سی اشغاله
    • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      1 8
      دشمن استقلاله : لابد ادامش اینه؟
  • احسان A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    11 0
    به جون خودم نصف این متن رو بدن خودت بخونی متوجه نمیشی
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    14 0
    نويسنده عزيز من و شما چه بخواهيم چه نخواهيم بي بي سي يكي از بزرگترين شبكه هاي جهان استخبري مستندو .... و با تفسير ابكي شما چيزي عوض نميشود و بهتر است به جاي اين حرفها از سياست اين شركت كه حتي بزرگترين و پول سازترين مجري خودشو به خاطر عدم رعايت اخلاق حرفه اي اخراج ميكنه ياد بگيريم.موفق باشيد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    5 0
    یعنی خود شما این حرفاییو که میزنی قبول داری؟
  • سعید A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    14 1
    جرمی کلارکسون کیه؟ الکی مثلا من فقط رسانه ملی میبینم
  • سعيد A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    4 0
    اين را هم از من حقير ثبت كنيد كه كاش حداقل اين برادرها و حاجيها هموني كه تظاهر ميكردند بودند.