آیت‌الله موسوی‌اردبیلی: اساس اسلام بر صلح و ترقی انسان‎هاست

خبرگزاری ایسنا نوشت:

آیت‌الله موسوی اردبیلی گفت: در اسلام بیش از دیگر ادیان ابراهیمی به مسأله صلح و ارتباطات انسان‎ها توجه شده است.

این مرجع تقلید در دیدار رئیس و جمعی از اعضای مؤسسه مطالعات صلح نروژ اظهار کرد: من از این که شما به ایران آمده‌اید خوشحال هستم، اما خوشحالی بیشتر من برای این است که شما به دنبال صلح و آرامش برای جهان هستید، هرچند شما در این راه تلاش زیادی نموده‌اید، اما متأسفانه موانع زیادی وجود دارد که اول باید موانع راه را برطرف کرد و با فعالیت بیشتر، گام‌های اساسی‌تری برداشت.

وی ادامه داد: در مورد مسأله صلح و همزیستی مسالمت آمیز، در دین اسلام تأکیدات فراوانی شده است و به نظر من در اسلام بیش از دیگر ادیان ابراهیمی به مسأله صلح و ارتباطات انسان‎ها توجه شده است به شکلی که می‌شود گفت اساس اسلام بر صلح و دوستی و ترقی انسان‎ها است.

این مرجع تقلید افزود: شما در صحبت‌هایتان اشاره نمودید که در تلاش هستید که صلح و آرامش را به فلسطین برگردانید، اما متأسفانه امروز می‌بینیم به خاطر شرارت‌های گروهی اندک، آرامش در این سرزمین وجود ندارد به شکلی که ساکنان آن دیار از حداقل‎های آرامش برخوردار نیستند.

موسوی اردبیلی تصریح کرد: من برای شما که تمام امکانات خود را جهت صلح و آرامش جهان معطوف داشته‌اید، دعا می‌کنم و موفقیت شما را از خداوند بزرگ خواستارم.

در ابتدای این دیدار نیز کریستین برگ هارپ ویکن رئیس این مؤسسه با تشکر از آیت‌الله موسوی اردبیلی(مدظله العالی) در پذیرفتن هیأت مذکور بیان کرد: من در بازدیدی که از دانشگاه مفید قم داشتم، از این که شما توانسته‌اید یک پل ارتباطی با جهان برقرار نمایید خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم، البته من سال‌هاست که با نام این دانشگاه آشنا و از اقدامات بشردوستانه و فعالیت‌های علمی آن مطلع هستم.

وی گفت: ما در مؤسسه صلح نروژ حدود 10 سالی است که برنامه‌های خود را در زمینه صلح با نگاه ادیان ابراهیمی به خصوص اسلام و مکتب شیعه معطوف داشته‌ایم.

وی گفت: علمای اسلام به خصوص شیعه، اشراف کامل بر نظرات و فلسفه غرب دارند و نظراتی را در این باره بیان می‌دارند که نظرات قابل توجهی است. در دنیای امروز، این آگاهی وجود ندارد که اسلام چه نگرش عمیقی به صلح دارد. باید علمای ادیان ابراهیمی تلاش نمایند که با ایجاد تفاهم و دوستی بین ملت‌ها، از جنگ و خونریزی جلوگیری به عمل آید.

در ادامه تروند بکِ ویگ کشیش کلیسای نروژ بیان کرد: من که به عنوان یک کشیش با این مؤسسه همکاری می‌کنم و بیشتر وقت خود را در این زمینه وقف نموده‌ام، می‌دانم که یکی از اسمای خداوند در اسلام به معنای صلح می‌باشد.

وی در مورد اقدامات صلح دوستانه خود در مورد فلسطین ادامه داد: در فلسطین گفت‌وگوهایی را بین علمای مسلمان، یهودی و مسیحی برگزار کرده‌ایم و به دنبال مشترکات بین ادیان هستیم تا از این طریق، صلح و آرامش را برای این منطقه به ارمغان بیاوریم، اعتقادم این است که بیت المقدس یک مکان قابل احترام برای تمام ادیان است و از بیت المقدس باید به عنوان یک مکان اسلامی محافظت کامل شود.

بر اساس این گزارش، سور یوهان کاوال و بارد لاد ویگه ترحیم که مسئول و متصدی بخش صلح وزارت خارجه نروژ هستند نیز نقطه نظرات و اقدامات انجام شده در مجموعه متبوع خود در زمینه برقراری صلح را مطرح کردند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =