۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

ر کدام از رسانه‌های اجتماعی که محبوب می‌شوند به فراز و نشیب داستان اختلال و فیلترینگ می‌افتند. شایعه یا واقعیت، اختلال و افت سرعت و کیفیت، واقعیتی است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. حالا ده روزی است که نوبت به تلگرام رسیده است.

فناوران نوشت:موضوع اختلال و فیلتر شدن تلگرام در شبکه‌های اجتماعی طی چند روز اخیر به دفعات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ در بین کاربران عده‌ای هم اعلام کردند تلگرام روی سرویس اینترنتی شاتل اختلال دارد. منبع این اخبار کاربرانی هستند که در استفاده از این اپلیکیشن پیام‌رسان با مشکل مواجه شده‌اند. برخی از کاربران به اکانت شاتل در توییتر ShatelGroup@ ریپلای زدند و دلیل این اختلال و عدم دسترسی را پرسیدند اما از شاتل پاسخی دریافت نکردند. همانطور که ما به صورت غیر رسمی هم نتوانستیم از شرکت شاتل در تایید یا تکذیب این خبر پاسخی بگیریم. این در حالی‌ست که شرکت شاتل که شعارش «لبخندتان را به دنیا نمی‌دهیم» است در جشنواره فاوای امسال به عنوان سرویس برگزیده اینترنت پرسرعت جایزه برده است. کاربران تلگرام در شبکه‌های اجتماعی بیش از نسخه موبایلی در دسترسی به نسخه دسکتاپ با مشکل مواجه بودند. در کنار شاتل، انتقاد رسانه‌ها به سمت مخابرات نیز نشانه گرفت. اما داوود زارعیان، مدیر روابط عمومی مخابرات طی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها به صورت شفاف توضیح داد فیلترینگ به صورت کلی در شرح وظایف و حتی در توان مخابرات نیست و این امور به زیر ساخت مربوط است. وی گفت: ما در فیلترینگ شبکه‌ها هیچ دخالتی نداریم و از نظر فنی نیز بحث فیلترینگ در شرکت ارتباطات زیرساخت صورت می‌گیرد.
مسولیت فیلترکردن سایت‌ها و تصمیم‌گیری در این‌باره با کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای است و ما در این زمینه به‌ هیچ‌عنوان به‌طور مستقل نمی‌توانیم تصمیم به فیلتر‌کردن یک شبکه یا سایت بگیریم. بر‌همین ‌اساس این موضوع را شدیدا تکذیب می‌کنیم، چراکه ما نه امکان این کار را داریم و نه چنین موضوعی در دایره مسئولیت‌های ما می‌گنجد (منبع: روزنامه شرق). به نظر می‌رسد اوج اختلال در دسترسی به اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام را پشت سر گذاشتیم و برخی از کاربرانی که در استفاده از این اپلیکیشن با مشکل مواجه بودند حالا مشکل‌شان رفع شده و تعداد کمتری از کاربران این اپلیکیشن اعلام می‌کنند که قادر به دسترسی نیستند. این روند؛ به وجود آمدن اختلال و عدم شفاف‌سازی از سوی مسوولان مربوطه یا کسانی که نگاه نقادانه و اتهام جامعه کاربران به سمت‌شان است، روند معمول در ایران است. روندی که به جز از بین بردن اعتماد کاربران نسبت به عملکرد و پاسخگویی مسوولان، نتیجه دیگری ندارد. اما شاید بهتر باشد مسوولان محترم به این نکته توجه کنند که اعلام موضع صادقانه، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح، هر چقدر از نظر محتوا به مذاق جامعه خوش نیاید اما این رفتار قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت. وقت آن رسیده است که شانه از زیر پاسخگویی شفاف خالی کنیم تا مسوولیت تصمیمات‌مان را بر دوش نگیریم.این روزها شایعه پیرامون تلگرام فراوان است. عده‌ای معتقدند این اپلیکیشن اسراییلی است و فروخته شده است، عده دیگری می‌گویند ایجاد اختلال در کارکرد این اپلیکیشن، سیاستی در راستای غیر استفاده کردن این برنامه بدون فیلتر کردنش است، بعضی می‌گویند افت کیفیت و عدم دسترسی مقطعی به این اپلیکیشن یک ایراد فنی است و ریشه در عملکرد نهادهای درون کشور ندارد.، برخی احتمال می‌دهند دلیل این اختلالات هجوم کاربران به سمت استفاده از این برنامه است. دلیل هر چیزی که باشد تلگرام یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان امن و سریع است که این روزها مورد توجه بسیاری از کاربران در سراسر دنی قرار گرفته است.

×× تلگرام از کجا آمد
ویکی‌پدیا می‌گوید تلگرام را دو برادر روس به نام‌های پاول و نیکلای دوروف رونمایی کرده‌اند. هر چند برخی معتقدند که این اپلیکیشن مانند وایبر توسط برنامه‌نویسان اسراییلی ساخته شده و بعد فروخته شده است.
این دو برادر روس صاحبان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی روسی به نام VK هستند.
سال 2013 هنگامی که این اپلیکیشن راه‌اندازی شد با توجه به محبوب بودن سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به نظر نمی‌رسید سریع رشد کند. اما در مدت کوتاهی کاربران این اپلیکیشن افزایش پیدا کرد و
حالا تبدیل به سرزمین کاربران مهاجر از وایبر و کاربرانی شده که به امنیت اطلاعات خود اهمیت
می‌دهند.

××‌ تلگرام کجا در دسترس است
اولین نسخه تلگرام برای سیستم عاملiOS رونمایی شد. چند ماه گذشت تا کاربران آندرویید هم به آن دسترسی پیدا کردند و بعد نسخه تبلت این اپلیکیشن نیز رونمایی شد. امروز کاربران تلگرام به این اپلیکیشن روی مرورگر وب نیز دسترسی دارند که این مساله سهولت برقراری ارتباط را برایشان به ارمغان آورده است.

×× حجم اطلاعات در گردش تلگرام
آخرین آماری که تلگرام در وبلاگ رسمی خود منتشر کرده نشان می‌دهد هر روز حدود 2 میلیارد پیام در این اپلیکیشن دریافت می‌شود.
این رقم 5 ماه پیش یک میلیارد پیام بود. تعداد کاربران فعال تلگرام هم طی این 5 ماه دو برابر شده است.

×× تلگرام چقدر امن است
طی تحقیقات انجام شده تلگرام در حال حاضر امن‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان است. نمره امنیت این اپلیکیشن از 7، چهار است. قضیه وقتی برای کاربران جذاب شد که سرویس Secret Chat این اپلیکیشن نمره کامل را گرفت. در این سرویس پیام‌هایی که کاربران در اپلیکیشن تلگرام رد و بدل می‌کنند کدگذاری می‌شود و با توجه به اینکه محتوا بعد از تمام شدن گفت‌وگو پاک می‌شود، اطلاعاتی که کاربران رد و بدل می‌کنند کاملا امن می‌ماند. میزان امنیت اطلاعات کاربران در این اپلیکیشن در حدی است که چندی پیش تلگرام فراخوانی برای هکرها منتشر کرد که هر کس بتواند پیام‌های رمزگذاری‌شده را رمزگشایی کند 300 هزار دلار جایزه دریافت می‌کند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =