یک بام و دو هوای جواد شمقدری و باقی قضایا!

مدیران سینمایی دولت قبل در تمام این سالها احتضار سینمای ایران را جدی نگرفتند و بدبینی‌شان نسبت به بدنه شریف سینما فروکش نکرد .و در آن ایام از دست رفته، تعریف عجیب مدیران سینمایی از فرهنگ و سینما هرگز تغییری نکرد و متاسفانه شاید مصادره به مطلوب مهمترین فعالیت مدیران سینمایی دولت قبل در سالهای اخیر به حساب بیاید. اظهارات اخیر جواد شمقدری نشان می‌دهد هنوز مرغ یک پا دارد اگر روی یک بام و دوهوا باشد.

جواد شمقدري رئيس سابق سازمان سينمايي؛ بازهم در يك بام و دوهوا قرار گرفته است. از يك طرف به اصغر فرهادي و جشنواره فيلم كن حمله مي‌كند و از سويي مي‌گويد :اگرچه سينماي كارگردان اسكاري ايران ربطي به اسلام و انقلاب ندارد اما خدارو شكر حمله‌اي هم بدان نمي‌كند."

او در در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو اظهار داشته: همه جشنواره‌ها برای خودشان خط و مشی سیاسی دارند و آن را اجرا می‌کنند. اگر کسی فکر کند این جایزه‌ها صرفاً بر اساس شاخص‌های هنری داده می‌شود، عقب‌مانده است...

سالها پيش موقعي كه شمقدري در راس كار بود گفته بود: "الان تلاش می کنیم فیلم هایی که به عنوان سفیر ایران می رود تصویر بدی نشان ندهد ؛ نه اینکه حتما این آثار عظمت ایران را نشان دهد . به هر حال فیلمسازان ایرانی هنوز آثاری در مورد عظمت ایران نساخته اند . برخی فیلمسازان می گردند و نقاط تاریکی را پیدا و در فیلم هایشان بزرگ می کنند تا دیگران به آنها جایزه دهند! این خیانت فرهنگی است و جالب اینکه هنوز باور نکرده اند کار اشتباهی انجام می دهند . این کار از جاسوسی بدتر است ! چرا که تاثیر کار جاسوس مقطعی است . اطلاعاتی را می دهد و تمام می شود اما باوری که که با اینگونه فیلم ها در ذهن مخاطب خارجی شکل می گیرد ، حل نشدنی است ..."

اما جداي از حرف‌هاي شمقدري و همفكرانش در بدنه دولت‌هاي احمدي نژاد؛ حقيقت حال حاضر سينماي ايران در چيست؟ سينماي شريف ايران به خون تازه نياز دارد و جوايز سينمايي  نظير همين دو جايزه جشنواره فيلم كن براي فيلم فروشنده اصغر فرهادي خون تازه است. چنانچه دريافت جايزه اسكار توسط  او به مثابه دريافت خون سالم و تازه براي سينماي ايران بود.  اين مهم را هنوز اين مديران سابق سينمايي كه سوداي برگشت به صحنه كار را دارند نمي‌توانند درك كنند.

مردم فيلم هاي فرهادي و بازيگران آثارش را دوست دارند و به كارهاي وي احترام مي‌گذارند. آقاي شمقدري سهم مخاطب در سينماي ايران را چقدر تاثيرگذار مي‌داند؟ ايشان سهم خون تازه و تزريق آن به بدنه سينمايي را چقدر لازم مي‌داند؟ اين افراد در يك بام و دوهواي خويش گير كرده‌اند. سينمايي براي خود اختراع كرده‌اند كه نه تماشاگر دارد و نه اصالت فرهنگي و انقلابي. از منظر ايشان هركس خلاف ميل ايشان بنويسد و بسازد نه هنرمند است و نه معتبر و حتي ممكن است فاسد هم باشد. دنيا به سينماي ايران احترام گذاشته است. كمي انصاف داشته باشيد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فواد RO ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    4 1
    التماس شفا عاجل برای روح و روان این عزیز