او معتقد است مادرش در زندگی برای او کتاب بوده و پدرش، موسیقی و این دو عادت به خواندن و بسیار خواندن را در او به وجود آورده اند.

اگر بخواهیم چند عاشق کتابخوانی از جامعه بازیگران را معرفی کنیم، قطعا یکی از آن چند نفر، "هنگامه قاضیانی" است؛ بازیگری که از اوان کودکی، با مطالعه آشنا شده و به گفته خودش، اگر شبی حتی وقت مطالعه نداشته باشد، مطمئنا یک کتاب کنار تختش وجود دارد. در ادامه گزیده گفت و گوی ایبنا را با این بازیگر گزیده کار، می خوانید:

- قبل از اینکه سواد پیدا کنم، برای خودم کتابخانه بزرگی درست کرده بودم به گونه ای که زمانی که کلاس اول دبستان می رفتم، 186 کتاب داشتم و 84 صفحه گرامافون. مادرم کتاب بود و پدرم، موسیقی. این دو، چه عادات نیکویی بودند و هستند. چون پدر و مادرم دوست داشتند و این عادت را برای من به وجود آوردند.

- والدینم در آن سال ها بی آنکه بدانند، آن را در من شعله ور کردند به گونه ای که اگر وقتی شب ها به هر دلیلی، کتاب نمی خوانم حتما باید یک کتاب در تخت من باشد.

- من اعتیاد شدیدی به کتاب دارم چون من با مطالعه کتاب بزرگ شدم با اینکه مادر من خانه دار نبود و شاغل بود و کار سخت بانک انجام می داد اما مسیر را طوری برای من شکل داد که هیچگاه بدون کتاب نمی خوابیدم.

- آخرین کتابی که خواندم کتابی بود تحت عنوان "حافظ ناشنیده پند" که "ایرج پزشک زاد" آن را به رشته تحریر درآورده و نشر قطره هم آن را منتشر کرده بود.

- دو کتاب بوده که تاثیر روحی بسیاری روی من داشت: یکی کتاب "مجموعه قصه ها" صمد بهرنگی بوده و دیگری، کتاب "قدرت اسطوره" جوزف کمبل.

 

- من به "شهر کتاب" می روم و در آنجا تفرج کنان به دنبال کتاب های مورد نظرم می گردم. کتاب گردی، بزرگترین لذت زندگی من است.
- نویسندگان مورد علاقه من در داخل کشور، آقای "اسماعیل فصیح" است و در خارج از کشور، "کریستین بوبن".

- از میان کتاب های آقای فصیح، "داستان جاوید" را بسیار دوست دارم و پیشنهاد می کنم که حتما آن را مطالعه کنید و از میان کتاب های بوبن نیز دو کتاب "رفیق اعلی" و "ابله محله" را فوق العاده دوست دارم و توصیه می کنم که این دو کتاب را هم مطالعه کنید. همچنین می توانم کتاب "از زرتشت تا شیعه" هانری کربن را برای مطالعه به همه پیشنهاد کنم که کتاب بسیار حیرت انگیزی است.

 

- گونه ادبی مورد علاقه من بیوگرافی است و  انتشاراتی مورد علاقه من نشر چشمه.

- مردم ما مدام می گویند که ما امروز وقت نداریم کتاب بخوانیم.در کشوری مثل آمریکا یا اروپا که زندگی ماشینی بر تمام مردمش غالب شده و کشور ما هم دارد مثل آنها می شود، آنها در فرصتی که مثلا در مترو در حال حرکت هستند در همان مترو، 5 صفحه کتاب می خوانند یا مثلا زمانی که سوار تاکسی می شوند، کتابشان را در می آورند و مثلا دو صفحه کتاب می خوانند بنابراین ما نمی توانیم مطالعه نکردن را بیندازیم گردن زندگی امروز و بگوئیم که ما آنقدر مشغله داریم که نمی توانیم کتاب بخوانیم چرا که اصلا مقیاس ما به اندازه آنها نیست چون زندگی آنها به شکل بیمار گونه ای ماشینی شده. این دیگر یک تحلیل کاملا اجتماعی است که من می توانم راجع به آن حرف بزنم چون من هم در آنجا زندگی و تحصیل کردم و هم در اینجا بودم و هستم.

- فردی که از صبح تا شب برای زندگی اش زحمت می کشد و کار می کند بله بسیار خسته می شود اما صحبت من این است که آیا ما واقعا نمی توانیم حتی روزی یک صفحه کتاب بخوانیم؟! یعنی ما واقعا از آنها مشغول تریم؛ اصلا برای خودمان خوب است چون ادبیات جادو دارد و می تواند زندگی انسان را متحول کند حتی سینما نمی تواند به اندازه ادبیات این کار را انجام دهد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سوووفی A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    خیلی دوست داشتنی و باشخصیت هستن.. کاملا معلومه جزو آدمهای هجو گوش کن و بخون نیستن.. به هنرمندان این چنین خیلی نیاز داریم..
    • بدیع الزمان A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      ولی گاها در رفتارهایش پارودکسهای دیده میشه....مثلا nدر حجاب و اینکه در فیلم های سطح پایین بازی میکنه....
    • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      5 8
      درود بر بانوی آرامش...
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    یک مشهدی دوست داشتنی
    • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      25 63
      موندم كساييكه منفي دادن از كدوم خطه كشور عزيزمونن خيلي مردم فهيمي هستند
  • اکبر IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    44 35
    مطمئنا موفقیت ایشون هم از مطالعاتشون می آد، کارشون عالیه
  • فائزه A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    34 47
    عاشقشم ♥
  • پویا IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    62 76
    یه بچه پولدار که ادعای فیلسوف بودن میکنه و جز در زمان دولت قبلی هیچوقت تحسین نشد
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    21 49
    سلیقه کتابیش هیچ به من نمی خوره.کریستین بوبن؟؟؟قصه های بهرنگی؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    7 2
    منم خیلی دوست دارم زیاد کتاب بخونم ولی بدبختانه قیمت کتابهای خوب خیلی زیاده.در مورد موسیقی هم همینطور.آلبومهای خوب موسیقی بالای سیزده تومنه و به ندرت در سال میتونم بخرم.
  • بی نام EU ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 2
    نویسنده فقط ماکسیم گورکی
  • ایمان A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 3
    هنرمند خوبست
  • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    داستان جاوید ؟؟ وای وحشتناک بود
  • ُسمانه IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    19 4
    ای کاش ما ایرانیان کمی برای تفاوت های فردی ارزش قائل می شدیم. چه ایرادی داره خوب این خانم کریستین بوبن و قصه های بهرنگی رو ترجیح می ده. من سلیقه خانم قاضیانی و کار هاشون رو نه تنها تایید نمی کنم بلکه در مورد آن نظری هم ندارم، ولی به زعم خودم باید به ایشان، نه برای بازیش و یا هر خصلتی که شاید برخی عاشقش باشند بلکه برای این عادت زیبای کتاب خوانی و گوش دادن به موسیقی، مثبت داد. اگر هم خانم قاضیانی مرفهی بی درد است ولی حداقل در مقطع اول دبستان سعی نداشته خودش رو فیلسوف نشون بده. و چه خوب می شد همه ثروتمندان ما در کنار هر تفریحی که دارند، کتاب خواندن رو در برنامه هاشون می گنجاندن.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    3 2
    اگر از ابتدا این باور را داشته یه تبریک و یه تاسف برای خودم. برای خودم تاسف از این باب که هیچ وقت جز داشتن پول باوری نداشتم البته تقصیر من نیست، 90 باور ها را شرایط می سازد. شاید اگر مرفه بودم منم ارمانی می نگریستم. درد بزرگتر اینه خیلی ها فکر می کنند بچه پولدارم و بالاتر این که خودم هم ادعای اونا رو در نمی اورم.
  • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    یعنی میرسد روزی در ایران که هر کسی علاقه مندیهایی از این دست از خود را بدون ریا و تظاهر بازگو کند و صادقانه صحبت کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ صمد بهرنگی جزو نویسنده هایی بود که خیلی ها دوست ندارند به جهت انگ هایی که بهش زده شده به هیچ عنوان حتی از باب تظاهر خود را منتسب به او کنند در حالیکه درد جامعه از کسانی نیست که صادقانه حرف می زنند درد جامعه از کسانی است که نان به نرخ روز می خورند و در واقع آن کار دیگر می کنند .
  • فرزاد فرومند FI ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    4 6
    ايشان من را ياد بازيگر ايرانى و باشخصيتمان خانم آغداشلو مياندازند ، هر دو اين بانوان بسيار باسواد و نمونه هستند و ميتوانند الگوئى باشند براى كسانى كه كار هنرى ميكنند ، چون بيسوادى بشدت در كارورزان هنرى و كسانى كه كار هنرى ميكنند توى ذوق ميزند …