۰ نفر
۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۸

ایسنا نوشت: اردوغان خطاب به اتحادیه اروپا گفت: روادید لغو نشود، شرمنده‌ایم!

رئیس جمهور ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار داد، اگر خواسته کلیدی آنکارا در خصوص سفر بدون روادید شهروندان به کشورهای اروپایی اجابت نشود، پارلمان ترکیه قوانین مربوط به توافق مهاجرتی را مسدود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این هشدار غیرمنتظره و تند از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در بحبوحه تنش‌های شدید میان وی و اتحادیه اروپا در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل از توافقات موجود گرفته تا مسائل فوق بشر مطرح شد.

اردوغان در مراسم افتتاحیه نشست جهانی بشر دوستانه در استانبول گفت: اگر معافیت از صدور ویزا برای شهروندان ترکیه‌ای که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر می‌کنند، تحقق نیابد، هیچ تصمیم و قانونی در چهارچوب این توافق نامه پذیرفته شده در خصوص جلوگیری از سیل مهاجران به اروپا از سوی پارلمان جمهوری ترکیه تصویب نخواهد شد.

وی افزود: وزارت خارجه و وزارت امور اتحادیه اروپا در ترکیه با مقامات اروپا مذاکره خواهند کرد. اگر نتیجه حاصل شود که عالی است اما اگر نتیجه دلخواه ما حاصل نشود، آن وقت دیگر در خصوص این توافق‌نامه شرمنده‌ام.

نشانه‌های متعددی وجود دارد دال بر اینکه هدف تعیین شده در پایان ژوئن سال جاری میلادی برای تحقق خواسته ترکیه درباره معافیت از صدور ویزا برآورده نخواهد شد و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پس از مذاکره با اردوغان هشدار داد که بعید است به هدف تعیین شده دست یابیم.

در این توافق نامه ترکیه متعهد شده برای توقف مهاجرانی که از دریای اژه به سمت اروپا عبور می‌کنند، کاری انجام دهد و مهاجرانی که به طور غیرقانونی عبور کرده‌اند را مجددا پذیرش کند.

اردوغان همچنین از احتیاط کاری‌های اتحادیه اروپا در خصوص ارائه وعده سه میلیارد یورویی به ترکیه به منظور کمک به آوارگان سوری گله کرد.

وی در کنفرانس اختتامیه نشست جهانی بشر دوستانه درحالی که در کنار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ایستاده بود، گفت: ترکیه درخواست لطف از سوی اتحایه اروپا نمی‌کند قرار بود این کمک مالی به ترکیه ارائه شود.

اردوغان در جریان این نشست به میزبانی ترکیه از سه میلیون آواره سوری و عراقی به عنوان مثال خوبی برای جهان تاکید کرد و گفت: امیدوارم این نشست منجر به یک برافروختن مجدد وجدان جمعی جهان شود. اما اگر این نشست در کتاب‌های تاریخ به عنوان یکی دیگر از نشست‌های بی‌نتیجه بی‌شمار ثبت شود، بسیار ناراحت خواهم شد.

اردوغان در ادامه بار دیگر ایده‌اش را برای ایجاد مکانی امن در سوریه که خانه آوارگان سوری مستقر در ترکیه باشد و بخشی از یک منطقه امن به حساب آید مطرح کرد.

این در حالی است که رهبران اتحادیه اروپا تاکید دارند که باید پیش از اعطای معافیت از صدور رویداد برای ترکیه، آنکارا از 27 شرط تعیین شده اطاعت کند.

اتحادیه اروپا از آنکارا می‌خواهد تا تعریف خود از ترور را برای توقف تحت پیگرد قرار گرفتن اساتید و خبرنگاران به خاطر انتشار "تبلیغات تروریستی" محدود کند. ترکیه از این مساله امتناع کرده و اشاره دارد که در وسط کمپینی علیه شبه نظامیان کرد قرار دارد.

اردوغان تاکید کرد: چرا اتحادیه اروپا برای کشورهای آمریکا لاتین که همانند ترکیه خواستار معافیت از صدور روادید هستند، چنین شرط‌هایی نمی‌گذارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =