سایت تابناک در تحلیلی پیرامون تاسیس شبکه جدیدالتاسیس افق در سیما نوشت:

مجری برنامه افتتاحیه شبکه افق، در‌‌ همان ابتدا این شبکه را متعلق به فعالان جبهه فرهنگی انقلاب دانست و ایجاد چنین شبکه‌ای را دغدغه‌ای بیست و چند ساله قلمداد کرد که امروز محقق شده است. عنوان جبهه فرهنگی انقلاب که صاحبان اصلی شبکه افق خواهند بود، عنوانی است که هرچند بسیار عام الشمول است، ‌در عمل به طیف خاصی محدود گشته و مشاهده شده‌‌، آنچه به عنوان فعالیت‌های جبهه فرهنگی انقلاب تا کنون معرفی و تبلیغ شده، یک تفکر سیاسی خاص است که تا کنون نتوانسته یا نخواسته است به صورت جامع و مانع، نسبت خود را با اصول و مبانی انقلاب اسلامی و امام راحل مشخص کند.

لذا گاه مشاهده می‌شود آنچه جبهه فرهنگی انقلاب تا کنون در حوزه نشریات مکتوب و سمعی و بصری منتشر کرده، تابع منفعت گروه‌های خاص سیاسی، انجام شده است. مثلا یک گروه سیاسی خاص، ممکن است یکی از متغیرات اندیشه سیاسی امام را به دلیل منفعت جناح خاصی تبدیل به اصلی از اصول انقلاب اسلامی بکند و به اسم جبهه انقلاب و با امکانات رسانه ملی، فروع را به جای اصول و اصول امام را به جاع فروع معرفی کند تا منفعت گروه سیاسی خود را تأمین کند؛ آیا مدیران سیاسی رسانه ملی آنقدر احاطه دارند که به اسم جبهه فرهنگی انقلاب، امکانات رسانه ملی را در جهت تبلیغ یک تفکر خاص سیاسی قرار ندهند؟

متأسفانه اخیرا برخی از تفکرات سیاسی در کشور که در گذشته به حرکت امام اعتقادی نداشتند و در دوران حیات آن یگانه دوران هم عموما خانه‌نشین‌های سیاسی بودند، آنقدر خود را به نام جبهه فعالان انقلاب معرفی کرده‌اند که دیگران به ویژه برخی از مدیران رسانه ملی، آنان را باور کرده‌اند.

مدیران شبکه افق در همین آغار کار باید بیندیشند که می‌خواهند در چشم‌انداز فعالیت‌های فرهنگی خود، این شبکه را صرفا بر روی چنین جریان‌هایی باز کنند یا می‌خواهند گستره جبهه فرهنگی انقلاب را در ورای جناح‌ها و تفکرات سیاسی موجود انقلاب تعریف کنند. اگر معرفی و تبلیغ یک جناح سیاسی به اسم جبهه فرهنگی انقلاب و با امکانات رسانه ملی ایرانیان قرار است انجام شود که حرفی نمی‌ماند و سرنوشت این شبکه را می‌توان از همین الان پیش‌بینی نمود.

اما اگر قراری غیر از این است که آنان خود باید به سطحی از بینش رسیده باشند که بتوانند اصول و ثوابت حرکت امام و انقلاب اسلامی را از فروع و متغیرات آن، تشخیص دهند تا در هنگام تولید و پخش برنامه، در زمین هیچ یک از جناح‌های سیاسی بازی نکنند. مدیران این شبکه لازم است که با نگاه باز به انقلاب و اصول و مبانی آن بنگرند. برای خوشایند این یا آن، به صورت غیر واقعی، اندیشه سیاسی امام را بزرگ‌نمایی و یا کوچک نمایی نکنند. اندیشه حضرت امام، را به صورت جامع به مخاطبان نشان دهند و آن مطلبی را که معرفی کاریکاتوری اندیشه امام و انقلاب می‌نامندش در برنامه‌های خود راه ندهند.

نگاه کاریکاتوری به امام و انقلاب، دقیقا، معرفی امام و انقلاب، تحت منافع جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی است. گاهی یک جناج سیاسی از مفهوم جمهوریت یا نقش مردم در اندیشه امام هراسان هستند و امام را به گونه‌ای معرفی می‌کند که گویی هیچ مطالبه آزادی خواهانه‌ای در سیره عملی و نظری ایشان وجود نداشته است و آنان که از اسلامیت اندیشه امام در هراسند، در بزنگاه‌های حساس که دین در اندیشه سیاسی امام، مورد هجوم دشمنان و معاندان قرار می‌گیرد یا وجه اسلامیت اندیشه امام انکار می شود، چنان به پنهان‌کاری در این مورد دست می‌زنند که انگار نه انگار، امام به عنوان فقیهی الهی بنیان‌های این انقلاب را تدوین و جمهوری اسلامی را بر آن، بنیان نهاده است.

همگان از این پس بیشتر فعالیت‌های شبکه افق را رصد خواهند کرد تا ببیند شبکه افق با تمام ظرفیت‌ها و از همه سلیقه‌هایی که امام و انقلاب برای آنان ارزش محسوب می‌شود، استفاده خواهد کرد یا این شبکه در بند تفکرات جناحی خاص ادامه خواهد داد.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    5 3
    اولين شبکه اختصاصي نه خصوصي کشور
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    11 8
    يعني اين شبكه براي دوره بعد رياست جمهوري فعاليت ميكنه كه جليلي رئيس جمهور بشه؟ عجب