ایسنا نوشت:

دبیرکل سازمان ملل از رئیس‌جمهوری روسیه و سایر طرف‌های درگیر در بحران اوکراین خواست تا اقداماتی را برای کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نگرانی شدید خود را درباره اوضاع خشونت‌بار در شرق اوکراین ابراز داشت و تاکید کرد که هرگونه تشدید اوضاع باعث بروز عواقب و پیامدهای بی‌بازگشت و فاجعه‌آمیز خواهد شد.

وی افزود: بنابراین ضرورت دارد که هر کس که دخیل در اوضاع اوکراین است یا بر آن اشراف دارد، برای کاهش تنش‌ها وارد عمل شود.

موج جدیدی از ناآرامی‌ها، شرق اوکراین را فرا گرفته و فعالان حامی روسیه چندین ساختمان دولتی را در شهرهای شرقی این کشور تصرف کرده‌اند و خواستار برگزاری یک همه‌پرسی برای خودمختاری و پیوستن به روسیه هستند.

در جریان عملیات اخیر نیروهای ویژه اوکراین در اسلاویانسک، تبادل آتش میان حامیان روس و نیروهای دولتی صورت گرفت و از هر دو طرف افرادی کشته شدند.

بان کی مون همچنین اخیرا با اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت اوکراین صحبت و ابراز امیدواری کرد که کی‌یف می‌تواند به خویشتنداری خود با هدف دستیابی به کاهش تنش‌ها در کشور و یافتن راه حلی صلح‌آمیز ادامه دهد.

استفان دوجاریچ، سخگوی سازمان ملل گفت: بان کی مون مکررا خواستار مذاکره سیاسی شده و معتقد است که مردم اوکراین باید قادر باشند آزادانه عقاید خود را بیان کنند و بدون تهدید سخن بگویند. بان کی مون از تمام احزاب و طرف‌های درگیر خواسته تا نقش اساسی را دریافتن راه حلی دیپلماتیک و صلح آمیز برای کاستن از بحران اوکراین ایفا کند.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =