با وجود اینکه فعالان بازار مسکن و بخصوص اتحادیه مشاوران املاک از رونق بازار خبر می دهند ولی بررسی روند اتفاقات بازار مسکن نشان می دهد، بازار همچنان در رکود است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، رئيس اتحاديه مشاوران املاک اعلام کرده ميزان معاملات مسکن در مهر ماه به نسبت مهرماه سال گذشته رشد داشته ولي همين آمار نشان مي دهد ميزان معاملات مسکن در مهرماه سال جاري به نسبت مهرماه سال قبل کاهش يافته است. در تهران نیز 13 هزار و 403 قرارداد خرید و فروش در مهرماه 93 به ثبت رسیده است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 9 هزار و 248 قرارداد بوده است.

همچنين اطلاعاتي که وزارت مسکن منتشر کرده تاييد مي کند، ميزان ساخت و سازها طي 5 ماه ابتداي سال جاري در قياس با مدت مشابه سال قبل، 51 درصد کاهش يافته است. در اين مدت تنها 57 هزار و 400 واحد مسکوني مجوز ساخت گرفته اند. پيش از اين هم اعلام شده بود که حداقل 40 درصد از پروانه هاي ساختماني صادر شده در سال گذشته به مرحله عملياتي نرسيده است. پيش از اين در سال 90 به عنوان دوران اوج بازار مسکن، ميزان ساخت و سازها به 15 هزار واحد در هر ماه رسيده بود.

گزارش هاي وزارت مسکن نشان مي دهد در نیمه اول امسال، ماهانه به‌طور متوسط 11‌هزار واحد مسکونی جدید در تهران ساخته شده که در مقایسه با سال‌های91و 92، روند عرضه تقریبا نصف شده است. در سه سال گذشته، روند عرضه جدید در تهران همواره در سطح بالای 230 هزار واحد مسکونی در سال قرار داشت، اما با وضع موجود ‌پیش‌‌بینی می‌شود معدل یکسال93 ساخت‌وساز به اواسط دهه80 برگردد که با توجه به حجیم بودن بازار تقاضای کنونی در مقایسه با سال‌85، احتمال کمبود عرضه در دو سال آینده، زیاد خواهد بود. موتور رشد ساخت‌وسازهای مسکونی درست از نیمه سال گذشته متوقف شد و بعد از آن، بالابر این بازار با سرعت نه‌چندان زیادی در مسیر نزولی قرار گرفت طوری‌که صدور پروانه‌ساختمانی از 20 تا 25 هزار واحد در ماه طی نیمه‌اول سال92 به حداکثر 16هزار واحد در اسفند همان سال محدود شد و هم‌اکنون افت شدیدی پیدا کرده است.

در شهر تهران در سال 91، در مجموع 168 هزار پروانه واحد مسکونی صادر شده که به‌ازای این تعداد حدود 50 هزار واحد مسکونی تخریب شده است. در سال 91 حدود 41 درصد ساخت‌وسازها، جایگزین تخریب‌ها شده است و نمی‌توان این تعداد را جزو واحدهای جدید به حساب آورد. یعنی در سال 92 نیز، 44 درصد ساخت‌و سازها ناشی از تخریب بوده و نمی‌توان این رقم را به حساب ساخت واحدهای جدید و افزایش عرضه در بازار مسکن گذاشت.

براين اساس درحال حاضر بازار پايتخت با وجود مسکن به اندازه نياز بازار مواجه است. در صورتي که طي سال آينده ساخت و سازها همچنان روند کاهشي خود را ادامه دهند، بازار با کمبود مسکن مواجه مي شود. در همين حال پيش بيني موسسه مطالعاتي اقتصاد ايران نشان مي دهد در سال هاي 94 تا 95 ميزان رشد قيمت مسکن برابر با نرخ تورم يا کمتر از اين نرخ خواهد بود.

براين اساس پيش بيني رشد قيمت در بازار مسکن همچنان وجود ندارد. طي شش ماه ابتداي سال جاري نيز قيمت مسکن 7 دهم درصد کاهش را تجربه کرده بود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    مگه ميشه گرانتر بشه؟‌ همين الانش تقاضا وجود نداره چه برسه به اينكه بخواد گرانتر بشه، نه ديگه اين تو بميري از اون تو بميري ها نيست، دلال ها كور خوندن
    • مهدث A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      28 37
      اینطوری هم که شما می فرمایید نیست , یه سری به بنگاهها بزنید , مخصوصا پایین شهر , سه ماهه دنبال یک واحد کوچیک هستم واسه خرید , که متاسفانه با افززایش و انصراف صاحبانشون مواجه شدم , آگارتمان مناسب و هم هیچ کسی ارزون نمی ده
    • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      23 8
      انشالا همون فروشنده ها وقتي كه ملكشون باد كرد رو دستشون التماستونو ميكنن
    • امید A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      14 27
      وقتی ساخت وساز راکد بشه وتقاضا همچنان بالا باشه فکر میکنی قیمت بالا نمیره؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    46 19
    شما هم جو گرونى مسكن راه بندازيد فقط باشه
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    48 14
    خيلي قدرت خريد مردم بالاست آخه چرا بايد ارزون نشه و مدام گرون شه
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    52 17
    نگه دارن ترشی بندازن اقایان دلالها ی محترمه
  • جواد A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    39 13
    اگر شرکتهای شبه دولتی که با دریافت امتیاز تراکم بالا وساخت برجهای آنچنانی در غرب تهران آپارتمانهای خودراعرضه کنند قیمت مسکن 50 افت میکند .اما دریغ از زره ای معرفت کجایی شهید همت ببینی که برادرا چه میکنند/؟
  • وحید A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    46 15
    چرا دنبال رونق مسکن هستید؟دوست دارید رونق پیدا کنه که گرونتر بشه؟
  • رضا A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    15 25
    این فنرو تا کی میشه نگهش داشت اندفه ول بشه یک متر میپره
  • 22 IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    19 11
    95 که هیج تا سال 400 هم خبری نیست
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    13 9
    در حال حاضر مسکن دو میلیون گرانتر از قیمت واقعی است و دلالان و مشاوران مسکن هم برای جیب خودشان دو هفته یکبار جو رونق میدهند که مردم را تشویق به خرید کنند
  • مجید A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    21 6
    رونق سیخی چند خبرجان خدای جان هر که دوست داری میانگین حقوقی که در ماه به کارکنانتون می دین چنده که بتونن باهاش فقط زنده باشن خرید مسکن پیش کش
  • احمد A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    28 15
    خانمی که دنبال واحد کوچک هستی من یک آپارتمان 53 متری ارزان ونوساز دارم اگه خریداری بسم الله
  • رضا A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    1 1
    بعید میدونم .قیمت بیاد پایین