جهانگیری، ستاری، خرازی، نعمت‌زاده، میلی‌منفرد، حسین‌ هاشمی و ... در افتتاحیه پژوهشکده علوم شناختی

صبح امروز، 24 مهرماه 93، پ‍ژوهشکده علوم شناختی معاونت علمی در پارک فناوری پردیس معاونت علمی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده علوم شناختی مستقر در پارک فناوری پردیس، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، کمال خزاری، دبیر ستاد توسعه فناوری های شناختی معاونت علمی، جعفر میلی‌مفرد، معاون آموزشی وزیر علوم، حسین هاشمی، استاندار تهران و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهر جدید پردیس تهران آغاز به کار کرد.

معاون اول رئیس جمهور پس از بازدید از این پژوهشگاه و آشنایی با بخش‌های مختلف آن، در سخنرانی مراسم افتتاحیه گفت: توسعه دنیا بر اساس علم و فناوری روز محاسبه می‌شود. کشوری می‌تواند توسعه و پیشرفت داشته پیدا کند که به مسائل علمی توجه ویژه ای داشته باشد. امروز در جمع مدیران و سیاست گذاران کشور ترسیم کرده‌ایم تا مبنای توسعه کشور علمی باشد. عنوان برنامه‌هایمان هم دانایی محور و بر مبنای علم گذاشته شده است.


ایجاد زمینه های مناسب در علوم جدید توسط معاونت علمی

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید طی سال‌های گذشته مسئله پیشرفت علمی برایش اهمیت داشته است، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که وظیفه اصلی ورود به علوم جدید را بر عهده دارد زمینه‌های بسیار خوبی را در این راه ایجاد کرده که قابل تقدیر است. نمونه بارز آن هم تشکیل ستاد توسعه فناوری های شناختی است که امر مهمی در فعالیت های معاونت علمی محسوب می شود.

او با اشاره به این مسئله که موضوع علوم شناختی که موضوع اصلی این جلسه است گفت: تا كنون در گام‌های ابتدایی هستیم. من تشکر می‌کنم از دکتر خرازی که با تکیه بر دانش و تجربه خود در مقطعی این بنا را گذاشتند که امروز به نقطه ای رسیده‌ایم که علوم شناختی یک پژوهشکده مستقل دارد. دانشجوهایی را در زمینه دکترا و فوق لیسانس تربیت می‌کند و تحقیقات انجام می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: هم وزارت علوم و تحقیقات فناوری، هم وزارت آموزش تحقیقات پزشکی به عنوان مرکزی که باید هدایتگر و سیاست گزاران مجموعه باشند، به دانشگاه‌های کشور که توانایی علمی دارند و ارتباطی که باید با مراکز تحقیقاتی دنیا در این زمینه ایجاد شود بپردازند. کارهایی که در واقع پیش نیاز اصلی توسعه در این زمینه هست را باید دولت کمک بکند که به سرعت ایجاد شود.

او با اشاره به پیشرفت های علمی ایران در مقاطعی از تاریخ گفت: اما چند قرنی است که در این زمینه فاصله افتاده و دانشمندان ما در علم و فناوری حرف تازه ای نداشتند. چند دهه است علوم مدرن موضوع اصلی توسعه در دنیا شده و ما نیز با تکمیل زیرساخت ها و تربیت نیروهای علمی و توانمندسازی دانشگاه ها توانسته ایم به نقطه قابل قبولی در منطقه برسیم و در برخی رشته ها نیز در دنیا حرف هایی برای گفتن داریم.

معاون رییس جمهور همچنین به پیشرفت چشمگیر ایران در حوزه نانو طی چند سال گذشته پرداخت و گفت: اینکه در زمینه نانو رتبه هفتم را در دنیا داریم نکته مهمی است با این حال نباید در این زمینه تعلل وجود داشته باشد چرا که کشورهای دیگر به سرعت پیشی خواهند گرفت. ضمن آنکه این علم در عرصه های مختلف زندگی امروز ما نقش مهمی را می تواند ایفا کند.

جهانگیری از مسوولان و سیاستگذاران خواست تا به مشغول شدن به منازعات سیاسی و مسائل روزمره ای که نتیجه ای برای رفاه زندگی مردم ما ندارد، به ارتقای و بالا بردن سرعت پیشرفت های علمی کشور توجه داشته باشند و ادامه داد: جای بسی خوشحالی است که در کشور ما همچنان انسان های وظیفه شناس حضور دارند و بدون درگیر شدن در مسایل روزمره، برای پیشرفت و تعالی کشور تلاش می کنند.

او همچنین گفت: امیدوارم پژوهشکده علوم شناختی مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی با مرکزی که پروفسور سمیعی در زمینه مغز و اعصاب تاسیس می کند، بتواند ارتباط تنگاتنگ و سازنده ای ایجاد کند و در این مسیر از توانمندی های موجود در این دو بخش بهره برداری شود.

 

علوم شناختی در رفاه مردم تاثیرگذار است

در ادامه نیز معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ما هنوز ابتدای راه هستیم. من می‌توانم علوم شناختی را به نانو در سال 80 تشبيه کنم. اگر در این زمینه درست عمل کنیم چند سال بعد می‌توانیم اعلام کنیم که رتبه هفتم در دنیا هستیم.

ستاری گفت: به هر حال علوم شناختی یکی از علوم پیشتاز است. در رفاه مردم می‌تواند خیلی تأثیر داشته باشد. حسن علوم جدید این است که اگر اکنون به آن‌ها ورود پیدا کنیم می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. ضمن این که این علوم جدید در حال حاضر چهره دنیا را به صورت کامل عوض می‌کنند. جهان آینده، شباهتی زیادی با وضعیتی که اکنون در آن هستیم نخواهد داشت.


راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه ملی علوم شناختی

او گفت: موضوع علوم شناختی فرصت بسیار مغتنمی است و ما باید درست به آن وارد شویم. یکی از اولویت‌های اول در حوزه علوم شناختی این است که تا آخر سال بتوانیم آزمایشگاه ملی علوم شناختی را که قرار است در دانشگاه تهران راه اندازی شود تجهیز کنیم.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: علاوه بر آن در حوزه بهداشتی هم برنامه‌های مفصلی داریم. مثل بیمارستان مغز. اتفاقات بزرگی در تجاری سازی کشورمان رخ داده است که اگر غافل شویم عقب می‌مانیم. چرا که یکی از پایه‌های پیشرفت کشور در آینده محسوب می شود.


علوم شناختی همردیف علوم پیشرفته

کمال خرازی هم در مراسم افتتاحیه پژوهشکده علوم شناختی مستقر در پارک پردیس معاونت علمی به توضیح علوم شناختی پرداخت و گفت: علوم شناختی یکی از دانش‌ها و فناوری‌های مدرن است و خوشبختانه در کشور ما در نقشه جامع علمی کشور در ردیفی در کنار فناوری‌های هسته ای، نانو، بایو و فناوری اطلاعات ذکر شده است.

وی بیان کرد: در سیر تحول فناوری‌های نوین اگر از فناوری اطلاعات شروع کنیم، از نانو، بایو و علوم شناختی صحبت می‌کنیم که کارش مطالعه کارکردهای شناختی مغز است و این که مغز انسان چگونه کار می‌کند که این توانایی‌های بالا را دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی معاونت علمی ادامه داد: این چهار حوزه به عنوان چهار فناوری همگرا با یکدیگر کمک می‌کنند. انتظار می‌رود در آینده تأثیر به سزایی در زندگی انسان داشته باشند و موجب تحول بزرگی شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های شناختی معاونت علمی عنوان کرد: علوم شناختی یک حوزه بین رشته ای است که متشکل از رشته‌هایی از جمله شناخت اجتماعی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن است که در تقابل با هم می‌خواهند ببینند مغز چگونه کار می‌کند.

خرازی گفت: علوم شناختی خودش یک رشته صنعتی است و نیاز به تعامل دانشمندان مختلف دارد. به فناوری‌ها منجر می‌شود و موجب رفاه و سلامتی بشر خواهد شد. ارتباطات انسانی را تقویت خواهد کرد و در سیاست اجتماعی طبعاً تغییراتی را پدید خواهد آورد.

وی در توضیح فعالیت‌های این پژوهشکده گفت: در پژوهشکده علوم شناختی مستقر در پارک پردیس معاونت علمی دو رشته هم در فوق لیسانس و 5 رشته اعصاب شناسی، روان شناسی، زبان شناسی، مدلسازی و فلسفه ذهن در دکترا ارائه می‌شود. این پژوهشگاه با دانشگاه‌های خارجی ارتباط دارد و قرار است سالی 10 دانشجو دکترا به کشورهای مختلف برای تحقیقات اعزام شوند.


بازدید از پارک فناوری پردیس معاونت علمی
پس از این سخنرانی، این هیئت پس از بازدید و افتتاح پژوهشکده علوم شناختی پردیس معاونت علمی به پارک فناوری پردیس معاونت علمی رفتند و از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این پارک بازدید به عمل آوردند.

بازدید از شرکت دانش بنیان پویش دارو (تولید داروهای بیماران صعب‌العلاج)، بازدید از شرکت دانش بنیان الکترونیک برتر (حوزه تجهیزات پزشکی)، بازدید از نمایشگاه محصولات 30 شرکت فناور مستقر در پارک فناوری پردیس و بازدید از نمایشگاه 8 پروژه ملی و بین المللی پارک از جمله بازدیدهای صورت گرفته در پارک فناوری پردیس توسط معاون اولی رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر همراهان بود.

برگزاری نشست مشترک با حضور اعضای هیئت امنای پارک پردیس معاونت علمی با حضور معاون اول رییس جمهوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پایان بخش این برنامه بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =