مهر نوشت:

وزیر نیرو با انتقاد دوباره از پائین بودن قیمت فروش آب و برق به مردم قیمت یک لیتر آب را در کشور 1000 تومان اعلام کرد و گفت: یک کیلو وات برق را به مردم 50 تومان می‌فروشیم؛ در حالیکه قیمت واقعی آن حدود 95 تومان است.
حمید چیت چیان امروز در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور با بیان اینکه مجوز برداشت حدود هشت میلیارد دلار منابع ارزی از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های اّ و برق مرزی صادر شده است، گفت: بر این اساس با استفاده از این تسهیلات ارزی از ظرفیت و پتانسیل 7 میلیارد مترمکعب از 10.5 میلیارد مترمکعب آبی که از مرزهای ایران وارد سایر کشورها می‌شد، در داخل کشور استفاده خواهد شد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه 7 میلیارد مکعب آبهای خروجی از آب‌های ایران، براساس قراردادهای موجود با کشورهای همسایه است، گفت: برای تعادل ‌بخشی به آب‌های زیرزمینی هم 15 طرح و پروژه در شورای عالی آب به تصویب رسیده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه وزارت نیرو به دنبال اجرای یک سیاست گذاری صحیح در قالب قانون بودجه سال 1394 است، گفت: برای استفاده بهینه از منابع آب کشور در سال جاری 600 میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نیرو به موضوع تعادل‌بخشی آب انتقال داده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تسهیلات و اعتبارات طرح تعادل بخشی ذخایر آب کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایشی 5 برابری پیدا کرده است، تبیین کرد: سال گذشته اعتبارات این بخش حدود 1230 میلیارد تومان بوده است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه با این بودجه و اعتبارات، 25 درصد از برداشت آب از منابع زیرزمینی را کاهش خواهیم داد، در تشریح سیاست های جدید توسعه صنایع آب و برق کشور توضیح داد: مدیریت منابع آب و روند آلودگی منابع آب اولویت اصلی صنالیع آب کشور است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه در کنار مدیریت منابع آب با توجه به محدودیت در ذخایر آبی کشور، تأمین باکیفیت و مطمئن برق مردم و مشترکان اولویت دوم کاری وزارت نیرو است، یادآور شد: ایجاد توازن و تعادل بین درآمدها و هزینه‌های صنعت آب و برق است که به شدت در فعالیت‌های صنعت، آب و برق، ما را تحت‌تأثیر قرار داده است.

او با اعلام اینکه در شرایط فعلی مسئله آب در کانون اصلی توجه دولت قرار دارد، گفت: تاکنون شورای عالی آب 8 جلسه تشکیل داده است و در حالی که در 15 سال قبل از دولت یازدهم تنها 7 بار شورای عالی آب تشکیل جلسه داده است، پس نشان می‌دهد، مسئولان دولتی توجه ویژه‌ای به مسائل آب دارند و آن را دنبال می‌کنند.

این عضو کابینه دولت با اشاره به فعالسازی مجدد شورای هماهنگی حوزه‌های آبریز در کشور، ادامه داد: علاوه بر این تاکنون فعالیت کارگروه نجات دریاچه ارومیه و حوضه زاینده آغاز شده و به زودی در حوضه رودخانه کرخه هم این سیاست گذاری ها آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به صرورت مدیریت حوزه‌های آبریز، افزود: در حال حاضر در حوضه فلات مرکزی، حوضه دریاچه ارومیه و خوزستان مدیریت منابع آبی به صورت ویژه در کارگروه های تخصصی وزارت نیرو آغاز شده است.

او در خصوص آبرسانی به شهرها هم گفت: آبرسانی به شهرها بسیار مشکل است و اگر دو روز به دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف، آبرسانی به شهرها با مشکل مواجه می‌شود.

به گفته وزیر نیرو مهمترین مانع برای آبرسانی به شهرها، مسئله محدودیت منابع مالی است، بنابراین این طرح‌ها نیازمند خرید زیادی از ورقه‌های فولادی برای تولید لوله است، به طوری که در شهرهای تهران، شیراز، همدان، زاهدان و خوزستان وضعیت تأمین آب آنها با این مسئله گره خورده است.

او با اعلام اینکه هم اکنون موافقت‌ رئیس‌جمهور برای حل تولید ورقه‌های فولادی اخذ شده است، تاکید کرد: اما به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها برای فاینانس داشته‌ایم، هنوز این موضوع مرتفع نشده است ضمن آنکه باید تاکید کنم که هم اکنون 7 میلیون نفر از جمعیت روستاها، وضعیت مطلوبی از لحاظ تأمین آب ندارند.

چیت چیان با بیان اینکه تنگناهای اقتصادی صنعت برق و آب همچنان ادامه دارد به طوری که هر متر مکعب آب که قیمت تمام شده تولید آن حدود هزار تومان است در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان از مردم دریافت می‌شود، گفت: در بخش برق نیز قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت بدون هزینه سوخت 85 تومان است که کل دریافتی ما در هر کیلووات ساعت 49.4 تومان است که 102 ریال آن بابت سوخت پرداخت می‌شود و عملا در هر کیلووات ساعت 45 تومان دچار کمبود هستیم که این مساله تمام زندگی شرکت‌های برق را تحت تاثیر قرار داده است.

این عضو کابینه دولت همچنین تاکید کرد: آنچه برای سال 93 تایید شده و معاونت راهبردی ریاست ججمهوری آن را امضا کرده 9630 میلیارد تومان کسری مالی برق وزارت نیرو در سال جاری است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه در حال حاضر بدهی وزارت نیرو در صنعت آب و برق به 25 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مقرر شده 2500 میلیارد تومان از محل تهاتر مطالبات و بدهی شرکت‌ها پرداخت شود، 5 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت تامین شود که تاکنون تحقق نیافته و 1600 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت کنیم.

به گفته این مقام مسئول در لایحه خروج از رکود دولت هم مواردی دیده شده تا بدهی‌های نیروگاه‌هایی که واگذار شده ولی هنوز بدهی‌هایش برعهده وزارت نیرو است پرداخت کنیم که تمام این اقدامات نسبت به بدهی 25 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو قابل توجه نیست.

چیت چیان در پایان گفت: در دستور اخیر معاون اول رئیس‌جمهور، معاونت راهبردی ریاست جمهوری مصوب کرده که پرداخت ما به‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده آب و برق در بودجه 94 دیده شود.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 1
    1000 تومان مردم اگر با آب معدنی استحمام کنند ارزونتر در میاد
  • سینا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    55 2
    به آقای وزیر محترم بفرمایید قیمت آب لیتری 1000 تومان رو از کجا آوردن ؟ آبمعدنی یک و نیم لیتر هم 1000 نیست تازه با پول بطری و درب و لیبلش هم 1000 نمیفروشن اونوقت آب واقعا غیر قابل شرب و دارای باکتری و میکروب رو 1000 اعلام میکنند . هر چند صرفه جویی و حفظ منابع طبیعی حق واقعی یک جامعه و از فرهنگهای زیربنایی اون جامعه هست ولی پول رو باید برای پول داد.
  • جواد متین IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    26 2
    اقای وزیربه کارمندان وبازنشستگان درست حقوق بدهید تا انان بتوانند پول اب وبرق را بد هند /
  • بی نام AE ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    24 2
    ایشان استاد از جیب مردم خرج کردن هستن نه وزیر برق. مثلا قیمت انشعاب غیر قانونی شد 1 میلیون تومان سه برابر میدونی یعنی چی؟ 300 درصد. ایشان کم آورده برای مدیریت دوباره میخواد از جیب مردم خرج کنه.
  • سجادی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    35 2
    دولت هم نصف حقوق واقعی را به ما می دهد
  • حقگو A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 0
    آقای عزیز ایشان هر متر مکعب آب را 1000 تومان اعلام کرده اندنه هر لیتر لطفا دقت کنید
  • hamid A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    4 1
    یعنی یک حمام گرفتن 100200 هزارتومان هزینه داره......قطعا خبر اشتباه است و قیمت هرمترمکعب اینقدر اعلام شده...
  • حق گو IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    9 1
    اقای وزیر نفسشان جای گرم در می اید حقوق کارمندان وباز نشستگان وزارتخانه خودشان وهم چنین اضافه کاری پرسنلند فکر میکند مردم شان دیداسکناس چاپ مکنند تخم مرغ گوجه سیب زمینی و پیاز که خوراک اقشار پایین جامعه بود دیگر وزارت خانه ها گرفتند اب وروشنایی را ایشان وایادیشان سلب کنند میگویند خدای هست تا ببینیم چه میشود اینست معنی شیب ملایم اقای روحانی
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    9 1
    منم اگه جای اقای وزیر 7 8 میلیون حقوقم بود میگفتم اب لیتری 2000 تومن
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    وقتی از88میلیاردمترمکعب آب مصرفی ایران ازهمه منابع مختلف کشور حدود80میلیارد آن با تلفات 6070میلیاردی دربخش کشاورزی مصرف می شود و وقتی متوسط کاهش سطح منابع آب زیرزمینی درچندسال اخیر در ایران 20متر بوده به طور قطعی تا7سال آینده باید آب وارد کنیم ضمن همه بازخوردهای منفی آن /
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    دولت خیلی به مردم کاره مخصوصا به روستایی ها