عصرایران نوشت:مهم‌ترین سوالی که به ذهن بعد از ریاست آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان به ذهن می‌رسد این دو مسئله است که چرا هاشمی نامزد نشد و یا نامزد منتسب به او چرا پیروز نشد؟

با توجه بعد نتیجه انتخابات هفتم اسفند خبرگان پنجم و رای مردم به فهرست هاشمی رفسنجانی چرا نام آیت‌الله جنتی به گلدان‌ها ریخته شد؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها باید به دو نکته مهم و اساسی توجه کنیم. اول اینکه هاشمی برای انتخابات اخیر با کمبود نیروهای همفکر روبرو بود. بسیاری از چهره‌های مذهبی و سیاسی نزدیک به او در انتخابات خبرگان مانند سید حسن خمینی و یا موسوی بجنوردی نتوانستند وارد انتخابات شوند و به همین دلیل هاشمی رفسنجانی مجبور شده بود از یاران قرضی برای فهرست خبرگان ملت استفاده کند.

مهم‌ترین هدف هاشمی نرسیدن برخی چهره‌های سیاسی به مجلس خبرگان بود. اتفاقی که با رای مردم محقق شد. یعنی هاشمی برای خارج کردن نیروهای مخالفان قدرتمند خود از مخالفان معتدل استفاده کرد. تقریبا همه می‌دانستند که آیت‌الله موحدی کرمانی و یا دری نجف آبادی در مجلس آینده بر اساس استراتژی هاشمی حرکت نخواهند کرد اما برای آیت‌الله مهم این بود که آیات «یزدی- مصباح و جنتی » به مجلس خبرگان راه پیدا نکنند.

بر همین اساس می‌توان گفت هدف هاشمی از مجلس خبرگان پنجم نه ریاست آن بلکه خارج کردن منتقدان اصلی‌اش از خبرگان بود. نامزد نشدن او به خوبی حکایت از این معنا دارد.

مسئله دومی که باید به آن اشاره کنیم این است که هاشمی و طرفدارانش باید قبول کنند که او دیگر مقبولیت سابق را در نزد حوزه‌های علمیه و علمای بلادی که به مجلس خبرگان راه پیدا کرده‌اند ندارند. پیش از این آیت‌الله حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگویی در مورد نقش هاشمی رفسنجانی در خبرگان اعلام کرده بود که :« هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد دیگران آمدند نشد. آقای مهدوی نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندید نشد، برگزیده شد.بعدها آقای مهدوی گفت آقای هاشمی این منصب را به من تفویض کردند»

همانطور که حائری شیرازی به آن اشاره کرد کسی در خبرگان توان رقابت با هاشمی را نداشته است اما حالا چه اتفاقی افتاده است که خود هاشمی در دوره چهارم خبرگان به آیت‌الله یزدی رقابت را واگذار می‌کند و نامزد منتسب به او در مجلس پنجم به آیت‌الله جنتی می‌بازد. به نظر می‌رسد که روحانیون مجلس خبرگان به دلیل مواضع هاشمی بعد از سال 88 از او دلخور هستند و حتی بر این باور هستند که او دیگر آن انقلابی سابق نیست.

هاشمی قبل از سال 88 در سال 86 توانست با کسب 41 رأی از مجلس چهارم در مقابل آیت‌الله جنتی که 34 رأی آورده بود، رئیس مجلس خبرگان شود. سال 87 نیز هاشمی با 51 راي (در مقابل 26 رأی آیت‌الله یزدی) در ریاست مجلس خبرگان ابقا شد.

مواضع هاشمی در این سال‌ها باعث شده است کسانی که هاشمی را یک مجتهد سیاسی تمام عیار می‌دانستند، از او فاصله بگیرند و به سمت رقبای سیاسی او بروند. سال 88 عطفی در زندگی سیاسی هاشمی بود. آیت‌الله از جریان اصول‌گرایی فاصله گرفت و به اصلاحات نردیک شد. قرار ندادن نام هاشمی در فهرست جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان پنجم به خوبی حکایت از این معنا دارد.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام64 EE ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    31 2
    اگر ریاست مجلس را می خواستند میرسیدند بهش
  • صدرا IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    30 10
    درود بر هاشمی.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    35 6
    درست که طرفداران هاشمی در بین علمای خبرگان کمتر شده اما محبوبیت ایشان بین مردم به شدت افزایش یافته است .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    69 5
    بازی با حداقل ها
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
      24 3
      نفر اول در آرا هاشمی شد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    کاری به خط مشی گذشته و حال هاشمی ندارم ولی انصافا سیاستمداری است که همیشه از شکست ، پیروزی می سازد و فعلا برخی دلشان را به این خوش کرده اند که رئیس خبرگان فلانی است ولی هاشمی با کیاست ، افرادی را از مجلس خارج کرد
  • علي اصغر A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 3
    هدف بي اعتباري و بي وزني آقاي هاشمي رفسنجاني بود بين خبرگان و مردم كه همگان فهميدند.... و با لعكس محبوبيت و عزت روز افزون آيت الله احمد جنتي ..... بود.
  • مسعود RO ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    97 12
    میگن برا ی نفر پلاکارد زدن کسب نایب قهرمانی شما در سنگین وزن مسابقات کشتی ... را تبریک عرض میکنیم. طرف هم شیرینی پخش کرد. بعد از دوسال اختلاف میونشون افتاد و مشخص شد در سنگین وزن فقط دو نفر شرکت کرده. یکیشون قهرمان شده و این یکی هم بالاجبار نایب قهرمان. حالا قضیه ایه الله جنتی هم حکایت نایب قهرمان را دارد. برادر خوب من خیلی از استانها فقط یک کاندید داشت.
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    44 5
    مطمئن هستید که این تحلیل نقصان غیر قابل کتمان ندارد
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    79 4
    شماتحلیل خودتان را بنویسید و مردم واقعیت را میدانند و هوشیارند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    درود بر هاشمی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 2
    دل خجسته ای داری..البته میتونی اینجوری خودتو دلداری بدی
  • هموطن A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    2 6
    بر همین اساس می‌توان گفت هدف هاشمی از مجلس خبرگان پنجم نه ریاست آن بلکه خارج کردن منتقدان اصلی‌اش از خبرگان بود. نامزد نشدن او به خوبی حکایت از این معنا دارد. حالا كه راي نياورده نشستين فكر كردين چه بهانه اي بيارين كه اون راي نياوردنش را يك هدف جلوه دهين برين دلتون رو با چي خوش كردين . همه مردم هم ميدونن كه او چون ميدونست راي نمياره كانديد نشد . در ضمن مگه فقط راي تهران راي هست مثل اينكه ايران شهرهاي ديگه هم داره و نمايندگان ديگه هم هست .....
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    2 2
    مردم دنبال كار و يك لقمه نان هستند شما دنبال سياسي كاري و باند بازي
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    4 3
    اگر خووب و با دقت به عکس لبخند آیت الله هاشمی به آیت الله جنتی در مجلس خبرگان نگاه کنید...همه چیز دستگیرتان می شود....
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 5
    بله دیگه اینقدر حمایت شد از سران فتنه که دیگه اعتمادی نمونده
  • بی نام DE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    6 5
    درود بر آیت الله هاشمی ابر مرد تاریخ
  • علي IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    14 5
    اينكه ايت اله جنتي رييس مجلس شد كلا به خواست هاشمي بوده بايد ديد واسه چي اينكارو كرده خخخ
  • بی نام A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    2 1
    ای کاش خیلی منصفانه در مورد علمای بزرگمان آیت الله هاشمی شاهرودی، رفسنجانی ، جنتی ،امینی ،موحدی،محمدیزدی و.. . قضاوت میکر دیم وشخصیت آنها را مستقل از اختلاف نظرهایشان میشنا ختیم ومیفهمیدیم که حب ریاست برای هیچکدامشان معنا ندارد بالاخص هاشمی رفسنجانی که هیچکس به خوبی امام خمینی اورا نشناخته است.