هفته‌نامه سلامت نوشت:

چندی پیش در یکی از ‌آگهی‌های اینترنتی به موضوع جالبی بر‌خوردم. موضوع از این قرار بود در سایت یکی از موسسات خدماتی پوست و مو نوشته شده بود: «اسکن پوست و تشخیص مشکلات پوستی به کمک رایانه!» تعجب کردم! واقعا چنین دستگاهی وجود دارد؟ آیا واقعا فقط به کمک اسکن پوست و ارجاع آن به رایانه می‌توان تمام مشکلات و بیماری‌های پوست و مو را تشخیص داد؟ دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، به این پرسش پاسخ داده است.

آیا واقعا دستگاهی به نام اسکنر پوست داریم که به کمک آن بتوان مشکلات پوستی را تشخیص داد؟

دستگاه‌های مختلفی با دقت‌های مختلف به نام اسکنر پوست و مو وجود دارد. این دستگاه‌ها با گرفتن عکس از پوست و مو شاخص‌های مختلف پوستی مثل میزان چین و چروک، خشکی یا میزان لک‌های پوستی، تعداد رنگدانه‌ها، میزان چربی و الاستیسیته پوست، میزان منافذ باز و... را مشخص می‌کنند تا پزشک با توجه به مشکلات موجود، بتواند برای پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی به بیمار کمک کند.

بیماری‌های پوستی را هم می‌توان با این دستگاه تشخیص داد؟

نه، اسکنر پوست درواقع یک دستگاه ارزیابی است و بیماری را تشخیص نمی‌دهد بلکه به تشخیص عواملی کمک می‌کند که برای انتخاب درمان مناسب لازمند. در واقع بیشتر یک ابزار کمک‌درمانی است و می‌توان با آن میزان تاثیر درمان‌ها، اثربخشی داروها و کیفیتشان را بررسی کرد. این دستگاه با گرفتن عکس‌های سریال به پزشک کمک می‌کند متوجه شود لیزر یا میکرودرم ابریژن چقدر تاثیر داشته است، روش درمانی برای بیمار مناسبی بوده یا نه، آیا لازم است چند روش درمانی همزمان به کار رود یا اینکه لازم است بیشتر روی چه بخشی از مشکل بیمار کار کرد. در واقع اسکنر پوست با شناسایی ساختارهای بافتی و شیمیایی پوست و تغییرات ایجاد شده، به پزشک کمک می‌کند درمان مناسب را انتخاب کند و بفهمد درمان چقدر موثر بوده است.

به این ترتیب وجود این دستگاه در مطب متخصص پوست لازم است؟

بسیاری از روش‌های درمانی را با ارزیابی کلینیکی هم می‌توان تشخیص داد و نیازی به اسکن پوست نیست. این دستگاه بیشتر ابزار تحقیقاتی است برای کسانی که می‌خواهند اثربخشی درمان را با حساب و کتاب و با مدرک نشان دهند. اینطور نیست که اگر مرکزی این دستگاه را داشت حتما درمان موفقی انجام خواهد داد یا اگر پزشکی آن را نداشت، نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد. تجربه پزشک و دیدگاه بالینی او حرف اول را در درمان می‌زند و این دستگاه‌ها همانطور که گفتم بیشتر کمک‌درمانی یا کمک‌تشخیصی هستند.

چند نوع اسکنر پوست داریم؟

تعداد آن‌ها زیاد است. برخی بسیار ساده‌اند و برخی پیشرفته‌تر و در مراکز تحقیقاتی پوست مثلا در آزمایشگاه سلول‌های بنیادی دانشگاه تهران استفاده می‌شوند. با دستگاه‌های پیشرفته معمولا بررسی‌های بافت‌شناسی انجام می‌‌گیرد. این دستگاه‌ها می‌توانند عمق چروک‌های پوستی، pH پوست قبل از درمان، میزان ضخامت اپیدرم یا درم یا میزان الاستیسیته درم را اندازه‌گیری کنند.

فقط پزشکان اجازه کار با اسکنرهای پوستی را دارند؟

برای کار با این دستگاه‌ها باید آموزش دید. افرادی که مجوز نظام پزشکی دارند، با گذراندن کارگاه آموزشی کار با این دستگاه، می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =