طی دو هفته اخیر قیمت طلا در بازارهای جهانی متأثر از عوامل موثر در اقتصاد کلان به طرز قابل توجهی افزایش یافته و حتی طی روزهای اخیر به 1.250 دلار در هر انس هم رسیذ.

زهرا خدایی: فلز گرانبها همچنان روند صعودی دارد. پس از چند روز افزایش چشمگیر، هرچند بالا رفتن قیمت طلا چنگی به دل نمی زند، اما طلا در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری دارد. این در حالیست که فلز گرانبها در ماه گذشته در بدترین سقوط خود به پایین تر از 1200 دلار رسیده بود.

 روز سه شنبه (28 اکتبر) قیمت طلا در بازارهای جهانی 1.228.590 دلار در هر انس معامله شد. این در حالیست که روز پیش از آن طلا به قیمت 1.230.60 دلار در هر انس معامله شده بود. با این قیمت، طلا در مقایسه با 5 روز گذشته 0.52% و سه ماه گذشته 6.09% کاهش اما در مقایس با یک ماه گذشته و اول ژانویه 1.94% افزایش قیمت داشته است.

طی دو هفته اخیر قیمت طلا در بازارهای جهانی متأثر از عوامل موثر در اقتصاد کلان به طرز قابل توجهی افزایش یافته و حتی طی روزهای اخیر به 1.250 دلار در هر انس هم رسید، اما نتوانست زیر بار دلار و فشار بازارهای جهانی این قیمت را برای خود حفظ کند.   

طلا تا اندازه ای توانسته روند نسبتاً صعودی خود را حفظ کند؛ اما گاها و با انتشار گزارشاتی پیرامون وضعیت اقتصاد آمریکا فلز گرانبها ارزش خود را در مقابل دلار تا اندازه ای از دست می دهد. مثلاً آخرین گزارشی که به تازگی از نتایج سه ماهانه شرکتهای آمریکایی منتشر شده، بیانگر بهبود وضعیت کسب و کار در آمریکاست.

شاخص بازارهای بورس جهان نیز در هفته ای که گذشت تا اندازه زیادی مثبت بوده و شاهد افزایش امتیاز بوده است. در هفته ای که گذشت بازار بورس پاریس"کک" و وال استریت شاهد افزایش قابل توجهی بودند. داکس آلمان 0.6%، ایبکس مادرید 35 و فوتسی میلان 0.5% افزایش شاخص داشتند. با این حال کارشناسان اقتصادی بهبود وضعیت طلا و افزایش شاخص‌های بورس را شکننده پیش بینی کرده و بر این باورند که با افزایش تهدید حضور تروریستها در خاک کشورهای غربی احتمال سقوط بورس وجود دارد. این تهدید با حمله و تیراندازی در نزدیکی پارلمان کانادا- که منجر به کشته شدن دو نفر شد- بیشتر خودنمایی می کند. ناظران نسبت به بروز حملات مشابه در کشورهای حاضر در ائتلاف ضد داعش- که در سوریه و عراق در حال بمباران کردن مواضع داعش هستند- ابراز نگرانی کرده اند. این مسئله می تواند بر روی بازارهای جهاتی تأثیر بگذارد.

با این حال از آنجایی که کشورهای در حال توسعه اعم از چین، هند و روسیه همچنان متقاضی طلا هستند، طلا در وضعیت خوبی قرار دارد و همین مسئله  تاکنون مانع از کاهش شدید قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی شده است.

از سویی سرمایه گذاران منتظر برگزاری نشست دو روزه بانک مرکزی هستند و این مسئله می تواند با تقویت و یا تضعیف دلار بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. در این نشست قرار است وضعیت نرخ بهره و محرک پولی روشن شود.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) ژانت یلن، رئیس بانک مرکزی احتمالاً در این نشست پایان اجرای محرک پولی را رسما اعلام خواهد کرد.

وضعیت اروپا نیز تأثیر مهمی بر وضعیت طلا در روزهای آینده خواهد داشت. به رغم نگرانی های فزاینده پیرامون وضعیت منطقه یورو طبق نتایج آزمایشی که به تازگی از سوی بانک مرکزی اروپا منتشر شده، هیچ یک از بانک های بزرگ اروپایی با خطر ورشکستگی یا کمبود سرمایه روبرو نیستند و تنها 25  بانک که جزء بانک های بزرگ به شمار نمی روند با خطر کمبود سرمایه روبرو شده اند. این مسئله می تواند منجر به کاهش نگرانی ها و همچنین کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =