ایسنا نوشت:

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در یک سفر غیر منتظره به آنکارا با مقام‌های بلندپایه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر در حالی صورت می گیرد که اختلاف میان آمریکا و ترکیه بر سر قطعنامه ای که قرار است در سنا تصویب شود، بالا گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با عبدالله گل، رئیس‌جمهوری، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر و جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
این سفر غیر منتظره در زمانی صورت گرفت که دو قطعنامه درباره قتل‌عام ارامنه توسط ترک‌های عثمانی در دستور کار مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قرار گرفته است.
چهار عضو کنگره آمریکا قطعنامه‌ای را به مجلس نمایندگان این کشور در چهارم آوریل 2014 ارائه کرده و از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا باعث ترغیب و تشویق روابط ارمنستان و ترکیه بر مبنای اذعان ترکیه به نسل‌کشی ارامنه به موازات یک قطعنامه دیگر شود که به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه و در دهم آوریل همین سال تصویب شود.
بوئنر در پی دیدار با جمیل چیچک با اعلام اینکه کنگره آمریکا بعید است که در مساله نسل‌کشی ارامنه دخالت کند، افزود: هیچ دلیلی برای نگرانی ترکیه وجود ندارد چرا که این مساله اصلا ارتباطی به کنگره آمریکا ندارد که بخواهد در تاریخ دست ببرد و آن را بازنویسی کند.
رئیس پارلمان ترکیه نیز مساله ارامنه را اقدامی برای بدنام کردن ترکیه و متزلزل کردن روابط بین آنکارا و واشنگتن دانست. وی همچنین مدعی شد که آنکارا آماده رویارویی با تاریخ است اما اگر که درباره این مسائل تاریخی تصمیم‌گیری شود، این روند باعث تخریب روابط بین آنکارا و واشنگتن خواهد شد.
رابرت منندز، سناتور آمریکایی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای این کشور و مارک کرک، سناتور آمریکایی قطعنامه‌ای را در سوم آوریل سال جاری میلادی به این کمیته ارائه و تاکید کردند که بایستی سالروز نسل‌کشی ارامنه را که 24 آوریل 2014 است، برای تصمیم‌گیری مدنظر قرار داد.
منندز در اظهار نظر خود حین ارائه قطعنامه گفت: نسل‌کشی ارامنه یک حقیقت ترسناک است که هیچ‌گاه نمی‌توان آن را انکار کرد. این قطعنامه بار دیگر تاکید دارد که ما همواره به شدیدترین شکل ممکن این تراژدی را به یاد می‌آوریم و یاد مردان، زنان و کودکان بی‌گناه ارامنه را که کشته یا تبعید شدند، گرامی می‌داریم. نسل‌کشی ارامنه را باید به یاد آورد، به رسمیت شناخت و از بروز فجایع مشابه توسط حکومت‌های دیکتاتوری جلوگیری کرد.
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: اگر این قطعنامه توسط سنای آمریکا تصویب شود، ما واکنش نشان می‌دهیم.
در قطعنامه مذکور آمده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا باید با تمام توان به این مساله بپردازد و مدارک مرتبط با حقوق بشر، جرایم علیه بشریت، نسل‌کشی و پاکسازی قومی مربوط به نسل‌کشی ارامنه را که در آمریکا موجود است، مدنظر قرار دهد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    14 7
    با این بازی ها کیو میخاید گول بزنید. امریکا حامی نخست تروریسم در جهان هست و با هیچ تروریستی مشکل اساسی نداره
  • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    23 11
    هم باید نسل کشی ارامنه را بیاد آورد و هم نسل کشی 6 الی 12 میلیون غیر نظامی آلمانی بعد از جنگ دوم ، 4 میلیون ویتنامی ، یک میلیون عراقی بعد از حمله به عراق و ده ها میلیون ها سرخ پوست و سیاه پوستی که امریکای امروز روی اجساد آن ها ساخته شده است.
    • سپیده IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      2 9
      همه باید کشتار اذربایجانیها رو در قره باغ و در ارومیه توسط ارامنه بیاد بیاورد.