«باشگاه» به جای «خانه»/ طرح جدید اصولگرایان برای خروج احزاب از بلاتکلیفی

یک پیشنهاد و یک مصوبه خروجی نشست وزیر کشور با احزاب سیاسی بود. پیشنهادی که می تواند رکود فعلی احزاب سیاسی و به نتیجه نرسیدن وضعیت خانه احزاب را به شکلی حل کند.

محمود عزیزی: از زمانی که دولت یازدهم نخستین نشست خود را با احزاب سیاسی برگزار کرد و پیشنهاد تشکیل دوباره خانه احزاب را مطرح کرد ، خیلی طول نکشید که خود این پیشنهاد با انتقاد اصولگرایان مواجه شود و چهره ای چون اسدالله بادامچیان  خانه احزاب را یک «اسم بد نام» بخواند.

 از اصرار اصلاح طلبان تا انکار اصولگرایان

وزیر کشور برای اینکه شائبه درباره فعالیت این وزارتخانه به وجود نیاید، راه اندازی مجدد این تشکل صنفی را به گروهی از اصولگرایان و اصلاح طلبان سپرد، اصولگرایان به دلیل خاطرات بدی که از فعالیت خانه سوم احزاب  داشته اند اعلام کرده اند اگر حسین موسوی تبریزی بخواهد در راه اندازی مجدد خانه احزاب نقش داشته باشد، اصولگرایان در نشست های آن مشارکت نمی کنند.

این اصرار برای عدم شرکت اصولگرایان در فعالیت احزاب به روزهایی باز می گردد که اصولگرایان می گویند وقتی در دور دوم اکثریت خانه احزاب را اصولگرایان در دست گرفتند، در دور سوم  تقلب صورت گرفت و این تشکل صنفی کارآمدی خود را از دست داد.  موضوعی که به تبع اصلاح طلبان آن را رد می کنند.از آن پس هم این موضوع به محل مناقشه دو طیف سیاسی تبدیل شد و در دوران دولتهای نهم و دهم که دولت وقت اعتنایی به احزاب نداشت، مساله خانه احزاب به خاطرات سیاسی پیوست.

دبیران احزاب سیاسی که روز گذشته به نشست افطاری وزیر کشور رفته اند اگر چه به اندازه نشست  قبلی جامعیت نداشت، اما حضور اکثریت احزاب راست و چپ در این نشست نشان داد هنوز خوش بینی نسبت به  وزیر کشور در میان طیف های سیاسی وجود دارد.

 برخی چهره های سیاسی سخنران در این مراسم

گروه های اصولگرا

گروه های متفرقه

گروه های اصلاح طلب

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین

غفاریان دبیر کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب،

محسن رهامی دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

غفوری‌فرد دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران،

سیدمحمد میرمحمدی دبیر حزب تمدن اسلامی

، داوود محمدی دبیر انجمن اسلامی معلمان

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران‌زمین

 

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت

احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازاریان

 

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی

 

فاطمه راکعی دبیر حزب زنان مسلمان نواندیش

تیر خلاص به خانه احزاب

در میانه بحث های دو طرف درباره سرنوشت خانه احزاب، اظهارت 9 تیر ماه بادامچیان نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری موضع اصولگرایان در این خصوص را شفاف کرد. وقتی که بادامچیان گفت که«خانه احزاب رویدادی پایان یافته است و با احزاب فولکس واگنی نمی توان خانه احزاب تشکیل داد.» به همین دلیل بود که در این مراسم اصولگرایان از طرح خود به جای خانه احزاب رونمایی کردند.

 امروز هم باهنر دبیرکل جبهه پیروان  به ایسنا گفته است در جلسه احزاب با وزیر کشور، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که «جایی را به عنوان باشگاه احزاب یا کانون احزاب پیش‌بینی کنیم که البته مثل خانه احزاب گذشته نخواهد بود.»

طرح اصولگرایان فعلا پاسخی از سوی اصلاح طلبان دریافت نکرده است، اما می تواند معضل کنونی درباره توقف خانه احزاب را حل کند.

باهنر البته اشاره به جزئیات این طرح نکرده است که آیا هدف اصولگرایان تنها تغییر اسم خانه احزاب و انتخاب عنوان« باشگاه» به جای «خانه احزاب»  است یا در درون این طرح تغیرات دیگری نسبت به احزاب هم دیده می شود.

اظهارات او درباره اینکه «ضرورتی ندارد که حاکمیت در باشگاه احزاب یا کانون احزاب نقش داشته باشد چرا که این یک کار صنفی است.» نشان می دهد فعلا تفاوت جدی بین باشگاه و خانه احزاب نیست و اصولگرایان فعلا استراتژی خود را تغییر اسم قرار داده اند.

چراغ سبز وزیر کشور به  پیشنهاد باشگاه احزاب

این طرح با چراغ سبز وزیر کشور مواجه شده است. براساس خبری که تسنیم از رحمانی فضلی در پایان این نشست  منتشر کرده است وی گفته است:« کماکان آمادگی خود را در زمینه بازگشایی خانه احزاب اعلام می‌کنیم و اگر هم بنا باشد تشکل جدیدی با هر نامی مانند باشگاه احزاب تشکیل شود تا نگاه صنفی به آن داشته باشیم، آمادگی آن را داریم.»

در حالی که طرح احزاب و گروهای سیاسی در مجلس برای سه ماه مسکوت مانده است، باهنر گفته است کارگروهی بین مجلس، دولت و احزاب می تواند موضوع«باشگاه احزاب» را در قانون فعالیت احزاب پیش بینی کند.

تشکیل کارگروه مشترک دولت، مجلس و احزاب

خروجی دوم این نشست افطاری سیاسی تصویب  تشکیل کارگروهی بین احزاب، مجلس و دولت است تا نظرات احزاب را هم درلایحه دولت نهایی کند.

لایحه فعالیت احزاب موضوعی است که از سه سال قبل وزارت کشور دولت دهم آن را پیگیری کرد و در این راستا از  احزاب سیاسی در این خصوص نظر خواهی کرد. مرور اظهار نظر های  معاون سیاسی وزیر کشور دولت  دهم نشان از مخالفت آن دولت با طرح مجلس داشت . با این حال کمیسیون شوراهای مجلس در نهایت بعد از گفتن نظرات شورای نگهبان، وزارت کشور و مرکز پژوهش های مجلس طرحی را آمده کرد که فعلا تنها ماده 2 تا 4 آن به تصویب رسیده است.

ماده یک این طرح درباره تعریف احزاب بعد از بحث های مجلس به کمیسیون شوراها باز گشت و حالا هم خبر می رسد که اشکالات آن موجب شده که مجددا بررسی شود. مسکوت ماندن این طرح در مجلس به انتقادهای باز می گردد که برخی فعالان سیاسی درباره آسان گیری این طرح در زمینه بحث انحلال و سخنتگیری درباره صدور مجوز احزاب سیاسی است.

تصمیم طراحان طرح مجلس بیش از همه به بی نظمی موجود در فضای سیاسی کشور و احزاب فصلی بازمی گرد که تنها در دوران انتخابات فعال می شوند. حامیان طرح مجلس می گویند: سخت گیری در اعطای مجوز باعث می شود که احزاب واقعی دست به فعالیت بزنند.

فعالان سیاسی اما این طور فکر نمی کنند. عبدالحسین روح الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران یکی از چهره های حاضر در این نشست بود که در گفت وگویی گفته است  از وزیر کشور خواسته که رویکرد این کارگروه احترام به تکثر و بازشدن هرچه بیشتر فضا برای فعالیت‌ فعالان و کنشگران سیاسی و اجتماعی باشد.

روح‌الامینی از مضیقه و محدودیت های نامعقول در فعالیت‌های سیاسی جمعیت‌ها و احزاب سیاسی هم انتقاد کرده و گفته  است این کار موجب خشکاندن زاینده‌رودهای سیاسی کشور-احزاب- می شود.بعد هم تاکید کرده است که به جای محدود کردن کشور به چندحزب خاص که به ناچار اقلیت‌هایی با اسامی بزرگ خواهند بود، محیط فعالیت را برای ائتلاف و جبهه سیاسی فراهم‌تر کنید. براساس همین گزاره ها است که پیش بینی می شود لایحه فعالیت احزاب طرح مجلس را دچار برخی تغییرات در مواد خود کند.


/ 212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =