انتشار نامه دو سال پیش مرحوم آیت الله مهدوی کنی به علی اکبر ولایتی که آن زمان کاندیدای ریاست جمهوری بود، نشان از افتادن تشت بی‌اخلاقی از بام برخی منسوبان به جریان اصولگرایان دارد که منافع فردی را بر منافع ملی ارجح می‌دانند.

مریم محمدپور- مرحوم مهدوی کنی در نامه اش به کاندیدای ریاست جمهوری دوره یازدهم از او خواسته بود که برای جلوگیری از پیروزی جبهه اصلاحات، سه روز مانده به برگزاری انتخابات از میدان رقابت‌ها خارج شود. در آن زمان زمزمه نگارش چنین نامه‌ای به گوش رسید اما در جریان خبرها گم شد و کسی متن نامه را در زمان حیات رئیس وقت مجلس خبرگان منتشر نکرد و حالا انتشار متن چنین نامه ای آن هم 10 ماه پس از فوت آیت الله، بیشتر حکم افشاگری دارد تا انتشار خبر. افشاگری‌هایی که مشابهش را در "بگم بگم"های رئیس جمهور سابق به کرات شاهد بودیم.

مهدوی کنی از انتشار چنین نامه ای راضی نبود

داماد آیت الله که رئیس دفتر او نیز بود در گفت و گویی از انتشار این نامه گلایه می‌کند و تاکید دارد که مهدوی کنی نامه‌های زیادی نوشته است و این تنها یکی از آنهاست. ابراهیم انصاریان می‌گوید: بنده شهادت می‌دهم که آن مرحوم به هیچ وجه راضی به انتشار عمومی هیچ یک از این توصیه‌ها و بعضا نامه‌ها نبودند.

«غرض آلود، تامل برانگیزو عین بی تدبیری و کج فهمی»

نامه مرحوم آیت الله مهدوی کنی به علی اکبر ولایتی پس از اظهار نظر او درباره مذاکرات هسته ای در گفت و گو با سایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري (khamenei.ir ) منتشر شد. انصاریان در این باره می‌گوید: حال اینکه چطور پس از 2 سال آن هم فقط آنچه مربوط به دکتر ولایتی و در چنین شرایطی که ایشان آن مواضع شایسته و محکم را در بحث هسته‌ای ارائه داده‌ و به عنوان یک عنصر فعال در عرصه دیپلماسی کشور به‌ویژه در منطقه پیرامونی نقش‌آفرین هستند منتشر می‌شود، جای تامل دارد. داماد آیت الله همچنین این افشاگری را «غرض آلود، تامل برانگیزو عین بی تدبیری و کج فهمی» می‌خواند.

خرج از کیسه منافع ملی

اینگونه افشاگری‌ها و القای اختلاف بین جریان‌های مختلف اثرگذار بر مذاکرات می‌تواند برای طرف‌های خارجی شبهه ایجاد کند که می‌توانند روی اینگونه اختلافات حساب باز کنند. به تعبیری موضوع مذاکرات هسته ای که در کنار انتشار این نامه، به نظرات آقای ولایتی در باره آن اشاره شده است، منافع ملی کشور است و نباید برای بازی‌های سیاسی هزینه شود. حسن زمانی، مشاور رئیس مجلس نیز نسبت به این عملکرد معترض شده است. او در واکنش به تخریب ولایتی از سوی برخی جریانات که به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اختصاص دارد، می‌گوید: این‌گونه تخریب‌‌ها در شرایطی که ما در مرحله حساس مذاکرات هسته‌ای با 1+5 هستیم، باعث ضربه زدن به منافع ملی شده و موضع جمهوری اسلامی را در این مذاکرات تضعیف می‌کند. شیخ‌الاسلام، مشاور بین الملل رئیس مجلس نیز مواضع ولایتی در موضوع هسته‌ای را که اخیرا منتشر شده، پخته و سنجیده دانسته است: مواضع وی در همه امور، چه عرصه داخلی و چه عرصه خارجی همواره هوشمندانه بوده که همین مواضع از وی دیپلماتی تأثیرگذار و با نفوذ چه در عرصه منطقه‌ای و چه در عرصه بین‌الملل ساخته است.

تخریب ولایتی یا مهدوی کنی؟

هر کشوری برای نیل به اهداف داخلی و بین المللی خود از چهره‌های مطرحش بهره می‌برد. ولایتی برای جمهوری اسلامی ایران از زمره این چهره‌هاست که تخریبش به نظام ضربه می‌زند. شیخ الاسلام در این باره می‌گوید: ولایتی دارای سابقه دیپلماسی و فردی تأثیرگذار در عرصه دیپلماسی کشور است، وی فردی است که نقش خوبی در وحدت بین نیروهای انقلابی نظام داشته و می‌تواند عرصه داخلی و بین‌المللی را به خوبی شناخته و اوضاع را با هوشمندی رصد کند.

افشاگری و بازنده بازی

وقوع چنین افشاگری‌هایی نشان از کمرنگ شدن اخلاق سیاسی در میان برخی کنشگران سیاسی دارد. در مورد اخیر بی اخلاقی کمی مشهودتر است چراکه حتی نگارنده نامه در قید حیات نیست تابتواند از کنش سیاسی خود دفاع کند.  چنین بی اخلاقی‌هایی باعث می‌شود مردم به سیاستمداران اعتماد کمتری داشته باشند و اولین متهم در این بین جناحی است که بازی را آغاز کرده است. بنابراین اصولگرایان بهتر است برای زیست بهتر سیاسی، اخلاقمدارتر رفتار کنند.

از سوی دیگر جناح رقیب از علنی شدن این اختلافات، بهره برداری‌های خود را دارد، چنانکه امروز روزنامه اصلاح طلب شرق تیتر یک خود را به افشای نامه مهدوی کنی به ولایتی اختصاص داده است.

17213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =