ایسنا نوشت:

استاد دانشگاه گوتینگن آلمان گفت: درختان موجود در جنگل‌های شمال فسیل زنده هستند و نباید به آن‌ها دست زد زیرا موروثی برای آیندگان محسوب می‌شوند.

علیرضا خرازی، امروز، 6 آبان در بازدید از کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شناخت کافی که از جنگل‌های مازندران دارم، 17 درصد جنگل‌های شمال از درختان انجیلی است. این درختان در اروپا از بین رفته‌ا‌ند.

وی با بیان اینکه آلمان با یک پنجم مساحت ایران، 11 میلیون هکتار جنگل دارد، اظهار کرد: مساحت جنگل‌های ایران به میزان کشور آلمان است ولی مساحت جنگل‌های ایران با توجه به جمعیت و کارخانه‌های موجود کم است.

استاد دانشگاه گوتینگن آلمان خاطرنشان کرد: در کشور آلمان، کاشت همیشه در برابر با برداشت است و هیچگاه 11 میلیون هکتار جنگل آن کم نشده است. 70 درصد جنگل‌های آلمان، اقتصادی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به در حال توسعه بودن کشور ایران و وجود بسیار کارخانجات تولید نئوپان و ام.دی.اف، باید برای تهیه مواد اولیه آنها برنامه‌ریزی صحیحی صورت گیرد. کیفیت چوب‌هایی که در ایران تولید می‌شود نسبت به کشور آلمان مناسب نیست. چوب‌هایی باید تولید شود که طی 5 تا 10 سال قابل استفاده باشد.

استاد دانشگاه گوتینگن آلمان بیان کرد: 90 درصد کاغذ در آلمان بازیافت می‌شود. در جنگل‌های شمال می‌توان در کنار کاشتن درختان صنوبر، گیاهان یکساله هم کاشته شود که طی یک سال دوبار برداشت داشته باشیم.

خرازی تصریح کرد: در کشور آلمان ارتباط خوبی با مرکز تحقیقات جنگل‌ها وجود دارد در حالی که در ایران دانشگاه‌ها با مراکز تجاری و کارخانه‌ها همکاری خوبی وجود ندارد. در آلمان ارتباط صنعت با دانشگاه تطبیق داده شده اما متاسفانه در ایران این ارتباط کمرنگ است.

وی تاکید کرد: باید از جنگل‌ها به درستی استفاده شود و تنها صرف تولید چوب نشود. ایجاد دوره تنفس و استفاده افراد از سرسبزی جنگل‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. دولت باید از کارخانجات صنایع چوبی حمایت کند و حمایت مطلق از این کارخانجات صورت گیرد.

خرازی با بیان اینکه متاسفانه در جنگل‌های ایران کمبود درختان سوزنی برگ وجود دارد، اظهار کرد: الیاف این درختان نسبت به درختان پهن برگ بلندتر است و به دلیل کیفیت بالا در تهیه کاغذ بیشتر مورد استفاده کارخانجات صنایع چوب و کاغذ قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در 27 کشور اتحادیه اروپا قرنطینه چوب وجود ندارد اما برای واردات چوب، استانداردهایی لحاظ می‌شود. چوب‌های وارداتی این کشورها آفت ندارند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    39 1
    کارخانه چوب وکاغذ مازندران همچون موریانه ای است که بی سر وصدا سالهاست از درون در حال نابودی جنگل های مازندران است. درد دل را به که گویم؟
    • عماد A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      19 0
      بنده خودم در زمان دانشجویی از این به اصطلاح کارخانه بازدید داشته ام یک افتضاح به تمام معنا آلودگی محیط زیست همراه با و سر و صدای بسیار زیاد تخلیه پس آب و فاضلاب صنعتی که عموما حاوی اسید می باشند به جنگل و رود خانه ها دل هر بیننده ای را به درد می آورد.گونه های نایاب درختان هیرکانی قتل عام میشوند و تبدیل به مقوا و کارتن بی کیفیت میشوند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    28 0
    یکم برای ایران و خاکمون دلسوز باشیم لطفا
  • ناشاس DE ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    4 6
    تو المان برای هرجیزی غیر ضروریشونم از چوب استفاده مکنند. خیلی از جنگلهاشونو قطع مکنند واسه جاده سازی.اینجا حتی نمای خونه هاشونم با چوب میزنند . بر اثر بارش باران بعد از چند سال مجبورن عوض کنند.واقعا مصارف غیر ضروری زیادی از چوب دارن. تو همین چند سال کلی از جنگل های اطراف شهر ی که توش ساکنم عقب رفت چون هرروز درختای بیشتری قطع مکنند .اتفاقا من ساکن شهری در نزدیکی گوتینگنم .
  • ترکمن A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 0
    جنگل گلستان همین تابستان 9 بار آتش گرفت، بدبین نیستم ولی واقعا مردم نگه می دارن معلوم نیست کی تیغ می زنه و می فروشه،
  • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    9 0
    حفاظت از جنگل ها تاکنون فقط یک شعار بوده است و بس. به عمل بباید نه به حرف ...