سرنوشت ارکسترهای بزرگ ایران از زبان مدیرکل دفتر موسیقی

مدیرکل دفتر موسیقی از انتخاب شورای فنی ارکستر ملی خبر داد و شرایط آغاز به کار ارکسترهای ملی و سمفونیک را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیروز ارجمند درباره نحوه فعالیت دوباره ارکستر ملی گفت: «ارکستر ملی یک ساختار کلی دارد که در راس آن آقای فخرالدینی به عنوان رهبر، همچنین نوازندگان و شورای فنی و مدیر داخلی حضور دارند. شورای فنی نیز با حضور آقایان محمد سریر، فرهاد فخرالدینی، علی‌اکبر قربانی، شهرام توکلی و من تشکیل می‌شود. این گروه پس از برگزاری آزمون، نوازندگان ارکستر ملی را انتخاب خواهد کرد.»

او با ارائه توضیحاتی در خصوص جزییات آزمون مذکور، عنوان کرد: «فهرست کامل قطعات برای سازهای مختلف تا هفته آینده در سایت دفتر موسیقی اعلام می‌شود. این قطعات متناسب با توانایی‌هایی است که نوازندگان باید داشته باشند.»

ارجمند در خصوص نوازندگان قدیمی ارکستر و این‌که آیا باید بار دیگر در آزمون شرکت کنند یا نه، گفت: «این به نظر شورای فنی بستگی دارد و اگر شورا به این نتیجه برسد که این افراد نیازی به شرکت مجدد در آزمون فنی ندارند، مشکلی برای حضور آن‌ها وجود نخواهد داشت. پس از ثبت‌نام اولیه افراد و مشخص شدن سوابق کاری متقاضیان، شورا تشخیص می‌دهد کدام افراد باید در آزمون شرکت کنند.»

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین در ارتباط با تامین بودجه ارکستر ملی در دوره جدید اظهار داشت: «در بودجه سال آینده دفتر موسیقی، ردیف بودجه مشخصی برای ارکستر ملی در نظر گرفته شده است. ضمن این‌که اگر برنامه‌های منظمی برای اجرا وجود داشته باشد، خود ارکستر می‌تواند بودجه مورد نیاز را تامین کند و ما در حال حرکت به این سمت هستیم. همچنین تصمیم داریم اجراهای ارکستر را ضبط کنیم و حاصل فروش آن را به ارکستر اختصاص دهیم که می‌تواند بخشی از منابع را تامین کند. در کنار فروش محصولات فرهنگی مرتبط با ارکستر ملی، سعی می‌کنیم با حامیان مالی همکاری کنیم و انتظار داریم اگر کاستی‌هایی وجود داشت، دولت و وزارت ارشاد نیز ما را یاری کنند.»

ارجمند در گفت و گو با روابط عمومی دفتر موسیقی تصریح کرد: «ارکسترهای ملی و سمفونیک چشم و چراغ موسیقی کشور محسوب می‌شوند و تنها ارکسترهایی هستند که با حمایت دولت فعالیت می‌کنند. سرود جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی باید توسط این ارکسترها اجرا شود و به نوعی سفیران بخش موسیقی کلاسیک ایران در خارج از کشور نیز به حساب می‌آیند.»

پیروز ارجمند با تاکید بر این‌که برای پویایی شرایط ارکستر ملی، علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به عزم همگانی داریم، عنوان کرد: «این ارکستر به سازهای جدید و تعمیر سازهای قدیمی نیاز دارد که تعمیر ادوات گاهی بیش از یک‌ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و ما با این بودجه اندک قادر به حمایت نیستیم. از سوی دیگر باید زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که ارکستر در آینده دچار مشکلاتی مثل تعطیلی نشود.»

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین درباره آغاز به کار ارکستر سمفونیک گفت: «در حال حاضر به جز پروفسور صهبایی که به عنوان رهبر فعالیت خواهد کرد، اعضای شورای فنی مشخص نیستند و من نیز به عنوان مسئول اجرایی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهم، چون بخشی از کارها باید از طریق دفتر موسیقی انجام شود و مانند آن‌چه برای ارکستر ملی اتفاق افتاد، همه چیز باید از ابتدا تعریف شود.»

57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =