فاطمه راکعی

اخیرا شهردار تهران در ارتباط با لزوم جداسازی محل کار کارکنان زن و مرد در شهرداری اظهاراتی کرده اند، که متأسفانه به نحوی عجیب، شتاب زده و تناقض آمیز است.

ایشان ظاهرا تأمل لازم را در مورد معانی ضمنی بعضی جمله ها نداشته اند؛ جمله هایی مانند «ما نظام اسلامی هستیمِ»، «ما غیرت دینی داریم» و «غیرت، کجا رفته است!»

این جمله های بافت گفتاری ایشان، متأسفانه این معنی ضمنی را دارد که در طول سی و اند سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، مسوولان و مدیران نظام که به فکر تفکیک جنسیتی در محل کار کارکنان دولت نیفتاده اند، (خدای ناکرده) غیرت دینی نداشته اند و بی غیرت بوده اند! مخصوصا با توجه به این امر که همه واقفیم حضرت امام (ره) با مساله تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها مستقیما مخالفت کردند.

همچنین جمله هایی مانند «بر اساس آمار دستگاه های نظارتی در مجموعه شهرداری مفاسد بیشتر نشده است» یا «... در مدیریت جهادی و مبارزه با فساد، باید با شیب قابل قبولی به سمت کاهش فساد در مجموعه شهرداری برویم» دارای این معنی ضمنی است که (خدای ناکرده) در مجموعه شهرداری مفسده و فساد وجود داشته و دارد.

این در حالی است که ایشان در جایی دیگر از سخنانشان گفته اند که «... طبق گفته های مراجع ذیصلاح، حجاب و عفاف در شهرداری تهران در سطح بسیار بالایی رعایت می شود.»

این مورد نیز مشخصا به نوعی تناقض گویی در گفته های ایشان دلالت دارد.

از این که بگذریم، محتوا و پیام گفتار شهردار محترم در چارچوب قانون اساسی، حقوق انسانی و اجتماعی افراد با توجه به فرهنگ (اسلامی _ ایرانی) قابل تأمل و نقد جدی است.

در مورد اظهاراتی مانند «نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان، معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا محرمان خود و شوهر و فرزندش»! باید روشن شود که اولا «ما» که هستیم که نباید اجازه دهیم یک خانم...؟

اگر هم قرار باشد کسی در این زمینه از غیرت دینی یا غیر دینی حرف بزند، طبعا باید خانواده این خانم باشد نه آقای قالیباف!

ضمن این که در این مورد قبل از هر کس هرگونه حمیت دینی و اخلاقی و غیر آن را باید خود افراد، اعم از مرد و زن نسبت به رفتار و کردار خود داشته باشند، نه دیگران.

2 - آیا از نظر ایشان یک آقا منعی ندارد در طول زمان، معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و همسر و فرزندش؟!

اگر جواب »منفی» است، پس چرا ایشان فقط در جمله خود خانم ها را قید می کنند و اگر «مثبت» است،باید بگویند کجای شرع یا قانون چنین اجازه ای را به آقایان داده است.

3 - این امر بسیار بدیهی و عادی است و همه می دانیم که هر کارمند یا کارگری اعم از زن و مرد - بیشتر ساعات مفید روزانه خود را در محیط کار به سر می برد؛ به همین دلیل هم هست که خود خانم ها و خانواده های آنها محیط های دولتی را که به باور آنها دارای امنیت اخلاقی بیشتری است، برای کار ترجیح می دهند.

4- چنانچه خدای ناکرده، احیانا در برخی ادارات شهرداری، اختلاط بیش از حد و ناهنجاری های اخلاقی و خلاف ضوابط کاری و اداری جمهوری اسلامی وجود داشته یا رفتاری مغایر هنجار های فرهنگ اسلامی رخ داده، طبعا یک مساله درون سازمانی تلقی می شود، که پیش از هر چیز به عدم مدیریت و نظارت صحیح در آن حوزه برمی گردد.

همچنین اگر در یک فضای کاری مختلط و محدود مثلا چندین کارمند زن و مرد چندین ساعت در روز کار کنند،مطمئنا خود آنها بیشتر از آقای قالیباف یا هر کس دیگری معذب خواهند بود.

بهتر است به جای اقدام به تفکیک جنسیتی، آقایان با توجه به فضاهای باز و محوطه هایی که در اختیار شهرداری است، محیط کاری را وسیع تر در نظر بگیرند. ضمن اینکه بسیاری از خانم ها و آقایان ممکن است خود محیط کاری مجزا را ترجیح دهند.

این مساله نیاز به اعلام در سطح ملی و نماز جمعه و محروم کردن زنان ازحقوق مسلم و بدیهی آنها ندارد.

5 - به نظر می رسد آقای قالیباف یک مساله کوچک درون سازمانی را که با یک مدیریت و نظارت صحیح به سادگی قابل حل بوده، به سطح جامعه کشانده و فی الواقع به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش کشیده اند!

6- اگر تناقض موجود در این جمله های آقای قالیباف را که «در مجموعه شهرداری عفاف و حجاب خوب رعایت می شود» و «در درون سازمان شهرداری داریم در مبارزه با فساد تلاش می کنیم» و «... در مجموعه شهرداری مفاسد بیشتر نشده است»! نادیده بگیریم، تازه ایشان باید به پرسش های زیر پاسخ گویند:

الف - اگر در مجموعه شهرداری (خدای ناکرده) کوچکترین موردی از فساد وجود داشته، چرا مدیران تاکنون به رفع آن نپرداخته اند تا کار به جایی نرسد که آقای شهردار اعلام کنند «براساس آمار نظارتی در مجموعه شهرداری مفاسد بیشتر نشده است»!

مگر اصولا قرار است در محیط های کاری جمهوری اسلامی مفسده ای وجود داشته باشد تا با افتخار اعلام کنیم که مفاسد بیشتر نشده است؟!

ب - اگر - خدای ناکرده - مواردی از فساد درون مجموعه شهرداری وجود داشته یا دارد، آیا فقط یک طرفه متوجه خانم ها بوده یا طرف دیگر آن آقایان بوده اند؟

ج - آیا در مورد هر مفسده و فسادی، افراد خاص باید پاسخگو باشند یا جنسیت آنان؟ آن هم یک طرفه و فقط یک جنسیت؟!

7- جالب تر از همه اینکه با این مقدمات، شهردار محترم به این نتیجه رسیده اند که از این پس باید از استخدام خانم ها در برخی مشاغل در شهرداری جلوگیری شود!

آیا آن کبری و صغری برای رسیدن به چنین نتیجه ای منطقی و اصولی است؟ مانند اینکه در مقابل مفسده هایی که همه روزه ده ها برابر زنان از سوی مردان در محیط های کاری و غیرکاری به بار می آید، دولت اعلام کند که از این پس از استخدام مردان در ادارت دولتی جلوگیری می کند!

آقای شهردار! شما به راحتی می توانید برای استخدام و ادامه کار افراد -اعم از زن و مرد- در شهرداری مقررات و ضوابطی بگذارید، به طوری که هرکس طالب استخدام در شهرداری بود، موظف به رعایت آنها باشد و اگر از آنها کوچکترین عدولی کرد، مورد مؤاخذه قرار بگیرد. اگر هم خدای ناکرده خواسته اید به این بهانه مبدع جسور حرکتی جهت تفکیک جنسیتی در ادارات دولتی یا خانه نشین کردن زنان باشید، باید بدانید که این کار نه به مصلحت مردم است، نه به مصلحت نظام و قطعا راه به جایی نخواهد برد.

* این یادداشت روز ۵ مرداد ۹۳ در خبرگزاری ایرنا هم منتشر شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    188 7
    هر دم از این باغ بری میرسد ...
  • سینا BE ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    107 5
    متین
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    کلا اقای شهردار این روزها شدیدا دچار تناقض هست.
    • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      من خودم يك دخترم ، توي سالن دستگاه مخابرات كار مي كنم تازه شيفت هاي شب تنها تنها هستم ، چادر هم نمي پوشم ولي اينقدر جدي رفتار مي كنم و اينقدر تمام چارچوب هاي قانوني و ديني خودم را رعايت مي كنم كه نيازي نيست يك فردي مثل آقاي قاليباف به ما گوشزد كند كه چكار كنيم ، ما داخل خانواده هاي خودمون بزرگ شديم ، و اينقدر از حرف ايشان ناراحتم ، هميشه ميخوان زن ها را خانه دار نگه دارن ، نه، زمانه فرق كرده، زن بايست استقلال مالي داشته باشه بايست بتونه موفقيت هاي علمي را نشان دهد همش ازدواج را به زن تلقين مي كنن كه نتيجه مي شود وضعيت فعلي خيابان هاي امروزي، يعني يك خانم موجودي آويزون به مرد، در ادارات هم مردسالاري حاكم است كه به خانم ها پست هاي مديريتي نمي دهند.
  • بی نام AT ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    198 6
    کاش شهردار محترم، پاسخگوی این همه نابسامانی های زیست محیطی تهران بودند که چرا با این همه بودجه باز تهران چنین اوضاعی دارد. این فرافکنی ها از مسئولیت بزرگ ایشان کم نمیکند.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      139 6
      فرافکنی رو خوب اومدی الان کلی درخت در تهران نابود شده و ساختمانهای بلند و مجتمع های با مجوز و بی مجوز از هر گوشه سر در میارن اونوقت با این کارا ذهن مردمو ازون مسائل منحرف میکنن. داستان گود برداری شهرک غرب و سعادت آباد و تغییر کاربزی بوستانها هنوز تموم نشده. تبدیل جنگل چیتگر به جنگلی از برجها
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    درود بر آقای قالیباف. بنازم غیرتت را ای مرد دلیر.
    • امین د IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
      4 16
      مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرد
  • شادی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    106 4
    عـــــــــــــالی بود
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    157 4
    شهرداری فقط درخت قطع میکنه،تراکم میفروشه،اتوبان هایی میسازه که حتی بچه 12 ساله هم میفهمه گلوگاهش کجاست و کجا ترافیک ایجاد میشه
  • فرهاد A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    احسنت بر دکتر قالیباف.افتخار دفاع مقدس ایشالا روزی رییس جمهور...
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    آقا من به عنوان یه مرد نمیتونم ببینم زنم بره ساعت ها با یه مرد باشه. اونم با وضعی که تو اداره جات میبینم. می بینم که اختلاط باعث میشه کم کم شوخی ها سر باز کنه و بعد هم حرفای دیگه پیش بیاد. غیرت مال متن دین ماست. گفتند ما زنا غیور قط.... یا عبارت های دیگه. حالا اگه میخواید بخاطر مسائل حزبی طرفو بکوبیدبحثش جداست. در ضمن کارنامه قالیباف در شهرداری انقدر درخشان هست که احتیاج به فرافکنی نداشته باشه. کافیه دوره قالیبافو با دوره کرباسچی مقایسه کنید
  • سمنانی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    98 2
    قالیباف ناگهان دلواپس میشود
  • بی نام US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    88 3
    قالیباف با این کارش، رنگ صندلی ریاست جمهوری را دیگر نمی بیند. او به خاطر حرفی که سال ها پیش زد، با عبارت گاز انبری، از دور ریاست جمهوری در 92 خارج شد.
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    21 18
    چرا در مورد فساد خدای نکرده میگین؟اطمینان داشته باشین هست زیاد هم هست خانم راکعی.اونم به طرز وحشتناکی
  • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    88 2
    ایشون میخواد در نهایت خانوما رو بفرسته برند خونه که بچه بیارند و بس, هدف نهایی فقط همینه
  • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    81 3
    بیچاره دکتر وقت طواف کعبه چی کشیده بین نسوان
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 45
    نویسنده این متن خانم هستند
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    64 3
    همه ی مشکلات شهر و شهرداری حل شده مونده این، راستی ایشون جواب فروش تراکم غیر قانونی در شمال شهر رو از زمان انتخابات تا حالا بی پاسخ گذاشتن چرا هیچکس پیگیری نمی کنه
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    50 1
    شهردار محترم و دلواپس تهران باید برای حاشیه اتوبانها و فضای سبز مجاور آنها تمهیدی بیندیشد تا پاتوق بی خانمانها و معتادان نشود یا حداقل تفکیک جنسیتی بکند تا معتادان در کنار بزرگراهها دیگر زاد و ولد نکنند و فکر افزایش جمعیت به مخیله شان راه ندهند...
  • روزبه A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    39 2
    میشه نتیجه گرفت چون تا حالا تعدادی از شهردارهای تهران و دیگر مقامات نتونستن در مواجهه با فرصتهای بیشمار سوء استفاده های مالی خویشتن داری کنند، باید همشون رو از کار برکنار کرد تا کلاً ریشه فساد بخشکه یعنی طبق نظر آقای قالیباف و همفکرانش، باید سر مار رو قطع کرد
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    13 74
    بسیار کار درستی کردن ایشون . به نظر من با جذب بانوان درچند دولت قبل در بخش های دولتی و نیمه دولتی خیانت بزرگی به کشور شد که مسئولین آن ها باید در پیش گاه خداوند جوابگو باشند.البته به زنان سرپرست خانوار باید کمک شود.
  • ستاره A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    19 0
    حتما می خواهند توی اتاق عمل پرستاران زن با خانم دکتر و پر ستاران مرد با اقای دکتر کارکنند یا حتما بیماران را هم تفکیک جنسیتی کنند شاید می خواهند هزینه های اقتصادی ر ا بالا ببرند مثلا توی یک اداره که واحد روابط عمومی دارد تا کارمند کارمی کنند سه تا مرد یک اتاق یک خانم هم یک اتاق با تمام هزینه های مصرفی داشته باشد
  • لاله A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    50 0
    تازه اون اقایانی که دربالا گفتند ما نمی توانیم ببینیم خانممان با اقایون کارکنند خودشون غیرت بیشتری بخرج بدهند و زندگی خانمشان را تامین کنند نگذارند خانمشان کارکند
    • نوید A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
      14 0
      صد تا لایک این اقایون بهنره برن سه شیفت کار کنند تا بتونن زندگی خانمشان را تامین کنند و نگذارند خانمشان کارکند
  • بی نام RO ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    19 0
    چطور زمان جنگ که مردهایمان و پدرانمان در جبهه بودند زنان باید پشتیبانی میکردند و پشت جبهه کمک میکردند توی جنگ زخمیها را پرستاری میکردند و ... و شهر را باید زنان اداره میکردند که مردان دفاع کنند حالا دیگر بدرد نخور و خونه نشین شدن و دیگه به ما نیازی نیست اگر ما زنها کار نکنیم شما مردان آقایی نمی کنید.
  • قیرتمند A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    9 0
    وزارتخانه زنان تشکیل شود وامور مربوطه را اداره کنند خلاص شهرداری نسوان تامین اجتماعی نسوان دادگاه نسوان انتظامی نسوان حمل ونقل وباربری نسوان زندان هست تره بار نسوان گشت ارشاد نسوان برای مراقبت مردان ... با هم متفق شوند به نخست وزیری میرسند ...........
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 8
    بایدفضا و جو گناه را ازبین برد که یکی ازمصادیق آن همین تفکیک جنسیتی است نظر دین اسلام را در این مورد پیگیری کنید.
  • فاطمه تبريزي A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    7 1
    آدرس پستي آقاي قاليباف رو ميخوام اگه دارين لطف كنيد بديد ميخوام يه كتاب واسش پست كنم "فاطمه فاطمه است" از معلم شهيد دكتر علي شريعتي
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    2 0
    در شهر مکه همه زن و مرد با هم طواف میکنند خانه خدا با انهمه شلوغی انجا میشی چه کار کرد
  • زن A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 2
    افرین ودرود. به فاطمه راکعی
  • قلی پور A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    2 0
    متاسفانه بانوان محترم چندین ساله،هجوم آوردندبه سمت کاردر بیرون خانه که به نظر بنده بیشتر شان ازروی نیازنیست بلکه به نوعی؛عمل و تفکر آنها ابراز قدرت به همجنسانشان میباشد.خانواده هائی هستند که زن و شوهر هردو شاغلندو خانواده ای دیگر مرد و زن بیکار ،آیا وجدانااین انصافست هیچ اندیشیده ایم که اگر درصداشتغال مردان بیشتر شود چقدر جامعه ازلحاظ اخلاقی وسلامت روانی بهتر خواهدشد و امنیت بیشتری بر جامعه حاکم خواهد شد .پس چه اصراری بر اشتغال بیش از حد بانوان میباشدالبته برخی حرفه ها مانند مدارس دخترانه و بیمارستان وطبابت مربوط به زنان مستثنااز این قائده هستند .ولی چه لزومی برسپردن پستهای مدیریتی و کارشناسی به بانوان در برخی ادارات مانندخودشهرداریها و جهادکشاورزی که بیشتر کارشان در خارج ازشهرها بوده،میباشد