ترکیب مجلس آینده به چه شکل خواهد بود؟ / مجلس فراجناحی مطلوب دولت فراجناحی

اگرچه دولت یازدهم سعی کرده است در عمل از بروز هرگونه تنش با قوه مقننه بپرهیزد، اما جریان هایی در مجلس سعی کرده اند که فضایی قطبی ایجاد کنند.

فرهاد کيانفريد: از رای‌های عدم اعتماد و پخش شب‌نامه علیه دولت در سال گذشته تا استیضاح و سوالات متعدد از وزرا و ماجرای بی‌سابقه وزیر علوم که بی‌شک مورد تایید اکثریت مردم ایران نبود و موجب نارضایتی‌های بسیاری از نمایندگان مجلس در میان مردم شد. حال هرچند تا انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی بیش از یک سال باقی مانده است اما برخی احزاب نمایندگان فعلی پروسه حضور در این رویداد را آغاز کرده و یا درحال برنامه ریزی و تعیین سیاست‌های خود هستند. لذا آنچه که مورد بحث قرار می‌گیرد این است که ترکیب مجلس آینده باید به چه شکل باشد که دیگر شاهد این قبیل اتفاقات و تصمیمات بحث براگیز نبود؟ چراکه قطعا تعامل میان دو قوه موجب افزایش کارآمدی آنها و زمینه ساز پیشرفت و توسعه در کشور خواهد شد. در ادامه نظر سه فعال سياسي اصولگرا و اصلاح طلب مي آيد. يک واژه اي که در سخنان اين چهره ها تکرار شد، واژه مجلس فراجناحي بود. گويا دولت فراجناحي نيازمند مجلسي فراجناحي است که عقلا و معتدلين هر دوجناح سياسي کشور را در برگيرد.

ترقي: مردم از افراط و تفريط خسته‌شده‌اند

در اين خصوص حميدرضا ترقي، عضو ارشدحزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرآنلاين با اشاره به وظيفه قوه مقننه گفت: مجلس طبق قانون اساسي علاوه بر ريل گذاري، ناظر بر عملكرد دولت است و از سوي مردم انتخاب نمي شوند كه در كنار دولت باشند بلكه انتخاب مي شوند که بر دولت نظارت داشته باشند و نمايندگان مجلس  دولت را به سمت اهداف هدايت مي كنند. وي افزود: مجلس بعدي بايد  تسلط بر مشكلات كشور داشته باشد  تا نيازهاي دولت را رفع كند و قادر باشد براي دولت براي گذر از چالش‌ها راهكاري داشته باشد و از همه مهمتر اينكه مجلس بعدي بايد برنامه ششم را تهيه كند.لذا  فارق از مسائل سياسي  بايد بر مسائل كلان كشور اشراف داشته باشد و از بخشي‌نگري‌هاي كه نمايندگان فعلي خانه ملت به آن دچار هستند دور باشند. زيرا اگر اين گونه پيش نرود، نمي تواند  در كنار دولت قرار گيرد و تاثير گذار باشد. در ادامه اين فعال سياسي اصولگرا گفت: مردم از افراط و تفريط خسته شده اند و به دنبال اين افراد نمي گردند در مسائلي كه در مجلس فعلي اتفاق افتاده  را نمي پسندند بنابراين به دنبال كارهاي خوب هستند تا به دنبال حاشيه سازي و افراط و تفريط ها غلط نيستند .ترقي در پايان افزود: كشور نيازمند تشكيل مجلسي است كه متشكل از عقلاي جريان‌هاي مختلف سياسي باشد. در اين صورت مي‌توان انتظار داشت كه مجلس دهم به صورت فراجناحي و برآمده از راي اكثريت مردم ايران باشد.  در چينين شرايطي قطعا قوه مقننه علاوه بر اينكه مي‌تواند در كنار دولت حركت كند و اقدامات يكديگر را تكميل كنند، مي‌تواند يك مجلس پرسشگر باشد كه در راستاي منافع ملي گام برمي‌دارد.

تاجرنيا: مجلس باید همراه و پرسش‌گر باشد

در همین باره علی تاجرنیا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به خبرآنلاین گفت: مجلس متشکل از نمایندگان مردم است لذا باید انتظار داشت که نتیجه انتخابات آن برآمده از خواست مردم باشد. یعنی فضا برای انتخاب شوندگان و انتخاب شدگان به گونه‌ای باشد که خروجی انتخابات منطبق با معدل خواست مردم باشد. این مجلس علاوه بر همراه بودن با دولت یک مجلس پرسش‌گر خواهد بود. وی افزود: به عقیده من مسئولان برگزاری انتخابات نگاه جمعی و حزبی را برای مجلس،برنمی‌تابند. به همین علت است که افرادی که پشتوانه جمعی و حزبی ندارند به صورت انفرادی در انتخابات حاضر می‌شوند و به مجلس راه پیدا می‌کنند. اصلا هم اینجا صحبت از اصلاح طلب یا اصولگرا نیست. کلیت قضیه به این شکل است که این افراد بیشتر مورد تائید نهادهای نظارتی هستند. لذا باید این نگاه اصلاح شود و اجازه ورود تمامی جریان‌ها و نمایندگان احزاب به عرصه انتخابات فراهم شود زیرا موجب می‌شود یک پارلمان کارآمدتر داشته باشیم. آنچه که امروز باعث شده است یک مجلس پراکنده با نقطه نظرهای ناپخته داشته باشیم و شاهد حرکات و اقدامات منسجم نباشیم، به این مسئله برمی‌گردد که نگاه حزبی در کشور تضعیف شده است.

 این فعال سیاسی تصریح کرد: همراهی به این معنا که مجلس بخواهد زیر مجموعه دولت یا در طول دولت باشد به هیچ ‌عنوان صحیح نیست. آنچه که مهم است این است که مجلس ضمن حفظ افکار خود به افکار عمومی توجه کند. طبیعتا رییس‌جمهور هم به عنوان رییس دولت به نوعی نمایندگی افکار عمومی را برعهده دارد. بنابر این مهم این است که جهت گیری‌های مجلس کارشکنی و رفتار سیاسی در مقابل دولت نباشد.

 تاجرنیا در انتها حفظ استقلال مجلس در عین هماهنگی لازم بین آنها و دولت را اینگونه بیان کرد که اگر ساختار انتخابات در کشور ما به سمت تقویت گروه‌ها و احزاب برود؛ در دراز مدت هم نوع ورود به انتخابات‌ها با برنامه ‌ریزی جدی‌تری خواهدبود و هم چهره‌هایی با رویکرد مفید بودن انتخاب می‌شوند.

حق شناس: مجلس باید برآمده از آرای اکثریت باشد

محمدجوادحق شناس مدیرکل سیاسی سابق وزارت کشورنیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: دغدغه‌ای که پیش‌روی فعالان سیاسی در خصوص انتخابات آتی قوه مقننه وجود دارد، برگزاری یک انتخابات قانونمند و براساس معیارهای شناخته شده‌ای است که بتواند سطح و جایگاه مجلس را ارتقاع دهد. زیرا طبیعتا یکی از کارکردهای قوه مقننه توجه به حقوق موکلانشان است که از آنها انتظار دارند به عنوان نماینده، به وظایف قانونیشان که مهمترین آنها قانون‌گذاری و نظارت است،عمل کنند. وی افزود: بر اساس روند کلی مهمترین رویکردی که هریک از قوا باید درنظر داشته باشند، توجه به مقوله توسعه و پیشرفت کشور و رسیدن به درجاتی است که مردم در آن احساس رفاه و رضایت کنند. اين فعال سیاسی با اشاره به انتخابت ریاست جمهوری دور یازدهم گفت: مردم ایران در پی اتفاقات تلخ 8سال گذشته در کشور که در تمامی زمینه‌ها مثل اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی و اجتماعی و فرهنگی رخ داد تصمیم گرفتند در انتخابات ریاست جمهوری به آقای روحانی رای بدهند که این گام نخست برای خروج از بحران بود. به عقیده من گام بعدی انتخابات قوه مقننه است که در سال آینده برگزار می‌شود.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: ما امروز شاهد روند و مطالباتی در مجلس هستیم که به هیچ عنوان به خواست اکثریت ملت ایران نزدیک هم نیست. بطوری که گویا نمايندگان هیچ ارتباطی با موکلان خود ندارند. نمونه بارز این مسئله هم ماجرای وزیر علوم است. شما اگر به دانشگاه‌های کشور مراجعه کنید و یک نظر سنجی جزیی هم انجام بدهید متوجه خواهید شد که قطعا 70 تا 80٪ جامعه علمی کشور که متشکل از اساتید و دانشجویان است، نه تنها با استیضاح موافق نبودند بلکه با رای‌های عدم اعتماد هم مخالف بودند.

عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: من فکر می‌کنم باید در این موضوع اجازه دهیم که مردم خودشان تصمیم بگیرند. اجازه دهیم تمامی احزاب حتی جبهه پایداری در انتخابات حضور داشته باشند و دیدگاه ‌های خودشان را مطرح کنند و مردم از میان آنها انتخاب کنند. در این صورت قطعا ما در دور بعدی انتخابات شاهد یک مجلس فراجناحی با عملکرد صحیح خواهیم بود. مجلسی که متشکل از عقلای هر دو جریان خواهد بود.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    12 2
    همه چی بستگی به شورای نگهبان داره
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    3 15
    اصولگرایان همیشه نشان داده اند که تابع رای مردم هستند چه تضمینی هست که اصلاح طلبان طرفدار فتنه هم اکثریت را بپذیرند؟
  • بی نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 2
    نکنه شما اعتقاد دارید این دولت فراجناحیه ؟؟؟؟؟؟؟؟نگران شدم
  • فلوس از قم A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 2
    اقا من وقت نداشتم این متنو کامل بخونم علی دایی ام تو ترکیب بود.اصلا کجا بازی دارن
  • بی نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    15 4
    من یا به لیست خاتمی رای میدم ... یا اصلا رای نمیدم